Olet täällä

Halu onnistua

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Halu onnistua

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 10.4.2022 07:03:52

Olet oikeassa Putkis, todennäköisyydet eivöt ole puolellani mutta nyt alkaa taas unettomat yöt riittää, joten onnistumisen mahdollisuuskin on.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 11.5.2022 11:34:00

4 viikkoa onnistunutta vähentämistä, lähes tipatonta, takana mutta paluu yksin kotiin on ollut vaikea etappi ja luisun vähän liian helposti kohti tuttua ja turvallista seuralaista, viinipulloa. Valonpilkahdus lienee kuitenkin se, että tiedostan asian ja olen päättänyt pitää itsestäni parempaa huolta. Olen unelmatyössäni mutta sen kääntöpuoli on yksinäisyys sillä perhe ja lähimmät ystävät asuvat eri maassa. Ennen koronaeristystä ja etätöitä en päätöksiäni kyseenalaistanut mutta nyt olen kyllä miettinyt paljonkin, että mikä lopulta on tärkeää ja pitäisiköhän elämässä tehdä muitakin muutoksia kuin alkoholin vähentäminen.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 14.9.2022 04:03:36

Uneton yö ja aivan omaa syytö. Kesä meni hyvin, en ollut yksin ja alkoholin käyttö pääasiassa maltillista. Nyt olen taas yksin ja heti vanhoissa kuvioissa. Neljön päivän kulku: Viiniö hyvän ruoan kanssa (tässä haluaisin pysyä), viiniä kun tekee mieli, viiniä, kun ei voikkaan olla enää ilman ilman levottomuutta. Kaikkein vaikeinta minun on ymmärtää miksi annan tämän toistua, vaikka tiedän ja tiedostan, että ei pitäisi. Jälleen kerran, päivä 1.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja eleonoora » 14.9.2022 07:11:26

Minäkin mietin niin usein, että miksi ihmeessä teen tätä itselleni ja toistan samaa, satoja kertoja tuhoisaksi ja haitalliseksi havaittua kaavaa, vaikka pitäisi pystyä parempaan.

Vaikka päätös juomisesta on tietysti omissa käsissä, se ei kuitenkaan tavallaan enää ole, kun tietty piste on ylitetty. Alkoholi toimii oman käsitykseni mukaan niin, että jos juo tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi paljon, ei enää pysty olemaan juomatta pelkästään päättämällä niin. Uskon, että tämä käy aivan jokaiselle ihmiselle, joka juo tarpeeksi, persoonallisuudesta, geeneistä ja taustasta riippumatta. Onneksi moni hillitsee alkoholinkäyttöään, eikä ehdi kehittää riippuvuutta elinaikanaan, koska juomiskerrat ja -määrät ovat alusta asti pysyneet maltillisina, tai herätys liialliseen juomiseen on tullut tarpeeksi ajoissa ja tarpeeksi vakuuttavalla tavalla. Sitä, mikä annos on se kohtalokas ja riippuvuuden sinetöivä, ei voi kukaan tietää.

Ne, jotka pystyvät riippuvuudesta huolimatta lopettamaan, ovat silkan päätöksen lisäksi varmasti onnistuneet muuttamaan asenteissaan ja ajatusprosessissaan muutakin. Jollekin riittää prioriteettien uudelleenjärjestyminen, vaikkapa raskaaksi tuleminen tai hengellinen herätys. Monilla juominen loppuu siihen paikkaan, eikä se tuota tuskaa.

Lähetän lämpimiä ajatuksia sinne.
eleonoora
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 14.9.2022 08:10:33

Kiitos viisaista sanoista eleonoora. Olen yrittänyt miettiä sitä ratkaisevaa tekijää, etten enää päätyisi näihin tilanteisiin mutta toistaiseksi onnistumatta. Olet oikeassa, päätös juomisen aloittamisesta on oma ja vaikka hyvin tiedän mihin se johtaa niin kerta toisensa jälkeen tuon päätöksen näköjään teen. Riippuvuus ottaa vallan nopeasti, aina vaan nopeammin itse asiassa. Pitäisi se ensimmäinen juoma jättää ottamatta, koska olo selvänä on paljon parempi. Hetken nousuhumala ja hyvä olo ei ole tämän arvoista ja se hetki on myös käynyt aina vaan lyhyemmäksi. Silti kaava toistuu ja toistuu.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 14.9.2022 09:56:04

Levottomuus on tänään todella voimakasta enkä nukkunut kuin muutaman tunnin, vaikka olo on väsynyt. Tiedän mikä auttaisi oloon nopeasti mutta nyt todella yritän kuunnella järkeänl sillä tiedän myös, että se ratkaisu vain siirtäisi tämän olon myöhemmäksi.

Minun on saatava aikaan muutos toimintatavoissani. Konkreettinen päätös tälle päivälle on, että en mene ostamaan kaappiin mitään alkoholipitoista. Yritän syödä hyvin ja muutenkin huolehtia itsestäni.

Laitoin viime viikolla hakupaperit työhön, joka mahdollistaisi paremmin läsnäolon perheeni kanssa. Mutta edelleen mietin, että mitä ajatuksissani pitää muuttua, että vähentäminen ihan oikeasti onnistuu. Halu on mutta teot ei taaskaan puhu sen puolesta. Ja vaikka vähentäminen välillä onnistuu todella hyvinkin niin heti, kun olen omissa oloissani sorrun taas ihan suunnitelmallisesti ja tietoisesti. Elimympäristön muutos varmasti auttaisi mutta tavallaan myös ehkä vain piilottaisi ongelman, ei ratkaisisi sitä ja oikeasti tarvitsen sen ratkaisun. Tuntuu itseasiassa hyvältä kirjoittaa näitä ajatuksia ylös eikä vaan pyöritellä päässä. Tänään olen todella tyytyväinen, että tällainen sivusto on olemassa.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 14.9.2022 12:21:47

Hei,
Kyllähän nämä sivut ovat olleet hyvänä tukena monelle ihmiselle.
Toivottavasti saat hakemasi työn.
Mietin tuota vähentämisen polkua. Minun näkemyksen mukaan se on kyllä varmasti hyvin haasteellinen. Tietysti asiaan vaikuttaa monet tekijät, eikä ehkä vähiten se kuinka kauas kohtuullisesta on kulkenut.

Poltin tupakkaa vuosikymmenet. Tuollaiset 30 savuketta päivässä. Silloin kun join, poltin vielä enemmän. Ajatus siitä että olisin siirtynyt vähentäjäksi, siis tupakoinnissa, oli mahdoton.
Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 14.9.2022 12:58:29

Hei Putkis!

Olet varmasti oikeassa, että vähentämisen polku on todella haasteellinen ja ehkä olen eksynyt siltä polulta jo liiankin syrjään. Tänään kannan tyhjät pullot kierrätykseen enkä osta uusia, tänään olen päätöksessäni vahva.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 14.9.2022 13:26:13

Oon Putkis sun kanssa samaa mieltä siitä, että vähentäminen on haasteellista. Veikkaan, että lopettaminen olisi loppujen lopuksi helpompaa. Me täällä esim Vilmaston kanssa ollaan verrattu tätä vähentämistä löysässä hirressä roikkumiseen :) . Ja kuten sanoit, onnistuminen vähentämisessä varmasti on jotenkin yhteydessä siihen, kuinka pitkälle alkoholiriippuvuus on kehittynyt ja kuinka vahva se on.

Siinäkin olen samaa mieltä, että tupakanpolttoa lopettaessa ei olisi vähentäminen tullut kyseeseen ollenkaan. Mutta nikotiinin ja alkoholin addiktoiva fysiologia / kemia on erilainen. Joillain ihmisillä nikotiini aiheuttaa erittäin voimakkaan fyysisen riippuvuuden hyvin nopeasti (vrt. heroiini) ja me 2 ollaan ilmeisesti sellaisia. Kyllä minulla on ystävä, joka on polttanut 15 vuotiaasta asti ja on vähentänyt pariin tupakkaan päivässä. Hän ei ole fyysisesti riippuvainen, vaikka pitkään onkin ko. myrkkyä käyttänyt. Se on nikotiinille ominaista, koukuttaa vain osan ihmisistä. Niille, joilla riippuvuus syntyy, on vähentäminen mahdotonta, koska riippuvuus aktivoituu joka ikisestä imaisusta, nikotiinia vastaanottavien hermosolujen aktivoituessa. Tämä säilyy loppuiän.

Alkoholi riippuvaisuus on taas lähinnä psyykkistä, ellei alkoholin käyttö ole todella vakituista ja runsasta. Alkoholin fyysinen (hermostollinen) riippuvaisuus kestää joidenkin arvioiden mukaan noin 3-6 kuukautta, sen jälkeen kyse on enemmänkin psyykkisestä ja sosiaalisesta riippuvuudesta. Näin olen antanut kirjallisuuden itseäni opettaa.

Paha mennä kenenkään onnistumismahdollisuuksia mennä täällä arvioimaan, jokainen on yksilö. Mutta jos lopettaminen ei tunnu (vielä) omalta jutulta, pitää vähentämistä kokeilla. On se kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se, että ei tekisi mitään. Mutta jossain kohtaa kannattaa luovuttaa jollei tule tuloksia tai tilanne meinaa luisua entistä pahemmaksi. Se alamäki varmaan jyrkkenee jossain kohtaa tosi nopeasti, jos juomista ei saa kuriin. Tai näin itse olen tulevaisuuttani maalaillut. Minulle tärkeä virstanpylväs oli se, että pystyin lopettaa arkijuomisen kokonaan. Jos siinä en olisi onnistunut olisin nyt Lopettaja. Vieläkin käyttämäni alkoholi määrät ovat liian suuret kerralla, mutta nyt ei tunnu olevan pelkoa, että lähtisin luisumaan kohti jokapäiväistä juomista. Taistele siis jokin tällainen etappi kuntoon ja jatka siitä sitten eteenpäin. Jos se on mahdotonta niin ala psyykata itseäsi alkottomaan elämään, ei se ole millään tavalla ikävämpää. Siitä täällä mm. Putkis todisteena :D .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 14.9.2022 13:44:31

Kiitos sanoistasi Vilma1966! Vertauskuva löysään hirteen on osuva ja vähentämisen riskit epäonnistua isot. Minulla alkoholin vieroitusoireet helpottavat yleensä parissa päivässä, ne pitää vaan kärsiä eikä kärsimystä siirtää. Tavoite olisi kyllä, ettei tällaisia levottomia päiviä olisi ollenkaan. Kesä tavallaan osoitti, että pystyn olemaan ilman alkoholia pitkiäkin aikoja tai ottamaan vain lasillisen. Mutta viimeiset päivät ovat osoittaneet, että se oli ainakin vielä myös toiveikas harhaluulo. Riippuvuus on todennäköisesti enemmän psyykkistä ja myös totuttu tapa. Yksi asia mitä olen miettinyt on myös se, että alkoholi poistaa hetkeksi kipuja. Minulla on krooninen sairaus, jonka kanssa on välillä vähän vaikea elää. Miten mukava onkaan se pieni hetki, kun mihinkään ei satu. Väärin saavutettu tosin, koska aiheutan itselleni juomisella muita haittoja.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merlot79 » 14.9.2022 14:15:23

Tulin vastavierailulle ketjuusi. :)

Mietin tuota mitä kirjoitit ja tässä tulee vaan vähän erilaisia kysymyksiä mitä mieleen putkahtelee, eikä siis todellakaan mitään neuvoja, että tee näin tai ihmettelyä miksi teet noin. Kaikilla meillä on ne omat syynsä, mitkä ovat juomiseen johtaneet.

Kirjoitit, että haluat vähentää yksinjuomista, mutta koet, että se on vaikeaa ja jopa mahdotonta. Oletko ajatellut hakea siihen mitään apua? Siis muuta kuin kirjoittaa tänne? Kirjoitit, että tilanne paheni korona-aikana, etkä osaa enää palata entiseen. Mitä siis teit ennen koronaa? Millaista elämä oli ja mitä teit ennen kuin tilanne alkoi lipsua? Kerroit, että sinulla on kipuja aiheuttava sairaus ja alkoholi tuo niihin hetken helpotuksen. Oletko miettinyt muita keinoja kipujen lievittämiseen?

Täällä myös peukut pystyssä, että saisit työpaikan, joka mahdollistaisi olemaan enemmän läheisten kanssa! Tsemppiä!
Merlot79
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 14.9.2022 14:41:42

Kiitos pohdinnoistasi Merlot79. Tein ennen koronaa samoja töitä kuin nytkin mutta meidät lähetettiin 2 vuodeksi kokonaan etätöihin. Ketään ei saanut tavata ja jopa ulkona liikkuminen oli välillä varsin rajoitettua. Suomessa oli onneksi aika paljon vapaampaa. Sain lääkäriltäni kirjeen "ottaa raitista ilmaa ikkunasta", koska lääkitykseni laskee puolustuskykyäni eikä koronasta tiedetty silloin vielä riittävästi. Matkustaminen oli lähes mahdotonta ja menetin toisen vanhempani (onneksi ehdin rajoituksista huolimatta paikalle ja sain mahdollisuuden hyvästellä), toinen on muistisairas eikä ole selvinnyt surusta kovin hyvin. Minulla on lääkkeet sairauteeni mutta oikeastaan vasta viime viikkoina olen tajunnut, että kevyessä humalassa olo on kivuton, särkylääkkeillä tai muilla lääkkeillä ei. Muutenkin varmaan huolettomampi olo sen pienen hetken mutta se ei tietenkään kestä ja on vääristynyt todellisuus. Kai se on hetken helpotus mistä on vaikea luopua, siihen rentoutumiseen minun on nyt vain löydettävä uudet keinot. Prosessoin asioita nyt mielessäni ja jos en onnistu yksin niin etsin virallisempaa apua. Siihen jotenkin liittyy mielessä vielä kuitenkin jonkinlainen häpeä epäonnistumisesta, vaikka ei pitäisi. Vilma1966 ehdotus välitavoitteesta on todella hyvä. Toiveeni ja tavoitteeni on siirtyä elämässä eteenpäin. Se mitä en omalla kohdallani vielä oikein ymmärrä on se, miksi kerta toisensa jälkeen sallin itseni tehdä niitä huonoja valintoja, vaikka muuta olen päättänyt.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 15.9.2022 08:45:42

En täysin onnistunut eilen, kotona oli vielä jotain jäljellä. Se harmittaa mutta ilta oli kuitenkin paljon parempi kuin edelliset ja yökin meni kohtuullisesti nukkumisen suhteen. En sitten lopulta jaksanut sitä levottomuuttani päivän loppuun asti ja se viime aikoina on ollut varmaan konkreettisin ongelma. Ruoka oli hyvää ja oli hyvä, että lähdin kaverin kanssa ulos, vaikka ensin mietin perumista.

Olen jatkanut miettimistä ja yksinäisyyden tuoma tylsyys toimintani pohjalla varmaan on, hetken pako arjesta. Oli jo vuosia sitten, kun ensimmäisiä kertoja join yksin kotona. Silloin, kun tilanne vielä pysyi helposti kohtuudessa ja tuntui etupäässä vain hyvältä. Minulla on mennyt pitkään tulla johtopäätökseen, että oikeasti haluan tilanteen muuttuvan. Jotain asioita olen jo tehnytkin sen isomman elämänmuutoksen löytämiseksi ja toteuttamiseksi. Haaveet vaan ei ole yhtä vahvoja kuin nuorempana niin se uusi suunta on vaikea löytää. Tiedän lähinnä mitä en halua ja minkälaisiin ympäristöihin en joutua vuosien takaisten kiusaamiskokemusten jälkeen.

Tänään on taas uusi päivä. Ajattelen, että tunnustamalla ja myöntämällä eilisen epäonnistumisen, etenkin itselleni, olen ehkä hitusen lähempänä sitä parempaa onnistumista tänään.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merlot79 » 16.9.2022 09:06:09

Kuulostaa kyllä oikein hyviltä pohdinnoilta Tuuliajoilla! On tosi tärkeää, että havahtuu, pysähtyy ja lähtee perkamaan niitä juurisyitä. On hyvä kanssa, että pidät avun hakemisen option auki jos ei yksin onnistu. Siinä ei ole mitään hävettävää, mutta ymmärrän toki, että siltä voi tuntua. Ei ole ihme, että vanhoista tavoista on vaikea päästä ja päästää irti. Tuttu ja turvallinen on aina helpompaa ja mukavampaa, vaikka se ei tekisikään hyvää. Ei se vaadi kuin toistoa toiston perään, että niistä uusista tavoista tulee tuttuja ja turvallisia. Tylsää välillä alussa ja vaatii sinnikkyyttä, mutta pian huomaa, että se on jo ihan helppoa.

Toi on kyllä iso asia, että osaa tunnustaa ja myöntää asiat itselleen. Ei lähde selittelemään tai hakemaan syyllistä jostain ulkopuolelta oli se sitten stressi, tylsyys, muutkin joi jne. Ihan itse siihen pulloon tarttuu eikä kukaan tai mikään pakota siihen. Kannattaa ehdottomasti taputtaa itseään olalle ihan jokaisesta pienemmästä ja suuremmasta onnistumisesta.

En tiedä asutko Britteinsaarilla, tuli vaan mieleen tosta töiden jälkeen pubiin, toki onhan se muissakin maissa yleistä (olen asunut Irlannissa), mutta täytyy sanoa, että itselleni olisi todella paljon vaikeampaa olla ostamatta viiniä jos sitä saisi ruokakaupasta. On paljon helpompi päättää olla menemättä alkoon, mutta ruokakauppaan on pakko mennä.
Merlot79
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 17.9.2022 00:11:30

Jee, 2 hyvää päivää takana. Tänään tuli illalla kyllä vahva mieliteko, onhan sentään perjantai-ilta. Mutta se meni ohi ja vietin ihan kivan illan omassa seurassani nauttien yhden tölkin sitruunalimsaa.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät