Olet täällä

Tissuttelun on loputtava

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Tissuttelun on loputtava

ViestiKirjoittaja PrincessVivian (poistunut käyttäjä) » 30.4.2022 23:56:05

Olen paljon lueskellut näitä keskusteluja. Välillä miettinyt lopettamista ja välillä vähentämistä. Ilman tuloksia. Tänään päätin nyt viettää ainakin tipattoman toukokuun. Olen +40 nainen, korkeasti koulutettu stressaavassa työssä. Yksinhuoltaja. Ex-mies oli väkivaltainen juoppo, erosta vajaa 5 vuotta. Ja en olisi ikinä uskonut että näin kävisi. Juon nykyään joka ilta noin 6 isoa olutta tai siideriä, viikonloppuisin enemmän. Töissä tai lähipiirissä kukaan ei ole ilmeisesti huomannut mitään. Toivoisin (vertais)tukea.
PrincessVivian (poistunut käyttäjä)

Re: Tissuttelun on loputtava

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 1.5.2022 10:39:45

Tervetuloa! Tipaton on hyvä. Jokainen juomaton päivä on hyväksi aivoille ja keholle. Älä juutu häpeään juomisesta, itse kärsin siitä kauan mutta se ei auta ollenkaan korjausliikkeissä. Raskaat elämänkokemukset, varsinkin jos kyseessä on ihan traumatisoivat tilanteet kuten sulla ex-puolison kanssa, on varsin yleinen syy päihteiden väärinkäyttöön epätoivoisena keinona kestää raskaat tilanteet ja myöhemmin muistot niistä. Suosittelen lämpimästi ammattimaista keskusteluapua jos sellaiseen on varaa/mahdollisuus, siellä voi purkaa asioita jotka kytkeytyy ongelmajuomiseen samalla kun itseksesi työstät tipattomia päiviä kalenteriin ja tutkit mitä tunteita ja oloja se herättää.

Tsemppiä! :)
Viimeksi muokannut Talvikaktus päivämäärä 1.5.2022 19:58:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 1.5.2022 19:30:19

Hyvä päätös olla tipattomalla ja samalla yrittää pohtia miten pystyisi vähentämään Alkon käyttöä jatkossa. Ottaa tavoitteita asian suhteen ja jos kompastuu välillä niin ei saa koskaan luovuttaa vaan jatkaa yrittämistä. Tsemppiä toukokuulle.
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Uutta_oppimassa » 1.5.2022 20:25:22

Olet jo askeleen edenpänä kun olet täällä hakemassa vertaistukea. Se on myös askel, että olet pysähtynyt pohtimaan omaa juomistasi. Olisiko sulla lähipiirissä ketään, kenelle voisit asiasta puhua? Helppoa se ei ole ottaa puheeksi, mutta voisi helpottaa arkea jos olisi joku tuttu kenelle puhua. Toki on olemassa verkon käytäviä vertaistukiryhmiä, mikäli tuntuu vaikealta lähipiirille vielä asiasta puhua. Täällä päihdelinkissä on hyviä linkkejä vertaistukeen.
Ja muista se, että oo ittelles armollinen, lopettaminen ei ole helppo tie mutta mahdollista on.
Uutta_oppimassa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winkee » 2.5.2022 19:00:05

Kiitos PrincessVivian, että aloitit tämän ketjun. Olen kokenut niin suurta häpeää, koska luulen olevani ainoa +40v, stressaavaa työtä tekevä, henkisen ja taloudellisen väkivallan alla pitkään elänyt, noin viisi vuotta sitten eronnut nainen, joka nyt yh, ainoana iltaseurana se noin kuusi isoa lonkeroa/olutta. Olet ehkä koulutetumpi kuin minä, mutta kuka laskee ällien määrää sitten yo-tutkinnon? Niitä kertyi aikanaan pari vähemmän, kuin tölkkejä nykyään iltaisin. Kukaan ei voi kummastakaan määrästä arjen työssäni tietää mitään, kai? Älä katoa linjoilta, PrincessVivian! Haluan kuulla mitä sinulle kuuluu, jotta uskallan kertoa miten minulla menee!
Winkee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja PrincessVivian (poistunut käyttäjä) » 3.5.2022 00:01:55

Iltaa (vai yötä) kaikille! Täytyy tunnustaa että poistin jo kertaalleen tilin kun ajattelin että olen liian tunnistettava. En tainnut olla tai ainakin Winkeen tilanne kuulostaa siltä että meidät voisi sekoittaa. Älliä yo-todistukseen kertyi mullekin pari vähemmän kuin tölkkejä normaali-iltana. Toisaalta mietin että jos joku tunnistaa niin lukee näitä juttuja varmaan samasta syystä kuin minäkin niin eihän se kai haittaisi.
Olen kyllä työterveyshuollosta ja muualtakin saanut ammattiapua vaikeaan elämäntilanteeseen. Kukaan siellä vain ei ole kertaakaan kysynyt alkoholinkäytöstä mitään. Ystävien, työkavereiden ja sukulaisten en usko aavistavan tilannetta enkä ole keksinyt kenen kanssa tästä puhuisin. Tipattoman tammikuun olen pitänyt useamman kerran ja sille on vitsailtu. Kaikki tietävät etten juhlissa lasiin sylje ja että viikonloppuisin otan pari lasia (oikeasti pulloa) viiniä tai pari (oikeasti parikymmentä) saunakaljaa.
Ja jos kiinnostaa miten menee nyt kun 2 päivää toukokuuta on takana. Ihan hyvin menee, ensimmäiset yöt on aina vaikea saada nukuttua joten ajattelin olla hyödyksi ja kirjoittaa tänne. 1-2 viikon kohdalla yleensä ensimmäinen vaikeampi hetki kaupan juomahyllyllä. En yhtään epäile etten pysty tipattomaan kuukauteen. Viime tammikuun jälkeen oli tarkoitus lopettaa arkijuominen kokonaan ja viikonloppuisin pysyä edes jotenkin kohtuukäytön rajoissa eikä juoda joka viikonloppu. Suunnilleen helmikuun puolivälissä olin lähtötilanteessa. Josko nyt menisi vielä kesäkuussakin paremmin. Nyt taidan koittaa nukkua.

ViestiKirjoittaja Winkee » 3.5.2022 20:12:04

Kiitos PrincessVivian, että palasit! Kerrot asioita, jotka tuntuvat niin tutuilta; tunnistaako joku minut, uskallanko edes perustaa tilin? Olen lukenut plinkkiä nyt jokusen viikon ja löytänyt myös paljon muita tuttuja juttuja toiminnastani. Menen mahdollisuuksien mukaan aina eri ruokakauppoihin, jotta ”naama ei kulu”. Olen hämmästynyt siitä määrästä ruokaa jota keksin ostaa kotiin, joitten avulla ”oikeutan” juomisteni ostamisen. Kuvittelen, että ostamalla sekä kaljaa että lonkeroa teen vaikutelman, että ostan juotavaa kahdelle eri ihmiselle. Kaikki menee sen saman naisihmisen kurkkuun. Sen, jonka ulkoinen olemus ei toistaiseksi paljasta tästä helvetistä mitään. Ihmettelen ja yritän oivaltaa sen perussyyn juomiseeni. Mitä minä yritän juomisellani hiljentää? Koska minä en oikeasti ole tämmöinen! Kiitos PV että pidit tilisi tallella!
Winkee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja PrincessVivian (poistunut käyttäjä) » 5.5.2022 23:41:53

Iltaa/yötä taas!
Hyvin on mennyt edelleen. Jotenkin on nyt käynyt niin, että kun uskalsin perustaa tilin ja kirjoittaa tänne niin en koekaan enää tarvetta käydä täällä niin usein. Aiemmilla tipattomilla luin yökaudet vanhoja viestiketjuja lopettajista ja vähentäjistä. Ehkä johtuu siitä että tietää että tukea on saatavilla ja voin kirjoittaa jos tulee heikko hetki.
Winkee, tunnistan kaupassa käynnit myös. Kuvittelen että myyjä ajattelee että mies juo oluet ja minä siiderit. Kauppoja en kovin paljon vaihtele. Siinä on vähän sellaista kapinaakin, alkoholin ostaminen ja juominen on laillista ja se ei myyjälle kuulu kuinka usein ja kuinka paljon sitä ostan.
Minäkään en tiedä miksi juon. Täytyy miettiä asiaa nyt tipattomalla. Vähentää haluan siksi että pelkään että maksa sanoo sopimuksensa irti tai tulee muita terveyshaittoja. Kokonaan lopettaa en luultavasti halua.

ViestiKirjoittaja Ameeba » 6.5.2022 04:27:48

Täällä kanssa yksi korkeastikoulutettu 40+ nainen, n. 15 v sitten väkivaltaisessa suhteessa ollut viinin, oluen ja siiderin lipittelijä. Halusin tulla tsemppaamaan sinua ja kiva, että uskalsit aloittaa oman ketjun. Pysy linjoilla ja kirjoittele aina kun jaksat.

Tässä ketjussa puhutut kauppajutut eri pohdintoineen oli niin tutun kuuloisia, että hirvitti ja nauratti samaan aikaan lukiessa. Mulla on kolme kauppaa, joiden välillä vuorottelen ja yritän aina sisääntullessa jopa tihrustella, että kuka tai ketkä on kassassa, että olenko milloin viimeksi nähnyt juuri ne henkilöt. Lisäksi se, että ostelee elintarvikkeita (esim. vihanneksia ja muuta tervehenkistä) sen siideripäkin ja oluttölkkien kylkeen (ettei vaan osta pelkästään alkoholia ja vahingossa vaikuta suurkuluttajalta), kuluttaa ihan järjettömät määrät lisää rahaa kuukausitasolla. Ymmärrän myös sen uhmakkuuden, että hittojako se kenellekään kuuluu mitä minä kaupasta ostan. Aikuinen ihminen. Joku häpeä siihen kaikkeen kuitenkin, itselläni, liittyy.

Olin eilen alkotta ja heräsin tänään neljältä, enkä saanut enää unta. Siksi täällä kirjoittelen kello viideltä aamulla. Ajattelin aloittaa päivän lukemalla plinkkiä hetken. Siitä alkakoon selvä päivä numero 2. Joka tapauksessa, tsemppiä sinulle kovasti tavoitteissasi ja hyvää selvää päivää sinnekin!
Ameeba
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 6.5.2022 07:29:41

Hei vaan kaikille ja tervetuloa mukaan!
Minä olen jo muutaman vuoden täällä roikkunut mukana, mutta nykyään harvemmin kirjoittelen.
Ilahdun aina uusista nimimerkeistä. En tietystikään ilahdu ongelmasta, mutta siitä, että joku sen tiensä löytää tänne.
Tästä on apua kun tästä vain saa sen omanlaisensa apuvälineen. Yksinään höpöttämistä tämä välillä on täällä :lol: ja mullakin on olemassa jo päänsisäistä plinkkikeskustelua. Semmoseksi se on mun meno tässä vuosien aikana muodostunut.

Mutta tiedättekö kun mua alkoi ihan jo naurattaan kun tuli noista kaupassakäynneistä mieleen ne omat teot?!
Tuttua juttua se parissa kaupassa käyminen ruokaostosten takia kun siitä ekasta ei muka löytynyt kaikkea ja pakko oli mennä seuraavaankin kun siitä sitten näppärästi nappasi lisää tölkkejä mukaan. Ja se selittely :oops: juu sitä on tullut kassoilla tehtyä!
Ja se kaikki terveellinen ruoka sitten piti asetella sillai nätisti hämäämään niitä tölkkejä..ja just monenlaista sorttia ja merkkiä piti hihnalla olla. Välillä en kyllä välittänyt ollenkaan mitä muut ajatteli, mutta useimmiten kyllä.

Tsemppiä tavoitteisiinne <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät