Lempeä kettu kirjoitti:Talvikaktus, tuttipullo-vertausta olen myös itse käyttänyt, kun olen miettinyt, miksi järkevä ihminen sortuu kerta toisensa jälkeen juomaan.
Mulla on kokemusta päihteilyn lisäksi syömishäiriöstä ja ajattelen, että tahdonvoimalla ja järkevyydellä on hyvin vähän tekemistä minkään itseä vahingoittavan toiminnan kanssa. Niiden kans ollaan tekemisissä käyttäytymismalleissa, joita eläimetkin toistaa jos niiden ympäristö on stressaava. Papukaijat nyhtää itseltään höyhenet ja siat syö toisiltaan saparot jos niitä pidetään kurjissa oloissa. Mua henkilökohtasesti auttaa ajatella asiaa niin, että "mitä voin muuttaa tämänhetkisessä kuormitustilassani" eikä "mikä vittu mua vaivaa", koska ne itsesyytökset vie kauheesti energiaa jonka vois käyttää asioihin jotka tukee raittiutta. Kuten esimerkiks lääkkeiden syönti ja kuus ateriaa päivässä näin omalla kohdalla, ja että rajoittaa sitä määrää touhua mitä tekis mieli päiväohjelmaan änkeä.
Lempeä kettu kirjoitti:Sattui muuten eilen ihmeellinen juttu. Juttelin erään uuden tuttavuuden kanssa viestien välityksellä ja hän kertoi naismaustaan, ettei naisen saa ainakaan olla juoppo. Salainen elämäni kun ei (vielä) näy kuvista päällepäin, hän ei voinut mitenkään kuvitellakaan keskustelevansa juopon kanssa. Tunsin kuitenkin voimakasta halua raitistua ja päätin, että nyt on aika laittaa elämä ja nainen kuntoon.
Mulla on ollut vastaavantyyppisiä keloja nuorempana. En siis mitenkään tarkoita, että halu esim löytää kumppani olis huono syy raitistua. Mutta ulkoisiin asioihin pohjaava motivaatio kestää sen aikaa, kun ne ulkoiset asiat kestää, mut mitäs kun tilanne muuttuu? Mä ehkä pohdin omalla kohdalla enemmän sellasta systeemiä, että itseen kannattaa suhtautua neutraalisti. Että jaahas, join sitten kumminkin ja tänään on paska olo kun aivoissa on kemiat päin vittua, mutta jos malttaa päivän pari venailla niin tilanne normalisoituu. Mä pelkään kans alkoholin vaikutuksia ulkonäkööni ja terveyteeni ihan kauheesti mutta se pelko aiheuttaa niin kovaa ahdistusta, et sitäpä tartteeki sitten lääkitä... Arvaat millä. Eli mä yritän ihan käänteistä motia: ikinä ei oo liian myöhäistä lopettaa/vähentää ja jokainen juomaton päivä hyödyttää kokonaistilannetta.
Tipatontahan välillä kritisoidaan että eihän se juomisongelmaa poista jos semmoinen on päässyt kehittymään. Mutta mun mielestä on parempi viettää tipatonta, koska sen ajan elimistö saa kuitenkin levätä ja toipua. No, tämmösiä keloja, toivottavasti en kuulostanut saarnaavalta!