Olet täällä

Se kuuluisa rähinägeeni

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Se kuuluisa rähinägeeni

ViestiKirjoittaja Lounainen » 10.9.2022 11:06:45

No niin. Kauan olen seuraillut keskusteluja ja nyt on aika omalta osaltakin osallistua.

Moni varmaan tunnistaa sen olon, kun tuntee niin kovaa häpeää kännisekoilusta että tekisi mieli vajota maan alle ja jäädä sinne.

Kaksi viikkoa, kaksi känniriehumista joiden seurauksena ambulanssi/poliisi on tullut hakemaan. Ekan kerran päädyin selviämisasemalle, jossa minä reilu parikymppinen nuori nainen olin kahden vanhemman miehen kanssa. Tokalla kerralla viime yönä päivystyksessä käännytettiin takaisin.

Mutta se häpeä..
Olen riehunut, käyttäytynyt todella huonosti, maannut lattialla, yrittänyt poistua liikkuvasta ambulanssista ja selittänyt ihan ihme juttuja. :oops:

Viime kerran jälkeen sanoin itselleni, että jos olen kaksi viikkoa juomatta ja jos se ei muuten onnistu, haen apua. No ne kaksi viikkoa tuli ja meni ja kyllähän sitä tuli juotua. Nyt mieli sanoo että jos nyt ihan oikeasti olisi sen kaksi viikkoa juomatta.. Tiedän että jonkinsortin ongelmastahan tässä on ilman muuta kyse, kun en muista milloin olisin viimeksi ollut edes viikon juomatta. Ongelma on juomisen lisäksi se että se provosoi pahimmillaan tietynlaista käytöstä, jonka seurauksena sitten ollaan milloin missäkin. Alkoholi on aiheuttanut todella paljon pahaa mun elämässä, niin ihmissuhteisiin kuin omaan hyvinvointiinkin.

Pahin lienee se, että pilasin omat hääni sillä että join liikaa. Nolasin itseäni appivanhempien edessä ja pilasin häät myös puolisolta. Sammuin vessaan ja oksentelin mihin sattuu. Vaikea edelleenkään antaa itselle anteeksi vaikka tapahtumista on jo aikaa. Ja nyt kun anonyymisti voi tehdä tunnustuksen, käytin myös yhteisiä lahjaksi saatuja rahoja, joilla olisi hankittu yhteisiä asioita, railakkaaseen baari-iltaan. Jonka jälkeen olinkin sitten taas päivystyksessä.

Otsikkoon viitaten, minä kuulun siihen joukkoon ihmisiä joilla on rähinägeeni, eli monesti ne känni-illat ei sitten sujukkaan kauhean leppoisissa merkeissä..
Lounainen
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Se kuuluisa rähinägeeni

ViestiKirjoittaja 0132 » 10.9.2022 17:32:35

Heips, Lounainen.
Kuulostaa pahalta ja hyvältä.
Pahaa on tuo mitä alkoholi sinulle aiheuttaa.
Hyvää on se että ymmärrät sen.
Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lounainen » 11.9.2022 14:00:09

Näinhän se on. Olen muka tiedostanut hyvin vahvasti jo aika pitkään että alkoholi on ongelma ja muka skipannut sen kieltovaiheen. Mutta eipä se ole kertaakaan estänyt pulloon tarttumista, juomisen aloittamista. Että lieneekö se myöntäminen ollut kuitenkaan kovin vahvaa. Ei huolissaan olemainen auta, kun ei mitään ole asian eteen tehnyt.

Avun hakemista olen pyöritellyt koko viikonlopun.
Suurin pelon aihen lienee se, että ongelmaani ei katsota niin vakavaksi että siihen apua tarvitsisi. Varmaan ainakin vuoden olen juonut 2-4 kertaa (joskus enemmän tai vähemmän) yleensä 17.5 annosta. Eli viikossa jopa 70 annosta :shock:

No nythän kun sen laski ja kirjoitti ylös niin tuohan on ihan järkyttävä määrä.. Toki ainakin viimeaikoina annoksia kertyy viikossa 35. Ei koskaan enempää juomista kuin yksi päivä kerrallaan, ei koskaan tasoittavia.
Jos juon, aina on mentävä päätyyn asti, eli sammumiseen. Vähempi ei riitä enkä näe mitään iloa siitä että ottaisi 1 tai 2, sehän menee vain hukkaan jos ei juo kunnolla!

Olen jättänyt asioita tekemättä juomisen takia, olen mennyt krapulassa tapaamisiin kun ei ole pystynyt halunnut) olla juomatta edellisenä päivänä. Olen perunut paljon tapaamisia kun on halunnut juoda edellisenä iltana. Keväällä olen muistaakseni ollut kuukauden juomatta, se sujui aika kivuttomasti. Sen jälkeen ei tosiaan viikkoa ole ollut, paitsi ihan yksittäisiä.

Mulla on aika tyypillinen tarina, ensimmäiset kännit vedin 17v ja rakastuin alkoholiin ensisilmäyksellä. 18v asti on tullut juotua aika railakkaasti, nyt olen 23v. Alkoholi on paras ystävä, lohduttaja ja seuralainen ja ajatuskin siitä luopumisesta pelottaa.

Nyt tuntuu vaan että yhtäkään päivystyskeikkaa tai kännistä itsetuhoavaa sekoilua ei saisi tulla. Fyysisen puolen lisäksi vaikuttaa psyykkiseen puoleen varmasti erittäin voimakkaasti.

Eilen Mietin että alkoholin glorifiointi on ihan turhaa. Krapulassa ihminen on kaikkea muuta kuin kaunis, kun kädet tärisee, itku ei ole kaukana missään vaiheessa, vessanpönttöä halaillaan eikä meinaa pystyasennossa pysyä. Siinä aina miettii, että miksi on taas kerran altistanut itsensä sellaiselle myrkylle.

Mikähän siinä on, että itselleni krapulaa seuraava päivä on aina kaikista vaikein? Silloin juomishimo on melkein kestämätön. Ja etenkin jos on niinkuin nyt, voi huonosti ja tietää että alkoholi turruttaisi ja lohduttaisi.

Tänään sieluun, mieleen ja ruumiiseen sattuu, mutta tänään en juo.
Lounainen
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 11.9.2022 15:24:06

Moi.
Sanoisin jotain, mutta nyt ei ole sanoja.
Kaverini josta kirjoitin omassa ketjussani, oli 30v kun hänen elämänsä päättyi virtaan. Ei juonut liikaa. Tai ehkä sittenkin sen yhden kerran, ja se jäikin sitten viimeiseksi.
Onko liikaa 10, 20 vai 112 annosta viikossa?
Ehkäpä joskus yksikin annos on liikaa. Elämän tilanteet muuttuvat. Hyvällä mielellä hyvässä porukassa 10 voi olla ihan kohtuullista. Yksin ahdistuneena ja epätoivoisena muutama annos voi muuttaa ihmistä niin että tekee jotain harkitsematonta.
Mikä on sopiva apu Sinulle?
Olen aika huono neuvomaan näissä asioissa.

Olisiko jollain Plinkkiläisellä ajatusta mikä olisi paras tai helpoin lähestyttävä apu?
Saatkohan 10 hyvää neuvoa?
Minä tarjoan Sinulle,

1. Kirjoittele Päihdelinkkiin.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja eleonoora » 11.9.2022 17:29:18

Voisinpa tuoda tähän päivääsi hiukan toiveikkuutta ja uskoa.
Siihen ahdistukseen, tuskaisuuteen ja toivottomuuteen olen tutustunut itsekin hyvin, kuten varmasti moni meistä, ja se on kamala olotila. Mutta muista: se tunne menee ohi, kun aivokemiat tasaantuvat ja korjaavat itseään, jos vaan annat ruumiisi tehdä sen. Minulla se kestää yleensä kaksi tai kolme päivää, eli olet varmaan jo ison palan tämänkertaisesta kärsimyksestäsi lusinut.

Minua helpottaa (sen verran, kuin sitä oloa nyt mikään helpottaa) se, että ajattelen, miten elimistöni korjaa itseään koko ajan, kun olen lopettanut juomisen. Maksa polttaa myrkkyä pois, kaikki sisäelimet työskentelevät suodattaakseen kropasta kaiken haitallisen, solut korjaavat itseään ja aivoissa tapahtuu koko ajan välittäjäaineiden tasaantumista. Muista juoda riittävästi vettä. Kun elimistö on saavuttanut kohtalaisen tasapainon, olo helpottuu ja toipuminen jatkuu. Tärkeintä on nyt aluksi, että et juo enempää alkoholia. Se riittää sinun osaltasi, etkä voi tehdä nyt tässä hetkessä, tänä sunnuntaina enempää - elimistösi hoitaa kyllä korjaustyöt.

Sinun ei tarvitse elää, kuten kuvailit eläneesi, eikä sinun tarvitse enää kärsiä alkoholin karmeista vaikutuksista itseesi, elämääsi, läheisiisi ja ympäristöösi. Sinä voit vapautua, se on ihan mahdollista.
Saatat tarvita ulkopuolista apua, ja todennäköisesti tarvitsetkin, mutta tilanteesi ei ole toivoton etkä sinä ole tuomittu kärsimään voimattomana tuota samaa kierrettä.

Minun neuvoni on:

2. Sinnittele koko tuon krapulan yli, anna olosi helpottua ilman alkoholia ja jos tunnet sitä tarvitsevasi, hae apua. Sitä on saatavilla, ja tilanteesi on ehdottomasti tarpeeksi vakava millä tahansa mittapuulla.

Paljon voimia ja kirjoittelemisiin!
eleonoora
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lounainen » 13.9.2022 15:21:27

Kiitos. Ette uskokaan kuinka sananne lämmittävät. Jos minulla olisi voimia kirjoittaa kauniimmin sanoin, tekisin sen.

Ensimmäisen mt-diagnoosin sain samoihin aikoihin kuin aloitin juomaan, 18-vuotiaana ja siitä asti onkin juotu iloon ja suruun. Tuttu fraasi: masennus aiheuttaa juomista ja juominen masennusta. Siinä olisi taas yksi hyvä syy lopettaa tai vähentää juomista.
Nyt kun olo on pahempi kuin melkein koskaan, on juomisen himo melkein pahempi kuin koskaan.

Jos joisin nyt, päätyisin taas päivystykseen, josta lähetettäisiin taas kotiin ja tietoihin tulisi taas yksi merkintä itsetuhoisesta kännisekoilusta.

Latasin sovelluksen, johon saattoi kirjata monta päivää on ollut juomatta, siihen voi syöttää paljon rahaa ja kaloreita säästyy per päivä. Se määrä on pelottavan suuri.

Mun suvussa on alkoholismia reippaasti, useammankin juominen on vienyt hautaan asti. Omista sisaruksistakaan ei moni ole säästynyt päihteiden houkutukselta. Isäni lopetti juomisen aikoinaan ja oli raitistunut alkoholisti.
Tänne kirjoittaminen on kuin kertoisi jonkin ison ja ruman salaisuuden, avaisi jotain mitä on vuosien ajan piilotellut, ehkä niin itseltään kuin muiltakin.

Koitan saada kirjoiteltua jotain koostetumpaa.

Tänään en juo.
Lounainen
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Paluu Me Vähentäjät