Olet täällä

Mitä toipumista tukevaa teit tänään ja mitä aiot huomenna?

Kuivaushuoneessa yhteisenä tavoitteena on huumeiden tai lääkkeiden käytön lopettaminen. Mukaan ovat tervetulleita myös korvaushoidossa olevat. Keskusteluissa mukana päihdetyön ammattilainen Tuomo Seppänen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Mitä toipumista tukevaa teit tänään ja mitä aiot huomenn

ViestiKirjoittaja Spinaalipuudutus » 22.12.2012 10:43:06

Heräsin ajoissa ja hoidin raha-asioita kuntoon. Aion vähän ulkoilla, vaikka ulkona paukkuu pakkanen -23, aion hakea myös joulukuusen ja laittaa sen hienoksi avopuolisoni kanssa :)
Olettaessasi toisesta ihmisestä asioita unohdat, että häntä ei voi hallita, ei edes ajatuksen tasolla. Älä oleta, kysy ja tiedä.
Spinaalipuudutus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja facsimile » 8.1.2013 03:33:11

Kävin liikkumassa. Tekee oikein hyvää.
The heart has its reasons of which reason knows nothing. -Blaise Pascal
facsimile@windowslive.com
facsimile
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Spinaalipuudutus » 11.1.2013 09:41:57

Nukuin pitkään ja nautiskelin aamukahvista ja -teestä kaikessa rauhassa, aion kirjoittaa päiväkirjaa tänään, on jäänyt viikon verran välistä, niin nyt onkin paljon kirjoitettavaa. Kirjoittaminen on itselle keino jäsentää ajatuksia ja saada ne "konkreettiseen" muotoon, jolloin niitä on helpompi käsitellä ja jotenkin silloin ne ajatukset saa itsestä ulos, eikä ne pyöri niin paljoa mielessä, ei ainakaan samalla tavalla :) Huomenna aion käydä järven jäällä lenkillä, ottaa makkaraa ja kahvia mukaan ja tehdä oikein retken jonnekin saareen tms :)
Olettaessasi toisesta ihmisestä asioita unohdat, että häntä ei voi hallita, ei edes ajatuksen tasolla. Älä oleta, kysy ja tiedä.
Spinaalipuudutus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 12.1.2013 17:25:09

Sp! Kävitkö? Kuulosti ainakin todella virkistävältä tuollainen ulkoilu!
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja Spinaalipuudutus » 13.1.2013 11:41:53

Tuomo; Kävin, oli oikein mukavaa ja sai ainakin kunnolla liikuntaa, kun jäällä aika paljon lunta ja melkoista tarpomista se käveleminen siellä oli :) Koira sai myös nauttia vapauden huumasta ja nautin kyllä itsekin kaikesta siitä tilasta ja varsinkin siitä, kun tuli tunne täydellisestä vapaudesta ja avaruudesta. Mahtavaa!
Spinaalipuudutus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 13.1.2013 21:28:58

Hienoa! :D
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja Spinaalipuudutus » 2.2.2013 11:17:03

Tänään tein päätöksen, että vähennän makeansyöntiä, koska makeanhimo on alkanut olla jo lähellä riippuvuutta; suunnittelin, paljonko makeaan menee rahaa, mistä sitä ostan ja kuinka paljon, milloin syön sitä ja mitä syön, joka päivä tuo sama rumba ja joka päivä hirveät syyllisyydet siitä, että ei syö kunnon ruokaa, vaan syö leivoksia ja karkkia ja suklaata ym, nyt riittää! Eli tästä päivästä lähtien en syö makeaa, kuin kerran viikossa :lol:
Spinaalipuudutus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja rusk-a » 2.2.2013 15:47:34

päätin pysyä positiivisena ja tulla onnelliseksi, tehdä töitä itseni ja vain itseni eteen. maanantaina heti kirjastoon elämäntapaoppaita ahmimaan.:mrgreen:

huomenna aion mennä salille, vaikka uusi tatska ei vielä antaisi lupaa, mutta viekkarit vaatii niin, oon ihan koukuttunu kuntoiluun, hurahtanut kuvasi mutsi, ahh ihana liikunta :lol:
rusk-a
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Spinaalipuudutus » 21.2.2013 11:29:06

Päätin lopettaa tupakoinnin, tällä kertaa lopullisesti! Olen lopettanut monta, monta kertaa, ollut polttamatta viikkoja, kuukausia, vuodenkin, ja aina aloittanut uudestaan. Tällä kertaa onnistun, onnistuinhan lopettamaan huumeetkin, niin miksei tupakkakin vois jo lopulta jäädä pois. 2. päivä kokonaan ilman tupakkaa, nikotiinipurkkaa mussuttelen ja aattelin ostaa nikotiinilaastareita, kun suu menee kipeeks noista purkista. Mutta joo, tämäkin on osa toipumisprosessia, haluan terveellisemmän elämän ja näin naisena säilyn nuorekkaampana pidempään ;)
Spinaalipuudutus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 22.2.2013 14:39:24

Hienoa. Aika monikin on lopettanut ensin päihdekäytön ja jossain vaiheessa myös tupakan. Esimerkiksi laitosolosuhteissa on usein niin, että lähes kaikki (jollei kaikki) hoidossa olevat polttavat...
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja LouLou » 26.3.2014 15:05:13

Moi kaikille!

Oon uusi käyttäjä, joskin pitkää jo sivusta seurannut ja lukenut kirjoituksianne. Oon tällähetkellä tosi vaikeassa elämäntilanteessa ja ajattelin käyttää kaiken mahdollisen avun mikä vain on ylipäätään saatavilla. Aloitin kuukausi sitten klinikkakäynnit (avohoitoa/keskustelua) ja tässä nyt kovasti olis tarkoituksena päästä eroon teksistä.

8 vuotta on tullut kiskottua enemmissä tai vähemmissä määrissä aineita, mutta subu on ollut jaa pysynyt. Pöhinää tuli kiskottua pari vuotta tosi aktiivisesti ja silloin elämässäni jouduinkin ehkä sinne syvimpään kuiluun, josta nyt on vuodenpäivät yritetty kiivetä ylös. Vuoden verran oon ollut siis vetämättä yhtään amfea, mutta edelleen se vainoaa. Röökinpolton lopetin seinään, samoin bentsot. Ainoa, mitä en ole saanut lopetettua on toi helvetin subu. Ja siihen on saatava muutos!

Vastaus kysymykseen "Mitä toipumista tukevaa teit tänään" on, että kirjauduin päihdelinkkiin. Mä olen kovin yksinäinen nainen, 26 vuotias eksyksissä oleva tytöntyllerö, joka ei oikein sopeudu noihin käyttäjäpiireihin, mutta en myöskään ehkä siihen normaalimaailmmaan. Oon aina kokenut itseni mihinkään kuulumattomaksi, ja tuntuu etten ole päästänyt itseäni juurtumaan oikein mihinkään. Mun koti sijaitsee pääkaupunkiseudulla, mutta mä koen silti olevani jossainmäärin koditon. Mä en oikein sovi enää mihinkään. Oon kärsinyt koko elämäni ajan hyvin vaikeasta depressiosta, joka pahenee keväisin. Mä kun olen niitä harvoja ihmisiä, joilla valo ei vaikuta aivokemioihin positiivisesti, vaan päinvastaisesti. Tällähetkellä elämä näyttää niin synkältä, että mun on vaan pakko tehdä jotain!

Päivä kerrallaan. Ei enempää. Päivä kerrallaan. Ja ehkä jokupäivä munkin elämääni paistaa aurinko.
LouLou
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja LouLou » 26.3.2014 15:16:35

Mitä mä nyt tätä topicia olen selannut, melkein kaikki on maininnut liikunnan olevan tärkeä asia kuntoutumisessa. Oon ollut itse nuorempana kovakin urheilemaan, mutta viimevuosina se on vähentynyt lähes minimiin. Vaikeimpina masennuskausina mä en saa itseäni sängystä ylös, paitsi sen verran että käytän koiran pihalla ja sitten palaan takas sänkyyn nukkumaan tai tuijottamaan seinää. Se kynnys lähteä tekemään jotain on _ihan_uskomattoman_kova! Mutta mitä enemmän mä ajattelen tätä asiaa sitä enemmän mä alan tajuamaan, kuinka mun masennus on varmasti siksi juuri niin paha etten mä tee juuri mitään. Tää himassa nyhväys ei todellakaan piristä mun mielialaa.

Joka ikinen päivä mä mietin, että jos mä vetäisin amfea, niin mä olisin taas "oma itseni" - Mä olisin taas se tyttö, jolla on paljon kavereita, ja jonka kanssa kaikki haluaa viettää aikaa. Mä olisin puhelias ja ulospäinsuuntautunut, aktiivinen ja ehkä viehättäväkin. Mutta sitten mä muistan, kuinka pohjalle se aine mut veti, kuinka mun terveys petti ja mielenterveys pirstaloitui, ja sit tulee niin oksettava olo että sen tuntee ihan vatsassa asti. Kuinka mä olen voinut muuttua niin paljon ihmisenä sen jälkeen kun mä lopetin? mä olen nykyään tosi hiljainen ja ahdistunut ihmisten ilmoilla. Mun on vaikea jopa siivota mun koti, kun enää ei saa sitä supertahtia mikä joskus oli. Mä koen vaan olevani ihan helvetin tylsä ja ällöttävä tyyppi. Tää on oikeasti ihan hullua, miten oma minäkuva on muuttunu amfe aikaisista super itseluottamuksista tälläiseksi hiljaiseksi luuseriksi. Mä jotenkin luulin, että vuodessa kerkeisin palaamaan ns. normaaliksi, mutta kai tää tulee olemaan mun demonini viimeiseen hengenvetoon asti.
LouLou
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 6.4.2014 18:37:22

Hei Loulou!
Kiitos viesteistäsi ja tervetuloa kirjottelemaan tänne Kuivaushuoneeseen. Kun luin noita kirjoituksiasi, niin osaat kirjottaa asioistasi hyvin.
Ulkopuolisuuden tunne. Mistä se kumpuaa? Onko se enemmäkin sitä, että ei ole oikein sinut oman itsensä kanssa?
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja Pölönen » 17.4.2014 13:47:57

Mulla ulkopuolisuus on ainakin sitä, että en onnistunut elämään normielämää, vaan päädyin sairaseläkkeelle... Toisaalta, ulkopuolisuuden tunne oli voimakas jo nuorena, kaukaisina kouluaikoina. Tunsin itseni joksikin omituiseksi friikiksi (niinkuin olinkin), mutta uskoin, että muut halveksivat minua, mikä puolestaan ei ollut totta. Lisäksi olen kyl hyvin ujo lähestymään ketään... Pelkään ihmisiä: edelleen sitä samaa halveksuntaa, nokkimista, tökkimistä, nälvimistä, naurunalaiseksi joutumista: keinoja, joil kenties osoitetaan omaa ylemmyyttä täs penteleen ihmisten hierarkiassa, jota inhoan. Toisaalta joskus en piittaa tuon taivaallista, juttelen (bentsolevottomuuttani) vieraittenkin ihmisten kans. Ja onhan tuolla maailmalla ystävällisiäkin ihmisiä.. :wink:

ON mulla jokunen kaveri, mutta olen tullut aika passiiviseksi ottaan yhteyttä...

Mitä toipumista tukevaa: kävin hoitamas asioita, kävelin keskustas, vaik siel tulee karmee olo. Tehnyt normaaleja asioita, ilman että olen ottanut ison määrän lääkkeitä - täähän se juttu ainakin mul on: toimiminen, normaalien asioiden tekeminen ja joihinkin ahdistaviin tilanteisiin meno ilman kourallista pillereitä, jonain päivänä täysin ilman omana haavottuvaisena itsenään... Käytän edelleen bentsoja, mut vain vierotuslääkkeitä (mul vierotus tehdään tosi hitaasti).

Kuunnellu musiikkia...
...one of these mornings You´re gonna rise up singing...
Pölönen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja LouLou » 7.5.2014 11:16:34

Tänään olen ollut taas yhden aamun vetämättä subua. Takana on jo kolme viikkoa ilman sitä roskaa, ja tuntuu kuin silmät olisivat rävähtäneet auki, ikäänkuin joku verho olisi otettu silmien edestä pois tai kuin olisi herännyt kahdeksan-yhdeksän vuoden koomasta. Kolme viikkoa on varmasti lyhyt aika monien mittapuulla ja vielä elelen tätä refla-aikaa, tiedän että vaikein työ tulee olemaan se selvänä pysyminen, sitten kun se ns. arki alkaa ja varsinkin jos masentuu. Mutta tahto on kova, en oo pitkään aikaan halunnut mitään näin paljon kuin selättää tän. En edes oikeasti ole aikaisemmin halunnut lopettaa, aina siitä olen puhunut mutta jossain syvällä sisimmässä kuitenkin oon aina ennen ajatellut että ei se elämä voi sen kummempaa olla käytti subua tai ei. Jännä juttu että se sit kuitenkin voi olla. Vuosien aikana sitä on vaan kangistunut tiettyihin kaavoihin joiden on kuvitellut olevan ainoa mahdollinen tapa elää.

Varmaan tärkein asia mikä mun lopettamista on tukenut, on se vapaus. Kolme viikkoa sitten mulla vaan naksahti päässä, ajatus siitä että oon joidenkin toisten ihmisten orja, oon riippuvainen kokoajan siitä missä sitä on ja kenellä, kuinka joudun jonkun aineen takia joka ei edes aiheuta mitään oloja, sietämään ihmisiä jotka eivät oikein sovi mun maailmaan, enkä mä heidän. En jaksanut odottaa katkopaikkaa tai edes soittaa mihinkään, päätin lusia himassa reflat, ja ottaa päivän kerrallaan. Välillä on tullu itkettyä, välillä naurettua ja mielialalt muutenkin heitellyt ylhäältä alas, mutta se on omalla tavallaan vaan tosi siistiä, koska moniin vuosiin mä en tuntenut vaan yhtään mitään. En ees ollut kunnolla surullinen, olin vaan tunnoton.

Mitenkä teillä subun lopettaneilla on skulannut masennuslääkkeet? Ja minkä merkkiset? Itse aloitin nelisen viikkoa sitten citalopraamin, mut annostus on vielä aika pieni. Onko teillä konkareimmilla tullut subun lopettamisen jälkeen masennusta, siis juuri silloin kun se ns "arki" on alkanut. Mulla on sellanen skidi pelko siitä, että kuinka vaikka seuraava puolivuotta menee, jos sinneasti pääsen. Päivä kerrallaan pitää ottaa, mutta kyllä mä haluan vähän tulevaisuuteenkin varautua. Depressiosta oon kärsinyt koko ikäni, mutta musta tuntuu ettei mikään lääke ole aikaisemmin toiminut, kun subu on estänyt niiden skulaamisen.

Kaikki vinkit ja tsemppaukset tähän elämänmuutokseen ovat erittäin tervetulleita! :)
LouLou
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Kuivaushuone