Olet täällä

Buprenorfiinin vieroitusoireiden lieventäminen

Kuivaushuoneessa yhteisenä tavoitteena on huumeiden tai lääkkeiden käytön lopettaminen. Mukaan ovat tervetulleita myös korvaushoidossa olevat. Keskusteluissa mukana päihdetyön ammattilainen Tuomo Seppänen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Buprenorfiinin vieroitusoireiden lieventäminen

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 13.2.2020 08:36:51

Hei, Mermaid!

Tällä viikolla käynnistyi juuri äitiryhmä, joka on suljettu ryhmä päihteitä käyttäville äideille. Kaikki toiminta tapahtuu täällä keskustelualueella. Mukana on äitejä, joilla on ongelmia alkoholin, huumeiden tai lääkkeiden kanssa, ja ryhmää ohjaavat vauva- ja päihdetyön ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta.

Ryhmästä voit lukea lisää täältä: https://paihdelinkki.fi/aidit

Vaikka ryhmä aloitti maanantaina, sinne pääsee vielä mukaan! Laita viestiä osoitteeseen aidit@a-klinikka.fi tai OmaPäihdelinkin viestit-osion kautta Päihdelinkin toimitukselle, jos suljettu keskusteluryhmä tuntuu sinulle sopivalta jutulta.

Terveisin,
Pinja/Plinkin tiimi
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tropic » 22.2.2020 12:37:32

Moi kaikille!

Olen Helio Jacques, mutta en saanut toimimaan salasanaa, kun sille rekisteröity sähköposti ei ole toiminnassa enää, niin kirjauduin vanhalla nimimerkillä sisään

Joo tosiaan puolivuotta olen yrittänyt todella monella eri tavalla lopettaa ja olen onnistunutkin väkisin jotenkin pääsemään kuukauden irti oloon, mutta sitten on tapahtunut retkahdus ja sama show on jatkunut.

Tossa noi lopettamiset oli kyllä vähän sillai vähän kyseenalaisia. Käytin erilaisia substansseja jotta pystyn olemaan ilman buprea. Alpratsolaamia, amfetamiinia, gbl:ää, apvp ja pregabaliinia sekä monia muita tuotteita. Näillä pystyin olemaan parhaillaan yli kuukauden 2-3 kertaa, mutta tuli todettua että noiden avulla väkisin lopetus aiheutti noiden aineiden loputtua niin sairaalloisen ahdistuksen, että ainoastaan buprenorfiini poisti sen ahdistuksen ja aina koukuttuiduin fyysisen opioidi riippuvuuden takia uudesti buprenorfiiniin. Itse en suosittele lopettamista kyseisellä tavalla, vaikka tulosta sainkin sillä aikaan.

Nyt aloitin 7 päivää sitten astettain pudotuksen, niin että oken olen ottanut 7 päivän ajan päivässä iv n. 1mg buprea ( välillä mennyt 1,5mg) maksimissaan ja seuraavat 7 päivää pyrin laskemaan niin että otan 0,5mg-1mg päivässä. Apuna on ollut eri bentsoja ja lyricoita sekä gabapenttiineja. Silti ollut helkkarin vaikeaa ja parin päivän päästä nämä apulääkkeetkin loppuvat, niin toivon ettei bupre annos Nouse sen takia.

Eli tämä on nyky tilanteeni ja tarkoitus on että seuraavan 2viikon jälkeen annos olisi nollissa. Ja sen jälkeen jatkan pelkällä lyricalla, koska se on myös pysyvä lääke hoidossani bentsojen lisäksi.

Tuntuu vaan tosi vaikealle ja tänään olen ottanut tähän mennessä 0,6mg.

Kaikki vertaistuki on tervetullutta. Saa laittaa mailiakin. Olen 35v mies Helsingistä.

Help me somebody!
tropic
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 23.2.2020 18:31:04

No hei!
Suunta eteen päin. Tosiaan olet tavallaan onnistunut, mutta et ihan.. nyt sitten olet ottamassa uutta suuntaa ja lopetusta bubren käyttöön. Oletko enimmäkseen neljän seinän sisällä? Onko tilalle tekemistä, touhuamista tms. joka pitäisi myös osaltaan ajatukset pois käyttämisestä?
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja tropic » 24.2.2020 16:51:59

Itseasiassa olen enimmäkseen neljän seinän sisällä, koska fyysinen huono olo annoksen ollessa alle millissä aiheuttaa, niin suurta pahoinvointia ettei juuri pysty tekemään mitään muuta kuin makaamaan. Jonkun verran pyrin käymään lyhyillä kävelylenkeillä. Nyt suureksi haasteeksi muodostuu apulääkkkeiden loppuminen. Eli lähinnä lyrica ja siitä alkoi miltei välittömästi seuraavana päivänä suht rankat viekkarit, bupren lisäksi.

Rankkoja päiviä luvassa. Kunhan vaan ei käy niin että bupre annos nousee uudelleen kahteen milliin. Ennuste vaikea juuri nyt määrittää, vaikka kuinka motivaatio onkin bupren lopetukseen korkea. Keho ei vaan meinaa kestää.

Mietin että vaikka annoksen saisi viilattua kuinka alas, niin onko jotain fyysisesti tuskaa jokatapauksessa aina tulossa. Itselläni kun on parin viikon jälkeenkin annoksen nollissa olosta ollut fyysisesti tuskailua muistaakseni joka kerta.

Unettomuutta on ollut niin että nukun muutaman tunnin pätkiä ja herätessä on tosi huono olo. Henkisestikin on toki aika turhautunut olo, ja aika matelee, mutta tällä hetkellä yritän saada ajatuksia pois lähinnä lehtiä lukemalla ja nettiä selaamalla.

1mg olen tänään ottanut ja joudun valitettavasti lisää buprea sen 0.5mg ainakin vielä ottamaan. Ei mene suunnitelman mukaan. Odotukset oli että 8pv:nä pelkästään. 0.5mg buprea riittäisi, mutta aika heikolta tuntuu.

Ehdottomasti lopetus on kuitenkin ainut vaihtoehto, mutta toisinaan alkaa usko tähänkin lopetukseen loppua. Yksityiseltä/julkiselta terv. Hoidosta en voi apua hakea johon syytä en voi kertoa.
tropic
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 26.2.2020 10:04:59

Eli päivä kerrallaan etenemistä. Heikkoja hetkiä varmasti tulee, mutta onko mahdollista heikkoina hetkinä käydä siellä ulkoilemassa, päästäksesi asian yli. Kumpaa se sitten aina onkaa, psyykkistä vaiko fyysistä vääntöä.
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

Edellinen

Paluu Kuivaushuone