Olet täällä

Koodinimi: subutex vöhennys

Kuivaushuoneessa yhteisenä tavoitteena on huumeiden tai lääkkeiden käytön lopettaminen. Mukaan ovat tervetulleita myös korvaushoidossa olevat. Keskusteluissa mukana päihdetyön ammattilainen Tuomo Seppänen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Koodinimi: subutex vöhennys

ViestiKirjoittaja Parveke » 3.2.2020 04:02:32

Päihteeni on monien tuntema subutex. Sitä olen käyttänyt n.3 vuotta ja välissä yksi vieroitus katkolla jonka jälkeen kuivilla 6kk jonka aikana olo alkoi jo olemaan tosi hyvä.

Käyttö alkoi uudelleen stressin ja työuupumuksen takia vähitellen viikonloppukäytöllä ja kuukausi taaksepäin annos alkoi jo olemaan 4mg/vrk nenän kautta käytettynä.

Nyt olen saanut tiputettua ensin 2mg/vrk ja viikko sitten 1mg vuorokausi. Nyt on taas työstressiä, paljon yötöitö ja välistä yksittäinen aamulla alkava +10t vuoro jonka takia unirytmi menee miten menee ja kärsin univelasta.

Tänään retkahdin ja otin 3mg, mutta tarkoitus olisi jatkaa 1mg/vrk, mutta saa nähdä onnistuuko sillä tällä kertaa en saa 2mg tabletteja vaan joudun hankkimaan 8mg tabletin jolla mun on helpompi huijata itseäni ottamaan enemmän kuin 1mg. Saa nähdä miten menee ja ainakin yritän olla huomenna ottamatta lainkaan ja vasta tiistaina seuraavan kerran 1mg.
Päivittelen tähän miten menee ja jos jollain muulla on vähentämis ja lopetus projekti meneillään, niin kerro miten menee.. vertaistukea :)
Parveke
Miedosti panostava jäsen

Re: Koodinimi: subutex vöhennys

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 3.2.2020 11:19:09

Moikka Parveke

Tervetuloa Kuivaushuoneeseen. Toivottavasti saat pian vertaistukea - monella varmaan sama tilanne päällä. Vanhoja ketjujakin aiheesta löytyy haulla.

Retkahdukset kuuluvat asiaan, joten ei kannata jäädä sitä murehtimaan. Oletko lueskellut esim. Retkahduksen ehkäisyn käsikirjaa? Melkoinen opus, mutta sieltä varmasti löytyy hyödyllisiä vinkkejä tilanteeseen. Suosittelen!

Jos tilanne käy vaikeaksi, muistathan että voit aina hakea uudelleen ammattiapua.
Tsemppiä päivään!

Yst.terv. Tiia/Plinkin tiimi

ps. Vähentelyn apuna voit käyttää myös vaikka OmaPäihdelinkin kalenteria. Sinne voit kirjata käyttämäsi määrät ja käyttötilanteen taustat (tilanne, vuorokaudenaika, tunne jne.) . Dataa kertyy ja voit oppia esim. ylilyönteihin johtaineista tilanteista. Kannattaa kokeilla. OmaPäihdelinkin jutut löytyvät tuosta oikeasta yläreunasta klikkaamalla OmaPäihdelinkin logoa.
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Parveke » 4.2.2020 15:36:56

Laitoin kalenterin kokeiluun ja kyl se kannustaa itseäni kun näen ottamani määrät ja miten pysyy hallussa viikkotasolla, sekä onhan sen kiva raapustaa pientä päiväkirjaa ja lyödä rastia ruutuun. Mielenkiinnolla täyttelen.

Retkahdusriski vaaroja ym. olen läpikäynyt katkolla ja a-klinikalla kun on ollut monen monta tuntia juttelua. Jääköön se siis tulevaisuuden jokeriksi mikäli tarvii. Myönnän etten kuitenkaan kaikkia vaaroja vielä huomaa tai ymmärrä, mut päiväkirjasta voi olla apua siihen.

Eilen otin vajaan millin, ehkä lähemmäs puolta milliä ja tänään herätessä oli jopa ehkä vähän reflanen olo. Sellanen, että ei jaksais nousta ylös eikä tehdä aamuaskareita ja vois vaan möllöttää sohvalla.
Todella pieniä reflan oireitahan nuo on, mutta jos kärvistelen vaikkakin sitten pikkureflasena pitkään, niin tiedän että seuraavaa annosta kasvattaisin syyllä "olihan tuossa reflapäiviä, eikä se tavallinen annos varmaan riitä".

Ainakin viikonloppuun asti pidän tuon 1mg/vrk, mutta sitten voisin kokeilla puolittamista 0.5mg/vrk, tai milliin joka toinen päivä. Tai alkuun 0.5mg vapaapäivänä ja 1mg kun on työpäivä (3-4krt/vko).

Mihin tahtiin tätä pitäisi tiputella jos haluaa että tiputuksen jälkeen olo tasaantuu ennenkuin tiputtaa annosta seuraavan kerran? En puoliintumisaikoja oikein ymmärrä..
Tiedän että jos tietämättömyyttäni tiputan liian nopeasti, niin retkahdusriski kasvaa.
Parveke
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 5.2.2020 14:12:36

Hei

Hienoa, että kalenterista ja päiväkirjasta on apua.

Jos sinua kiinnostaa nuo puoliintumisajat ja ammattilaisen näkemys sopivaan pudotustahtiin, niin kannattaa laittaa kysymys neuvontapalveluumme. Siellä työskentelee parikin proviisoria (ja päihdetyön ammattilaisia), joilta voi saada hyvän näkemyksen tilanteeseen. Palvelu on maksuton ja nimetön. Vastaus tulee yleensä parissa kolmessa arkipäivässä. Joskus voi kestää pidempäänkin, mutta keskimäärin näin.

Neuvontapalvelu löytyy täältä: https://paihdelinkki.fi/fi/neuvonta/kys ... tilaiselta

Onko täällä muilla kokemusta subun käytön vähentelystä? Tulkaahan kertomaan kokemuksenne...

terv.
Tiia/Plinkin tiimi
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ammattilainen » 9.2.2020 13:22:06

Voi kyllä, kokemusta löytyy! Käytännössä olen kiskonut subua 10 vuoden ajan (oon alle 30) – ja en niinkään päihtyäkseni vaan jaksaakseni koulussa ja töissa ja sosiaalisissa tilanteissa, joten toi sun tilanne kuulostaa valitettavan tutulta: käyttöä on lähes mahdoton lopettaa silloin kun se auttaa arjesta selviämiseen. Itse koin että subu lisää erityisesti motivaatiota, tyyliin: "Hitsi kello on 22 ja huomennna tentti, mikä neuvoksi? Aivan, vedän viivat ja luen koko yön, ongelma ratkaistu!". Ja niin tein. Kaks tuntia ehdin nukkuakin, aamulla ekaks laattaan, sit koululle ja automaatin kautta energiajuoman kanssa luentosaliin, tentistä suoraan koulun vessaan laatalle... Ja arvaa mitä? Läpäsin kurssin arvosanalla 5/5 :D

Samalla tavalla oon käyttäny subua työelämässä: jotta suoriutuisin. Ajan saatossa tilanne meni kuitenki siihen, että en edes sängystä päässyt ylös ilman. Omalla kohdallanikin vaati parin viikon katkon, että sain kierteen seis. Sieltä ne yritti ohjata kuntoutukseen kuukausiksi mutta mulla oli aivan liian kiire elämään: mies oli just hommannu mulle uuden duuninkin. Valitettavasti sorruin uudestaan heti kun aloitin työt. Eli neuvo no. 1) järjestä vierottautumiselle pari kk stressivapaata aikaa, jolloin ei tarvitse suoriutua yhtään mistään.

Noh, omalla kohdalla mies pakotti lopettaan, ei pitänyt musta subun vaikutuksen alaisena (kas kummaa). Onneks annokset katkon jälkeen oli suht pieniä (1 mg/vrk). Siitä huolimatta henkinen riippuvuus oli niin kova että subun lopetettuani siirryin kodeiinipitoisiin käsikauppa yskänlääkkeisiin (jep maha menee sekasin mut ei paljo paina addiktin arvoasteikolla). Nyt on reippaasti yli puoli vuotta ilman subua ja tällä hetkellä työn alla lopettaa kokonaan tuo yskis. Tulee ensinnäkin kalliimmaksi kuin subu, ei vaikuta juuri mitenkään, ja hengitys haisee helposti viinalta kun oot kiskassu pullon kerralla, ja juuri tästä on mulle useampikin ihminen huomauttanut (myös töissä ja terveydenhuollossa: määräaikaista työsopimusta ei jatkettu ja nyt myös sairauspäiväraha on seuloista kiinni...).

Eli tiputtelet kuinka hitaasti vaan, psyykkinen riippuvuus ei katoa vaikka saisitkin vältettyä varsinaiset viekkarit. Joten 2) varaudu kuukausia kestäviin mielitekoihin. 3) Pidä mielessä myös että usein addikti korvaa yhden riippuvuuden toisella. Itse siirryin subusta alkoholiin, amfetamiiniin ja pregabaliiniin (Lyrica) – ja päälle aloitin vielä röökin kun jo melkein kolmikymppiseksi olin selvinnyt ilman, miten typerää?! Nyt viimein psyk. polilta ohjasivat A-klinikalle. Eli 4) hommaa ittes hoitoon jossa ottavat sulta säännöllisesti pissat talteen, se motivoi (=pakottaa) pysymään kuivilla (?) Ja 5) Hommaa tukihenkilö, jolle avoimesti kerrot käytöstäsi. Sellainen, kelle et halua tuottaa pettymystä sen enempää kuin valehdellakaan!

Itsellani nyt kolmas (joo huikeeta, heh) päivä ilman yskistä tai alkoholia. Pregabaliini ja lisdeksamfetamiini menee reseptillä, joten ne toistaiseksi itselleni sallin (ongelma vaan pysyä määrätyissä annoksissa amfen osalta). Moni saattaisi moittia, mutta rehellisesti: olen tullut pitkän matkan pisteestä, jossa olin vuosi sitten kun päädyin katkolle, joten neuvoisinkin 6) ole itsellesi armollinen ja palkitse pienistäkin onnistumisesta. Ja jos jotain katkolla opin niin parin viikon kärvistely kattoa tuijottaen ei muuta mitään. Parhaassa tapauksessa se voi kuitenkin herätellä muutosprosessiin: eli muista 7) päihteistä luopuminen ottaa aikaa mutta etenee kuitenkin – jos päihteettömyys todella on tahtotilasi. Mikään kerrasta poikki nimittäin ei toiminut ainakaan mulla. Sen sijaan yksi kerrallaan olen luopunut aineista: ensin jätin kokonaan kadulla asioimisen (siinä jäi subun lisäksi mm. tramadoli ja oksikodoni sekä essot ja muut mitkä-lie-myrkyt). Nyt miehen kanssa missiona lopettaa alkoholi ja yskis kokonaan. Eli huom! Vertaistuki on tärkeää: jos mieheni ei juo nii en voi minäkään, muuten mies haistaa ja saan kuulla kunniani – sama pätee yskikseen joka saa vatsan ulvomaan siihen malliin että mitään seuloja ei tarvita käytön osoittamiseen... Miehellä on myös vapaa pääsy puhelimeeni tsekkaan, että en ole asentanut kadulla asioimiseen tarvittavia sovelluksia.

Voimia sulle, oot päässyt jo pitkälle koska tiedostat ongelman ja seuraat käyttöäsi.
Riippuu mistä roikkuu
Ammattilainen
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Paluu Kuivaushuone