Otsikosta tulee ilmi kaikki olennainen. Taustaa sen verran, että olen noin 25 vuotias mies. Kauan olen vilkuillut tätä sivustoa ja lopulta päätin itsekin pistää pystyyn päiväkirjan, jossa käsittelen omia tuntemuksiani ja yritän tällä tavoin kohentaa mahdollisuuksia onnistua ja pystyä lopettamaan pelit kokonaan. Pääasia on tietenkin oman itseni auttaminen, mutta jos tästä joku nuorempikin ottaa opikseen, niin olen iloinen. Miksei vaikka vähän vanhempikin. Pelaamisen lopettaminenhan ei katso ikää, aikaa tai paikkaa. Aina on mahdollisuus lopettaa ja saada asiat järjestymään.
Minun pelaaminen on alkanut lapsuudessa, kun vanhempien seurassa pelasin hedelmäpelejä. Välillä ostin arpoja, kun hain kioskista suklaata. Tälläistä aika harmitonta touhua. Hotellireissuilla kuljin vyölaukun kanssa kolikoiden kera ja pelailin pelikoneita. Olen tykännyt matematiikasta paljon ja ventti ym. korttipelit on olleet mukavia pelata. Rahallisestihan tuolloin ei mennyt paljon mitään, mutta kyllä käytin liikaa aikaa siihen. Jälkeenpäin ihmettelen omia vanhempiakin vähän, koska eivät pitäneet tarpeeksi kovaa kuria. Ottaen huomioon, että suvussa on ollut peliriippuvuutta. En toki syytä heitä mistään, koska tuohan on ollut aika harmitonta ja kyse on ollut pienistä rahoista. Omilta lapsiltani aion sen kieltää ja nykyään säädöksetkin on kiristyneetkin paljon. Kolikkopelien vaikutus voi joihinkiin lapsiin olla haitallinen. Toisaalta liiallinen kieltäminen on huonosta, mutta täytyy ainakin perustella näkemyksensä hyvin.
Teini-iässä pelailin kolikkopelien lisäksi joitain pikkuvetoja ja lottoa. Täysi-ikäisenä aloin pelaamaan nettipokeria rahalla. Sitä ennen olin pelannut leikkirahalla ja yrittänyt opetella pelaamaan. Opiskelinkin asiaa, mutta minulle huonojen jaksojen merkitys on liian suuri. En pysty kestämään tappiota, vaan muutaman sadan häviöstä lähtee liikkeelle tiltti. Mennään isompaan pöytään, pelataan huonoa peliä ja lopuksi koitetaan ruletista tai blackjackista paikata tappiota. Isoimmat häviöpäivät ovat olleet 10000 euron luokkaa. Niiden käsittely tosin on sujunut hyvin. On pidetty taukoa ja sitten oltu töissä ja sitten pienestä pöydästä taas tultu ylöspäin. Aikaahan se vie tuollainen ja minulle suurin asia tässä riippuvuudessa on se, että läheiseni (vanhemmat, tyttökaveri) kärsivät. Itse olen aina hoitanut koulu- ja työjutut niin viimeisen päälle, että pois olen ollut vaan kipeänä. Nuorena tottakai tappiot harmitti enemmän, koska rahaa ei tullut mistään ja kova työ kaatui aina jossain vaiheessa.
Olen sen suhteen onnekas, että ikinä en ole ottanut mitään vippejä. Toki vanhemmat ovat antaneet reippaita yo-lahjoja yms, joilla sitten on rahoitettu pelaamista. Noin 30000 euroa varmaan olen yhteensä tappiolla. Tuolla rahalla olisi saanut ties mitä. Suurin osa kuitenkin tuosta on haalittu työnteolla. Pelureita on paljon erilaisia ja minäkin olen sellainen. Voisi hyvin verrata alkoholistiin, joka välillä pystyy nauttimaan jotain vähän, mutta joka välillä ratkeaa oikein kunnolla viikonloppuna, mutta hoitaa työnsä kunnolla. Itse en välillä ole uskonu, että mihin tämä voi johtaa, vaikka läheiseni ovat siitä varoittaneet. Nytkin olen elämässäni varmaan neljännen tai viidennen kerran tappioputkessa, joka voisi päättyä rahattomuuteen taikka nousuun. En vaan koe olevani onnellinen näin. Oli mulla tilillä vaikka mitä, niin sillä ei ole väliä. Pelaaminen vaan tuottaa turhaa stressiä ja mahdollisesti voisin mennä nollille ja menettää kaiken. Koen, että nyt on minun tilanteeni viheltää peli poikki ja aloittaa uusi elämä. Tällä hetkellä rahallinen tilanteeni on sillälailla hyvä, että on vähän säästössäkin. Toki enemmänkin on ollut, mutta sitä on turha miettiä.
Säästöjen menetyksen riskiä en halua ottaa, kun lähden syksyllä opiskelemaan. Tyttöystävänkin kanssa on ollut parisuhde koetuksella. Hän ottaa suuret tappioputket raskaammin kuin minä. Minä otan ne raskaasti vasta sitten, kun tilillä on 0 euroa. Näinkin on käynyt elämässä pariin otteeseen ja niitä hetkiä en halua enää kokea. Tämä on myös ainoa keino saada meille hyvä tulevaisuus, jossa kumpinkin luottaa toiseen ja voidaan ajatella pidemmälle.
Olen tulevaisuuden suhteen luottavainen ja aion käyttää aikaani enemmän liikuntaan. Tuon asioita pelaamisen tilalle. Päivitän päiväkirjaa välillä ja kerron kuulumisia. Tämä ei tule olemaan helppoa, mutta nyt on pakko lopettaa. En halua pelkoa, stressiä ja kärsimystä läheisilleni. Senkin tiedän varsin hyvin, että sitä se tuottaisi minullekin taas, jos kaikki menisi.
Kaikkea hyvää teille muillekin pelureille. Täällä näyttää olevan hyvä yhteisö, jossa pelaamisen lopettamisen mahdollisuus on suuri.