Hienoa että löytyy niitä inhimillisiä ulosottomiehiä myös.
Omani oli töykeä. Kun muutama vuosi sitten ajauduin tähän ulosottoon ehdotin hänelle heti, että ulosotto tehtäisiin suoraan tililtäni, eikä työnanatajan kautta. Hän vastasi vain törkeästi ja pilkallisesti että sinulla on 60 tuhatta velkoja että suoraveloitus minulta ei tulisi kuuloonkaan.
No ulosotto sitten tapahtui palkastani ilman sen suurempia ongelmia. Pomokaan ei onneksi asiaa juuri kommentoinut, vaikka työssäni minulla on suora pääsy firman tileille ja on edelleen. Hänen luottamuksensa tässä tilanteessa merkitsi paljon.
Oma UO-velkani ei kyllä lyhene juurikaan, koska teen osa-aikaduunia eikä tienistini yllä suojaosan yli. Nykyiseltä UO-naiselta kysyin voinko silti lyhentää UO:lle joitain summia kuukaudessa suoraan. Hän sanoi että ei voi, mutta velkojille suoraan voi lyhentää.
En vain ole jaksanut tehdä tuota listaa veloistani ja velkojistani. Lista on todella pitkä.
Viisain olisi listata nuo velat ja alkaa maksella pienimmästä niitä pois sen verran mitä pystyy.
Kenkkumaista tässä todellakin on että perintäfirmatkin ovat yhtiöitä ja tahtovat tehdä tulosta. Tästä syystä ketkuttelevat noilla velkomisasioilla. Itsellä lähinnä askarruttaa tuo että jos on samalla perintäyhtiöllä monta velkaa ja yhtä maksat pois niin toisen velan korot paisuu samaa tahtia. Eli tavallaan oma näkemykseni on että hyöty on olematon jos alan maksella pieniä velkoja pois. Ja velan vanheneminen lykkääntyy aina kun tehdään velkaan jokin suoritus, näin jotenkin ulosottomies minulle sanoi.
Se harmittaa että ennen UO:ta yritin sopia velkojien kanssa maksusuunnitelmista, mutta he eivät tulleet kuukausisummassa yhtään vastaan, joten totesin että varani eivät riitä ja UO on ainoa vaihtoehto.
Vaikka pitkään olenkin jo UO:ssa ollut niin silti nämä velkakiemurat on kyllä yhtä mystisiä minulle ja energia ei jotenkin vaan riitä niitä alkaa sen kummemmin setvimään.
Vähän tuli sekava teksti mutta toivottavasti jotain selkoa tuosta sai.
Tsemppiä kaikille.