Olet täällä

Viimeinen sammuttaa valot

Valtti tarjoaa vertaistukea liikaa pelaaville. Katso myös pelihaittoja ehkäisevän ja vähentävän Peluurin palvelut. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Viimeinen sammuttaa valot

ViestiKirjoittaja adrenALLINe » 23.6.2022 08:40:24

pokeri_ja_ruletti kirjoitti:Voi olla vuoden vaihteessa pelureille jää vain veikkaus, jos rahansiirrot muualle estetään pankkien taholta kuten monessa EU-maassa.

Lainsäädäntö näyttäisi muuttuvan siihen suuntaan, että nettipelaaminen pyrittäisiin rajaamaan vain Veikkaukselle. Suurempi "riski" on se, että muut peliyhtiöt eivät vaan ota suomalaisia asiakkaikseen, mikäli tilanne on vähintäänkin epäselvä. Rahasiirtoestot sun muut on siis todella helppo kiertää, mutta jos yhtiöt heittävät suomalaiset ulos, niin sitä ei kierretä mitenkään. Uskoisin itse, että lisenssimalliin siirrytään lähivuosina. Sinällään ihan sama, kun nyt pelit ovat omalta osaltani ohi :)

pokeri_ja_ruletti kirjoitti:Olen itsekin hakannut päätäni nettipokerin parissa ja kuukaudesta toiseen sinne tuntuu uppoavan rahaa, vaikka muuta kuvittelen. Itselleni tuo rahansiirtojen banni voisi olla ihan hyvä juttu, vaikka veikkauksella voisi edelleen pelata.

Mukava ja ei niin mukava nähdä vanhoja tuttuja kommentoijia neljän vuoden takaa :) Pistä tuossa tilanteessa kaikki tilit kiinni. Se on tehokkain estokeino ja ensimmäinen asia, mikä täytyy tehdä lopettaakseen. Rahasiirtoestot vain tehostavat tätä päätöstä, koska kyllähän pelitilille rahaa saa vaikka sitten manuaalisella tilisiirrolla, jossa toki kestää useampi vuorokausi tulla perille. Eli vaikka estäisi sähköiset rahasiirrot, ei se pelaamista estä, mikäli pelitilit jättää auki.

Veikkauksenkin saa kyllä estettyä, että ei sinnekkään pääse pelaamaan :wink:

Kuva
adrenALLINe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ytrewq » 27.6.2022 01:00:02

Tekoäly on jo monta vuotta voittanut ihmiset ihan pystyyn pokerissa. Eli onhan niitä kaikennäkösiä epäilyksiä ketä vastaan oikeasti pelannut sentin ja kahden sentin pöydissäkin eräät kun pelaa "liian hyvin".
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja pokeri_ja_ruletti » 29.6.2022 09:54:38

ytrewq kirjoitti:Tekoäly on jo monta vuotta voittanut ihmiset ihan pystyyn pokerissa. Eli onhan niitä kaikennäkösiä epäilyksiä ketä vastaan oikeasti pelannut sentin ja kahden sentin pöydissäkin eräät kun pelaa "liian hyvin".

Pokeri on vajaan informaation peli, joten parhainkin tekoäly pelaa vain matemaattisesti absoluuttisesti parhaalla tavalla, mutta ei osaa välttämättä muuttaa pelitapaa yllättävissä tilanteissa, jossa vastustaja yli- tai alibluffaa käden vahvuuteen nähden. 1 vs 1 tilanteessa on tekoälyä vaikea voittaa (parhaat pelaajat pystyvät siihen), mutta täyden ringin peleissä se ei ole yhtä vaikeaa. Pahempaa on se, että on osaava pelaaja, joka katsoo suositellut peliliikkeet jostain ohjelmasta ja sitten noissa yllättävissä tilanteissa viimeisen kortin jälkeen tekee päätöksen inhimillisellä ymmärryksellään. Sitten vielä suuremman edun saa aikaiseksi, kun iso rinki vaihtaa jatkuvasti käsikorttejaan, jolloin potissa mukana oleva ringin pelaaja tietää kuolleet kortit ja pystyy niiden avulla saavuttamaan huomattavan edun vastustajaan.
pokeri_ja_ruletti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja adrenALLINe » 2.7.2022 18:59:29

Kiitos kommenteista ytrewq ja pokeri_ja_ruletti, niitä on aina mukava lukea :)

Ainakin omalla kohdalla ei ole mitään tarvetta rakentaa pokeria kohtaan katkeraa suhdetta, että miten pelit ovat täynnä botteja ja miten peleistä ei voi nykyään enää voittaa. Totta on se, että buumivuosien "helppoa" rahaa ei ole enää aikoihin ollut saatavilla. Täytyy myös huomioida, että mihin tahansa nollasummapeliin on olemassa strategia, mitä ei voi voittaa. KiviSaksetPaperi- pelissä optimistrategia on pelata 33,3% ajasta jokaista täysin satunnaisesti, niin vastustaja ei voi hyödyntää meidän strategian puutteita mitenkään. Jos pelaisimme paperin 35% ajasta, sakset 32,5% ja kiven 32,5% ajasta, vastustaja löytäisi heikkouden ja hänen kannattaisi pelata saksia enemmän kuin 33,3% ajasta. Tuo 0,8% ero toistettuna tarpeeksi monta kertaa vie voiton vastustajalle täysin varmasti. Klassisestihan on ajateltu tilannetta yksittäisenä tapahtumana, että onkohan siellä nyt kivi, sakset vai paperi. Tässä on ero arvauspelin ja taitopelin välillä. Tähän pitäisi toki huomioida myös pelinhoitajan kustannukset (rake), mutta jätetään ne nyt pois, että lukijat pysyy edes hieman kärryillä :D

Ihmisaivot eivät osaa hahmottaa tuota eri todennäköisyyksien eroja. Miettikää vaikka tapahtuuko joku kerran sadasta vai kerran tuhannesta? Tuskin kukaan voi rehellisesti myöntää, että osaa hahmottaa noitten tapahtumien eron ja muokata käyttäytymistään sen mukaan. Itse olen nyt ihan sujut sen kanssa, että rahapelit eivät sovellu itselleni. Tunteet vie vaikka miten järkityyppi muuten olisinkin :)

Eikä tarkoitus ole tehdä elämästä mitään Matrix-koodia, jossa kaikki lasketaan matematiikalla auki. Eräänlainen selviytymisriitti mielestäni sekin. Elämä tulee elää ja pelaamisen tilalle etsiä asioita, jotka oikeasti kiinnostavat ja ovat mieluisia. Olo on aivan hirveä aluksi ja niinkuin tästä päivyristä käy ilmi, itse neljä vuotta ( :!: ) uskottelin, että kyllä homma pysyy hanskassa. Ei pysy.

Olen lähinnä kiitollinen sille, mitä tämä matka opettaa ja on opettanut elämästä sekä rahankäytöstä. Sen verran tunnustan, että kun kävin 23.6 loppuja pelitilejä läpi, niin yhdelle pelitilille oli jäänyt kymppi lojumaan, eikä niin pientä summaa voinut kotiuttaa, niin kävin sen räiskimässä Blackjackiin, jonka jälkeen viimeinenkin pelitili sulkuun. Olo on vain helpottunut, että vihdoin tämä täysin selvältä näyttänyt päätös on tehty; ei enää mitään rahapelejä koskaan :)

Kuva
adrenALLINe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja adrenALLINe » 7.7.2022 01:32:12

Sekalaisia ajatuksia :idea:

Pelit tunkevat uniin todella vahvasti, vaikken valveilla ollessa ajattele niitä juuri ollenkaan. Herään lähinnä ahdistukseen, että huh en kai oikeasti pelannut, mutta sitten tuleekin helpotus, että hiphei näin vain unta. Pelaamisen olen oikeasti tehnyt täysin mahdottomaksi pokerin osalta, niin ei tässä sen enempää tunnontuskia ole. Eipä kyllä ole rahaakaan. YouTuben ja Twitchin pistin myös kiinni, niin ei tule edes katsottua pokeria. Elämä on valitettavan tylsää, kun "rakkain" laji kaapataan kerralla pois :roll:

Rahankäyttöni on ollut viimeisen vuosikymmenen täysin holtitonta. Olen luottanut "tuleviin tuottoihin". Eli esimerkiksi omissa peleissä mitä pelasin, niin 50 euroa oli aika pikkuraha. Oli helppo perustella itselleen muutaman kympin ostokset sillä, että äkkiäkös ne voitan peleistä. Katselin huvikseen vähän tiliotteita ja korttia on höylätty keskiarvollisesti tuhannen euron edestä joka kuukausi. Olen elänyt käytännössä eineksillä koko tämän ajan ja annosmäärien ollessa yli suositusten lähinnä ylipaino on kiittänyt. Ruuanlaitto on katsos pois peliajasta :lol:

Pelipiru kuiski tässä vaiheessa korvaan: olen aina pelannut pokeria ikään kuin koko varallisuudellani, niin ilmankos olen koko ajan rahaton, kun alle mediaanituloisena ulosoton kanssa laitetaan yli 1500 euroa haisemaan kuukaudessa olevinaan juokseviin kuluihin. Minulla on siis voitollista historiaa useasta formaatista. Sitten kysyn järjen ääneltä, niin sieltä vastataan, että ilman pelaamista käytettävissä olisi nytkin tuhansia euroja. Pikavippeilin siis aikoinaan tilteissä eräässä formaatissa, jota en ole pelannut enää vuosiin. Vaikka nyt onkin hiukan tiukempaa, niin pakottaa tilanne opettelemaan elämään kuten normaalit ihmiset. Uskomatonta edes kirjoittaa, että tässä iässä täytyy opetella ihan perus taloustaitoja ja budjetin pitämistä.

Yllättävän helposti tämä pelaamattomuus kuitenkin menee, nyt kun viimeinkin sai aikaiseksi lopettaa. Tätä on ehkä vaikea pukea sanoiksi, mutta en välttämättä ole riippuvainen itse rahapelaamisesta, vaan rahan menettämisestä. Nytkin autossa on bensaa 3/4 tankkia ja olen hermostunut miten se riittää loppuviikoksi. Rahaa on toistasataa käytettävissä ja pala on kurkussa, kun en haluaisi käyttää kaikkea. Budjetin mukaisesti aika likelle nollaa menee ennen seuraavaa palkkapäivää. Tunneperäinen ongelma on siis rahan menettäminen, eikä varsinaisesti rahapelaaminen. Loogisena ratkaisuna estää rahapelaaminen poistaa sen isoimman rahareiän, mutta ei kuitenkaan poista tuota hyperventilointia rahankäytön osalta muuten.

HAH! Rahapelithän ne tunteet rahan arvosta ovat tuhonneet. Eli siten olen kuitenkin riippuvainen rahapelaamisesta, kun en osaa lopettaa voitolla, tappiolla tai omilla ollessani. Illuusio voitollisuudesta on kaikista vaarallisin :evil:

Olkoon riippuvuus mikä tahansa, niin rahapelit eivät edellä mainituista syistä sovellu itselleni ollenkaan ja enää niihin en koske :)

Jotain arvoa yhteisölle tästä kirjoituksesta tarjoan vinkkaamalla paikan saada Gamban ilmaiseksi Kindredin rahoittamana: https://gamban.com/signup/promo/kindred
adrenALLINe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja adrenALLINe » 18.7.2022 08:26:59

Kuva

Palkkapäivä ja alle kahden tuhannen ulosmittaukset. Aika erilainen fiilis, kun ei heti ensimmäisinä päivinä ole tallettamassa vähäisiä rahojaan jonnekin sivustolle :)

Samalla ensimmäinen kuukausi ilman pokeria :idea:

Ei nyt tällä kertaa tämän enempää. Kyllä tässä on alkanut hahmottumaan mitä epäilinkin, että suhtautumiseni rahaan on ollut epätervettä ja ilmassa on ollut sellaista "mulle kaikki ja heti"-fiilistä, niin mitään pitkäjänteistä säästämistä ei ole tapahtunut ja aivan liian löperösti on tullut rahoja käytettyä ilman käsitystä, miten se liikevaihto oman talouden sisällä pyörii.

Ja ainiin unet ovat jatkuneet. Niissä on kaikissa ollut sama kaava, että olen pelannut aivan liian isoa peliä ja hävinnyt ison potin, jonka jälkeen tuli aina se paniikki, että miten nyt selvitään kuukausi ja mitä laitan myyntiin seuraavaksi. Aikaisemmin halusin vain nukkua ja oikea elämä tuntui helvetiltä, nyt asetelma on keikahtamassa toisinpäin :)
adrenALLINe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja adrenALLINe » 18.7.2022 08:46:39

adrenALLINe kirjoitti:Aika erilainen fiilis, kun ei heti ensimmäisinä päivinä ole tallettamassa vähäisiä rahojaan jonnekin sivustolle :)

Päivyri aloitettu 18.7.2018, pelit menivät säppiin 18.6.2022, tämä kirjoitus 18.7.2022.

:D
adrenALLINe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kuusviis » 18.7.2022 08:49:48

Hurjalta kuulostaa. Onnea ekasta kuukaudesta!
Terveys ensin.
Kuusviis
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja adrenALLINe » 8.9.2022 23:12:09

Kuva

Vähiin käy ulosmittaukset. Saan todennäköisesti maksettua summan nollaan parin viikon kuluessa. Vaihtoehtona on odottaa lokakuun palkkapäivään, jolloin varmasti on ulosmittaukset hoidettu, mutta uskoisin olevan parempi, että maksan velan saman tien pois, kun mahdollisuus siihen vaan tulee :)

Unet pelaamisesta ovat jääneet aikalailla pois. Viimeisin mikä oli, niin olin siinä pelaamassa livepokeria ulkomailla ja tapasin samalla useita kavereita, mitkä ovat olleet ainoastaan nettituttuja. Kuitenkin kun rahaa ei ollut, niin lähinnä istuskelin pöydässä ja koko ajan päässä jyskytti ajatus, että mistä saisin rahaa pelaamiseen. Herätessä mietiskelin, että ei kiitos tällaista stressiä rahasta enää koskaan.

Pokeria ei edelleenkään jakoakaan ja pahimmat vieroitusoireet toivottavasti takana päin.

Mielestäni olen tavallaan herännyt uudestaan raha-asioihin. Kuten aiemmin kirjoitin, olin omaksunut rahallisesti leveän elämätyylin miettimättä yhtään mihin rahaa kuluu. Tai oli tosiaan helppo perustella jotkut 30 euron ostokset, kun samana iltana pelaat pokeria 50 euron panoksella. Kahden vuoden keskiarvollinen kulutus pankkikortilla oli noin 1000 euroa kuukaudessa. Nyt keskiarvo on pudonnut jo 800 euron tienoille. Kun aiemmin ei jäänyt koskaan mitään säästöön ja oli "pakko" pelata, niin nyt ulosoton päättyessä hieman liberaalillakin matematiikalla pitäisi säätöön jäädä liki 1000 euroa joka kuukausi :D

Todellinen testi tulee sitten kun rahaa oikeasti on jälleen käytettävissä. Sen vuoksi katson paremmaksi hoitaa kaikki velat pois eikä makuuttaa rahoja tilillä tai käteisenä, ettei vaan sortuminen iske. On se pelaaminen kuitenkin siinä mielessä kivaa, että hetkeksi unohtaa sen oman elämän "surkeuden", mutta krapula tästä ilonpidosta ei ole sen arvoista. Siinä vaiheessa kun olet vesipaastolla viikon kaksi, kieltäydyt menemästä häihin ja katsot asuntosi tilannetta, jossa työpöytänä toimii silityslauta, niin jotain pitää muuttua. Tämä oli se "pohja", mikä herätti todellisuuteen.

Tarkoituksenani on avata tuota ulosottoa kaikkine summineen ja lyhennyksineen, kunhan se on ohi. Itseäni häiritse kauheasti, kun on vaikea löytää realistisia lukemia ja kommentit ovat laidasta laitaan "ei ulosotossa lyhene mikään" tai "nuohan maksaa helposti päivässä pois".

Kuusviis kirjoitti:Hurjalta kuulostaa. Onnea ekasta kuukaudesta!

Kiitos kommentista :)
adrenALLINe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja adrenALLINe » 20.9.2022 00:19:00

Kuva

Ilmeisesti ulosottomiestäkin kiinnostaa hoitaa avoimet saatavani mahdollisimman äkkiä pois. Aikaisemmin palkkapäivästä on mennyt useampi päivä, että on tullut kuitti maksusta ja tilanne päivittynyt ulosoton asiointiin. Nyt kuitti tuli jo palkasta seuraavana päivänä, eli on siellä rahoja siirrelty heti niitten tullessa :o

Tässä ihan meinaa herkistyä, kun parin viikon päästä en ole enää nettovelkainen, vaan oikeasti plussan puolella. En tosin vielä pura ns. latausta, vaan jätän tilinpäätöksen siihen kirjoitukseen, missä ulosotto on kokonaan maksettu.

Olen ruvennut pohtimaan haluanko tulla peliriippuvuuteni kanssa julkisesti esiin esimerkiksi ystäville. Kenellekään en ole tilanteestani siis kertonut tähän mennessä. Pelit lopetin kertalaakista täysin seinään ja ulkopuolista apua en ole pyytänyt. Vanhemmille asiasta tuskin koskaan pystyn kertomaan asian järkyttävyyden takia, mutta ystäville olen mielestäni selityksen velkaa, että miksi olen perunut vuosien varrella niin monta eri sovittua tapaamista ja miten olen muutaman kerran käyttäytynyt todella erikoisesti. Lisäksi olen kieltäytynyt perustelemasta vedoten henkilökohtaisiin syihin.

En väitä, että tyylini olisi mitenkään suositeltava tapa hoitaa asiat, mutta todennäköisesti melko mustavalkoinen ja pragmaattinen suhtautuminen pelaamiseen on pitänyt pääkopan suhteellisen kasassa, vaikka kasetti on ollut erittäin tiukalla muutaman kerran. Sinällään tunnen kyllä enemmän empatiaa riippuvuussairauksiin ja mielen murheisiin ylipäänsä tämän kokemuksen jälkeen. Elämä on inhimillistä, mutta vastuuta omasta elämästä ei voi koskaan ulkoistaa.

Hyvä tästä tulee :)
adrenALLINe
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Valtti