Tasan on vuosi mennyt tästä viestistä, joten voisi katsoa, mitä menneet 12 kuukautta ovat tuoneet mukanaan.
Chicha kirjoitti:Vaimo nukkuu vieressä, itse en saa unta, joten tulin tänne. Seitsemän vuotta ollaan tunnettu ja eilen tunnustin olevani vakavasti riippuvainen. Voitte kuvitella mikä shokki se hänelle oli, kun mies paljastuu ihan eri henkilöksi kuin on kuvitellut. Itsellä edelleen muistissa hänen epäuskoiset toteamuksensa, että "miten tämä on mahdollista" ja "sinähän olet fiksu ihminen". Niinpä niin, vaikeahan tätä on muille selittää.
Muistan tuon ensimmäisen yöni ja ahdistavan tunteen aamulla, kun mietti kuinka elämä nyt tuon paljastuksen jälkeen lähtee etenemään. Alku olikin tietysti vaikeaa, vaikka vaimo on luonteeltaan sellainen, että ei hylkää toista vaikeuksien keskellä. Ihan ensimmäiset ajat meni paljon riidellessä, mutta vähitellen hänkin tottui tilanteeseen ja omilla teoillani olen pystynyt hieman rakentamaan luottamusta uudelleen.
Chicha kirjoitti:Peliongelmaa takana pikkupojasta asti ja mitään varallisuutta tai säästöjä ei tietenkään ole. Velkaa sen sijaan löytyy "opintolainaa" 5600 ja Bank Norwegianille 4400, sekä luottokortille 3400. Lainoista selviän kyllä, jos olen tietysti pelaamatta, mutta se ei olekaan niin yksinkertaista.
Velat on opintolainaa lukuunottamatta kuitattu. Opintolaina on lyhentynyt 4 440 eroon, joten vähitellen se sieltä sulaa pois, mutta toki se vielä useamman vuoden muistuttelee peliajoista. Olisihan se kiva, että palkastani ei joka kuu menisi lähes 100 euroa tuohon, mutta minkäs teet. Pois se on vaan maksettava joka sentti, minkä pelasin. Pelatessa rahan arvo kyllä katoaa nopeasti. Tuollainen sata euroa ei ollut kovinkaan suuri panos, mutta nyt kun joutuu omalla työnteolla elättämään itsensä, tuntuu se isolta rahalta ja harmittaa maksaa omasta palkasta tuollaista "ylimääräistä veroa".
Velkojen maksun lisäksi olen saanut säästettyä 4 750 euroa ja lisäksi vuoden aikana on ostettu elämäni ensimmäinen autokin, joten rahatilanteessa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Lisäksi olen kustantanut ehkä noin 80% yhteisistä menoista, joten ylpeänä voin sanoa, että nyt pelaamattomana olen hoitanut miehen roolia niin hyvin kuin kykenen. Luksusta en pysty tarjoamaan, mutta turvaa ja rakkautta yritän parhaani mukaan tuoda.
Chicha kirjoitti:Olo on tällä hetkellä ymmärrettävästi varsin hirveä, mutta toisaalta myös helpottunut, kun pystyi toiselle kertomaan. Alustavasti jo yöllä sovittiin, että rahaliikennettä hän katselee jatkossa tililtäni ja laitoinpa pelitilinkin omaehtoisesti säppiin. Todellakaan ensimmäinen lopettamisyritys tämä ei ole, mutta ehkä nyt on jotain toivoa, kun ei ole ns. yksin taistelemassa. Häpeän tunne on kyllä valtava ja hirvittää jo valmiiksi mennä jossain vaiheessa hänen vanhempiensa luo. Itsehän tämän kaiken on tietysti aiheuttanut, joten pakoon juokseminenkaan ei auta. Sitä on taidettu kokeilla liian monta vuotta.
Rahaliikenne on edelleen tarkkailussa ja tuskin siihen muutosta tulee. Pankkikortti minulla kuitenkin, joten päivittäiseen elämään tuo ei vaikuta mitenkään. Nettiostot voidaan sitten yhdessä tehdä kotona ja eipä noita muutenkaan kovin usein ole. Jos vaimo on pidempään poissa kotoa niin uskaltaa jo antaa minulle tunnukset, jotta voin laskut ja vuokrat hoitaa. Ainoa haittapuoli on, että ne ostetut tuopit näkyvät sitten siellä tilillä, joten sanomista tulee, kun on mies käynyt baarissa "vapaalla ollessaan"
Häpeää en pelaamisestani ja riippuvuudestani enää tunne. Tai no ehkä siinä mielessä, että kaikille en asiasta ole huudellut, vaan ainoastaan lähimmät ihmiset asiasta tietävät. Heidän seurassaan minun ei tarvitse olla kuitenkaan kuin oma itseni. Parasta on ehkä ollut oman anoppini suhtautuminen asiaan. Hän ei tuominnut, vaan alusi auttaa. On edelleen sitä mieltä, että tyttärensä on löytänyt hyvän miehen ja se tuntuu oikeasti hyvältä sisimmässäni. Sitä kun on syyllistänyt itseään pelaamisesta niin tuntuu mukavalta kuulla hyviä asioita itsestään. Muutenkin oma olo on vuoden aikana parantunut huomattavasti ja nykyään osaa olla jo itselleen lempeämpi.
Periaatteessa mikään ei tietysti tänään ole muuttunut, sillä pelaamattomuuden pitää jatkua kuten tähänkin asti. Vuosipäivä on kuitenkin merkkipaalu, josta pitää osata iloita. Sen jälkeen kun joskus 10-vuotiaana laitoin ensimmäiset markat uhkapeleihin, en ole ollut vuotta pelaamatta, joten hieno saavutus tämä on ollut. Lisäksi jos minun kaltaiseni pienestä pojasta asti koukuttunut peluri pystyy olemaan pelaamatta, niin silloin siihen kykenee myös ihan kuka tahansa muukin
Hyvää vuosipäivää minulle ja hyvää pelaamatonta viikkoa muille

Taidan tänään ostaa jotkut leivonnaiset kotiin töistä tullessani.