Olet täällä

Olisiko edunvalvoja mahdollinen?

Valtti tarjoaa vertaistukea liikaa pelaaville. Keskustelualue tuotetaan yhteistyössä pelihaittoja ehkäisevän ja vähentävän Peluurin kanssa. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Olisiko edunvalvoja mahdollinen?

ViestiKirjoittaja Suski » 5.6.2021 09:46:29

Tässä pohdiskelen uutta alkua, taas kerran kylläkin, kun pelattu on kaikki.

Luin joskus lehtiartikkelia jossa joku oli päättänyt hommata itselleen edunvalvojan, koska ei hallinnut rahojaan ja muistikuvani mukaan mm. Rahapelit olivat hänelläkin ongelma. Ja kuinka tämä oli hänelle hyvin sopiva ratkaisu.
Niimpä nyt, kun ajattelin uutta sivua taas kääntää elämässäni, mietin että onko kellään vastaavia kokemuksia? Nopealla googlailulla kävi selväksi että ei itsestään selvyys saada edunvalvojaa, mutta onko joku saanut peliongelman vuoksi?

Tää alkaa jo mennä naurettavaksi mun pelaaminen, enkä enää jaksa yhtään tätä kidutusta. Peluurit ohjelmaa kävin jonkun aikaa, ja vaikka se saikin monta järkevää ajatusta päähän, niin ei vaikuttanut peleihini.
Tilanteeni on se että velkaa ei enää ole niiiin tuhottomasti ja valoisampi tulevaisuus odottaa jos lopetan pelaamisen ja saan talouteni haltuun. Haluaisin hakea takuusäätiön takausta, koska kriteerit täyttyisivät muuten, mutta noi hemmetin pelaamiset.......

Onkohan tämä edunvalvoja ajatus ihan typerä ja edes mahdollinen?
Vaikka kuinka yritän kääntää lehteä niin huomaan olevani tässä tilanteessa yhä uudestaan ja uudestaan, ja pahemmaksi menee. Ja oon niiiin korviani myöten täynnä tätä noidan kehää, että ehkä olisi parempi vain parempi myöntää että en hallitse raha-asioitani yhtään ja joku ulkopuolinen voisikin saada asiat toimimaan.
Suski
Miedosti panostava jäsen

Re: Olisiko edunvalvoja mahdollinen?

ViestiKirjoittaja Voimakas mieli » 5.6.2021 19:18:01

Holhoustoimilaki lähtee siitä, että edunvalvoja määrätään henkilölle, joka on
mm. sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi on kykenemätön valvomaan etuaan ja huolehtimaan varallisuuttaan koskevista asioista, jotka vaativat hoitoa eivätkä tule asianmukaisesti hoidetuiksi muulla tavoin.

Käytännössä tämä edellyttäisi hakemuksen tueksi lääkärintodistusta edunvalvonnan tarpeesta.

Lisäksi en näe, miten edunvalvoja voisi estää sinua pelaamasta. Toki laskujen maksut ym. menisivät hänen kauttaan, mutta itsellesi jäävää rahaa hän ei voi estää laittamasta peleihin.

Huomaathan, että edunvalvonnasta menee lisäksi vuotuinen palkkio.

Kannattaa muistaa, että samalla luovutat muutenkin valtaa taloudellisista asioistasi edunvalvojalle. En usko, että esim. takuusäätiön takaushakemuskaan olisi mahdollinen ilman edunvalvojan myötävaikutusta.
- I believe that the ability to get succeed starts with making a decision to do so -
Voimakas mieli
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja ytrewq » 5.6.2021 22:38:17

Mulla oli yksi työkaveri ja sillä oli pelaamisen takia edunvalvoja hän oli ulosotossa velkojen määristä en tiedä. Ehkä sillä alkoi mennö paremmin :).

Ja jos edunvalvonnan kautta tulee, vaikka kymppi päivässä rahaa saattaisi ymmärtää olla pelaamatta noita kun muuten tulee taas yksi päivä leivättömän pöydän äöressä istumista.

Vinkiksi vielä voit ostaa itselle ruokakauppaan lahjakortteja ja noita saa sellaisia millä ei pysty pelaamaan!
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suski » 6.6.2021 10:32:20

Voimakas mieli kirjoitti:Holhoustoimilaki lähtee siitä, että edunvalvoja määrätään henkilölle, joka on
mm. sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi on kykenemätön valvomaan etuaan ja huolehtimaan varallisuuttaan koskevista asioista, jotka vaativat hoitoa eivätkä tule asianmukaisesti hoidetuiksi muulla tavoin.

Käytännössä tämä edellyttäisi hakemuksen tueksi lääkärintodistusta edunvalvonnan tarpeesta.

Lisäksi en näe, miten edunvalvoja voisi estää sinua pelaamasta. Toki laskujen maksut ym. menisivät hänen kauttaan, mutta itsellesi jäävää rahaa hän ei voi estää laittamasta peleihin.

Huomaathan, että edunvalvonnasta menee lisäksi vuotuinen palkkio.

Kannattaa muistaa, että samalla luovutat muutenkin valtaa taloudellisista asioistasi edunvalvojalle. En usko, että esim. takuusäätiön takaushakemuskaan olisi mahdollinen ilman edunvalvojan myötävaikutusta.

Kyllä, juuri sentakia edunvalvojaa mietinkin. Tällä hetkellä pelaan myös rahat jotka on tarkoitettu laskuihin ja elämiseen, koska talouteni ahdistaa itseäni. Olen uossa ja lyhennän toista pelaamisella tehtyä lainaa 250- 500euroa per kk. Tekosyy itselleni, vai todellisuus, mutta pelaan palkkaani että olisi "varaa nauttia myös elämästä" ja takaraivossa pieni piru joka toivoo että voittaisin suuren summan että saisin edes jommankumman maksettua, ulosoton tai sitten velan. Vaikka tässä on jo 1v makseltu niitä päällekkäin ja pärjätty tähänkin saakka. Tämän takia mietinkin että ulkopuolinen joka hoitaisi laskuni, niin voisi olla hyvä vaihtoehto. Näköjään oma itsekurini alkaa pettämään pahemmin ja pahemmin, mitä enemmän saan näitä velkoja lyhennettyä.
Suski
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suski » 6.6.2021 11:02:11

ytrewq kirjoitti:Mulla oli yksi työkaveri ja sillä oli pelaamisen takia edunvalvoja hän oli ulosotossa velkojen määristä en tiedä. Ehkä sillä alkoi mennö paremmin :).

Ja jos edunvalvonnan kautta tulee, vaikka kymppi päivässä rahaa saattaisi ymmärtää olla pelaamatta noita kun muuten tulee taas yksi päivä leivättömän pöydän äöressä istumista.

Vinkiksi vielä voit ostaa itselle ruokakauppaan lahjakortteja ja noita saa sellaisia millä ei pysty pelaamaan!

Kyllä, tätäpä juuri mietin. Että malttaisiko olla pelaamatta myöskin, kun saa sen tietyn määrän rahaa kk "elämiseen" ja laskut olisi hoidettu. Nyt kun laskuissa 'pelailen' maksumuistutuksiin saakka. Ja en halua uohon enää mitään mentäväksi, kun tällä tahdilla se olisi ensi kesänä maksettu kokonaan.
Yritän siis hieman ennakoida, koska kun pelaan niin järki häviää.

Ihanaa kuulla että joku saanut edunvalvojan itselleen pelien takia! Täytyypä alkamaan tutkia asiaa pidemmälti ja laittaa mahdollinen hakemus.

Ruokakaupan lahjakortit olisikin hyvä idea! Täytyisi vaan ensiksi muuttaa omaa asennetta sen suhteen että ruoka ei ole se asia mistä pihistellään.
Suski
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suski » 6.6.2021 11:14:07

Ja siis kerrottakoon vielä, että teen taulukoita, budjetoin, lasken tarkkaan tietyt asiat että selviän taloudellisesti kuukaudesta toiseen. Mutta onnistun kusemaan ne, koska ahdistun todellisuudesta. Ja todellisuus on se että rahaa jäisi elämiseen, noh niukasti, mutta silti että ei tarvitsisi pihistellä aina kaikesta. Saisin jopa säästöönkin parikymppiä. Mutta kun nään jäävän rahasumman, niin ahdistus painaa ja pelit huutaa takaraivossa että voisin tuplata sen. Ja lopulta pelaan kaiken, laskuihin tarkoitetut rahat, ruokarahat, siis aivan kaiken.

Teen kahta työtä että selviän, mutta tällä hetkellä tilanne on mennyt siihen että teen kahta työtä että pystyn pelaamaan enemmän. Ja kuukausina, kun olen taas pelannut kaiken, otan töitä myös ajalle kun pitäisi nukkua ja levätä että pystyn selviytymään rästissä olevista laskuista ja uusista laskuista. Ja kauaa en henkisesti tai fyysisesti tätä voi tehdä, koska ikä alkaa myös painamaan.
Suski
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mävaan » 6.6.2021 13:47:39

Tietääkö ongelmastasi kukaan? Miten perheesi? Ystävät? Sinuna antaisin raha-asiat jonkun luotettavan läheisen käsiin,tai ainakin niin, että joku toinen kävisi aina katsomassa että kaikki hoidettu etkä ole pelannut. Monesti se, kun on tilivelvollinen jollekin toiselle, ehkäisee myös pelaamista. Tai sitten annat vaan pankkitunnukset esim. omalle vanhemmalle, ja hän antaa sitten viikkorahaa. Näin tiedän monien toimivan. Edunvalvonta on aika kova juttu, eikä ihan helppo päästä. Lisäksi tulee myös hankaloittamaan asioita. Sanoisin, että ei ole järkevää. Fiksua sen sijaan olisi jos löytyy se luotettava ihminen, kuka ottaisi raha-asiasi hoitaakseen.
Koska harkitset pelien vuoksi jopa edunvalvontaa, sanoisin, että tilanteesi on oikeasti vakava. Sun pitäisi hakea ammattiapua itsellesi.

Tiedän, että pelkkä päätös pelaamattomuudesta ei useinkaan riitä, mutta väitän, että se, minkä vuoksi päätöksen tekee, vaikuttaa lopputulokseen.
Mävaan
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja pelinainen » 6.6.2021 15:49:39

Voin suositella edunvalvontaa. Vaikka se vähän maksaa, on se pitemmän päälle edullinen koska se estää lisävelkaantumisen, ja pakolliset laskut tulee maksettua.

Mulla oli edunvalvoja muutaman vuoden. Ei haitannut elämää mitenkään, päinvastoin, oli helppoa kun ei tarvinnut itse huolehtia ollenkaan raha-asioista. Mulle tuli käyttöön rahaa kerran viikossa mikä oli hyvä systeemi. Jos halusin pelata, pystyin pelaamaan vain yhden viikon rahat.

Edunvalvoja suositteli mulle edunvalvonnan lakkauttamista sen parin vuoden päästä mitä se oli kestänyt. Oisin mielelläni jatkanut edunvalvonnan alaisena, mutta suostuin sitten hakemaan lakkauttamispäätöstä.

Tutustu muuten myös välitystiliin. Se on edunvalvontaa kevyempi ratkaisu raha-asioiden hoitoon.
pelinainen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suski » 14.6.2021 10:47:46

Mävaan kirjoitti:Tietääkö ongelmastasi kukaan? Miten perheesi? Ystävät? Sinuna antaisin raha-asiat jonkun luotettavan läheisen käsiin,tai ainakin niin, että joku toinen kävisi aina katsomassa että kaikki hoidettu etkä ole pelannut. Monesti se, kun on tilivelvollinen jollekin toiselle, ehkäisee myös pelaamista. Tai sitten annat vaan pankkitunnukset esim. omalle vanhemmalle, ja hän antaa sitten viikkorahaa. Näin tiedän monien toimivan. Edunvalvonta on aika kova juttu, eikä ihan helppo päästä. Lisäksi tulee myös hankaloittamaan asioita. Sanoisin, että ei ole järkevää. Fiksua sen sijaan olisi jos löytyy se luotettava ihminen, kuka ottaisi raha-asiasi hoitaakseen.
Koska harkitset pelien vuoksi jopa edunvalvontaa, sanoisin, että tilanteesi on oikeasti vakava. Sun pitäisi hakea ammattiapua itsellesi.

Tiedän, että pelkkä päätös pelaamattomuudesta ei useinkaan riitä, mutta väitän, että se, minkä vuoksi päätöksen tekee, vaikuttaa lopputulokseen.

Kukaan ei tiedä tilanteen vakavuutta. Sukulaisille en voi kertoa, koska eräs sukulainen otti lainan omiin nimiinsä että välttyisin uo;lta ja lupasin lopettaa pelaamisen siihen!
No eipä se pätenyt ja vuoden päästä aloin jättämään uudet pelivelat uo:hon.
Sukulaiseni ei ole miljonääri ja koronan takia epävarma omasta työllisyydestään, joten velka joka on minun, on hänenkin taakkanaan. Pahemmin kuin mulla. Tämän takia, vaikkakin olen maksanut joka kuukausi hänelle ainakin minimisumman, en voi kertoa totuutta. En ennenkuin saan velkani kuitattua kokonaan. Laskelmien mukaan siihen pitäisi mennä vielä n. 1.5v.
Muuten antaisinkin sukulaisille enkä miettisi ensisijaisesti ulkopuolista.

Ja jep, vakava on ongelma.. Ammattiapu olisi kyllä järkevä vaihtoehto
Viimeksi muokannut Suski päivämäärä 14.6.2021 13:34:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Suski
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suski » 14.6.2021 10:54:37

pelinainen kirjoitti:Voin suositella edunvalvontaa. Vaikka se vähän maksaa, on se pitemmän päälle edullinen koska se estää lisävelkaantumisen, ja pakolliset laskut tulee maksettua.

Mulla oli edunvalvoja muutaman vuoden. Ei haitannut elämää mitenkään, päinvastoin, oli helppoa kun ei tarvinnut itse huolehtia ollenkaan raha-asioista. Mulle tuli käyttöön rahaa kerran viikossa mikä oli hyvä systeemi. Jos halusin pelata, pystyin pelaamaan vain yhden viikon rahat.

Edunvalvoja suositteli mulle edunvalvonnan lakkauttamista sen parin vuoden päästä mitä se oli kestänyt. Oisin mielelläni jatkanut edunvalvonnan alaisena, mutta suostuin sitten hakemaan lakkauttamispäätöstä.

Tutustu muuten myös välitystiliin. Se on edunvalvontaa kevyempi ratkaisu raha-asioiden hoitoon.

Oi kiitos! Täytyy käydä tutustumassa!
Oliko edunvalvojan saaminen pitkä prosessi ja riittikö pelaaminen ja siitä johtuvat taloudelliset ongelmat syyksi? Ihanaa kun kommentoit, koska itse en myöskään ole keksinyt syitä miksi edunvalvoja olisi huono vaihtoehto omalle kohdalleni!
Suski
Miedosti panostava jäsen

Paluu Valtti