Olet täällä

Tukalassa tilanteessa

Valtti tarjoaa vertaistukea liikaa pelaaville. Keskustelualue tuotetaan yhteistyössä pelihaittoja ehkäisevän ja vähentävän Peluurin kanssa. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Tukalassa tilanteessa

ViestiKirjoittaja kehveli6 » 9.8.2021 15:38:41

Siitä onkin jokunen vuosi kun on tänne tullut kirjoiteltua.. Liekö täällä enää samoja ihmisiä paikalla kuin silloin?

Nyt vaan taas vaihteeksi tuntuu korttitalo romahtavan. Peliurani alkoi joku 8 vuotta sitten ryminällä. Voitin aika pian peleihin tutustuttuani isosti ja jäin välittömästi koukkuun. Pelasin voittorahat, otin järjettömiä pikavippejä ja kulutusluottoja ja pelasin nekin. Masennuin, ahdistuin, työnsin pääni pensaaseen ja päästin kaikki ulosottoon. En edes uskalla miettiä paljonko summa oli alun alkaen sinne päätyessään. Olin vieläpä pienellä palkalla töissä joten summa ei pienentynyt ensimmäisinä vuosina juuri yhtään.

On tässä kahdeksan vuoden aikana tapahtunut kaikenlaista. Nyt tilanteeni on kuitenkin tämä:

Ulosotossa velkaa on kaikkiaan 22 000e. Se lyhenee sieltä vuosittain tällä hetkellä 8000e verran eli kyllä tässä jo voiton puolella ollaan sen suhteen. Pelannut olen vaihtelevasti, välillä kuukauden taukoa ja sitten taas repsahdus. Nyt kuitenkin homma on lähtenyt tässä viimeisen puolen vuoden aikana täysin lapasesta.

Alkuvuodesta tuli pakollista autoremonttia, hammaslääkärilaskua ja puhelin hajosi. Näitä korjaillakseni jätin sitten aina jotain muuta maksamatta. Ja pelasin. Ajattelin taas kerran että joku vähän isompi voitto ja tilanne helpottaa. Näinhän siinä ei toki käynyt. Laskut alkoi laahata aina vaan enemmän perässä ja olen siirrellyt eräpäiviä ja yrittänyt sinnitellä mutta nyt ei enää kertakaikkiaan voimat riitä. Olen joskus aikaisempina vuosina pyytänyt ulosotosta vapaakuukautta jonkun myöhästyneen sähkölaskun takia ja minulle on sanottu että ei heru kun ne pitäisi pystyä maksamaan käteen jäävästä osuudesta. Nyt keväällä pyysin autoremonttia valheena käyttäen vapaakuukautta. Sieltä myönnettiin 250e rajoitus jolla sain jonkun yhden laahaavan maksun maksettua mutta se ei riittänyt paikkaamaan tilannetta. Nyt pyysin uudestaan vapaakuukautta niin ulosottomieheni soitti ja torui että oli katsonut tilitiedoistani etten ollut käyttänyt edellistäkään siihen mihin piti niin en tule sitä saamaan. Edelliselle ulosottomiehelleni riitti että ilmoitin vaikka että tarvitsen uuden pesukoneen kun vanha hajosi niin sain vapaakuukauden ilman sen kummempaa. Huomautan nyt että olen tässä koko ulosoton asiakkuuteni aikana pyytänyt 4 kertaa vapaakuukautta että ei pitäisi olla siitä kiinni että sitä kokoajan kyselisin.

Alan olla aika turhautunut. Itsepähän olen pelannut ja pahentanut tilannetta mutta en enää keksi mitä ihmettä tekisin tilanteessani. Ulosotosta ei tee mieli enää kysyä mitään helpotusta. Ahdistuin jo siitä että siellä kytätään mun rumia tilitietoja. Tekee mieli taas työntää se pää sinne pensaaseen ja päästää kaikki ulosottoon. Tulee vaan aika tylsä elämä kun sähköt katkeaa. Vuokran olen toki tajunnut maksaa ajallaan että on katto pään päällä. Viime kuussa maksoin kaikki katkaisuvaroitukset yms mitkä oli vaan pakko ja käteen jäi palkasta 120e ruokaan. Eipä onneksi jäänyt pelaamiseen.

Tämä nyt oli tämmöinen sekava ahdistuksen purku. Jos jollakulla herää ideoita tilanteen helpottamiseen niin kertokaa toki.

Lisään vielä että ostin gamban-nimisen esto-ohjelman puhelimeen kesäkuussa ja se toimi 2päivää jonka jälkeen lukon kuva näytön ruudussa vaan katosi ja pelihelvetti oli auki. Otin yhteyttä heidän aspaan mutta tilanne ei selvinnyt. Ei jatkoon.
Viimeksi muokannut kehveli6 päivämäärä 8.9.2021 18:04:12, muokattu yhteensä 1 kerran
kehveli6
Vahvasti panostava jäsen

Re: Tukalassa tilanteessa

ViestiKirjoittaja ytrewq » 9.8.2021 18:46:50

Kannattaa kysyä saatko alkaa tehdä ylitöitä. Toinen vaihtoehto on yrittää hankkia joku toinen parin tunnin iltatyöpaikka. Ehkä tuolla toisella työllä saisit laahaavat laskut ajalleen? Lisäksi ehdit ainakin yhden palkan saamaan toisesta työstä ennen kun ulosottomies huomaa mitään.
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Liisukka66 » 9.8.2021 21:12:16

Moi Kehveli,

Täällä yksi kanssa joka on saanut asiansa sekaisin.
Jos asut pääkaupunkiseudulla siellä on esim. Apuna ry joka auttaa akuutissa hädässä. Mm. minulta maksaneet sähkön ja yhden erääntyneen vuokran jonka rahat pelasin.
Myös diakonista saa pieniin laskuihin apua ja ruokalappuja.
Ruoka-apua on tarjolla erilaisten yhdistysten kautta.
Elämässä selvitään hengissä
Liisukka66
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Surutar » 10.8.2021 00:08:37

Hei oikeesti? Pääkaupunkiseudulla on nälkäänäkeviä lapsia, varsinkin kesällä kun eivöt saa ruokaa edes koulussa (onneks koulut alkaa taas EHKÄ ellei taas etäopetusta...) ja toi Apuna on tarkoitettu ihan muille kuin meille pelureille, jotka ollaan itse asiamme ryssitty. Itsekin olen pelannut vuokra- ja ruokarahat moneen kertaan mutta ei olis tullut mieleenkään maksattaa pelaamistani esim Apuna:lla. Se toimii täysin yksityisten ihmisten ja muutaman firman lahjoitusten varassa ja tiedän, että painavat siellä niska limassa duunia ja vievät ruokaa ja vaatteita ympäri pk-seutua ja tosiaan maksavat laskuja, mutta jätetään me ne roposet niille, jotka oikeesti on ilman omaa syytään k*sessa, ja tarkoitan tässä lähinnä nyt lapsia. Haetaan me elämänkoululaiset ja oman elämämme sössijät tukemme Kelasta ja sossusta.
Surutar
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kehveli6 » 10.8.2021 20:11:04

Kiitos ehdotuksista. En tuomitse Liisukka sun ehdotusta, on tässä kukin varmaan joutunut tekemään pelaamisen takia asioita joihin ei muuten ikinä sortuisi. Mulla on kuitenkin kans tuo periaate että itse on asiat sössitty niin omin rahoin on niistä myös selvittävä. Koen että tuo ulosottoon menevä rahakin olisi ns. mun rahaa. Jos pyydän vapaakuukautta niin pilkka osuu omaan nilkkaan ja velanmaksu pidentyy sillä kuukaudella taas. Harmi että mun uusi uo-mies on niin tiukka. Työtäänhän hän toki vaan tekee mutta silti se ottaa nyt päähän. En oikein keksi keneltä lähtisin rahaa lainaamaankaan joten kai se on vaan soviteltava jotenkin noita maksuja tulevaisuuteen ja koitettava jostain repäistä ylimääräistä. Harmi kun ei ole vuosien saatossa tullut sijoitettua mihinkään arvotavaraan minkä sais nyt myydä pois. Kyllä kaikki on pelattu.

Mun ongelmana nyt ekana on tuo pelaaminen kun se vaan jatkuu. Olisiko jollain ehdottaa kohtuuhintaista ja TOIMIVAA peliesto-ohjelmaa? Jos olisin tästäkin palkasta jättänyt pelaamatta niin voisi olla joku erääntynyt lasku nyt maksettuna. Jeesus että voi ihminen langeta joka kerta samaan typerään ajattelutapaan.
kehveli6
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja netta67 » 11.8.2021 11:21:53

Jos auttaa aikuista niin se auttaa myös lasta.Ihmisillä on paljon erilaisia riippuvuuksia,alkoholismi,huumeet,pelit.
Miksi nämä lapset ovat nälkäisiä?Voisiko johtua jostain yllämainituista?
Lapset ehdottomasti etusijalle,ei Suomessa tarvitse elä nälässä,
mutta eiköhän se ole näiden hyväntekeväisyysjärjestöjen päätettävissä ketä auttavat?
Siihen ei kellään mitään nokankopauttamista!
netta67
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Hope » 16.8.2021 18:51:14

Kehveli6, yritin ettiä sun vanhaa ketjua koska uskoisin että mä sillon siellä juttelin sun kans mutta olin sillon vielä ilman käyttäjätunnusta!
Ihanaa kuulla et oot hengissä, jos oot sama kehveli, toki vaikka et oliskaan ni onneks oot hengissä!

Harmi kuulla että on hankalaa taas. Mä kun meinasin ladata jonkun eston mutta jos ne ei toimikaan ni onko järkeä. Eston trustlylle oon laittanu mutta sitten löyty zimpler. Pankki ei kuulemma pysty tekemään mitään sen eteen etten pelaisi, mikä tuntuu oudolta, olisi kuitenkin heidänkin edun mukaista auttaa peliongelmaisia.

Voimia ja tsemppiä täältä!
Mä olin kaivanu itelleni 20 t velkakuopan jonka sain maksettua vuodessa takasin muuttamalla porukoille ja myymällä auton yms, olin pari vuotta kuivilla kunnes sain taas 10 tuhannen euron velat joita nyt makselen.
Välillä on turta ja haluaa kuolla, mutta suurimmaks osaks oon vaan helvetin kiitollinen että mulla on silti kyky asioihin mitä monilla muilla ei ole. Raha asiat olen ryssiny mutta mulla on katto pään päällä ja fyysisesti oon terve. Varsinki nyt ku lukee uutisia ni omat ongelmat tuntuu naurettavilta, vaikka eihän se niinkään ole.

Voimia❤️
Hope
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja kehveli6 » 18.8.2021 14:49:05

Kiitos! ❤️

Laitoin viime viikolla talous-ja velkaneuvonnan sähköisessä asioinnissa viestin mun tilanteesta sinne ja sain puhelinajan 30.8. Saas nähdä mitä sieltä sanotaan.

Nyt vaan vähän harmittaa kun sain tänään sähkönkatkaisuvaroituksen jossa eräpäivä 26.8. enkä kyllä mitenkään sitä pysty maksamaan tuohon mennessä. Mistähän ihmeestä repisin rahat siihen? :( olisi niin ihana saada kaikki laskut ajan tasalle niin ei tarvis kokoajan stressata. Menee yöunetkin tässä.

Latasin tuon gambanin uudestaan kun se mun edellisessä puhelimessa toimi täydellisesti mut kun se luuri meni rikki ja latasin tähän uuteen niin kokoajan tuo suoja rakoilee. Oon laitellut sinne viestiä ja nyt peräti kolmatta päivää esto on pysynyt kokoajan päällä. Jospa se siitä alkusäätöjen jälkeen.. Nyt mulla pelitön päivä nro 7 menossa ja hyvältä tuntuu eikä tee oikeastaan edes mieli pelata. Haluan vaan saada mun asiat taas kuntoon.
kehveli6
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hope » 19.8.2021 04:25:48

Mä just eilen puhuin mun psykoterapeutin kanssa että pitäis toi gamban varmaan kokeilla, en oo koskaan sitä kokeillu vaikka 10 vuotta ongelman kanssa ollut.

Me taidetaan olla samanikäisiä? Täytän tänä vuonna 28.

Toi tunne että kaikki on myöhässä on kamala, pystyisitkö myymään mitään tavaroita? Tai soittamaan sinne sähköyhtiöön ja siirtämään päivää jos selität tilanteen?

Oliko sulla vielä miesystävä? Tässä vuodet vierineet, pitäis lukea ajatuksella toi vanha ketju.

Mulla viikko pelitöntä ja kovasti haluaisin loppuelämän niin viettää. Ahdistaa se että en oo päässy yli siitä ajatuksesta etteikö olis mahis voittaa, typerä mieli kun ajattelee noin.

Tsemppiä sinne❤️
Hope
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja ytrewq » 19.8.2021 05:24:04

kehveli6 kirjoitti:Nyt vaan vähän harmittaa kun sain tänään sähkönkatkaisuvaroituksen jossa eräpäivä 26.8. enkä kyllä mitenkään sitä pysty maksamaan tuohon mennessä. Mistähän ihmeestä repisin rahat siihen? :( olisi niin ihana saada kaikki laskut ajan tasalle niin ei tarvis kokoajan stressata. Menee yöunetkin tässä.

Kelasta toimeentulotukea tai kunnalta täydentävää toimeentulotukea voisit yrittää hakea. Vähän ihmeellinen lasku kun noin nopeasti eräpäivä...
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kehveli6 » 20.8.2021 10:48:41

Kyllä tuo gamban on hyvä kun sen vaan saa toimimaan. Nyt mulla on toiminut koko viikon niin ettei ole katkennut välillä kun olen aspan neuvoilla säätänyt asetuksia. Toisaalta, mikä estäis mua nyt säätämästä niitä takaisin niin ettei peliesto toimikaan jos oikein himot iskee päälle? Nyt kuitenkin pelitön päivä nro 9 menossa eikä tee edelleenkään mieli pelata.

Mä täytän tänä vuonna jo 29. Hui! Olin 9 vuotta parisuhteessa edellisessä ketjussa mainitun miehen kanssa, mutta lopulta sukset meni ristiin. Nyt olen uudessa parisuhteessa joka on vakavoitumassa, mutta en ole saanut kerrottua hänellekään näistä mun ongelmista. :/

Pitää tänään yrittää sopia ton sähköyhtiön kanssa. Hävettää kun lupasin jo viimeksi kun maksuaikaa hain että maksan sen ajallaan, mutta sitten näitä vastoinkäymisiä tuli. Noloa nyt uudestaan pyydellä ja vakuutella että kyllä minä maksan. :( Saisinkohan tuota toimeentulotukea jos tilillä paljon pelaamiseen liittyvää maksuvirtaa? Eikös sinne pidä tyyliin 3kk tiliotteet lähettää?
kehveli6
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vempula91 » 20.8.2021 17:21:30

Mites tuo muuten on, vaativatko kunnan sosiaalitoimessa Kelan päätöksen perustoimeentulotuesta ennen täydentävän toimeentulotuen päätöstä? Ja Kelalla ainakin päätös ottaa oman aikansa.. Seurakunnan diakonia voisi kanssa auttaa!
vempula91
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja kehveli6 » 26.8.2021 10:59:53

Lauantai-iltana gamban taas lakkasi toimimasta ja minä menin ja pelasin. Tällä kertaa jäin sen verran voitolle että sain maksettua tuon sähkölaskun pääoman pois ja sain sovittua perintäkuluille maksuaikaa seuraavaan palkkapäivään. Taas yhteys gambanin asiakaspalveluun ja säätöjä tekemään. Nyt on sunnuntaista asti ollut taas suoja päällä. Aika rasittavaa touhua kyllä. :/ onneksi osasin lopettaa tällä kertaa voitolla, mutta ei tämä kyllä hyvää lupaa ettei peliesto toimi niinkuin pitäis.

Ahdistaa jo tuleva palkkapäivä. Saan aika huonon tilin ja laskuja on hirrrrrveästi. Yrittäis nyt sit vaan maksella vanhimmasta päästä koko maksuvaralla ja unohtaisi tuon pelaamisen. Helpommin sanottu kuin tehty.
kehveli6
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kehveli6 » 1.9.2021 22:09:25

Joopa joo.. Nyt tuntuu että loppuuko tämä paska ikinä? Olen ollut kyllä pelaamatta, mutta nää raha-asiat ne ei vaan ratkea ja kokoajan tulee sontaa niskaan.

Sain uuden työpaikan jossa aloitin elokuun puolessa välissä. Saan siis tästä työstä ensi kuussa kahden viikon palkan kun palkka maksetaan kerran kuukaudessa. Sillä pitäisi pärjäillä siis kokonainen kuukausi laskuineen kaikkineen. Olin tähän kyllä henkisesti varautunut, mutta.. Ulosotto vie näköjään tuosta tilistä sellaisella laskukaavalla kuin palkka maksettaisiin kahden viikon välein. Eli siis saan seuraavassa tilissä puolet siitä millä olen nyt nipin napin elellyt ja sillä pitäisi kokonainen kuukausi porskuttaa eteenpäin. Meneekö tämä ihan oikein? Vaikka olen ollut sen 2vko elokuussa vasta töissä mutta jos palkka maksetaan kuitenkin kerran kuussa niin eikö tuo uo-pidötys olisi pitänyt laskea sen mukaan? Ei huvittaisi soittaa mun omalle ulosottomiehelle kun häneltä ei ole missään vaiheessa herunut minkäänlaista ymmärrystä mua kohtaan. Täytyy huomenna soittaa tuonne palkanlaskentaan josko voisivat tehdä asialle jotain. Totta puhuakseni en kyllä kohta enää jaksa tätä kituutusta ja laskujen laahaamista. Tuttuja masennuksen merkkejä on jo alkanut ilmaantua.

Tuo mun velkaneuvonta-aikakin siirtyi 8.9. päivälle kun edellinen aika olisi osunut keskelle työpäivää. Kunpa sieltä saisi apuja ja neuvoja. Olen ihan rikki.
kehveli6
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kehveli6 » 8.9.2021 17:54:43

Tuli ulosotosta vastaus että palkasta oli ulosmitattu oikein koska olin ollut vasta 2vkoa uudessa työssä. Nyt sitten yritetään selvitä puolella siitä mitä yleensä olen saanut kuukaudessa. Laskuihin meni 90% palkasta ja elämiseen jäi roposet. Eipähän oo sähköt vaarassa katketa tai muuta. Syödään vaan kynsiä sitten koko kuukausi.

Tänään oli tuo velkaneuvonnan puhelinaika ja sieltä ei jäänyt mitään käteen. Koska olen pelannut ja koska minulla on pari laskua näin kahden vuoden jälkeen menossa taas ulosottoon niin en tule saamaan mitään velkajärjestelyjä tai takuusäätiön lainaa. Ainut keino on jatkaa näin että uo vie palkasta. Täti siellä puhelimessa neuvoi että ulosotosta voi saada vapaakuukausia pahassa paikassa ja liibalaaba. Minä en niitä vaan saa vaikka mikä olisi kun meillä on uo-mieheni kanssa sukset ristissä.

Vaikka nyt elän kuukauden rahattomana niin ilahduin silti kun kävin katsomassa ulosoton saldoa nyt kun sinne mun isot veronpalautukset oli mennyt. 18900e ja risat siellä vielä on. Muistan kun reilu vuosi sitten siellä oli vielä 34000e. Ainut mitä harmittelin oli se, että kun velkoja on siellä 16kpl niin varat oli jaettu niin että parille velalle 40e ja parille 50e yms ja kaikkiin mennyt ne ulosottomaksut ns. ylimääräisenä. Siellä on useampi velka joissa on jäljellä 200e-400e ja olisi ollut kiva jos näitä olisi maksettu pois kokonaan noista varoista. Harmittaa että rahaa on mennyt "kankkulan kaivoon" noista ylimääräisistä uo-maksuista. :/ Unelmana olisikin että saisin ihan kaikki laskurästit maksettua pois ja ajantasalle ja saisin tehdä ylimääräisiä suorituksia ulosottoon noille pienille veloille niin sais ne pois.

Sekava sepustus mutta kai siitä jotain selvää saa. Ekana pitäis nyt saada apua tähän peliongelmaan ja pelaamisen TÄYSIN loppumaan. Velkaneuvojakin kysyi olenko hakenut apua ja kerroin käyneeni terapiassa mutta kun siihenkään ei ole nyt varaa kun 100e ylimääräiset kulut per kuukausi siitäkin tuli. :/
kehveli6
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Valtti