Olet täällä

Velat kaatuu niskaan

Valtti tarjoaa vertaistukea liikaa pelaaville. Katso myös pelihaittoja ehkäisevän ja vähentävän Peluurin palvelut. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Velat kaatuu niskaan

ViestiKirjoittaja Pirpana-82 » 10.9.2021 19:41:32

Heippa kaikille, uudella nimimerkillä täällä taas.. Pelaamatta edelleen, 665 päivää takana. Terapia jatkuu, sain vasta KELA:n korvauksen toiselle vuodelle. Valitettavasti taloustilanne ei anna myöden käydä kuin kaksi kertaa kuussa.

Velkatilanne alkaa olla siinä pisteessä, ettei käteen meinaa jäädä juuri mitään lainanlyhennysten/laskujen jälkeen :cry: Kävin eilen kaupungin velkaneuvolassa ja soitin vielä tänään Takuusäätiön neuvontapuhelimeen ja sain ohjeeksi päästää ainakin suurimmat velat ulosottoon ja maksaa mahdollisimman paljon pieniä pois, jotta saan vähennettyä niiden lukumäärää.. Suurin laina on vähän reilu 37 000 € ja seuraavaksi suurin pikkuisen vajaa 15 000 €. Sitten on yksi 2000 euron joustoluotto ja muut onkin sitten pienempää sälää. Vielä vähän arvon, yrittäisinkö ennen ulosoton alkua hoitaa myös tuon joustoluoton maksamisen. Opintolainan ajattelin jättää ulosoton ulkopuolelle, siinä lyhennys 52 € ja korko 0,00 %. Tavoite olisi saada velkasumma siihen 34 000 euroon, mikä on Takuusäätiön takauksen raja.

Eilen aloin miettimään, mistä saisin lisätuloja, ettei tarvisi menettää luottotietoja ja hetken välähti pelaaminen mielessä. Vieläkin, kohta kahden vuoden pelaamattomuuden jälkeen :roll: Ajatus onneksi hävisi melko nopeasti ja järki palasi päähän. Mutta hetken se ajatus tuntui kristallinkirkkaalta ja kaikista parhaalta vaihtoehdolta.

Olen vaihtamassa työtehtävää saman työnantajan palveluksessa ja sen takia minusta tehdään turvallisuusselvitys. Mm. sen takia vähän jänskättää, jos siinä löytyy ulosottorekisteristä merkintä.. Mutta toisaalta: eipä tässä ole juuri vaihtoehtoja. Ja eihän se maksuhäiriömerkintä ihan heti tule muutenkaan. Toivottavasti sitten työsuhteen aikana sitä ei enää tarkistella.

Sitten siihen, miten olen tällaiseen tilanteeseen päätynyt. Suoraan sanottuna mulla ei ole siitä mitään hajua. Tai no, selkeästihän elämänhallinnassa on rutkasti parantamisen varaa, mutta johtuuko se riippuvuudesta, pelaajan ajatusmallista, jossa rahan arvo menettää merkityksensä, jostain muusta psyykkisestä ongelmasta (kaveri kehotti tutkimaan ADD:n mahdollisuutta) vai ihan vaan holtittomuudesta, se on kysymysmerkki. Huomaan kyllä, että välillä asioiden ostelu menee lähes maaniseen pisteeseen ja tuntuu lähes samalta kuin pelaaminen.. Siinä mielessä ehkä ulosotto olisi myös "hyvä" vaihtoehto, että velkaa ei enää kertakaikkiaan saa lisää. Toki se on sitten ulkoinen pakote, tarvittaisiin vielä se oma päätös/kyky tehdä asialle jotain. Onhan tässä nyt ainakin vuosi aikaa yrittää selvitellä asiaa terapiassa..

Elämäntapamuutos on vähän vaiheessa: paino on pudonnut n. 12 kg, mutta tyssännyt nyt siihen. Liikuntaa harrastan aika tunnollisesti sen viitisen kertaa viikossa ja se onkin minun henkireikä ja stressinpurkukeino, mutta syömiset menee välillä laidasta laitaan. Mutta yritys on kova!

Tästä nyt tuli melkoinen romaani, mutta toivottavasti joku jaksoi lukea. Mukavaa ja pelitöntä viikonloppua kaikille! :)
Pirpana-82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

Re: Velat kaatuu niskaan

ViestiKirjoittaja Chicha » 11.9.2021 08:19:26

Hei,

Minä luulen, että kohdallasi ulosotto voisi olla toimiva ratkaisu. Se lopettaisi stressin maksujen kanssa ja tärkeintä tietysti, että et saisi enää lisää lainaa. "Pääsisit" sitten rauhassa opettelemaan elämistä omien varojen mukaan. Toki ulosottokin aikanaan päättyy (hyvä tietysti niin :D ), joten myös omaa kykyä huolehtia omasta taloudesta tarvitaan. Alkuun kuitenkin tuollainen ulkopuolinen paine voisi olla tarpeen. Eikä se ulosotto mikään maailmanloppu ole. Vaikeuttaa toki joitain arkipäivän asioita, mutta kaikkeen tottuu ja sinullakin työssäkäyvänä rahat varmasti elämiseen riittävät, ulosoton jälkeenkin.

Tuo turvallisuusselvitys on enintään viisi vuotta voimassa, joten ainakin periaatteessa se pitäisi uusia sen jälkeen. Varmasti paljon riippuu selvityksen laajuudesta ja työpaikan luonteesta, että kuinka vakavana pitävät. Jos et rahan kanssa ole töissä tekemisissä tai pääse käsiksi hyvin arkaluontoisiin tietoihin, en usko maksuhäiriöiden osoittautuvan esteeksi.
Chicha
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Pirpana-82 » 11.9.2021 11:48:30

Chicha kirjoitti:Hei,

Minä luulen, että kohdallasi ulosotto voisi olla toimiva ratkaisu. Se lopettaisi stressin maksujen kanssa ja tärkeintä tietysti, että et saisi enää lisää lainaa. "Pääsisit" sitten rauhassa opettelemaan elämistä omien varojen mukaan. Toki ulosottokin aikanaan päättyy (hyvä tietysti niin :D ), joten myös omaa kykyä huolehtia omasta taloudesta tarvitaan. Alkuun kuitenkin tuollainen ulkopuolinen paine voisi olla tarpeen. Eikä se ulosotto mikään maailmanloppu ole. Vaikeuttaa toki joitain arkipäivän asioita, mutta kaikkeen tottuu ja sinullakin työssäkäyvänä rahat varmasti elämiseen riittävät, ulosoton jälkeenkin.

Tuo turvallisuusselvitys on enintään viisi vuotta voimassa, joten ainakin periaatteessa se pitäisi uusia sen jälkeen. Varmasti paljon riippuu selvityksen laajuudesta ja työpaikan luonteesta, että kuinka vakavana pitävät. Jos et rahan kanssa ole töissä tekemisissä tai pääse käsiksi hyvin arkaluontoisiin tietoihin, en usko maksuhäiriöiden osoittautuvan esteeksi.

Järjellä ajateltuna näinhän se menee. Onhan tuosta kauhea stressi päällä koko ajan, kun miettii, millä maksaa kaiken.. Ja stressi taas lisää mulla kaikkea haitallista käytöstä eli selkeä kierrehän tässä on.

Tuo onkin ainoa huoli, että miten työpaikan kanssa käy.. Kun ei tehdä vaan suppeaa, vaan tuo perusmuotoinen turvallisuusselvitys, koska käsittelen työssäni salassa pidettäviä asiakirjoja ja työtehtävät on muutenkin sen luonteisia, että tuo katsotaan tarpeelliseksi tehdä. SUPOhan sen lopullisen päätöksen sitten tekee, että onko merkintä ulosottorekisterissä sellainen seikka, joka pitäisi ilmoittaa työnantajalle. Ja onhan siinä mahdollisuus vielä antaa oma selvitys asiasta. Mutta se asia tulee mahdollisesti eteen sitten viiden vuoden päästä: jos en tee päätöstä nyt, niin tilanne on todennäköisesti vielä pahempi esim. vuoden päästä.

Kadehdin kyllä sellaisia ihmisiä, jotka on ottaneet talousasiat haltuun ja oon jotenki niin pettynyt itseeni, kun en vaan tunnu saavan otetta tästä :( Olen käynyt Takuusäätiön verkkokursseja ja tehnyt budjettia, mutta aina vaan jossain vaiheessa tulee sellainen hälläväliä-tunne. Varsinkin niin, mitä enemmän velkaa on kertynyt, sitä vähemmän joku pieni osamaksu tuntuu: sehän on pientä siinä koko kasassa.. Jotenkin ihan järjetön ajattelutapa. Ja tuon painonpudotuksen kanssa ihan sama homma. Ja oikeastaan työnkin: olen ollut kohta kaksi vuotta nykyisessä työssäni ja silti tuntuu, että haluan tehdä jotain muuta, vaikka palkka putoaakin vähän :? Alkaa vähän tuntumaan, että mikään määrä terapiaa ei saa tätä päätä kuntoon. Oon yrittänyt ajatella tuota ulosottoa niin, että sillä ei ole tarkoitus vältellä velanmaksua, vaan nimenomaan saada velkatilanne haltuun. Mutta suoraan sanottuna nyt tuntuu, että mitä väliä edes pelaamattomuudella on, kun muut asiat ei ole lähellekään mun hallinnassa..
Pirpana-82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Pirpana-82 » 11.9.2021 17:54:22

Vielä tuosta ulosotosta: eikö olekin niin, että sitä enemmän tulee niitä taulukkomaksuja, mitä useampi velka on perinnässä? Ja se taulukkomaksun suuruus riippuu velkasumman suuruudesta. Peritäänkö se taulokkomaksu siis joka kk? Ja kahden vuoden jälkeen se poistuu? Tässä siis mietiskelen sitä, että yritänkö maksaa myös sen 2000 euron joustoluoton pois.. Jos saan kaikki muut maksettua ja opintolaina jää ulooton ulkopuolelle, ulosottoon menisi n. 52 000 €. Eli sellaiset 18 000 € pitäisi maksaa ennen kuin voin hakea sitä Takuusäätiön takausta. Päälle tietty korot, kulut ja ne taulukkomaksut.. Näin ajateltuna ei tunnu ihan niin ylivoimaiselta. Vaikeinta on vaan päästää irti: kaikesta holtittomuudesta huolimatta olen aina säntillisesti hoitanut laskut. Jos en pysty maksamaan, siirrän aina eräpäivää. Tuntuu ihan kauhealta, että jätän vaan lainanlyhennykset maksamatta :(

Tänään ollut jotenki tosi vaikeaa: monta kertaa käynyt mielessä, että mitä jos vaan pelaisit, ihan sama. Olisi ainakin pieni mahdollisuus voittaa se muutama satanen, jolla pärjään kuun loppuun. Ollut välillä jo todellista taistelua pelihimoa vastaan.. Varmaan siksi olenkin tänään paastonnut ja ahminut vuorotellen :roll: Ensi viikon vaakakäynnillä taas huomaa seuraukset.. Mutta nyt pojan kanssa pyöräilemään ja leikkipuistoilemaan: josko saisi ajatukset ainakin hetkellisesti muualle.
Pirpana-82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja ytrewq » 11.9.2021 18:04:54

Tieto ulosotosta taitaa mennä työnantajalle tai palkanlaskijalle kuitenkin kun tulee se ulosottomiehen laittama maksukielto. Maksukiellon voi välttää jos pystyt tekemään ulosoton kanssa maksusuunnitelman. En kyllä tiedä miten halukkaita ulosottomiehet ovat maksusuunnitelmien tekemiseen...

Todellakin pienimmät muutaman satasen velat kannattaa maksaa ennen kun menevät ulosottoon, koska siitä tulee ainakin sen kolme sataa lisää maksettavaa. Eikä tuo taida olla enää mikään mitätön juttu. Mulla meni niitä pikku summia ulosottoon aika paljon kun ei ollut rahaa niitten hoitamiseen. Nyt jälkeen päin kun kaikki pikku velat tullut maksettua alkaa harmittaa jonkun verran :oops: ...
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ytrewq » 11.9.2021 22:26:47

No vastataan tuohon taulukkomaksu hommaankin vielä.

Palkan ulosmittauksesta taulukkomaksut poistuu kahden vuoden jälkeen jos vähintään 18 kuukautena on palkasta mennyt rahaa ulosottoon. Jos ulosottoon tekee omia lyhennyksiä tai ulosmitataan jotain muuta kuin palkkaa esim. veronpalautukset taulukkomaksut jatkaa loppuun saakka.

Taulukkomaksuja menee riippuen maksun summasta ja jokaiselle suoritukselle erikseen. Eli jos ulosottomies päättää lyhentää kolmea velkaa jokaisesta menee taulukkomaksut.

Tuossa on taulukkomaksujen määrät https://www.ulosottolaitos.fi/fi/index/ ... aksut.html vähän kapulakielistä toivottavasti ymmärrät.

Oman alueen ulosottovirastosta voi myös kysyä neuvoa yllättävän lyhyellä jonottamisella joskus olen siellä käynyt. Ihan asiallisia ovat olleet ja antaneet neuvoa :).
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pirpana-82 » 12.9.2021 07:43:52

Kiitos ytrewq selvennyksestä! Yritin sitä lakia tavata, mutta mun vähäisellä lain tulkitsemistaidoilla en ihan päässyt perille, miten ne menee :D Pitänee kysellä lisätietoa sieltä ulosotosta.
Pirpana-82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Pirpana-82 » 13.9.2021 22:11:30

Tänään jo vähän tasaisemmalla mielellä, kun oli terapiapäivä ja psykoterapeutti muistutti, kuinka pitkälle olen kaikesta huolimatta päässyt asioissa. Soitin myös läheiselle, joka on ulosotossa töissä ja kyselin vähän, miten hommat siellä menee: selvensi montaa seikkaa :) Kyllä ne peliajatuksetkin on alkaneet haihtua, tosin olen nyt sitten ahminut melko lailla pari päivää, sitä tapaa tuntuu olevan vaikea katkaista, kun kerran antaa itselleen siimaa :( Huomenna taas uutta yritystä kehiin myös syömisten suhteen!

Ostin itselle kaupasta ruutuvihon, johon aion alkaa pitämään kirjanpitoa tuloista ja menoista ja varsinkin veloista. Ehkä se kannustaa parempaan rahankäyttöön, kun tietää, mihin ne rahat lopulta kuluu. Ja varsinkin, miten velkojen määrä vähenee. Olen loppujen lopuksi melkoisen joko tai-tyyppinen ihminen: joko pidän tarkasti kirjaa kaikesta, mitä syön ja mihin käytän rahaa, tai sitten kaikki menee ihan holtitomaksi. Pitänee nyt yrittää hyödyntää tätä minun neuroottista puolta :D

Mutta eikun jatketaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Pirpana-82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Pirpana-82 » 29.9.2021 22:15:54

No niin, huomenna taas palkkapäivä ja kasa laskuja odottaa maksua.. Pelaaminen ei sinänsä pelota, muuten kuin siksi, että tilille ei jääkään tarpeeksi rahaa kk:n tarpeisiin. Sain vielä 50 euron parkkisakon tässä päivänä muutamana, pikku lisämeno vielä tälle kuulle :(

Huomenna myös yritystä päästä terveellisempään ruokavalioon takaisin parin viikon repsahduksen jälkeen. Ilmoittauduin yhdelle vertaistukikurssille, joka on tarkoitettu hallitsemattomasta syömisestä kärsiville, se alkaisi ensi viikolla. Josko siitä saisi terapian lisäksi vähän apuja tähän syömisongelmaan.

Ajattelin alkaa pitämään täällä kirjaa minun veloista, kuten olen huomannut monen tekevän. Josko tällainen päiväkirjamainen kirjanpito toisi vähän valoa velkatunnelin päähän.. Ja kaikenlaiset vinkit on toki tervetulleita. Mutta tässäpä aloitustilanne:

Äiti: 50 €
Isä: 100 €
Mies: 250 €
Blue Finance: 371,11 €
Osamaksut: 793,88 €
Creditstar: 1 954,90 €
Opintolaina: 10024,24 €
Avida: 14604,21 €
Resurs Bank: 37 076,48 €
YHT: 65 224,82 € :shock: :cry:

Täytynee tuosta alkupäästä alkaa makselemaan noita pienempiä pois sen verran kuin pystyn. Suurin ongelma mulla on tähän asti ollut ongelmien rahankäytön hallinnassa lisäksi se, että oon yrittänyt epätoivoisesti maksaa kaikkea, eikä käyttörahaa sitten juuri jääkään. Tarkoitus onkin palata terapeutin kanssa aikaisemmin sovittuun malliin, että lasken, paljonko minulla on rahaa käytössä päivää kohti, kun kaikki laskut on maksettu. Lisäksi harvennan kaupassa käyntejä 2-3 kertaan viikossa. Minua tämä auttoi pysymään vähän paremmin hajulla omasta rahankäytöstä.

Opintolainan lyhennystä sain vuodeksi pienennettyä niin, että maksan vaan 27 € / kk. Siinä on korko tällä hetkellä 0,000 %, joten en siitä niin stressaa: lyhenee kun lyhenee. Tällä hetkellä mietin, että jos sais nuo muut maksettua Avidaa ja Resurs Bankia lukuun ottamatta. Katson sitten, millaista maksusuunnitelmaa perinnästä tarjotaan vai onko parasta päästää ulosottoon. Toisaalta Avidan lainassa on tällä hetkellä vaan 150 € lyhennys, niin arvon vielä sen suhteen, että yritänkö maksaa pois.. Jos mulla olisi maksettavana vaan Avida ja tuo Resurs Bank + opintolainan lyhennys (vuoden jälkeen n. 52 €/kk), niiden yhteinen lyhennys olisi n. 800 € ja ulosoton lyhennys minun tuloilla olisi reilut 900 €. Että ei kauhean suurta eroa, paitsi että ulosotossa tulee toki lisäkuluja. Noh, ehkä odotan että tuo Resurs Bank menee perintään ja mietin sitten asiaa!
Pirpana-82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Koodari » 30.9.2021 15:25:18

Hei Pirpana-82 Itsekin pidän palstalla kirjaa velasta. Tuo on ensisijaisesti itseäni varten, kun on kiva seurata miten lyhenee. Ja toivottavasti joku muukin saa siitä jotain irti. Yksinkertaista se on oikeasti, kun ei pelaa, ja maksaa kiltisti joka kuukausi velkaa pois. Ajatus että ensi pienimmät lainat pois on hyvä idea. Silloin myöhemmin pikkuhiljaa vapautuu rahaa ylimääräisiin lyhennyksiin, ja saat lumipalloefektiä aikaiseksi.
Tarkoitus onkin palata terapeutin kanssa aikaisemmin sovittuun malliin, että lasken, paljonko minulla on rahaa käytössä päivää kohti, kun kaikki laskut on maksettu.
Kyllä, erittäin hyvä ajatus tämä! Jos sinun ongelmasi rahan käytön hallinta, niin sinä tarvitset itsekuria, ja apuvälinneenä hyvä budjetointi on tarpeellinen.
Kovasti tsemppiä!!
Is anyone here a marine biologist?
Koodari
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Pirpana-82 » 30.9.2021 16:28:15

Kiitokset Koodari, tsemppiä tarvitaan! :D Suurin ongelmahan on nuo osamaksut, vaikka niitä ei määrällisesti oo eniten. Niihin menee suuri osa maksuvarasta, jonka voisi muuten käyttää muihin velkoihin. Siihen(kin) toivottavasti auttaa tuo käyttövaran laskeminen päivää kohti. Se myös kannustaa vähentämään kaupassa käyntiä, koska silloin jää seuraavalle päivälle enemmän käyttöön.

Lääkkeet pitää muistaa käydä ostamassa: tuli tässä kolmisen kk sitten täyteen se maksukatto ja maksan loppuvuoden KELA-korvattavista reseptilääkkeistä 2,50 €/pkt. Harmillisesti niitä saa ostaa kerralla vaan 3 kk annoksen. Kauhistuttaa miettiä, paljonko niihin on vuoden aikana mennyt :roll: Noh, ehkä se pelaamiseen verrattuna kuiten tuli halvaksi ja edistää sentään omaa terveyttä. Pitää nyt ostaa mahdollisimman paljon tarpeellista, kun saan vielä isompaa palkkaa: joulukuun alussa putoaa sen 150 €, kun uusi tehtävä alkaa. Sentään saan kaksi palkkaa, kun ensin viimeisen isomman tilin marraskuun lopussa ja sitten sen pienemmän, uuden tehtävän mukaisen palkan joulukuun puolessa välissä. En tiedä, miten sitä tottuu tuohon uuteen palkanmaksupäivään, kun melkein kaikissa lainanlyhennyksissä ym. on maksupäivä kuun lopussa.. Pitänee vuokrakin maksaa etupainotteisesti, ettei tule ylimääräistä maksettavaa.
Pirpana-82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja ytrewq » 30.9.2021 18:16:35

Tuo Creditstar käyttää Finance House Nord -firmaa perintätoimistona. Suosittelen maksamaan tuon pois jos pystyt ennen kuin sen erät myöhässä tai menee perintään. Ovat kyllä sellaisia virolaisia veijareita, että huhheijaa. Soittelevat, laittavat tekstareita ja sähköposteja varmaan useamman kerran viikossa. Mulla ovat nyt hiljentyneet kun mennyt noitten velka ulosottoon.

Jos kiinnostaa voit googlettaa tietoa noista puljuista...
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pirpana-82 » 30.9.2021 19:04:47

Kiitos vinkistä ytrewq! Pitää yrittää maksella. Onneksi tuota ei tuon enempää oo, vaikka maksamistahan sitä on tuossaki. Harmittaa ku tuli paniikissa otettua tuo joustoluotto ja Blue Financen laina, vaikka olin ne jo kerran saanut maksettua :roll: Kertoo aika paljon, että niistä ylipäätään sai lainaa vielä tässä velkatilanteessa. Samaten tympäsee nuo isoimmat "järjestelylainat", kun en mä niillä mitään saanut järjestettyä.. Ehkä kuitenkin ens kuussa pitää suosiolla jättää tuo Avida maksamatta, jos joku.
Pirpana-82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Alma_Auroora » 13.10.2021 06:36:16

Moikka! Käy liittymässä Velallisten tukiryhmään facebookissa, saat valtavasti apua ja tietoa. Sä selviät kyllä. Onko lumipallomenetelmä tuttu? Summa on iso joo, mutta toisaalta ihan maksettavissa oleva, kun sulla on työpaikka. Jos mahdollista, aloita velkojen vyöryttäminen. Onko sulla tutkittu adhd:ta? Käytöksesi kuulostaa tutulta ja itsellä on diagnoosi. Se on sellaista alituista kicksien etsimistä.
”Rohkeutta muuttaa niitä asioita, joita voin”
Alma_Auroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Pirpana-82 » 15.10.2021 20:53:14

Alma_Auroora kirjoitti:Moikka! Käy liittymässä Velallisten tukiryhmään facebookissa, saat valtavasti apua ja tietoa. Sä selviät kyllä. Onko lumipallomenetelmä tuttu? Summa on iso joo, mutta toisaalta ihan maksettavissa oleva, kun sulla on työpaikka. Jos mahdollista, aloita velkojen vyöryttäminen. Onko sulla tutkittu adhd:ta? Käytöksesi kuulostaa tutulta ja itsellä on diagnoosi. Se on sellaista alituista kicksien etsimistä.

Kiitos, vinkistä, pitääpä liittyä! :)

On tuttu menetelmä ja sitä yritänkin käyttää: ainoa ongelma on, että en ihan täysin ilman osamaksuja selviä juuri koskaan.. Tässä kuussa olen sinnitellyt, mutta jouduin ostamaan vaa'an hajonneen tilalle ja lapselle talvikengät. No okei, tuo vaaka ei ehkä ihan pakollinen olisi ollut, mutta tarvin sitä, että saan pidettyä kiinni paremmin syömisestä. Vielä olisi 500 g pudotettavana puolen välin tavoitteeseen eli -15 kg. Mutta joo, pienimmästä päästä makselen noita velkoja, tosin nyt yhdistin kaikki Klarnan maksut yhteen könttään ja lyhennänn sitten sitä.

Ei ole virallisesti ADHD:ta tutkittu: tein kyllä sen testin netissä ja sain korkeahkot pisteet eli kuulemma piirteitä on, mutta voivat johtua muustakin.. Siinä suositeltiin olemaan yhteydessä lääkäriin, mutta en ole saanut aikaiseksi. Siinä kyllä sanottiin, että todennäköisempää on ADD ilman hypotaipumuksia, mutta tiedä häntä. Lähinnä aattelen, että nämä mun addiktiot johtuu tunne-elämästä ja täyttää jotakin tarvetta. Mitä, se ei ole vielä ihan selvää, mutta todennäköisesti jotain, mitä olen jäänyt lapsena vaille..
Pirpana-82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

Seuraava

Paluu Valtti