Olet täällä

Olen ollut vasta kolme päivää ilman olutta.

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen ollut vasta kolme päivää ilman olutta.

ViestiKirjoittaja Ylva » 20.7.2021 21:45:25

Ratkesi helposti tuo asia. Tajusin hetken mietittyäni, että minut oli kutsuttu bileisiin, jotka oli suunniteltu vuokrapaikkaan jo aikaa sitten, enkä ollut saanut kutsua alunperin. Mutta kun kutsutuista iso osa oli perunut, minut kutsuttiin viime tingassa mukaan. Juhlat on maksulliset.

No, eipä harmita. Kieltäydyin kohteliaasti. Onneksi olen selvinpäin, jotta en tulisi sanoneeksi suoraan mitä ajattelen. Totuudellinen puhuminen ei tunnu olevan trendikästä.

Minulle ne hetket, jolloin huomaan keitä en rakasta, saa minut rakastamaan entistä lujemmin niitä, joita rakastan.

Opin kokoajan lisää itseni arvostamisesta. Mä toivon, että muutkin, joiden siivet viistelee maata, ottavat myös kopin siitä. Koskaan ei pidä suostua olemaan ”varalla” täyttämään jonkun toisen ihmisen/ihmisten paikkaa tai jotain muuta tyhjiötä.

Jollain tapaa mä uskon vielä karmaan. Mä annan jopa itseni uskoa, että noista juhlista on kenties jäänyt pois sellaiset ihmiset, jotka ovat kokeneet samoilta ihmisiltä jotain siitä, mitä mullekin äsken kävi.

Meillä on se ero, minulla ja kutsujalla, että hän on mieluummin paskassa seurassa (minun) kuin yksin. Minä taas mieluummin olen yksin kuin paskassa seurassa. :mrgreen:
Ylva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 21.7.2021 15:23:34

Olipa hyvin kirjoitettu tuo mitä kirjoitit noista kutsuista ja kutsupolitiikasta - aika tylsää huomata olevansa toiseksi paras vaihtoehto… siis tällaisessa tilanteessa. Eihän hoppee tietenkään aina ole häppee.

Mukava lukea sinun kirjoituksia muutenkin ja halusin tulla toivottamaan ihan älyttömän paljon tsemppiä! Hienosti olet päässyt vauhtiin.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ylva » 21.7.2021 20:44:19

Onneli47 kirjoitti:Olipa hyvin kirjoitettu tuo mitä kirjoitit noista kutsuista ja kutsupolitiikasta - aika tylsää huomata olevansa toiseksi paras vaihtoehto… siis tällaisessa tilanteessa. Eihän hoppee tietenkään aina ole häppee.

Mukava lukea sinun kirjoituksia muutenkin ja halusin tulla toivottamaan ihan älyttömän paljon tsemppiä! Hienosti olet päässyt vauhtiin.

Kiitos paljon Onneli47! :) Mä oon ottanut tämän kirjoittelun itselleni pieneksi henkireiäksi ja lueskelen muiden kirjoituksia myös. Vielä en uskalla edes haaveilla tulevasta, mutta ehkäpä joskus jaksan enemmän kannustaa muita.

Mä oon ollut vähän itsestäni yllättynyt, että oon 3,5 viikkoa ollut juomatta, vaikka aiemmin yksi päiväkin tuntui mahdottomalta. Mulla jotenkin muuttui suhtautumistapa alkoholiin. Lakkasin menemästä sen taakse. Keksimästä tekosyitä itselleni. Se alkoi jo melkein pari vuotta sitten, kun tajusin, että oon alkoholisti. Juomatta oleminen itsessään ei ole vaikeaa, vaan asioiden kestäminen selvinpäin. Vatsoinkäymisten. Niitä on mun elämässä ollut enemmän kuin kellekään kuuluisi. Pikkuhiljaa se on vain hyväksyttävä.

Mulla on muutama timantti mun elämässä. Ne kantaa. Mä yritän suhtautua selvinpäin olemiseen uteliaisuudella ja kuuntelen, mitä mun kroppa ja mieli mulle kertoo. Oon sanonut itselleni, että jos tulee sietämätön olo, niin sen kuin juot niin paljon kuin huvittaa. Ei ole tähän mennessä tullut. Ja kokoajan mulla on ollut olutta kotona. Mä manipuloin itseäni takaisin. Että alkoholi on myrkkyä. Miksi sitä joisin? Kun ensin tulin manipuloineeksi itseni siihen, että alkoholi muka tekisi olo hyväksi. Tekeekin hetken, mutta se on huume. Ei aitoa hyvää oloa, vaan kemikaalin tuottamaa. Miksi haluaisin sellaista iloa, mikä ei ole totta? Niin... Mä oon aina kaivannut aitoa elämää. Ja pelännyt sitä samalla.

Ihanaa kesäiltaa kaikille :D Tässä hetkessä on nyt ihan ok olla, hetki kerrallaan edelleen. Juon yhden Redbullin.
Ylva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ylva » 23.7.2021 08:56:10

Tässä olen käyttänyt aamuani etsiskellessäni tietoa alkoholismista toipumisesta. Oon aika ällistynyt siitä, miten suppeasti tietoa ja ymmärrystä lopultakin on tarjolla netissä, ainakin suomeksi. Tai on aika paljonkin, mutta tieto vaikuttaa mun silmissä kapea-alaiselta ja eri koulukunnilla eri näkemykset. Mun mielestä niissä jokaisessa on hyviä pointteja, muttei yhdelläkään laajaa näkemystä, jonka mä täysin ostaisin. Mutta ehkäpä se onkin niin, että koska me kaikki ollaan erilaisia, meihin tehoaa eri asiat.

Muhun ei tehoa pakko. Ei missään asiassa. Siksi en käytä lääkkeitä, esim Antabusta. Jättäisin heti lääkkeen ottamatta. No, tietenkin lääkkeen ottaminen on vapaaehtoista, mutta silloin juomatta jättäminen ei kuitenkaan lähde täysin mun omasta halusta. Tätä halua (tai oikeastaan tarvetta) mä nimenomaan etsin. Ja niitä pinttyneitä uskomuksia alkoholista, joita tarkastella ja tarvittaessa purkaa. Samoin, kuin muitakin käsityksiä itsestä ja ympäröivästä maailmasta. Käsityksiä, jotka olen tiedostamattani omaksunut ulkoapäin. Haluan tulla tietoiseksi niistä. Se vaatii itsetutkiskelua. Joitain olen jo oivaltanut. Mä en ole täysin lääkevastainen, mutta mä ajattelen, että jos jotain voin saavuttaa ilman lääkkeitä, se on parempi. Olen esim. ylittänyt syvän masennuksen tiloja akuutisti lääkkeillä, mutta masennuksen aiheuttajaa ne eivät tietenkään ole poistaneet.

Olisiko se niin, että alkoholismissa ihmisen luontaiset tarpeet menee aivan sekaisin? Ei tunnista niitä ja silloin ei voi saavuttaa hyvinvointia, koska jos ei tunnista tarpeitaan, ei voi täyttääkään niitä? Alkoholi siis sekoittaa koko elimistön ”tarvejärjestelmän”? Jos se ”tarvejärjestelmä” onkin ollut sekaisin jo ennen alkoholia, jonkin muun syyn takia?

Tuosta pakosta... Muhun ei siis tehoa pakko. Pakko lannistaa. Se voi hetken toimia, mutta se ei ole pysyvää. Sitä voinkin miettiä, että miksi olen antanut oman voimani pois? Oman päätösvaltani itsestäni. Minä lähes 40-vuotias reppana mietin tätä. Itseluottamusasiat pitäisi ehkä kuulua luontaisesti teini-ikään.

Lapsi ei voi tai ymmärrä valita mihin syntyy ja missä elää. Mutta aikuinen voi. Eräs ihminen sanoi kerran, että jos vaadit vapautta ja turvallisuutta, et ansaitse niistä kumpaakaan. Siinäpä on miettimistä...

Olipa syvällistä. Mutta, minäpä olen syvällinen :) Ei huvita olla pinnallinenkaan. Ei tässä tekstissä varmaan ollut päätä eikä häntää, mutta en halua poistaakaan, koska sitten menetän mahdollisuuden nauraa omille mieleenjuolahduksilleni :lol: .

Tänäänkään en aio juoda, koska ei tee mieli. Tää raittiina oleminen tekee tosi hyvää. Vointi kohenee hiljalleen. Mä oon tehnyt aivan liikaa töitä. Sen mä ainakin huomaan, että juomista lopetettaessa ei kannata tehdä paljoa töitä. Tai mitään fyysisesti tai psyykkisesti kuormittavaa. Koska se on kuin sairaana tekisi. Tosin, juodessa se on sama asia, tai vielä pahempi.

Ihanaa päivää sisupussit! :D
Ylva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja andante » 23.7.2021 11:07:22

Hei Ylva. olen seurannut ketjuasi suurella mielenkiinnolla. Kirjoitat hyvin ja osut asian ytimeen. Itse olen ollut niin kauan poissa aktiivisesta kirjoittelusta ja Plinkin käytöstä etten onnistunut edes lainaamaan yhtä kappaletta viimeisestä viestistäsi joka motivoi minut tähän vastaukseen.
Nimittäin sitä jossa havaitsit alkoholistin tarvemaailman vääristyneen. Näin on, ja lisäisin tuohon vielä arvomaailman. Molemmat kääntyvät alkoholismin edetessä päälaelleen. Millään ei ole enää suurta merkitystä - pääasia että ainetta on käytettävissä. Hyvä jos huomaa ajoissa - tai joku huomauttaa. Valitettavasti ulkopuoliset impulssit eivät aina mene perille. Aloitteen on tultava omasta itsestä. Kuten sinulla!
Googlapa tässä yhteydessä sellainen klassikko kuin "Maslowin pyramidi". Klassinen ja jo vanha tarvehierarkiamalli.
"Mikään ei ole niin pysyvää kuin muuttuvuus"
andante
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Reiska » 24.7.2021 16:46:53

Itellä tulee huomenna 9 viikkoa täytee. alkuun viikot tuntu nii jumalattoman pitkiltä vaan kokoajan alkaa menemään nopeammin ja nopeammin. viellä ajoittain tulee niitä mielihaluja ja ajatuksia että pysyisköhän toi hallinnassa, mutta niin monta kertaa se on nähty et nopeasti sitä hylkää ne ajatukset, kun muistelen sitä monttua missä on ryvetty niissä rapulamasennuksissa. tänää tuli ihme halut kanssa lähtee vähä liikkumaan nii piti sitä pyörän päälle hypätä ja aattelin että meen ärrälle kenon täyttään. Muistakaa ihmiset juua kesäsäillä vissyä nytkun hirmuhelteitä lupaa lisää. antabuksella edelleen ja labroissa käyty 2 viikon välein ja nyt oli viime kertaset labrat täysin normaalit kaikki tulokset. olo paljon kevyempi ja parempi.
Kyllä se siitä.
Reiska
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ylva » 25.7.2021 08:49:04

Kiitos paljon andante :D Mukavaa saada hyvää palautetta. Tuota tarvemallinnusta mä oon joskus jossain koulussa tutkinut, sehän on lopulta tosi yksinkertainen. Ja olet oikeassa siinä arvomaailma-asiassa. Mä uskoisin, että jos toimin omaa arvomaailmaani vastaan riippuvuuden takia, joudun ”oikeuttamaan” itselleni toimintaani, jotta kestäisin sen aiheuttaman häpeän. Siitähän ne kootut selitykset tulee. Olen muistellut tässä huvittuneena omia aiemmin itselleni sepustamia selityksiä siitä, miksi just tänään täytyy taas juoda. :mrgreen:

Reiska, olet jo pitkällä! Mahtavaa. Elämässä alkaa värit kirkastua.

Olin lauantaina eräässä paikassa. Nuori tuntematon mies tuli puhumaan mulle. Hän joi kovaa vauhtia olutta ja viskiä. Hän kertoi, että isä joi maksansa viisikymppisenä paskaksi ja lopetti juomisen, mutta oli juuri lähtenyt uudelleen ryyppäämään. Ja tämä poika joi sen takia. Hyvä syy epäilemättä. Hän ei huomannut, että hän syyttää isäänsä siitä, mitä hän itse tekee perässä.

Näin myös luurangon näköisen vanhan miehen, joka joi olutta. Yksin. Hänellä oli kai omaisuus mukanaan pienissä kasseissa. Ja hän otti vuoroin esineitään kasseista ja järjesteli ja laittoi takaisin. Alkoholidementia tuli mieleeni.

Ja. Taas kerran keski-iän ylittäneet naapurit juhlivat ikkunani alla kaksi yötä putkeen. Sitä tämä kesä nyt on ollut. Mörinää ja vittu-sana raikaa. Homma näyttää hikiseltä. Mutta hauskaa heillä on. Ja kavereita. Minä heitin poikani kanssa tikkaa ja juttelin syvällisiä.

Kuukauteen en ole nähnyt muita ihmisiä (kuin perhettäni) muualla kuin töissä. Selkeästi universumi tietää, että mä juon Vichyä. :P

Heräsin ennen kahdeksaa siihen, että joku ällöttävä ötökkä puraisi mua. Meinasin jatkaa unia, mutta päätinkin keittää kahvin. Aamuaurinko, kahvi ja kukat pihapöydällä maljakossa... 8)
Ylva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Toivoton » 25.7.2021 12:23:39

Kirjoitat Ylva tosiaankin ajatuksia herättävästi ja oivaltavasti. Olkoon vaan syvällistä. Syvissä vesissä on syvällistä.

Pakko lannistaa minuakin, mutta toisaalta juomattomuudessa on välillä pakotettava itseään. Vain onko kyseessä pakotus vai viisas valinta, ettei juo, vaikka mieli tekisi? Ehkä se onkin sitä piilossa olevan oman voiman käyttämistä, oman päätösvallan käyttämistä. Alkoholisti minussa koettaa juottaa minua, mutta päätän olla juomatta ja käytän tähän omaa tahdonvoimaani ja tarvittaessa pakotan itseni kävelemään terassin ohi..

Hyvää päivää teille, sisupussit ja pususissit
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ylva » 25.7.2021 17:08:07

Toivoton kirjoitti:Kirjoitat Ylva tosiaankin ajatuksia herättävästi ja oivaltavasti. Olkoon vaan syvällistä. Syvissä vesissä on syvällistä.

Pakko lannistaa minuakin, mutta toisaalta juomattomuudessa on välillä pakotettava itseään. Vain onko kyseessä pakotus vai viisas valinta, ettei juo, vaikka mieli tekisi? Ehkä se onkin sitä piilossa olevan oman voiman käyttämistä, oman päätösvallan käyttämistä. Alkoholisti minussa koettaa juottaa minua, mutta päätän olla juomatta ja käytän tähän omaa tahdonvoimaani ja tarvittaessa pakotan itseni kävelemään terassin ohi..

Hyvää päivää teille, sisupussit ja pususissit

Sitähän se on, omaa voimaa. Se on helppo luovuttaa addiktiolle. Vastuu. Varsinkin jos on liikaa kaikkea. Liikaa vastuuta. Mä olin liian kauan, ihan pienestä asti vastuussa itsestäni ja myös monesta muusta. Lopulta melkein kuvittelin olevani yksin vastuussa kaikista maailman kärsimyksistä. Eihän sellaista kukaan jaksa loputtomiin. Mä en aio kieltää itseltäni terassilla käyntiä tai mitään muutakaan. Mutta voin juoda siellä kahvia tai energiajuomaa tai jotain. Keskittyä siihen muuhun.

Tänään mä aloin mummoontua. Tyhjensin muutaman viinimarjapensaan. Siinä poimiessani kaveri tuli yllättäen pihaan. Sanoi tulleensa juomaan kylmän kaljan. Sanoin, ettei valitettavasti ole yhtään kylmää, mutta voi hakea lämpimän jos haluaa. Ei halunnut ja lähti. Oli vähän sen oloinen, että ajattelin mun olevan vähän kajahtanut, kun mulla on kaljaa, mutta se ei ole edes kylmässä. Kaikenlaista :lol:

Mutta joo, kyllä mäkin vähän jännitän syksyä ja talvea. Mulla on taipumusta masentua ihan viimeistään keväällä pimeän ajan jälkeen. Mutta nyt aion nauttia kesästä. Se on aina aaaivan liian lyhyt. Oon elämässäni murehtinu ihan turhaan etukäteen kaikkea. Huomion kiinnittäminen hyviin asioihin auttaa. Tietoinen huomion kiinnittäminen. <—-Ylva, muista tuo itse! Joo, niinku mä sanon mun pojalle, että ”älä tee niinku mä teen, vaan niinku mä sanon”. :lol:
Ylva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Miltaq » 26.7.2021 10:12:49

Aika syvissä vesissä täälläkin on välillä asioita pohdittu, ihana kun kirjoitat niin aktiivisesti, välillä tosi hiljasta täällä ja vaikea löytää vertaistukea.

Juovaan aikaan oli todella helppoa löytää aina syy miksi joi. Ensinnäkin ahdistus. Olen kokenut todella traumaattisen lapsuuden ja nuoruuden, tunteiden käsittelytaidot oli olemattomat, kun aloitin omaa aikuista elämää. Sen on valitettavasti koko lähipiiri aikanaan saanut kokea, mukaan lukien omat lapset.

En tiedä mitä sitten tapahtui, mutta heräsin omaan hankaluuteeni, jo ennen kuin päätin lopettaa juomisen. Käsittelin niitä asioita miksi olen niin turvaton jne. Mutta ahdistus säilyi ja join alkoholia ja sitten taas ahdisti ihan vitusti.

Olen ennenkin ollut useamman kuukauden juomatta ja ahdistus kävi tuona aikana lähes sietämättömäksi, en kertakaikkiaan meinannut pystyä olemaan, mietin et oliko se sit "kuivahumalaa", olisin halunnut juoda, mutta en voinut koska tiesin et se vie mut hautaan..

En tiedä mikä nyt on toisin, koin oman pohjani varmaankin. Toimin kaikkia arvojani vastaan ja tajusin, että jos nyt vielä juon, menenätän ihan kaiken, mukaan lukien henkeni.

Nyt raittiina olo on ollut helpompaa, mulla on se ovi kiinni, mikä antaa mulle mahdollisuuden juoda.

Sekava sepustus tähän aamuun, tämmösiä vain tuli mieleen ja teki ne mieli nyt ryöpäyttää tähän 😅
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ylva » 26.7.2021 15:33:27

Miltaq kirjoitti:Aika syvissä vesissä täälläkin on välillä asioita pohdittu, ihana kun kirjoitat niin aktiivisesti, välillä tosi hiljasta täällä ja vaikea löytää vertaistukea.

Juovaan aikaan oli todella helppoa löytää aina syy miksi joi. Ensinnäkin ahdistus. Olen kokenut todella traumaattisen lapsuuden ja nuoruuden, tunteiden käsittelytaidot oli olemattomat, kun aloitin omaa aikuista elämää. Sen on valitettavasti koko lähipiiri aikanaan saanut kokea, mukaan lukien omat lapset.

En tiedä mitä sitten tapahtui, mutta heräsin omaan hankaluuteeni, jo ennen kuin päätin lopettaa juomisen. Käsittelin niitä asioita miksi olen niin turvaton jne. Mutta ahdistus säilyi ja join alkoholia ja sitten taas ahdisti ihan vitusti.

Olen ennenkin ollut useamman kuukauden juomatta ja ahdistus kävi tuona aikana lähes sietämättömäksi, en kertakaikkiaan meinannut pystyä olemaan, mietin et oliko se sit "kuivahumalaa", olisin halunnut juoda, mutta en voinut koska tiesin et se vie mut hautaan..

En tiedä mikä nyt on toisin, koin oman pohjani varmaankin. Toimin kaikkia arvojani vastaan ja tajusin, että jos nyt vielä juon, menenätän ihan kaiken, mukaan lukien henkeni.

Nyt raittiina olo on ollut helpompaa, mulla on se ovi kiinni, mikä antaa mulle mahdollisuuden juoda.

Sekava sepustus tähän aamuun, tämmösiä vain tuli mieleen ja teki ne mieli nyt ryöpäyttää tähän 😅

Hyvä kun ryöpäytit, se tekee hyvää.

Mua kiukuttaa just nyt. En jaksa selittää miksi, mutta jotenkin niin, että mä löytäisin paljonkin syitä juoda selvinpäinkin. Musta tuntuu, että mä aina yritän pitää elämää kasassa ja asioita hoidossa, mutta muut ei. Jos mä hoidan raha-asiat, ni muut hoitaa ne päin vittua. Tai mitä tahansa muita asioita. Sori, mulla on nyt tällainen hetki, eikä tosissaan ainoa laatuaan. Ei oikein jaksais aina yrittää hoitaa asioita, ku ne menee aina joidenkin muiden takia päin persettä ja mä oon aina se häviäjä.

Huoh, millähän tästäki sais fiiliksen nousemaan... Juoda en aio, koska meen aikaisin aamulla töihin, enkä muutenkaan halua juoda. Ehkäpä keitän kahvia ja juon sitä. Nukkumaan tekisi mieli, mutta ei viitsi, menee yöunet. Toivon, että teillä muilla olis tänään parempi päivä kuin mulla.
Ylva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Toivoton » 26.7.2021 15:54:26

Jossain alkoholismia käsittelevässä jutussa raitistumisesta kuvattiin prosessiksi, joka sisältää eri määrän erilaisia”etappeja”, joiden kautta lopullinen raitistuminen on mahdollista toteutua. Etapeille tarkoitettiin lähinnä juomaan repsahduksia. Jokaisella on vähän erilainen prosessi ja eri määrä etappeja. Toisaalta aika usein prosessit muistuttavat ainakin joiltain usein toisiaan (mukaan lukien erilaiset ahdistukset ja muut tunne-elämän ja ajattelun kommervenkit). Mikä on sitten kenellekin ns. viimeinen etappi tai pohjakosketus, jonka jälkeen tapahtuu raitistuminen ja alkoholista irrottautumine. Minkä ajan prosessi ottaa ja miten kovia osumia matkalle sattuu. Näistä tulee niitä lukuisia raitistumisen tarinoita, joista me raitistuvat saamme uskoa omaan prosessiimme; ainakin silloin, kun olemme etapilla... Pahimmillaan tietysti viimeinen etappi on hautuumaalla.

Masennuksen ja ahdistuksen kanssa kamppailleena pitkän ajan veteraanina, ja edelleen kamppailevana, uskalla sanoa, että ei ole masennustilaa, jota ei alkoholi entisestään pahentaisi. Joillakin, kai hallitusti alkoa käyttävillä, toiminee nollausmenetelmä vitutukseen, mutta kun puhutaan mielenterveysongelmasta ja vielä yhdistettynä alkoholismiin, on katastrofin ainekset olemassa. Nousuhumalan pehmeää oloa, hetken hengähdystä ja rentoutta. Näitä ainakin minä haen viinasta, plus sitten vielä totaalinen humala ja humalassa pysyminen. Hinta tästä hetken helpotuksesta on vain niin kova. Arki koittaa joskus, jos ei meinaa hautaan asti juoda, ja silloin maksatetaan kovaa hintaa, kun masennus ja ahdistus moninkertaistuu. Ja minulla ainakin tätä lystiä riittää pitkäksi aikaa. Eikä vain minulla, vaan myös läheisillä. Tämän kaiken tiedän, mutta silti viikko sitten olin etapilla...

Kuten Miltaq kirjoitti, on ovi laitettava kiinni. Tämä prosessi alkaa käydä liian kohtalokkaaksi, ja on meinannut käydä jo aiemmin. Olisiko me opittu jo tarpeeksi?

Kaikkea hyvää raittiiseen päiväänne
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ylva » 26.7.2021 16:31:22

Toivoton kirjoitti:Jossain alkoholismia käsittelevässä jutussa raitistumisesta kuvattiin prosessiksi, joka sisältää eri määrän erilaisia”etappeja”, joiden kautta lopullinen raitistuminen on mahdollista toteutua. Etapeille tarkoitettiin lähinnä juomaan repsahduksia. Jokaisella on vähän erilainen prosessi ja eri määrä etappeja. Toisaalta aika usein prosessit muistuttavat ainakin joiltain usein toisiaan (mukaan lukien erilaiset ahdistukset ja muut tunne-elämän ja ajattelun kommervenkit). Mikä on sitten kenellekin ns. viimeinen etappi tai pohjakosketus, jonka jälkeen tapahtuu raitistuminen ja alkoholista irrottautumine. Minkä ajan prosessi ottaa ja miten kovia osumia matkalle sattuu. Näistä tulee niitä lukuisia raitistumisen tarinoita, joista me raitistuvat saamme uskoa omaan prosessiimme; ainakin silloin, kun olemme etapilla... Pahimmillaan tietysti viimeinen etappi on hautuumaalla.

Masennuksen ja ahdistuksen kanssa kamppailleena pitkän ajan veteraanina, ja edelleen kamppailevana, uskalla sanoa, että ei ole masennustilaa, jota ei alkoholi entisestään pahentaisi. Joillakin, kai hallitusti alkoa käyttävillä, toiminee nollausmenetelmä vitutukseen, mutta kun puhutaan mielenterveysongelmasta ja vielä yhdistettynä alkoholismiin, on katastrofin ainekset olemassa. Nousuhumalan pehmeää oloa, hetken hengähdystä ja rentoutta. Näitä ainakin minä haen viinasta, plus sitten vielä totaalinen humala ja humalassa pysyminen. Hinta tästä hetken helpotuksesta on vain niin kova. Arki koittaa joskus, jos ei meinaa hautaan asti juoda, ja silloin maksatetaan kovaa hintaa, kun masennus ja ahdistus moninkertaistuu. Ja minulla ainakin tätä lystiä riittää pitkäksi aikaa. Eikä vain minulla, vaan myös läheisillä. Tämän kaiken tiedän, mutta silti viikko sitten olin etapilla...

Kuten Miltaq kirjoitti, on ovi laitettava kiinni. Tämä prosessi alkaa käydä liian kohtalokkaaksi, ja on meinannut käydä jo aiemmin. Olisiko me opittu jo tarpeeksi?

Kaikkea hyvää raittiiseen päiväänne

Kiitos :)

Mä en oo tehny edes raittiuslupausta. En itselleni enkä kenellekään muulle. Katselen vain elämää vähän eri tavalla, enkä oo juonut. Ehkä yhden päivän lupauksia olen tehnyt kyllä. Huomaan, että kestän kyllä vastoinkäymisiä ilman alkoholiakin, mutta en ole niin onnekas, että mulla olisi riittävästi ihmisiä purkamaan niitä puhumalla. Niitä vähiä jotka on, en aio karkottaa huolillani. Mutta oon mä kyllästynyt kostamaan itselleni, jos joku muu tekee jotain väärin mua kohtaan. Juominen on sitä. Kirjoittaminen tuntuu olevan ihan hyvä keino, vaikka en olekaan oikein ajatellut tykkääväni kirjoittaa.

Mä en oo tällä hetkellä masentunut. Vain väsynyt ja kiukkuinen. Mun kiukku on vain mun pään sisällä. Sitä ei muut koskaan näe. Paitsi jos sanon, että olen kiukkuinen. Mä kuulin kun mun teini-ikäinen tytär sanoi kaverilleen, että ”mä en oo ikinä nähny, että mun äiti suuttuu”.

Mä näkisin, että kaikilla on oma syynsä sille miksi on alkanut juomaan. Luin erään fiksun tutkimusartikkelin, jossa pääpiirteittäin sanottiin niin, että jos ihminen ajattelee syiden juomiselle tulevan ulkoapäin, hän saa myös helpommin apua ulkopuolisesta avusta ja päinvastoin. Mä haen sitä sisältäpäin lähtevää. Siis ihan sitä, et jos mulla on perkeleenmoinen hedari sen takia että join edellisenä päivänä, niin tajuan, että en halua sitä hedaria enää ja en juo siksi. Mä koin siis jo sellaisen vaiheen, että nousua ei tullut enää. Tosin mä en koskaan siirtynyt väkevämpiin juomiin. Pidin siinä jostain syystä rajan. Join vain olutta niin paljon, etten enää pystynyt juoda sitä määrää, että olisin humaltunut tai jossain kivassa nousussa. Äh, en mä osaa selittää. Raskaan työpäivän jälkeen aivot ei toimi.
Ylva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ylva » 29.7.2021 15:12:50

Hei, olen tehnyt niin paljon töitä, etten ole jaksanut kirjoitella. Mutta juoda ei ole tarvinnut. En ole ajatellut tai suunnitellut juomista, joten mulla on ihan hyvä tilanne edelleen. Toivon, että pysyykin :) Nyt olen muutaman päivän vapaalla, ah ihanaa. Kuuntelen äänikirjaa ja juon Vichyä ja itsetekemääni mehua. Monet asiat on vastustanu edelleen. Olen varma, että multa ei koskaan tule mikään asia sujumaan helpolla. Mutta eipä asiat helpolla suju olutpäissään ainakaan. Yritän nähdä jokaisessa hetkessä jotain, mistä olla kiitollinen. Kyllä niitä pikkuhiljaa löytyy. Tulee ja menee. Parin ihmisen elämän olen nähnyt päättyvän tässä parin viikon aikana, ne lisää pohdintaa elämästä. Jokainen elämä on ainutkertainen ja ainutlaatuinen. Myös minun. Ja Sinun :)

Aurinkoista iltapäivää kulkijat 8)
Ylva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ylva » 30.7.2021 08:34:05

Miten kaunis aamu!! :D kumpa ei tulisi ollenkaan syksyä ja pimeää. Miltähän sekin tuntuu selvinpäin? Mä oon ollu (huomenna) viisi viikkoa juomatta olutta. Sama aika, jonka olin reilu vuosi sitten, kunnes aloin juomaan uudelleen. Mä en yksinkertaisesti muista miksi. En muista mitä tapahtui. Tästä ajasta tulee ainakin pidempi. Koska mun ei tee mieli lainkaan juoda. En halua mitään siitä tunteesta.

Kai mä kuitenkin jotain siitä olen saanut, koska välillä tuntuu tosi tylsältä. Tyhjältä. Mutta toisaalta paljon täydemmältä. Sama ajan kanssa. Luulin, että aikaa päiviin tulisi enemmän, mutta sekin menee todella (liian) nopeasti. Tosin olen alkanut nukkumaan. En jaksa valvoa niin paljoa. Mutta eipähän väsytä niin kuolemaksi kuin aiemmin. Kyllä mua edelleen silti väsyttää.

Sellaisten perustoimintojen opettelu, kuten syöminen ja nukkuminen on mulle ollu vaikeita. Mä en tunne nälkää kotioloissa. Ja jos haluaa syödä hyvin, täytyy ravata kaupassa. Mulla on varmaan ollut tässä rinnalla myöskin jonkinlaista syömishäiriötä, tai sitten se tulee sen alkoholismin mukana pelkästään.

Mutta, päivä kerrallaan. Tänään olen vapaalla, enkä yhtään tiedä mitä aion tehdä. Katsotaan. Mukavaa kesäpäivää kaikille! 8)
Ylva
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat