Olet täällä

Sikarinpolttamisen Taito

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Sikarinpolttamisen Taito

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 11.5.2016 13:24:23

helisee kirjoitti:Osalla alkoholisteista, myös alkoholismi johtuu elimellisistä seikoista aivoissa,

Näinpä muuten tekee ja siihen vielä päälle neurokemialliset häiriö/tulehdustilat sekä jotkut kummalliset keskushermoston poikkeama jutut...
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja basi » 12.5.2016 14:22:00

Monilla alkoholismi on pitkään tai jopa kuolemaan asti sairaus vain vertauskuvallisesti ja toisilla se muuttuu varsin elimilliseen suuntaan varhain tai jossain vaiheessa. Sairaus-käsitteen sisäistäminen on kuitenkin ehkä kaikkein tehokkaimpia keinoja alkoholismista toipumiseen. Kun ymmärtää sairauden oireiden (humala, krapula, pakonomainen ja/tai humlahakuinen juominen) johtuvan nautitusta alkoholista on hoito oireettomaan tilaan varsin halpa ja yksinkertainen eli pidättäytyminen alkoholista. Jos oireita haluaa edelleen ylläpitää hallitusti tai hallitsemattomasti, niin silloin jatketaan juomista. Riippuvuuusongelmaan, joka on usein hyvinkin psyykkissosiaalinen, moraalinen ja myös henkinen juttu on sitten monenlaista konstia ja apua saatavissa.
"Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself."
- Rumi
basi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 12.5.2016 15:05:56

Joo Basi, ...

Sitten kannattaa vielä hokata sekin, että ne alkoholin vaikutukset vaihtelevat ja ovat kovasti yksilöllisiä. Toisin sanoen eri ihmiset kokevat nousuhumalaan liittyvän euforian aivan eri tavoin.
29.4.2009; 16:10:53 - Sinä olet hyvä ihminen ja sinullakin on oikeus onnelliseen elämään.
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Valtio-mies » 12.5.2016 20:20:34

Jaksan olla sitä mieltä, että päihderiippuvuudesta toipumiseen kuuluu muutakin kuin vain esim. korkin sulkeminen. Kysehän on suuresta elämänmuutoksesta, joka edellyttää myös ihmisenä kehittymistä ja uuteen kasvamista.
Huumeidenkäyttäjillä tämä on itsestäänselvää, koska muutoksen on oltava niin suuri ja kokonaisvaltainen entisestä elämäntavasta (alakulttuurista, rikollisuudesta ym.) eroon opetellessa.

Alkoholisti saattaa puolestaan vain sulkea korkin ja tuumata että that's it, mitään ei tarvitse tehdä kasvun tai itsensä kehittämisen eteen. Sitten henkiset oireilut jatkuvat ja raittiuskin on kuin jäiden polttelua. Sitten tapahtuu niinkin että ollaan kuivilla vuoskausia ja huomataan että hitsi kun vituttaa vaan vieläkin.

Sairauskäsitteen omaksumisesta on kiistatta hyötyä niille, joiden tila on kehittynyt jo todella pahaksi. Valitettavasti sairauden taakse on myös helppo mennä piiloon, ja sairautta voi myös käyttää tekosyynä tervehtymisen laiminlyömiselle ja vastuun välttelylle omasta elämästä ja itsestä.
Ja eiköhän jo siitäkin syystä pysytä erossa viinasta, huumeista ja uudemmasta jazzista.
Valtio-mies
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja basi » 12.5.2016 21:03:28

Huuliharpun soittaminen ei vielä onnistu, mutta ratsastaminen kyllä. Heh, hauska mielikuva ihan senkin vuoksi, että kuvastossa se on aina mies, joka lähtee ratsastaen ja huuliharppua soitellen.. :lol:
Ihan vain tuonne hiukan ylemmäksi sinun kommenttisi Smokki viitaten ja Heliseelläkin oli oikein virkistävä vinkki. :D
"Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself."
- Rumi
basi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 13.5.2016 08:11:19

Joo Basi, ...

Kyllä se nykyaikana nainenkin osaa nousta hevosen selkään ja soittaa huuliharppua. Oman aikansa se tietenkin kestää uudenlaiseen elämänmalliin tottuminen - jos on kestääkseen. Jossain vaiheessa sitä vaan sitten huomaa, että vesisateellakin voi pelata golfia.
29.4.2009; 16:10:53 - Sinä olet hyvä ihminen ja sinullakin on oikeus onnelliseen elämään.
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 30.4.2017 20:39:42

Nyt sitten tuli täyteen se kahdeksaskin raitis vuosi.

Kiivastahtinen talvi on mennyt uuden työn merkeissä. Viime viikon vietin työn merkeissä Rii'assa. Paluumatkalla kävin kummitädin hautajaisissa. Kovasti oli meitä serkuksia paikalla. Olivat paljon vanhempia, kuin 50-vuotta sitten. Niin - siis paitsi minä, joka olen aina ollut itseni ikäinen.

Minä kuulun niihin, joiden alkoholismi ei parannu. Toisaalta, ei alkoholismi minua mitenkään haittaakaan. Siis sillä tavalla, että kun en koske alkoholiin, ei alkoholista tule niitä alkoholihaittojakaan. Tuosta minun lopettamisesta aikanaan sen verran, siihen se päihdeongelma hävisi, kun nöyrästi otin kaiken tarjotun avun vastaan. Kävin lääkärissä, katkolla, otin Antabusta ja kävin AA:ssa. Eihän ne kaikki lääkkeet hyvältä maistu, mutta toisaalta - vain otettu lääke auttaa.

Kovasti olen kiitollinen erityisesti AA:lle. Varsinkin alkuun sellainen seura, joka piti lopettamista ainoana toimivana keinona ratkoa alkoholiongelmaa, oli minulle välttämättömyys. En minä silti tätä minun tapaani lopettaa kenellekään muulle ole tyrkyttämässä. Jos joku kerran ratkoo ongelmansa omin voimin, niin hyvähän se vain on.

Niin - siis sitä minä vain, että tervehdys ja kaikkea hyvää alkoholinkäytön lopettaneille ja niillekin, jotka vielä tahkoavat sen lopettamisen kanssa.
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 30.4.2017 20:50:05

Onnittelut täältä metsänreunasta!
Mukavaa on kuulla että hyvin menee.

No, en sitten edes toivottele paranemisia, kun et sitä mahdollisena pidä.

Ja et oikeastaan taitaisi niin välittääkään, näyttää siltä että tulet erittäin hyvin toimeen sen alkoholismin kanssa, ehkä jotenkin olet jopa oppinut pitämään siitä osana identiteettiäsi?

Oikein hyvää kevättä sitten vaan, ja tietysti myös jatkoa selvinpäin olemiselle! Mukavaa että silloin tällöin vierailet plinkissäkin! (minä tätä tässä joutilaana vilkaisen aika usein, ja joskus yritän osallistua keskusteluihinkin. )
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 30.4.2017 21:31:19

mies metsänreunasta kirjoitti:Ja et oikeastaan taitaisi niin välittääkään, näyttää siltä että tulet erittäin hyvin toimeen sen alkoholismin kanssa, ehkä jotenkin olet jopa oppinut pitämään siitä osana identiteettiäsi?

Kiitos, kiitos, ...

Oikeassapa olet. Ei alkoholismi minua mitenkään vaivaa, kun kerran ei ole mitään tarvetta sitä alkoholia litkiä. Totta sekin, että onhan se osa minun identiteettiäni. Siis sillä tavalla, että en asiaa ihmeemmin salaile jos en ihan julistakaan. Aina joku kuitenkin asiasta kyselee, johon sitten totean oman osani tulleen jo juoduksi. Kyllä minäkin näitä keskusteluja seuraan, vaikka aivan kaikkeen kiivailuun en innostu osallistumaankaan.
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Antiloopin paluu » 1.5.2017 00:51:12

Onnea uudestisyntymäpäiväsi johdosta, S&S!

Minun mielestäni "alkoholismi osana identiteettiä" kuulostaa lähinnä siltä, että olet yksinkertaisesti sovinnossa ja tasapainossa itsesi ja menneisyytesikin kanssa. Sekin, ettei asiaa tai erimoisia oppeja ole tarvetta julistamalla julistaa, kielii minusta juuri sellaisesta. Minäkin sain hiljattain uusia kokemuksia tilanteista, joissa alkoholismin voi tuoda käsittelyyn ilman minkäänlaista jännitystä siitä, säikkyykö joku heti tiehensä vai meneekö muuten pasmat sekaisin. Harvoin sellaista tapahtuu, mutta kun olin pitkään tottunut ajatukseen, ettei minun kannata sitä puoltani muille paljastaa, niin ajatuskin sellaisesta tuntui mahdottomalta. Ongelmaksi tuli, että kun en sitten missään ja mitenkään ollut olemassa edes itselleni "kokonaisena", niin en osannut olla sitä muillakaan tasoilla. Menin hukkaan ja mennessäni hukkaan menen ennemmin tai myöhemmin kaljalla. Näin pelkistetysti.
I never made a mistake in my life. I thought I did once, but I was wrong. (Charles M. Schultz)
Antiloopin paluu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja taiga » 1.5.2017 01:28:04

Smokki_ja_Sikari kirjoitti:Eihän ne kaikki lääkkeet hyvältä maistu, mutta toisaalta - vain otettu lääke auttaa.

Olen hiljattain havainnut, että toinen ihminen voi olla tällainen.

Ylpeä puolestasi! Onnea 8v raittiudesta!

Olen joskus isästäni puhellut, että AA:n kautta raittiuden sai ja lasisen lapsuus sai väistyä. Silleen miten tuo raittiuden saa aikaan, niin ei sillä ole merkitystä. Se mahdollistaa uuden elämän. Ja joo, monen huolet haihtuu siitä vierestä.

Itse puhelin olevani autolla, mutta alkaa tuon juomattomuuden jo näkemään, kait.

Eikä siinä väliä tosiaan, jos lääkkeessä lukee AA tai "Et ole toivoton!".

Tsemppiä!

t. 3v. Punatulkku
taiga
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 1.5.2017 06:57:09

Smokki_ja_Sikari kirjoitti
Niin - siis sitä minä vain, että tervehdys ja kaikkea hyvää alkoholinkäytön lopettaneille ja niillekin, jotka vielä tahkoavat sen lopettamisen kanssa.

Kiitos toivotuksista ja hyvää jatkoa kahdeksalle vuodelle päivä kerrallaan!

Raittiina tästä on hyvä lähteä vapun viettoon kaupungille, vaikka olenkin alkoholisti. Kun muistan sairauteni todellisen luonteen, uskon tulevani toimeen toisten ihmisten ja itseni kanssa niin elämän murheissa kuin elämän iloissa.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 1.5.2017 09:30:02

Antiloopin paluu kirjoitti:Minun mielestäni "alkoholismi osana identiteettiä" kuulostaa lähinnä siltä, että olet yksinkertaisesti sovinnossa ja tasapainossa itsesi ja menneisyytesikin kanssa. Sekin, ettei asiaa tai erimoisia oppeja ole tarvetta julistamalla julistaa, kielii minusta juuri sellaisesta.

Joo, ...

Eihän ne opit sinällään ketään ojaan kaada - sen kummemmin kuin tekevät raittiiksikaan. Jokaisen tulee löytää se oma tiensä raitistua ja pitää sitten tiukasti kiinni sen tien liikennesännöistä. Aikaa päälle sitten ajatus avartuu ja ymmärrys kasvaa. :D
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 1.5.2017 09:34:55

taiga kirjoitti:Se mahdollistaa uuden elämän.

Näin se menee. Raittiuden myötä asiat muuttuvat ja yleensä parempaan suuntaan. :D
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja nyymiano » 1.5.2017 09:38:05

Kuva Raittiita päiviä jatkossakin, ONNEA!
Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa,
jota jatkuvasti kynnetään.
nyymiano
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat