Olet täällä

Raitis ja elämänmyönteinen elämä

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Raitis ja elämänmyönteinen elämä

ViestiKirjoittaja ikzu » 2.11.2019 10:24:25

Mjohas, eilen sai todistaa alkoholismia taas ihan lähietäisyydeltä. 36-vuotias jannu. Asuu yksin ja ei varsinaisessa työelämässä ole tainnut oikein koskaan olla. Elämä on pääasiassa ryyppäämistä ja videopelien pelaamista. Varmasti +50 kiloa ylipainoa. Siellä haukuttiin neekerit ja homot ja mitä näitä nyt on. Viinan kihahtaessa kunnolla huttuun kaikki jutut oli, kuin joltain 12-vuotiaalta esiteiniltä. Hänen yksi kaverinsa vaikutti myös ihan yhtä märältä tapaukselta.

Tavallaan surullista, mutta toisaalta taas sääliminen on aika turhaa hommaa. Aikuinen ihminen saa tietysti tehdä elämällään mitä haluaa.

Se mikä mua vaan hämmästyttää on se, että miten pitkälle tämmöisiäkin tapauksia ihan ns. "normaalit" ihmiset katselevat, eivätkä sano tai puutu asiaan millään tavalla. Toisilta alkoholisteiltahan nämä usein saavat sitä tukea, ymmärrystä, sääliä ja silmien ummistamista, mutta luulisi, että terveet ihmiset sentään näkevät todellisuuden. Tiedän, että hänelläkin on paljon kavereita ja ystäviä, joista taatusti monilla ei ole minkäänlaista alkoholiongelmaa. En toki tiedä sitä, että mitä he itse miettivät. Saattavat nähdä ihan samat asiat, kuin minäkin, mutta kokevat että asiasta ei rohkene puhua. Tai odottavat, että ihminen itse juo itsensä tarpeeksi tärviölle.

On se kynnys toisaalta toki itselläkin todella korkealla lähteä kenenkään juomisesta huomauttelemaan.

Mutta tuostakin esimerkistä sen näkee, että mitä pidemmälle se alkoholismi etenee, niin sitä vaikeampaa sieltä on enää elämään ponnistaa. Tämäkin tapaus on luultavasti jo hyvin syvälle mielessään lukittautunut siihen omaan pieneen piiriinsä, jonka se hänen asuntonsa ja ryyppykaverit muodostaa. Siitä tyrmästä ei ihan äkkiä ponnistella sellaiseen elämään, jota hänkin luultavasti sisimmässään oikeasti haluaisi elää.
Viimeksi muokannut ikzu päivämäärä 2.11.2019 10:50:53, muokattu yhteensä 2 kertaa
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 1970 » 2.11.2019 10:32:59

^ Yksinäinen, päihteillä läpeensä kyllästetty, akaton mies vailla suuntaa elämässään on aina traumaattinen
ja monesti sangen surullinen keissi ja harva sieltä nousee, vaikka nostettaisiinkin ja syy on miltei aina muissa
ja se on kuin paavoväyryskän koiranleuka antamassa lausuntoa holismin hyvistä ja kehittävistä puolista !

Naiset on tässäkin asiassa järkevämpiä ja suuntautuvat aktiivisesti enempi elämään.
No, viuna on toki kelpoinen keijonkiihdytin kelle vaan ja harvoinpa etenkään
se luunliukas kestotärpätti ja käytöksen alenninsoppa ketään nostaa mitenkään
myönteisesti framille tai tekee keskivertoa fiksummaksi tahi viehättävämmäksi...

Niin ja morjesta vaan Ikzu tähänkin syksyyn, olit jo aiemmin tähtäimessäni,
mutta se tilaisuus morjestaa meni siinä muussa plinkkivilinässä ohitte !

Niin ja 2010-saapumiserä ja kovin plinkin lopettamon rotaatio koskaan ja old times old times-höpinät siihen päälle

ja tätä päivää vaan kaikille, etenkin halloweenista innostuville ja nätin naamansa jo pahoille ruhjeille ja verille maalanneille.
Bentsoitta 2013 - 2015, ja 22.2.2017 alkaen,
selkeenä sulhasena since 8.1.2019, aye !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja ikzu » 2.11.2019 10:42:20

Morjesta 1970! Olen lukenut sun kirjoituksiasi yleensä, kun vierailen täällä. Hienoa kuulla, että sulla menee nykyään elämässä varsin mukavasti. 8)
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 1970 » 2.11.2019 10:43:59

^ Juu, kiitos vaan ja nähtävästi sulla myös on asiat kondiksessa.

Elämä on... ja niin edespäin, enkä lähe enempiä kirjoittamaan,
kun ei siitä tule loppua, vaan alanpa tässä nytyy reenaamaan !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 2.11.2019 11:42:35

Osuvasti ja tänne sopivasti kirjoitatte, ikzu ja 1970!

On aina arvoitus, mistä alkoholisti löytää toivon kipinän ja uskalluksen lähteä hakemaan apua ongelmiinsa, ja nimenomaan juomisongelmaansa rehellisesti ja sitä vähättelemättä tai salaamatta.

Tällaisena päivänä, kun ihmiset käyvät haudoilla muistelemassa kuolleita sukulaisiaan ja muitakin, olen käynyt ajatuksissani läpi alkoholistisukulaisteni lisäksi tuntemiani edesmenneitä alkoholistitovereitani. Osa heistä eli loppuun asti raittiina, osan viikatemies vei mennessään kesken ryyppykauden.

Päivä kerrallaan
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ikzu » 22.8.2020 08:31:37

Mjahas joo, tänään tulee sitten 10 vuotta täyteen yhdestä elämäni parhaasta päätöksestä.

Tavallaan nyt kun tätä aikaa on jo kulunut melko paljon ja se antaa asioille perspektiiviä, niin sen pystyy näkemään, että mihin suuntaan se elämä olisi mennyt, jos en olisi valinnut silloin 10 vuotta sitten tälläistä tapaa elää. Tuolla kylillä ja kujilla, kun näkee näitä viinamäen miehiä ja naisia, niin kyllähän se tuo sellaisen ymmärryksen, että onneksi ei itse tarvi enää elää tuolla tavalla.

Olin itse silloin siitä onnellisessa asemassa, että mulla oli silloin ihmisiä ympärillä, jotka nostivat ns. kissan pöydälle ja sanoivat asiat hyvinkin suoraan. Alkoholismin kieltäminen on siellä siinä kurimuksessa olevan omassa päässä, niin voimakas, että ihminen ei itse usein tajua tai näe sitä omaa tilaansa. En minäkään nähnyt, enkä nähnyt pitkään aikaan vielä senkään jälkeen, kun olin jo sen huikan ottamisen lopettanut. Mutta nyt näen ja olen erittäin hyvilläni tästä. Kyse ei nähdäkseni omalla kohdallani ollut koskaan niistä määristä, tai siitä, että kuinka usein join. Vaan se jutun pihvi ja siemen oli se, että olin koukussa siihen alkoholiin ja se hallitsi minua. Ja mitä tiukemman otteen se saa ihmisestä, niin luontaisena jatkumona oli se, että ne määrätkin ja kännien kovuudet rupesivat sitä myötä kasvamaan.

Mä olen jo pitkään sitä sanonut, että raitistuminen on ennen kaikkea oman itsensä rehellistä kohtaamista. Ne kaikki pelot, häpeän tunteet ja arvottomuuden tunteet on edelleen siellä jossain säilössä tallessa. Ja kun juomari lopettaa ensin juomisen, niin sen jälkeen aloitetaan noiden asioiden käsittely.

Raittius ei ole poistanut elämästä haasteita ja kyllä tässä oikeasti parempi on, että suostuu ottamaan koko elämän vuoristoradan vastaan. Mutta yhä enenevissä määrin tämä on tuonut sellaista tunnetta, että näkee omaan sisimpäänsä ja tajuaa enemmän sitä, kuka oikeasti on. Ja siitä ihmisestä on tajunnut, että oikeasti siinä ihmisessä on paljon hyvää ja rakastettavaa. Sillä ihmisellä on jopa jotain arvokasta annettavaa. Tämä on tunne, joka ainakin omalta kohdaltani varsinkin silloin joskus vuosina 2009-2010 oli aivan täydellisen totaalisesti hukassa. Ja joka siellä joskus on ollut, tietää minkälaista piinaa se on.

Onneksi ei tarvitse enää olla siellä.
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 22.8.2020 08:56:01

Lainaus menneisydestä:
ikzu kirjoitti:
Selviä päiviä takana pyöreät 60 ja valoa jossain kaukana tunnelin päässä olen jo havaitsevanani. Maltilla, maltilla, niin joskushan tämän on loputtava?

Sydämmestäni onnittelen.
Putkis 3v
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja ikzu » 22.8.2020 18:51:37

0132 kirjoitti:Lainaus menneisydestä:
Sydämmestäni onnittelen.
Putkis 3v

Kiitos!
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 1970 » 26.8.2020 10:07:23

Hyvää yhdettätoista vuotta !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Lopettajat