Mjohas, eilen sai todistaa alkoholismia taas ihan lähietäisyydeltä. 36-vuotias jannu. Asuu yksin ja ei varsinaisessa työelämässä ole tainnut oikein koskaan olla. Elämä on pääasiassa ryyppäämistä ja videopelien pelaamista. Varmasti +50 kiloa ylipainoa. Siellä haukuttiin neekerit ja homot ja mitä näitä nyt on. Viinan kihahtaessa kunnolla huttuun kaikki jutut oli, kuin joltain 12-vuotiaalta esiteiniltä. Hänen yksi kaverinsa vaikutti myös ihan yhtä märältä tapaukselta.
Tavallaan surullista, mutta toisaalta taas sääliminen on aika turhaa hommaa. Aikuinen ihminen saa tietysti tehdä elämällään mitä haluaa.
Se mikä mua vaan hämmästyttää on se, että miten pitkälle tämmöisiäkin tapauksia ihan ns. "normaalit" ihmiset katselevat, eivätkä sano tai puutu asiaan millään tavalla. Toisilta alkoholisteiltahan nämä usein saavat sitä tukea, ymmärrystä, sääliä ja silmien ummistamista, mutta luulisi, että terveet ihmiset sentään näkevät todellisuuden. Tiedän, että hänelläkin on paljon kavereita ja ystäviä, joista taatusti monilla ei ole minkäänlaista alkoholiongelmaa. En toki tiedä sitä, että mitä he itse miettivät. Saattavat nähdä ihan samat asiat, kuin minäkin, mutta kokevat että asiasta ei rohkene puhua. Tai odottavat, että ihminen itse juo itsensä tarpeeksi tärviölle.
On se kynnys toisaalta toki itselläkin todella korkealla lähteä kenenkään juomisesta huomauttelemaan.
Mutta tuostakin esimerkistä sen näkee, että mitä pidemmälle se alkoholismi etenee, niin sitä vaikeampaa sieltä on enää elämään ponnistaa. Tämäkin tapaus on luultavasti jo hyvin syvälle mielessään lukittautunut siihen omaan pieneen piiriinsä, jonka se hänen asuntonsa ja ryyppykaverit muodostaa. Siitä tyrmästä ei ihan äkkiä ponnistella sellaiseen elämään, jota hänkin luultavasti sisimmässään oikeasti haluaisi elää.