Kiitoksia vain!
Lintuanna:
Siinä varmasti on perää että ennen vanhaan esimerkiksi uskonnot ovat olleet ihan valtaosan kansan tunteiden vaimentajia, kun piti sitä Jumalaa pelätä ja kirkko oli se kansan ylin auktoriteetti. Luin tuossa äskettäin Espanjan sisällissodasta käsittelevän kirjan. Se on niin härskiä ollut se meininki silloinkin, miten sen Jumalan varjolla on oikeutettu tappamaan toisia ihmisiä ja ne oikean Jumalan puolella olevinaan olevat ihmiset nostavat itsensä niin vastenmielisen tekopyhyyden varjolla johonkin paremman ihmisen asemaan. Ja se miten varsinkin nuoria ja muuten aika surkeassa tilanteessa olevia ihmisiä aivopestiin kuolemaan kunniakkaasti sen uskonsa kautta, koska heillä on joku upea aate tässä nyt mukamas takana. Ja tätä kaikkea tuki Vatikaani ja Paavi. Että semmoinen pyhä mies... Samaa meininkiä mitä ISIS esimerkiksi nykyään tekee. Ja kyllähän ne sen Jumalan varjolla lähetetään tuolta Amerikan Yhdysvalloistakin kuolemaan ympäri maailmaa, mutta se ei ehkä ole kuitenkaan niin räikeää ja sitä pitää vähän siivota siellä.
No mutta toisaalta, jos ei se Nationalismi olisi silloin siellä noussut, niin toinen hyvin todennäköinen vaihtoehto olisi ollut Kommunismi joka sekin olisi sitten vain ollut sitä toisen äärilaidan hulluutta.
Noh, mutta se nyt sitten siitä. Tosissaan ihmisen pitää voida kokea olevansa ensin turvassa, jotta se uskaltaa paljastaa tunteensa. Ilman turvallisuudentunnetta, syntyy turvattomia ihmisiä. Minä en ennen ole ollut turvassa, joten sikäli löytyy armollisuus itseä kohtaan. Mutta täytyy myös nyt ymmärtää se että menneisyyttä ei voi syyttää, vaan oma osuus tarvitsee asioiden eteen tehdä jotta edistystä tapahtuu.
En sitten ota kantaa että miten paljon meidän suomalaisten tunteita on vaimennettu. Varmaan aika paljon, kun esimerkiksi tuota somekeskustelua katsoo tästä vallitsevasta pakolaisvirrasta. Ja toisaalta tässä toisessa kädessä tullaan just siihen vaimentamiseen. Että mitään tunteita ei muka saisi näyttää? Kyllä se varmasti on ihan luonnollista että tietyt toimet aiheuttavat ihmisissä vihaa, kuten nuo raiskaustapaukset esimerkiksi. Mutta sitten paljon on myös niitä ihmisiä, jotka ei tunnu näkevän missään hyvää vaan kaikki on kusta ja paskaa. Kyllähän se nyt esimerkiksi jos sä uhkaat tappaa toisen ihmisen, kertoo siitä että sulla on itselläsi aika paha olla.
No mutta joo, mites se siinä Eino Leinon tekstiin pohjautuvassa laulussa taas menikään...
"Ja minä, miksi näitä mietin..."Mutta se on ihan selkeä juttu, että minulla ainakin tuo viha on ollut semmoinen asia jota ei ole ollut turvallista näyttää. Ja jos vihaa ei saa näyttää, se kääntyy ihmiseen sisäänpäin ja rupeaa myrkyttämään ihmistä. Ja se on se myrkky sieltä saatava ulos, jos tahtoo kasvaa omaksi itsekseen.

Yksinkertaisuus on valttia! Eli ei voi tehdä itsestään jotain semmoista mitä ei oikeasti ole, joten parempi kun antaa itselleen luvan hyväksyä itsensä semmoisena kuin on. Ja se muuttuminenkin on semmoinen juttu, että ennen kuvittelin että se tulee jotenkin hirvittävän itsensä ruoskimisen kautta. Mutta sehän onkin ihan toista kautta todellisuudessa.

Kun eihän tässä muututa miksikään, vaan tullaan omaksi itsekseen.
Ja koska olen ihan samaa mieltä kuin eräs ystäväni AA:ssa sanoi tuossa taannoin, että olen niin pitkään elänyt teoriassa tätä elämää, että nyt on aika ruveta elämään sitä käytännössä.