Olet täällä

En raitistu

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: En raitistu

ViestiKirjoittaja Metsatahti » 9.3.2011 07:42:15

Apila kirjoitti:Eikö ahdistuneelle pitäisi keksiä ihan oikeaa apua - sitähän ei alkoholista saa?

Hyvä Apila! Juuri noinhan se on, ja itse on tullut lääkinneeksi oireita eikä sairautta. Alkoholi on kavala aine: aiheuttaa masentuneisuutta, jota pitäisi sitten lääkitä sillä alkoholilla. Kierre on valmis.

Kuluneen viikon aikana olen yrittänyt lukea (kansantajuisia tieteellisiä) artikkeleita alkoholismista, ja vaikka tuon alkoholin aiheuttaman masentuneisuuden olen joskus jostain iltapäivälehdestä muka huomannut, niin tuntuu että vasta nyt sen alan ymmärtää. Kun vain sitten jatkossa jaksaisi tuota ymmärrystä käyttää silloin kun eniten tekee mieli!

Pysytellään vahvana!
Metsatahti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja positiivinen » 9.3.2011 08:57:19

Apila kirjoitti:Tämä aamu alkoi stressin merkeissä. Hoitamattomat asiat ja rahapula pyörivät mielessä heti herättyäni. Ei voi muuta kuin yrittää hoitaa asiat parhain päin. Onneksi ei ole mitään velkoja nyt, maksoin viime palkasta pois kaikki kännivelat. Rahatilanne tasaantuu varmasti jo kuukauden sisällä kun osaan selvin päin olla vastuullisempi. Toisaalta olen ostellut kotiin pientä uutta, joka voisi kannustaa minua siivoamaan ja tekemään tästä kämpästä viihtyisän. Siinä riittääkin urakkaa koko kevääksi.

Ah kuulostaa niin tutulta. Minä olen maksellut kulutusluottojani nyt kolmisen vuotta ja
loppu häämöttää sitten joskus. Kyllä ne tilanteet tasaantuu ja hienoa, että jaksat ajatella
noin positiivisesti. Vähän samaa logiikkaa itsekkin olen käyttänyt ja yrittänyt opetella
nauttimaan kodista ja sen pikku laitteluista. Pikku hiljaa, asia kerrallaan, päivä kerrallaan.
Täytyy sanoa, että kirjoitat upeasti asiat ja niitä on hyvä lukea.
Saa plinkki vertaistukea parhaimmillaan ja huomaa ettei todellakaan yksin pyöritä
samankaltaisia ajatuksia.
Tsemppiä vaan!
positiivinen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apila » 9.3.2011 17:49:03

Kiitos taas viesteistä!

Tänään ahdistus kasvoi aivan valtavaksi, kun huomasin, että olin viimeisen juopotteluviikonlopun aikana unohtanut täysin kirjoittaa erään raportin. Tänään piti sitten soittaa nolo puhelu ja anoa lisäaikaa. Sain sitä huomiseen asti. Tänä iltana pitäisi siis lukea kaksi kirjaa (!) ja kirjoittaa raportti, jolle olisi pitänyt varata aikaa n. 40 tuntia. Juuri tällaisissa tilanteissa olen aiemmin syöksynyt ostamaan kaupasta vettä väkevämpää, jotta kirjoittaminen luistaisi paremmin. Huonosti siinä on aina käynyt: kirjoittaminen on lopussa pelkkää tietokoneelle näpyteltyä mongerrusta ja kaikki loistavat ideat ovat lähes käyttökelvottomia.

Tänään ostin vahvistukseksi pussin karkkia ja päätin yrittää olla itselleni armelias. Tänään en voi pystyä täydelliseen - tai edes hyvään - suoritukseen, mutta teen parhaani. Luen kirjoista olennaisimmat kohdat ja kirjoitan tekstiä vaaditun määrän, laadusta joudun varmasti tinkimään.

Argh, täytynee alkaa hommiin. Jos nyt eläisin TV-sarjassa, olisi tämä se kohta, jossa ensin näytetään kelloa, sitten minua lukemassa, ja saman tien kello onkin siirtynyt aamuyön tunneille, jolloin minä vihdoin pääsen nukkumaan työn jälkeen. Oikeassa elämässä on pakko/saa elää joka tunnin ja minuutin, en voi kelata aikaa eteen- tai taaksepäin. Vaikka mieli joskus tekisikin. :?
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Metsatahti » 9.3.2011 18:58:14

.
Viimeksi muokannut Metsatahti päivämäärä 14.11.2011 21:24:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Metsatahti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja runeh » 9.3.2011 19:39:47

Aijaijaijaijai :) Nyt olis skannerille ollut käyttöä..copy/pastella loput :)

Ei se mitään haittaa, jos ei raportit onnistu. Ei se maailma siihen kaadu!
Tekee sen minkä osaa/ehtii, onpahan ainaski yrittänyt.
runeh
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apila » 9.3.2011 20:36:07

Nyt on pienen kirjoituspaussin aika. 6412 merkkiä on tekstiä nyt, 20000 pitäisi saada aikaa. Onneksi on vielä monta ihan mielenkiintoista ja itselle helppoa asiaa kirjoittamatta. Toisaalta on vielä yksi melko laaja käsiteviidakko esimerkkeineen kokonaan raivaamatta, puhumattakaan siitä, että osaisin soveltaa em. tietoja yhtään mihinkään. Tuossa aiemmin laskin, miten juomattomana saa paljon enemmän aikaa käytettäväkseen - nyt se on todella tarpeen! :D

Vanhan kaavan mukaan olisin kuitenkin tässä vaiheessa jo melkoisessa humalassa, olisinhan ehtinyt jo pari tuntia juoda viiniä tms. Todennäköisesti näillä main olisi jo hällä väliä -asenne päällä ja toteaisin, että ei tästä mitään tule kuitenkaan, sama vaikka lähtisin lähimmäiseen baariin. Sitä ennen pitäisi tietenkin vielä soitella puolituttuja läpi baariseuraksi tai muuten vain nolata itsensä vaikkapa tekstiviestien välityksellä. Aamulla saisi sitten päänsäryn kanssa lähteä töihin (jos pystyisi) ja keksimään uusia valheita tekemättömän raportin takia. Luulenpa, että tämän illan ja yön aikana väsäämäni raportintapainen ei ole paras kirjallisin saavutukseni, muttei se myöskään ole niin nolo juttu kuin juomisen aiheuttamat mokat. Tai niin, jos en olisi juopotellut aiemmin, olisin kenties palauttanut tämänkin raportin ajallaan... No, sitä en voi enää muuttaa. Onneksi uskalsin tänään sentään pyytää lisäaikaa ja sainkin sitä edes tämän yhden vuorokauden.

Nyt kun ajattelen, olen saanut todella monta uutta mahdollisuutta elämässäni ihmissuhteiden, opintojen ja työpaikkojenkin kanssa. Paljon on juomisen myötä mennyt, mutta aina on löytynyt jotain uutta tilalle. Juomattomuudenkin myötä paljon vanhaa jää pois, mutta ONNEKSI tulee koko ajan uutta tilalle. Kuten tämä sisukas kiukku, jonka voimin aion raporttini rääpiä kasaan, vaikka joutuisin laskemaan riman alemmas kuin koskaan ennen. :roll: Jospa minulla olisi tarpeeksi itsetuntoa kestää se.
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Apila » 9.3.2011 22:42:57

Urgh! Merkkejä on kasassa 14660. Järkyttävää kyllä, teksti on - ainakin näillä väsyneillä silmillä luettuna - ihan suomen kielen sääntöjen mukaista ja paikoitellen järkevääkin. Selvin päin saa aikaan vaikka mitä!

Vielä viimeinen, kaikkein inhottavin luku kirjoittamatta. Sitä varten pitää kahlata noita kirjojakin läpi enemmän. Miten sitä voi pysyä hereillä? Ajattelin jo, että kyllä nyt ainakin tupakalle menen, jottei tulisi liian paha mieli, mutta sitten muistin, miten paljon on joskus tehnyt tupakan jälkeen mieli kaljaa/siideriä ja päätin jättää senkin väliin. ei tee muutenkaan mieli mennä parvekkeelle, kun ulkona tuulee niin lujaa, että ikkunat helisee.

Metsätähti: hienoa, että vältit kiusauksen! Toivottavasti minäkin onnistun taas olemaan viikonlopun ilman, että sorrun baarireissuille. Perjantaina ainakin menen AA-kokoukseen illalla, joten silloin en voi ravintoloita ravata läpi. Eikö olekin upea tunne, kun huomaa, että voi ihan järjen kanssa päättää meneekö istumaan johonkin lipittämään alkoholia vai ei? Minä ainakin huomaan nyt, miten pakkomielteisesti olen usein suunnannut askeleeni sinne, missä alkoholia on. Viis siitä, mitä pitäisi tehdä tunnin päästä tai seuraavana päivänä. Tärkeintä oli tyydyttää välittömästi alkoholintarve. Se meni kaiken järjen ohi. Nyt on järki mukana ainakin sen verran, että ennen kuin tarttuu viinilasiin ehtii miettiä, että mitäs tästä yleensä seurasikaan, ja oliko se niin, ettei tätä ollutkaan nyt mikään pakko juoda? :wink:
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja positiivinen » 10.3.2011 14:23:21

Kummasti sitä jaksaa ja saa aikaiseksi, kun vaan on raittiina. Jotenkin ehkä iskee sellainen
tsemppi päälle, että nyt tämä homma hoidetaan. Tosin sinulla meni varmasti vielä puoli yötä
loppu tekstien kirjoittamiseen. Toivottavasti sait valmiiksi.
AA pitää kummasti illan poissa kuppilasta. Niin se viina meinaa viedä järjen ohi. Vaikka tietää
ettei saa/voi/ole hyväksi juoda niin varuillaan ja herkillä saa olla ettei sorru kaidalta tieltä.
Sitä menee niin helposti vanhojen tapojen mukaan.
Tsemppiä apilainen!
positiivinen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apila » 10.3.2011 21:15:09

Huh, hengissä ollaan. Valvoin viime yönä niin pitkään raportin kanssa, etten edes tiedä, milloin pääsin nukkumaan. Viimeisen kerran katsoin kelloa puoli kahdelta, mikä masensi niin paljon, etten enää edes vilkaissut kelloa sen jälkeen. Aamulla en edes enää lukenut raporttia kokonaan läpi, sillä minulla ei kuitenkaan olisi ollut aikaa korjata sitä. Nyt se on siis jo lähetetty ja iso taakka putosi harteilta pois! Jippii!

Tätä tunnetta teki mieli tietenkin jotenkin juhlia. TAAS ensimmäinen ajatus oli muutaman oluen/siiderin ostaminen. Olenhan nyt ollut juomatta jo yli viikon ja AA:ssakin olen käynyt. Eiköhän homma ole nyt minun hallinnassani. Vaan eipä ole. Nyt jälkeenpäin kauhistelen noita ajatuksia - joita en siis toteuttanut, onneksi. Aivan liian helppoa olisi marssia kauppaan ostamaan juotavaa ties minkä tekosyyn takia. Edelleen mielikuva itsestäni humalassa estää kuitenkin juomishalut, ja häpeän tunne aiemmista mokista on yhä vahva.

Mieleni taitaa maalailla kuvaa itsestäni kohtuujuomarina ikään kuin huomaamattani. Jos se tekee niin nyt, kun edelliset humalatoilailut ovat yhä tuoreessa muistissa, niin miten käykään silloin, kun juomattomuutta on takana pidempi aika? Enkö silloin usko kahta voimakkaammin, että olen muka selättänyt alkoholin tässä kamppailussa? Huomenna pääsen onneksi taas kokoukseen vahvistamaan juomattomuuttani ja kuulemaan toisten raittiudesta. Nöyryyttä, ymmärrystä ja anteeksiantoa itselle ja muille.
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja runeh » 10.3.2011 21:35:47

Toistele vain siellä alitajunnassa että: Alkoholia ei tarvitse mihinkään, ei mihinkään.
runeh
Vahvasti panostava jäsen

Hidasta raitistumista

ViestiKirjoittaja Metsatahti » 10.3.2011 22:39:02

.
Viimeksi muokannut Metsatahti päivämäärä 14.11.2011 21:25:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Metsatahti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apila » 11.3.2011 06:27:57

mielikuva siitä positiivisesta tulevaisuudesta, johon raitistumalla halusi

Sitä minäkin yritän rakentaa ja pitää yllä, vaikka on aika vaikea edes ajatella, minkälainen on vuoden päästä tai edes kuukauden päästä. Päivä kerrallaan on pakko ajatella kaikesta, jottei taakasta tulisi liian raskas.

Tänä aamuna tunnistan itsestäni tutun tunteen. On perjantai, ja tänäänhän minun "pitää" ostaa siideriä ja viiniä, jotta voin rentoutua raskaan viikon jälkeen. Onneksi on AA! Sitä paitsi takana on nyt 12 juomatonta päivää, enkä millään haluaisi alkaa laskemaan niitä alusta. AIka vähänhän tuo on, mutta minulle se on enemmän kuin moneen vuoteen. Myös tupakasta olen pysynyt erossa tämän ajan. Ei siis ihme, jos välillä onkin ollut hermostumisen ja levottomuuden tunteita. Eivätköhän myös raittiit ja tupakoimattomat ihmiset sitä paitsi joskus ole hermostuneita tai levottomia.

Kaiken varalta minun pitänee mennä tänään ruokakauppaan vasta yhdeksän jälkeen, jolloin kaikki alkoholipitoinen on jo laitettu lukkojen taa. Silloin mitään riskiä ei enää ole. Itseeni minun ei kannata luottaa, sen verran monta kertaa olen itseäni huijannut.

Metsätähti, on upeaa että sinäkin sinnittelet täällä kanssani! Minäkään en olisi vielä valmis lähtemään baariin sellaiseen seuraan, jossa toiset juovat. Tiedän, että tulisin heille kateelliseksi ja todennäköisesti muut kyselisivät minulta miksen juo. Täytyy tosiaan miettiä valmiita vastauksia, jotta selviää tilanteista luontevasti.

Ulkona puhaltaa edelleen voimakas tuuli. Ajattelen, että se tuo mukanaan uutta, hyvää ilmaa ja puhaltaa vanhan, huonon pois. Kuten Runeh kirjoitti: mihinkään en tarvitse alkoholia! Suon itselleni epäonnistumisetkin (mm. tasoltaan epäilyttävät raportit :wink: ), vain alkoholi on kielletty. Monilla on esim. pahoja allergioita, jotka rajoittavat elämää. Enkö minä muka voi luopua itseni - ja lähipiirini - myrkyttämisestä?
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Metsatahti » 11.3.2011 07:34:10

Apila kirjoitti:Myös tupakasta olen pysynyt erossa tämän ajan. Ei siis ihme, jos välillä onkin ollut hermostumisen ja levottomuuden tunteita. Eivätköhän myös raittiit ja tupakoimattomat ihmiset sitä paitsi joskus ole hermostuneita tai levottomia.

Hyvä huomio (siis tuo hermostuneisuus normaaleissakin ihmisissä)! Joku taisi jossain keskusteluketjussa täällä huomauttaa, että raitistuvana sitä olettaa kaikkien oireiden ja tuntemuksien liittyvän vieroitukseen. Kai sitä pitää itseään jotenkin kummallisena ja unohtaa, että kyllä näitä tunteita ja tuntemuksia on ihan "normaaleillakin".

Olet kyllä aikamoinen sissi noiden kahden yhtäaikaisen lopettamisen kanssa! Tupakasta tuli mieleen äitini, joka tupakoinnin lopetti yli 40 tupakointivuoden jälkeen, ja hän tupakoi paljon (lopettamiseen pakottivat terveydelliset syyt, hän ei olisi enää hengissä jos ei olisi lopettanut). Hän sanoi myöhemmin, että ei olisi missään nimessä onnistunut ilman jotain lääkäriltä saatavaa lääkettä (siis ei nikotiinipurkkaa, vaan jotain muuta). Ikävä kyllä en tiedä asiasta tarkemmin, mutta ei hän sitä kovin kauaa syönyt.

Kaupat minuakin jännittävät, eilen kävin ekaa kertaa lähes viikkoon (viime perjantai oli tosi koettelemus kun pelkäsi etukäteen, takana oli vasta pari raitista päivää)...

Annetaan tuulen tuulettaa ajatuksia ja vietetään perjantai, jonka jälkeen on hieno herätä lauantaina!
Metsatahti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vinetto » 11.3.2011 07:59:12

Apila kirjoitti: Itseeni minun ei kannata luottaa, sen verran monta kertaa olen itseäni huijannut.

Viisaasti sanottu ! Et itsekään varman tajua miten hienosti olet ilmeisen vaistomaisesti oivaltanut monia tärkeitä asioita.

Kaunista päivän jatkoa ja rentouttavaa viikonloppua - raittiina :D

-Samuli Paronen-
Vinetto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 11.3.2011 08:05:27

"Sitä paitsi takana on nyt 12 juomatonta päivää"

Itselleni suurin onnistumisen tunne raitistumisen aikana tuli 10 juomattomasta päivästä. Vähitellen juomattomista päivistä on tullut vain päiviä. :lol:
29.4.2009; 16:10:53 - Sinä olet hyvä ihminen ja sinullakin on oikeus onnelliseen elämään.
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat