Olet täällä

En raitistu

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: En raitistu

ViestiKirjoittaja askel kerrallaan » 28.2.2011 22:55:36

narkutunja kirjoitti:askel: en nyt rupea sen enempää avaamaan, mutta ihan oikeasti kyseessä on työympäristö, johon on asiaa ainoastaan täysin puhtoisin paperein. Ja jos sairastut niin ulos.

Luulen, että ymmärrän. Olen itsekin sellaisessa työssä, olisin lentänyt välittömästi ulos, jos alkoholismini olisi paljastunut (kai se jossain määrin paljastuikin, mutta ei saatu rysän päältä kiinni). Raittiudestani ei ole tullut huomautuksia. Mutta ei tästä sen enempää.
"Usko minua. Tärkeintä ei ole onnellisuus vaan uskallus ja mahdollisuus olla tosi." -Martin Buber
askel kerrallaan
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Eliot_Rosewater » 28.2.2011 22:56:58

narkutunja kirjoitti:askel: en nyt rupea sen enempää avaamaan, mutta ihan oikeasti kyseessä on työympäristö, johon on asiaa ainoastaan täysin puhtoisin paperein. Ja jos sairastut niin ulos.

Kuullostaa niin elitistiseltä alalta, että teillä varmaankin on työterveys yksityisellä puolella. Tällöin myös potilasrekisteri on omansa. A-klinikat ja kunnalliset eivät heillä näy...a-klinikan tiedot ovat joka tapauksessa aina vain a-klinikan tiedossa.
Eliot_Rosewater
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kannusaarinen » 1.3.2011 04:54:43

Huomenta

Olen ehdottomasti päivien laskemisen kannalla. Itselläni on nyt päivä numero 62-1. Siinä 62 on raittiiden/selvien päivien määrä ja 1 aamulla otettavien Antabusten määrä. Huomenna on päivä numero 63-2 jne.

AA on ehdottomasti hyvä apukeino raittiuden ylläpitämisessä. Se on välillä hauskaa, valälillä puuduttavaa, mutta kaikenkaikkiaan kannustavaa, eikä liian vaativaa.

Hyvää ja raitista kevään alkua kaikille !

-Kannusaarinen
Kannusaarinen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apila » 1.3.2011 07:27:36

Minulle kävi niin, että keskiviikollekin tuli hommia myös illaksi, joten se siitä AA:han menosta. Tällä viikolla on vielä perjantai-ilta vapaana. Silloin joudun kyllä matkustamaan melko kauas, jotta pääsisin ryhmään. Toivottavasti bensarahat riittävät siihen!

Sitä ennen voin jo kokeilla varata aikaa A-klinikalle. Olipa jotenkin vaikeaa saada selville mihin numeroon voi soittaa milloinkin, mutta nyt luulen osuneeni oikeaan.

Narkutunja, toivottavasti sinäkin saat tukea jostain!

Tässä välillä voin lukea Raimo O. Kojon kirjaa. Muistan lukeneeni sitä jo muutama vuosi sitten ja silloin ajattelin, että ei minulla kyllä mene noin huonosti. Nyt alan olla jo melko lähellä sitä pistettä, kun on kerran jo työpaikkakin mennyt, useasti se on ollut lähellä ja humalassa olen heräillyt mistä sattuu ja ajanut autoakin. Perheasiatkin olen saanut solmuun ja mielenterveys alkaa järkkymään. Olisikohan aika pysäyttää tämä alamäkeen meno ja huolehtia itsestään?

Ajattelin, että olisi hyvä asettaa jokin konkreettinen tavoite, johon voin pyrkiä. Ajattelin, että jos olen juomatta kesän alkuun asti, voisin palkita itseni vaikka lomamatkalla. Sitten tajusin, ettei ehkä kannatakaan ajatella noin, sillä se ei ehkä tue päivä kerrallaan -ajatusta. Eikö se tarkoita sitä, että pyrkimyksenä on huolehtia vain yhdestä päivästä kerrallaan, ei esim. koko keväästä? Noh, nöyränä voin sanoa, että minulla on alullaan päivä numero kolme. Viikot olen ollut juomatta jo pari kuukautta, joten tiedän, että varsinainen juomisen himo iskee vasta perjantaina. Ei hätää, silloinhan menen AA:ryhmään!
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Fräulein O » 1.3.2011 17:02:12

narkutunja kirjoitti:
Fräulein O kirjoitti:A-klinikkakaan ei saa antaa tietoja esimerkiksi terveysasemalle

Onko tosiaan noin, vaikka ainakin täällä päin A-klinikka on sosiaali- ja terveyspiirin alainen? Itselläni kun sattuu olemaan sellainen tilanne, etten voi ottaa mitään (päihde)ongelmamerkintää mihinkään papereihin työelämään liittyvistä syistä. Antabukset saattais kelvata kyllä.

Terveydenhoitopiirin sisälläkin joutuu allekirjoittamaan kirjallisen luvan, jos haluaa sirtää tietonsa yksiköstä toiseen. Jos näin ei toimita, rikotaan sääntöjä.

askel kerrallaan kirjoitti: Olen itsekin sellaisessa työssä, olisin lentänyt välittömästi ulos, jos alkoholismini olisi paljastunut (kai se jossain määrin paljastuikin, mutta ei saatu rysän päältä kiinni).

Lakia rikotaan myös siinä tapauksessa, jos alkoholismi paljastuu ja henkilölle ei tarjota mahdollisuutta hoitoon ennen potkuja. Aika erikoista, jos avun hankkimisesta rangaistaan? Ainahan sitä voi kertoa, että on vain hieman huolestunut kasvaneesta kulutuksesta ja on käynyt A-klinikalla neuvottelemassa. ei kummempaa ongelmaa....
Fräulein O

ViestiKirjoittaja runeh » 1.3.2011 17:06:43

Moro :)

Hei miten olis erilainen kesäloma matka? Laitan nyt ihan linkin vain, jotta voit rauhassa tutustua.

A-klinikan tai katkon kautta pääsee. Suosittelen lämpimästi !!!
http://www.tervalammenkartano.com/
(harrastusmahdollisuudet ei lopu ja ruoka on parempaa kuin missään tietämässäni ravintolassa!)

A-klinikalle avokatkolle vaikka nyt ensin, käy siellä juttelemassa.
Itse olin 2v sitten "terviksellä" ja raittiille tielle jäin, ainakin tähän päivään saakka!
(Jos olisin kyseisestä paikasta aikaisemmin tiennyt, niin varmasti olisin mennyt jo ajat sitten.)

Jaksele, kyl se siitä lähtee. Pikkuhiljaa hyvä tulee, kun vain laitat korkin kiinni.

edit: Jaahas, näyttäs siltä että Tervalammen kotisivut ei toimi jostain syystä. Tässä on yhteystietolinkki:
http://www.hyvinvointipalvelut.fi/portal/palveluhakemisto/palveluntarjoaja/?id=5810
runeh
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apila » 1.3.2011 21:06:40

Tuo Tervalampi vaikuttaa oikein hyvältä paikalta. Löysin sinne tällaista kautta http://www.hel.fi/hki/sosv/fi/paihdetyo/kuntoutuskeskukset/tervalampi/asiakkaaksi . Jos vain voisin mennä johonkin vastaavaan paikkaan nyt "tuoreeltaan"... mutta töissä on käytävä, ettei mene vielä kämppäkin alta.

Tänään on ollut paljon onnistumisen kokemuksia ja myös melkoisesti stressiä ja pahaa mieltä. Jotenkin hirvittävän tunnepitoinen päivä - vai johtuuko tämä siitä, että olen nyt pari päivää ollut kovin itsetietoinen omien tuntemusteni suhteen? Vaikea selittää, mutta jotenkin eri tunteita sinkoilee ympäriinsä enkä tiedä, onko minun hyvä vai huono olla.

Vaaratilanteitakin oli: taas puhelimessa välkkyi tuttu numero. Olisi varmasti kaivattu seuraa tiistaioluelle. Salamannopeasti ehdin jo ajatella, miten mukavaa olisi istua tunti tai pari hyvässä seurassa ja juoda 2-3 olutta. Onneksi tajusin lähes yhtä nopeasti, ettei se minulla jäisi siihen, vaan jatkaisin juomista niin kauan kuin baarit ovat auki ja sitten aamukolmen jälkeen saattaisin lähteä vielä jatkoille jonkun puolitutun luokse. Kuvittelin mielessäni, miten kammottavalta näytän humalassa ja miten nolaan itseni puhumalla mitä sylki suuhun tuo. Voisinhan vielä aamuyöstä sammua kotona ja herätä vasta, kun työpäivä on jo ohi. Ei kiitos! Ja jos ihme kävisi ja onnistuisin juomaan kohtuudella, tulisin vain vihaiseksi, sillä haluaisin todellisuudessa juoda pääni täyteen. Niin rakas harrastus juominen minullekin on.

Kuten usein aiemminkin on käynyt, kompensoin alkoholista luopumista syömisellä. Aiemmasta poiketen en jaksa ottaa siitä stressiä - syömällä en kai ainakaan tapa itseäni. Alkoholista luopuminen. Tuntuu ihan naurettavalta, että moisesta litkusta voi olla näin vaikea luopua, varsinkin kun ajattelee kaikkea sitä pahaa, mitä sen juomisesta on seurannut. Vaikka on siitä joskus aikoinaan kai seurannut jotain hyvääkin? Viimeisin nousuhumalakaan ei enää ollut hyväntuntuinen kuin kenties vartin verran. P***aa siitä sen sijaan seurasi vaikka muille jakaa. Ei kovin hyvä vaihtokauppa...

Melko tylsää tekstiä taidan suoltaa, mutta se auttaa. Tänään ajattelin monta kertaa töissäkin, että voi kun pääsisin nopeasti kotiin lukemaan teidän viestejänne ja hölöttämään omia kuulumisiani. Kyllä minut on nyt ainakin täällä puhuttu ympäri kokeilemaan sekä A-klinikkaa että AA:ta. Pirusti jännittää vieläkin avun hakeminen, mutta enää se ei tunnu mahdottomalta ajatukselta. Kiitos siitä teille!
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja runeh » 1.3.2011 22:03:26

Kannattaa mennä johonkin hoitoon, missä saa olla rauhassa oman tilanteensa kanssa ja missä muut ovat "samassa veneessä"

Voisin kertoa hieman tuosta Tervalammesta..

Ensimmäiset viikot menivät lähinnä rauhottavassa lääkityksessä ja unilääkkeiden voimalla. Sitten kun rupesi pikkuhiljaa uskaltautumaan tutkimaan paikkaa, niin ei voinut kuin ihmetellä paikan hienoutta..miten en tiennyt tälläisestä paikasta..ihan toinen maailma!
Päivät menivät lentopalloa, pingistä, shakkia ym. pelaillessa. Kävellessä idyllisessä kartanomaisemassa. ERITTÄIN hyviä ruokia syödessä. Makkaraa grillailtiin usein. Kalastamassa kävin muutaman kerran. Askartelin puutöitä, kipsivaloksia ym.
Harrastusmahdollisuudet ovat siis laajat.
Sitten noin kuukauden päästä menin vapaaehtoiseen työtoimintaan, kun rupesi kunto olemaan parempi.
Välillä oli keskusteluryhmiä missä avauduttiin samaan tyyliin kuin AA.ssa.
Henkilökunta oli/on todella mukavaa, joista jotkut ovat entisiä holisteja, siis ammattitaito kohdallaan. Muutenkin teki todella hyvää jutella ja kuunnella eri ikäisten tarinoita/kokemuksia ja nähdä omin silmin mihin juominen johtaa.

Asenteen muutos nyt ja niskasta kiinni hoitamaan itseään. Alkuun kun pääsee ammattilaisten ohjauksella, niin siitä se pikkuhiljaa lähtee helpottamaan.

Mielummin terveenä kuin katuojassa?
runeh
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja runeh » 1.3.2011 22:08:30

Ai niin unohdin sanoa että, kannattaa tosiaan syödä ja pitää itsensä kylläisenä. Varsinkin suklaa ym. karkit ja leivokset on hyvä välipala jos rupeaa hermostuttaa tai muuten vaa pikkupurtavaksi. Syö siis hyvin!!!
runeh
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apila » 2.3.2011 07:12:28

Jaahas, A-klinikalla käynti kaatui siihen, että ainakin tässä paikassa polikinikkamaksu on 90 yleislääkärilläkin euroa. :shock:

Poliklinikkakäynnit euroa/käynti
Erikoislääkäri 126
Erikoislääkäri, uusintakäynti 85
Yleislääkäri 90
Yleislääkäri, uusintakäynti 65
Lääkemääräys ja hoito-ohjeet postitse/puhelimitse 42
Lääkemääräyksen uusiminen postitse/puhelimitse 42
Neuropsykologi 90
Toimintaterapeutti, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, fysioterapeutti ja musiikkiterapeutti 70

Onneksi AA on sentään maksuton! Oikein odotan perjantaita, jolloin sinne pääsen. Lisäksi muutin suunnitelmia niin, että minulla on koko lauantai vapaana. Siten voin sulatella perjantain AA-käyntiä rauhassa, ulkoilla ja tehdä kotitöitä.

Ah, aamut ovat niin helppoja, kun ei tulisi mieleenkään himoita alkoholia. Illat ovat vaikeampia.
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 2.3.2011 07:23:02

Apila kirjoitti:Onneksi AA on sentään maksuton! Oikein odotan perjantaita, jolloin sinne pääsen. Lisäksi muutin suunnitelmia niin, että minulla on koko lauantai vapaana. Siten voin sulatella perjantain AA-käyntiä rauhassa, ulkoilla ja tehdä kotitöitä.

AA-ssa on sekin hyvä piirre, ettei AA:sssa käynnistä jää minkäänlaista merkintää mihinkään rekistereihin. Ei tarvitse olla lainkaan huolissaan siitä, selaako joku joskus niitä meidän potilastietoja.
29.4.2009; 16:10:53 - Sinä olet hyvä ihminen ja sinullakin on oikeus onnelliseen elämään.
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja jaana.muru » 2.3.2011 08:11:00

Apila kirjoitti:Jaahas, A-klinikalla käynti kaatui siihen, että ainakin tässä paikassa polikinikkamaksu on 90 yleislääkärilläkin euroa. :shock:

Aikamoiset hinnat. Kotikuntasi ei ilmeisesti ole tehnyt sopimusta a-klinikan kanssa jolloin palvelut olisivat maksuttomia.... ?
*Toisinaan vaikeat ratkaisut helpottavat elämää ja helpot ratkaisut vaikeuttavat sitä*
jaana.muru
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja askel kerrallaan » 2.3.2011 10:30:31

Apila kirjoitti:Jaahas, A-klinikalla käynti kaatui siihen, että ainakin tässä paikassa polikinikkamaksu on 90 yleislääkärilläkin euroa. :shock:

Kunnallisen puolen A-klinikkakäynnit ovat maksuttomia, Yksityiset avuntarjoajat ovat erikseen. Nuo maksut kuulostavat yksityissektorin hinnoilta. Jos ei tämä yhteiskunta ole mennyt ihan pyllylleen, päihdehuollon järjestämisvastuu kunnilla on kirjattu terveydenhuoltolakiin.

Hain apua ns. luottamuslääkärin kautta kun ensin olin mennyt AA:n. Tyhmät ennakkoluulot estivät A-klinikalle menon, kun ajattelin että siellä tarjoillaan kohtuutta ja antabusta. En ole elitistisellä alalla (kuten Elliot arveli), mutta töissä humalassa tehty moka olisi aiheuttanut toiselle ihmiselle jopa kuoleman. Töistäni tuskin olisi tullut potkut kerralla, siinä liioittelin, mutta pitkä hoitoonohjaus kylläkin, lisäksi vakava varoitus ja oikeustoimet. Se olisi tosin mahdollisesti katkaissut juomahistoriani aikaisemmin.
Suurin syy hakea apua mistä tahansa ja voimattomuuteni tunnustaminen oli yksinkertaisesti haluttomuus luopua lopullisesti alkoholista ja siinä rinnalla kummallinen ylpeys pärjätä omin voimin.

Tsemppiä AA-taipaleellesi :)
"Usko minua. Tärkeintä ei ole onnellisuus vaan uskallus ja mahdollisuus olla tosi." -Martin Buber
askel kerrallaan
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Basilica » 2.3.2011 10:45:26

askel kerrallaan kirjoitti:Suurin syy hakea apua mistä tahansa ja voimattomuuteni tunnustaminen oli yksinkertaisesti haluttomuus luopua lopullisesti alkoholista ja siinä rinnalla kummallinen ylpeys pärjätä omin voimin.

Tunnistettava oireyhtymä minullakin ja oiskohan muutamalla muullakin alkoholistilla. :P
Basilica

ViestiKirjoittaja jaana.muru » 2.3.2011 11:26:34

askel kerrallaan kirjoitti:Apila kirjoitti:Jaahas, A-klinikalla käynti kaatui siihen, että ainakin tässä paikassa polikinikkamaksu on 90 yleislääkärilläkin euroa. :shock:

Piti vielä sanomani että eikö ole aika hullunkurista kuinka esim tuo 90 e on iso raha lääkärille maksaa, mutta viinakaupassa, ravintolassa, taksissa.... ei tunnu missään :roll:
*Toisinaan vaikeat ratkaisut helpottavat elämää ja helpot ratkaisut vaikeuttavat sitä*
jaana.muru
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat