Olet täällä

Raittiina tänään!

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Raittiina tänään!

ViestiKirjoittaja 1970 » 17.1.2016 09:53:17

AA on ihan järkevä mesta, vaikken käytäkään. mua ei oo kiinnostanut ne askeleet, olen myös jumalaton mies.
ne jutut voi korvata luonnoantimilla, jos mikseen mieltää korkeudet. kävin joskus jonkin verran.
eniten kiinnosti ne tarinat - siitähä on kyse. askelkuviot eivät ole pelkäämisen arvoisia
ja ainahan ovet avautuu molempiin suuntiin.

tosin emmäkään jaksa näitä jumalien ja jessejalmarin nuotiotarinoinnin , koraanin yms. outojen satujen ja
tarinaeepoksien varaan elämänsä nojaavien äärimaailmankatsomusta, jos ne liikaa tunkee tontilleni.
mut kai jokainen saa jostain oman potkunsa, toisaalta.
Viimeksi muokannut 1970 päivämäärä 17.1.2016 11:09:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja piiparinen » 17.1.2016 10:55:04

Ollaan tänäänkin sunnuntain reippaita ja raittiita, ei horjuta, eikä heiluta.

Seilailin näillä pl sivuilla vajaa kymmenen vuotta sitte, nyt tulin takasi juuri ja ihan sama jaahaus tuosta mikä on oikia tapa raitistua jatkuu ja saahan sitä jaahata. :lol: Minusta oikia tapa on se mikä on raittiuteen itsekukasenki johtanu. AA on yks tapa, mutta välillä tuntuu että se on ainut oikia tapa. Nyt herkempi ihminen, joka on muulla tavoin raitistunu (omin avuin) ajattelee ja miettii, enkö minä sittekää ookkaa raitis, olen vain kuvitellu, samapa se on sitte ottaa kuppia jatkossa.
Vähän tähän liityvä kokemus itsellä. Olin raitis 8 vuotta, söin terveellisesti, kuntoilin, pidin painon kurissa. Tulikin vakava sairaskohtaus, viikko sairaalassa. Lääkärin loppukatsauksessa olin pettynyt ja katkera, sanoin lääkärille, että tässäkö oli sitte kiitos terveellisten elämäntapojen, eipä kannata jatkossa, ihan turhaa, lääkäri lohdutti että pahemmin olis käynyt jos en olis ollut hyvässä kunnossa. Siitä huolimatta katkeroiduin, alon taas ottaa kuppia, joka lisääntyi ja lisääntyi, joka iltaseksi humalanhakuiseksi tissutteluksi, kunnes jouluaattona havahduin ja lopetin, nyt kuitenkin olen päässyt tuon katkeroitumisen yli. Onneksi tässä on aika lyhyt tuo viime tissuttelujakso, että uskon tämän nyt jatkuvan ilman vaikeuksia :D
piiparinen
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 17.1.2016 11:04:39

piiparinen kirjoitti: Nyt herkempi ihminen, joka on muulla tavoin raitistunu (omin avuin) ajattelee ja miettii, enkö minä sittekää ookkaa raitis, olen vain kuvitellu, samapa se on sitte ottaa kuppia jatkossa.

Ns. itseään toteuttavat ennusteet toimivat ihmisen aivoissa.
Kun johonkin uskoo, niin se alitajuisesti alkaa järjestelemään asioitaan ja elämäänsä kuin se olisi sataprosenttisesti totta. Ja väkisin sitten omalla kohdalla teot ja elämäntavat alkavat siihen suuntaan vääntymään.

Jos ihminen lujasti uskoo olevansa alkoholisti, on kovin todennäköistä että hän alkaa toimimaan uskonsa mukaan, ja niin se sitten menee.

Samoin jos uskoo että "en minä juomiselleni mitään mahda, olen voimaton ja tämä on minun kohtaloni" niin todennäköisyys voimattomuuteen on oikeastikin suuri.

Siksi noita profetioita, varsinkin yleispäteviksi mainostettuina, pikemmin kannattaisi välttää. Niin omalla kohdalla kuin toisille syötettyinä.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 17.1.2016 11:36:52

mies metsänreunasta kirjoitti:Ns. itseään toteuttavat ennusteet toimivat ihmisen aivoissa.
Kun johonkin uskoo, niin se alitajuisesti alkaa järjestelemään asioitaan ja elämäänsä kuin se olisi sataprosenttisesti totta. Ja väkisin sitten omalla kohdalla teot ja elämäntavat alkavat siihen suuntaan

Siksi noita profetioita, varsinkin yleispäteviksi mainostettuina, pikemmin kannattaisi välttää. Niin omalla kohdalla kuin toisille syötettyinä.

Erittäin samaa mieltä. Mun puolesta ihmiset saavat uskoa mihin lystää (tosin se aina itseäni jaksaa ihmetyttää varsinkin älykkäiden yksilöiden kohdalla et wtf?) jos se omaa oloa helpottaa mutta uskonnot ovat kaikki mielestäni syntyneet kuolemanpelosta ja siitä että yritetään varmistaa se oma olemassaolo fyysisen kuoleman jälkeen ns taivas tai mikäliepaikka.
lizzy (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 17.1.2016 11:38:49

Mutta joo alkotta elo jatkuu ja kiva että ainakin meillä päin on vähemmän pakkasta niin ei tassut jäädy heti alkumetreillä :D

ViestiKirjoittaja helisee » 17.1.2016 11:59:45

piiparinen kirjoitti:AA on yks tapa, mutta välillä tuntuu että se on ainut oikia tapa.

Tää ikuinen virsi lähti liikkeelle kun kysyjä kysyi AAn palaverissa kuulleemastaan lausahduksesta, että mitähän se mahtaa tarkoittaa? No minä uskaltauduin vastaamaan kysymykseen täysin siitä näkemyksestä, mitä minä asian tulkitsin. Missään kohtaa ei otettu kantaa kenenkään raitistumistapaan eikä elämän tapaan raittiina ja kuinka elämänsä itse kokee. Vastauksena MMltä oli jälleen sama itku kuin aina ennenkin. Vastasin MMllekin vielä, että lukaisee tekstini uudemman kerran ja SIITÄ HUOLIMATTA RUIKUTUS JATKUU.
helisee
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 17.1.2016 14:18:50

mies metsänreunasta kirjoitti
Samoin jos uskoo että "en minä juomiselleni mitään mahda, olen voimaton ja tämä on minun kohtaloni" niin todennäköisyys voimattomuuteen on oikeastikin suuri.

Näinkin voi olla, mutta on toinenkin mahdollisuus: halu lopettaa juominen.
Minulle halu lopettaa juominen tuli seurauksena siitä havainnosta, että en hallinnut ihannettani eli herrasmiesten kohtuujuomista. Onnekseni lopulta tajusin olevani voimaton alkoholiin nähden. Myönsin itselleni tarvitsevani apua ja nöyrryin hakemaan sitä.

Raittiuteni sain AA:sta, ja on ollut monen muunkin onni, että se tapa on kenen tahansa raittiutta haluavan vapaasti käytettävissä.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helisee » 17.1.2016 17:20:58

Metsänreunan miehen säälittävä ruikutus jatkui hänen omassa ketjussaan seuraavasti:
Raittiudesta ja sen määrittelemisistä menin juttelemaan, tullla naapuriketjussa. Ehkä ei olisi pitänyt. Älähdyksiä nousi. Ja kas kummaa, aina se kiukku löytyy saman järjestön edustajien joukosta. No, samapa tuo minulle on.
Saahan minulle kiukutella. Paljon mieluummin olen piikki heidän lihassaan kuin liha heidän piikissään, kuten entinen valtiomies eriseuraisuutensa perusteli

Mitä älähdyksiä nousi?

Kyseessä ei ollut kiukku, vaan pettymys tuohon vääristelyyn!
helisee
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja pitipä.taas » 17.1.2016 22:16:10

Puuttumatta varsinaiseti tuohon edelliseen keskusteluun mun on pakko kuitenki todeta, että jokaisen pitää löytää se oma konsti raittiuteen. Mulla se on hakusalla joski hyvällä alulla. Mulla on sisko joka on raitistunu Minnesota hoidossa ja hän on sitä mieltä että voithan yrittää muttet onnistu ennen ku sinne meet. Ja kun en aikonu on sulkenu mut pois elämästään ja yrittää saada äidin ja mun vanhemmat tytöt tekemään samoin. Ja on siinä tyttöjen kohalla aika hyvin onnistunukki.Mun pointti oli se että hyviä neuvoja saa ja pitää jakaa. Ei oo yhtä ainoaa oikeaa tapaa selvitä ja meidän kaikkien on osattava löytää se itselle sopiva.
Ite oon etsiny sitä kirjoista , täältä netistä ja soitinpa jopa AA n auttavaan puhelimeen, Siellä oli oikein mielyttävä mieshenkilö, joka sai minut uskomaan etten ole lähellekkän niin huono ihminen joksi itseni tunnen. Sitä kuulua armollisuutta itelle peräs kans :) AAssakin olen joskus kulkenu puolisen vuotta, mutta matka oli pitkä enkä oikein kokenu sitä mun jutuksi. Tai sitte oli vielä sitä kuulusaa "juomatonta viinaa" jälkellä. Nyt matka on mahoton ku ei oo sitä korttia :(
Reippaan kuukauden oon tätä raitista "viimestä" yritystä tallustellu. Viikonloppu oli ihan hyvä paitsi nyt ilta, ku sain hyviä uutisia. Kuulostaa hassulle omaanki korvaan, mutta syy miksi se sai minut itkemään on että ennen tuo tyttö kerto mulle aina kaiken heti ku jotain sattu. Ja nyt hän on ite tienny uudesta työpaikasta jo loppuviikosta. En tiiä millon olis meille kertonu, mutta saatiin tietää sattumalta, ku isä soitti hänelle ihan muun asian takia. Ilmeisesti hän haluaa minut jos ei kokonaan pois niin ainakin loitomalle itsestään. Ei vaan hoksaa että siinä samaalla eristää myös tämän kotona asuvan perheen.
No kaikesta huolimatta oon raittina pysyny ja aion jatkaa omalla tielläni. Keskiviikkona mene tapaamaan päihdetyöntekijää. Mietitään siellä yhdessä miten saatas nää umpisolmut auki. Toivottavasti mahdollisimman moni aukeaa ilman teräaseita.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille sitä saadaan ainaki meillä päin viettää aika kireissä pakkasissa :D
pitipä.taas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 18.1.2016 22:11:28

Tänäänkin, helposti. Toisaalta mun on pakko sillä vahva intuitioni on se, että tulen kuolemaan viinaan jos tämä kerta ei onnistu. Olen tosissani :|

ViestiKirjoittaja 1970 » 19.1.2016 07:36:11

^ morgen lisukka, kiitos palautteesta toisaalla. :D

Kirjoittaja pitipä.taas » 17 Tammi 2016 22:16

"Mun pointti oli se että hyviä neuvoja saa ja pitää jakaa. Ei oo yhtä ainoaa oikeaa tapaa selvitä ja meidän kaikkien on osattava löytää se itselle sopiva."

En yleensä harrasta lainaustoimintaa, mutta tuossa mainitussa näkisin, että ollaan asian ytimessä.
siis jos halutaan lopettaa dokaaminen. suurin osa tulijosta-menijöistä haluaa enempi jatkaa entistä menoa.
Luulin kauan aikaa, että meitsin tapa olla ilman viunaa on se ainoa ja käypi muillekin, mutta eihän se niin olekaan.
Sehän käy vain mulle !! en silti ole uniikki, vain yksi rivijuoppo miljoonien seassa, joka ei tänään ole vielä juonut.
"Pätevien neuvojen" jakaminen voi tosin olla turhauttavaa, kun apuja pyytämään tulleelta puuttuu sittenkin halu lopettaa vanha elämäntyyli tai hän tietää paremmin, kuinka voikin kätevästi kohtuuraitistaa itsensä.

Sen oman keinon, tavan, systeemin, oivalluksen, alkuräjähdyksen, mullistavan oivalluksen, palkitsemisjärjestelmän tms. löytäminen on todellakin mahdollista. AA tai ilman, en laske pois mitään laillista, kunhan ei ole muita surmaavaa toimintaa. parempi tilalle on ottaa vaikka liikunnallinen riippuvuus, jos paikat vain kestää, mutta tarviiko kaikki mitään suurta toimintaa tilalle, sillä ongelmajuominen etenkin ammattimaisella jokapäivätasolla on niin suuri kahle, että jo siitä vapautuminen sinällään on mahtava uudistus ja tunne, jota on peloissaan pakoon juossut ehkä vuosikymmeniä. elämänsä oppimiseen menee muutenkin koko elämä ja usvaises känäs se voi mennä ohi kokonaan... mut se kaikki selviää sitten ajan kuluessa, selvinpäin.

ja parempaa jatkumoa. :D
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Punatulkku. » 19.1.2016 15:20:08

Joo.. Raittiina tänäänkin! Suosittelen muitakin hyppäämään jännälle matkalle kohti raitista huomista. Kirjoittaa ensimmäiset rivit, ruuvaaman korkin kiinni ja heittämään pullolla vesilintua. Alkoholia ei tarvii mihinkään! Oikea asenne on tuo otsikon mukainen lähestymistapa. Ollaan tänään raittiina - juomatta.

Lizille erikseen tsemppiä! Kyllä sinä onnistut! Älä lannistu.
Be all in or get all out. There is no halfway.
Punatulkku.
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lasolarska » 19.1.2016 19:00:09

"Näinkin voi olla, mutta on toinenkin mahdollisuus: halu lopettaa juominen."

Aluksi kyllä. Sen jälkeen pitää haluta tehdä jotakin muuta kuin käyttää alkoholia. Haluaminen taas aloitetaan haluamisen lopettamisella:

1. Et halua kallista autoa koska et osaa ajaa. (Reissumiesten kyydissä tuon havaitsee itse kukin).

2. Lopetat suurituloisten kadehtimisen. He ovat itse tehneet rahansa eikä se kolahda joka kuukausi sovittuna ja vuosittain satavarmasti kasvavana määränä tilille kuin virkamiehille. On toki suhteilla ja sukuyhtiöissä porukkaa, jotka muualle eivät työllistyisi esim. puolipölhöjä päälliköitä sukufirmoissa, jotka tienaavat puoli miljoonaa vuodessa sekä niitä, jotka ovat Born Rich; mutta he ovat saaneet tapakasvatusta ja tuntevat tavaraopin eli ovat meitä edellä.

3. Jos jotakin osaat vähättelet sitä vrt Mick Jagger "olen lukenut vähän taloushistoriaa", Kimi Räikkönen "osaan ajaa - ainakin vähäsen".

4. Älä keräile. Maailmassa on esim. miljoonittain natsiesineharrastajia ja kymmeniä miljoonia kelloharrastajia - tulisi erittäin kalliiksi edistyä. Yksiössä näkee tyyliä vinot mäntyiset Lundiahyllyt täynnä arvottomia Aku Ankkoja ja DVD-elokuvia.

5. Itsetutkiskelu AA:n vaatimuksen mukaisesti. Esim. en hyväksy FB:n ketään kavereiksi, koska minun tuntemisestani on enemmän haittaa kuin hyötyä. Hankin C:n paperit sairauteni perusteella: olen vaaraksi kaikille kaikissa varusmiestehtävissä koska kärsin univaikeuksista.

6. Kiinteistöneuvos A:n ohje: "Älä hanki vihamiehiä" vrt. esim. Illka Kanervan lohkaisu Sauli Niinistöstä: "Tyypillinen yhden kauden kansanedustaja" - tuon lohkaisun Niinistö muistaa tänäänkin.
Lasolarska
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 20.1.2016 07:46:42

Raitista huomenta vaan kaikille :D erityismaininta ja kumarrus 1970&punatulkku. Tänäänkään ei ole tarkoitus juoda vaan nauttia! Uni on selkeästi parantunut ja posket kapeammat, ei ärsytä mikään. En lannistu vaan tosiaan onnistun :lol: :lol: :lol:

ViestiKirjoittaja piiparinen » 22.1.2016 18:40:13

Tässä viikonloppua alotellaan ja tietysti ilman perjantai/lauantaipulloa. Mukava kun pakkanen hellitti ja niinpä pistin päivällä sukset jalkaan ja 10 km hiihdin, olipa niin kirkas olo sen jälkeen ja tuntui kuin olis uudesti syntynyt.
Kyllä elämä on ihanaa :D
piiparinen
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat