Olet täällä

Eteenpäin selvänä

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Eteenpäin selvänä

ViestiKirjoittaja Kenia » 18.3.2013 08:42:22

.
Viimeksi muokannut Kenia päivämäärä 21.10.2013 12:00:05, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

Re: Kauhea hätä!

ViestiKirjoittaja Ketostix » 18.3.2013 08:56:19

Heippa Kenia!

Eipä siihen korkin kiinni laittamiseen kunnon alkoholistilla pelkkä selkäranka aina riitäkään, vaikka miten julmetun teräksinen selkäranka olisi.
Jos sulla on nyt putki päällä etkä saa sitä itse poikki, niin eipä siinä muu auta kuin hakeutua sinne katkolle uudestaan, hieman erilaisella asenteella.

Kaikissa katkaisuhoitopaikoissa ei tietenkään ole paljon virikkeellistä toimintaa johtuen asiakkaiden huonosta kunnostakin, mutta oisi hyvä jos jotain olisi. Esim. jotain ryhmiä tai jonkinlaista rakennetta päivissä, ettei se ihan olisi pelkkää tupakan polttelua ja kuivahuikkaamista se olo siellä.
Olon hieman parannuttua voit itse keksiä toimintaa katkolla; esim. keskustella päihteettömyyteen pyrkivien muiden asiakkaiden kanssa tai henkilökunnan kanssa, tai lueskella jotain aiheeseen liittyvää.

Mutta katko on kuitenkin ensi sijassa vain lyhyt ensiapu päihdekierteen katkaisuun, jonka jälkeen useimmat tarvitsee muuta tukea: joko pidempää laitoshoitoa tai vähintään suunnitelmallista vertaistukiryhmiin hakeutumista.

Mä oon itse käynyt katkolla aikoinaan kaksi kertaa, vieläpä melko lyhyen ajan sisällä. Ekan jälkeen pysyin selvinpäin kolme viikkoa, tokan kerran jälkeen vain kaksi. So it goes.
Mun ÄO ei oo kymmenen, vaan kaksonen! : )
Ketostix
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Noppu Ermaali » 18.3.2013 09:08:37

Tervetuloa Kenia!

Tule tänne lukemaan ja keskustelemaan. Päivä vain ja hetki kerrallansa.

Ota askeleita monta
ja tarkkaan ne astu.
Ei elämän kengät
niin helposti kastu.
Tuuleen juokse ja
myrskyyn lujaa
käy surujen kaunista
kipeää kujaa.

- Eila Sarin
Whatever, I do What I Want! - Eric Cartman
Noppu Ermaali
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 18.3.2013 09:14:44

.
Viimeksi muokannut Kenia päivämäärä 25.4.2013 20:18:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 18.3.2013 09:31:53

Olen lisäksi saattanut itseni kummalliseen ihmissuhteseen:vanhempi mies,mielettömästi rahaa...olen tällä hetkellä täysin riippuvainen hänestä kun tyrin raha-asiani.Se on ihastunut minuun ja kuvittelee saavansa minusta emännän.

Se varmistelee rahalla että palaan aina hänen luokseen,väittää että turvallisinta olisi kun olisin siellä...mutta kun en voi...alkaa ahdistamaan.Ja haluan omaa rauhaa.Parasta olisi jos joku naispuolinen ystävä olisi kokoajan läsnä.Nyt kun on vaikeeta tai katastrofaalista.Siten ettei tuntisi itteensä kahlituksi.

Kiva katsoa peiliin, lausua oma nimensä ja kysyä peilikuvaltaan:olenko tuo turvonnut juoppo oikeasti minä?Missä on se vielä 2 kk sitten näkynyt 50-kiloinen asiansa hoitava työssäkäyvä oma minä!
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ketostix » 18.3.2013 09:52:09

Niin, oli ne muna ja kana ihan miten päin tahansa eli johtui juominen psyykkisistä ongelmista tai psyykkiset ongelmat juomisesta, niiin eikös se dokaaminen nyt olisi kuitenkin parasta pyrkiä lopettamaan toistaiseksi?

Ihmissuhteita ja parisuhdettakin kannattaa ajatella ja setviä sitten ihan selvällä päällä mieluummin, eiks niin? Voihan tietysti olla, että miesystäväsi haluaisi pitääkin sinut pienessä pöhnässä koko ajan jos se on keino pitää sinut riippuvaisena hänestäkin. Mutta sen huomaat sitten jos/kun selviät ja alat seistä omilla jaloillasi.

Psykiatrisia diagnoosejakaan ei mielellään tehdä, ennenkuin päihteiden vaikutus on suljettu pois.

Mutta it's up to you, ja itsesi sinun on kysyttävä itseltäsi haluatko todella selvitä ja haluatko sen asiat hoitavan ja pärjäävän itsesi takaisin.
Mun ÄO ei oo kymmenen, vaan kaksonen! : )
Ketostix
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Noppu Ermaali » 18.3.2013 10:01:53

Kenia,

apua löytyy varmasti myös tyrittyihin raha-asioihin. En tiedä tilannettasi, muuta kenties ehkä täältä: http://www.takuu-saatio.fi/hae_apua/ tai oman kuntasi talous- ja velkaneuvojalta. Raha on erittäin huono syy olla kenenkään kanssa, mutta sen tiedostat itsekin. Ei kai tämä mies vielä mahdollista ja kannusta sinua juomiseen? En yleensä sano juuta ja jaata, kun ihmiset miettivät eroaikeita, mutta nyt kyllä kannustaisin mitä pikimiten irrottautumaan tästä suhteesta. Mitä pidempään olet siinä, niin sen vaikeampaa lähteminen on ja syvemmälle suohon vajoat. Toinen ihminen voi halutessaan manipuloida sinua ja vedellä naruista kuin sätkynukkea. Olet arvokas ihminen ja oikeutettu parempaan, riippumatta rahatilanteesta, juomatavoistasi tai mielen ongelmista. Jos sinulle suinkaan tulee mieleen joku tuttu ihminen, jolle voisit tilanteestasi kertoa, ota häntä hiasta kiinni ja kerro, saatat yllättyä ja helpottua. Tai mene juttelemaan ulkopuoliselle. Mutta älä jää yksin.

Tsemppiä!
Whatever, I do What I Want! - Eric Cartman
Noppu Ermaali
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 18.3.2013 10:26:04

Musta tuntuu et kuulun siihen kymmeneen prosenttiin joka ei selviä...toisaalta,aina olen selvinnyt.Minähän kuulun juuri meihin,jotka osaavat olla fiksuja,näyttää kilttiä naamaa ja pitää kulisseja.Kuitenkin..eiköhän ainakin naapurit ole huomanneet sen kassi-alma puolen.Meikä vetää tyhjiä pulloja vieden raitilla farkut väärinpäin jalassa ja koittaa näyttää huolettomalta!

Mä tiedän jellinekin käyrät ja kaikki,olen itse tehnyt opparinkin aiheeseen liittyen :(

Ja tuo mies ei ole mun mun miesystävä,vaikka se haluaisi.Kamala,hirveä ukko,siis ulkoiselta olemukseltaan.Mutta sillä on asiat kunnossa.Paitsi ettei sillä naamalla saa naista!Minä olen otollinen kohde hädässäni.

Kannustaa se juomiseen ,ostaa sitä mulle...tietää etten selvinpäin olisi hetkeäkään sen seurassa.

Niin ja on mulla tosiystäviä,ne vain asuvat kaukana.Kännyssä päivittäin puhutaan.Osa on täysin juomattomia,osa juovat hillitysti,joku yhtä pahassa tilassa kuin minä.Sekin on jännä,kun mä ilmeisesti toimin varoittavana esimerkkinä ystävilleni...kauhistelevat että hyvänen aika,nyt he lopettaa ettei mee tuohon jamaan kuin sinä.

Parisuhteesta ja selittelyn makua...olin toipumassa viimekesästä,masennuin kun aloin ajattelemaan mokia ja kaikkea,siihen saumaan eräs kunnon mies, aivan ihana otti yhteyttä ja pyysi luokseen toiselle puolen suomea.Minä että...en voi,en ole hyvää seuraa.Sitä pähkäsin ja pähkäsin...et ois tehny hyvää käydä tuulettumassa pois kotoa.

Sen sijaan pakkasin lapseni,ostamaan talvivaatetta,jäätelölle paitsi minä otin irish coffeen ja siitä tämä lähti tällä kertaa kaksi kuukautta sitten.Kukaan ei pysy mun menossa mukana, mulla on todella nopeat jalat.Saatan olla aamulla kotona,iltapäivällä 200 km päässä ja illalla jossain muualla.

Valitin terapeutille asiasta,nin se sanoi että nyt alotetaan semmonen lääkitys joka pysäyttää touhun.En tiiä uskallanko alottaa.Oon kiristelly kakssuuntasen diagnoosia mutta sitä ei oo herunu.Laitettuani muutaman aivan muista maailmoista olevan viestin terapeutilleni,diagnoosi tais hellitä.
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomamuisto » 18.3.2013 10:41:10

Hei Kenia!

Alkoholismi on sillä tavalla paradoksaali sairaus, että syyt ja seuraukset saattavat olla täydessä vyyhdissä keskenenään. Jos niitä haluaa selvittää, ensimmäinen tehtävä on pidättäytyä alkoholin käyttämisestä.
Ammattitaitoinen terapeutti on luonnollisesti hyvä tuki ja ohjaa tutkistelua oikeaan suuntaan, esim lapsuuteen ja nuoruuteen. Juomisen pakkomielteen voi laukaista mikä tahansa kimmoke, ja siksi katkon jälkeen on kaikki syy kehittää toimivat tavat, joilla pystyy selvänä torjumaan hetkelliset mieliteot tai "järjen katoamisen" sekä toivottomuuden tunteet.
Raitistuneiden alkoholistien vertaistuki, AA, on auttaa minua ja tuhansia muita pysymään päivän kerrallaan raittiina tänäänkin. Kukaan ei voi kieltää sitä Sinultakaan.
lomamuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 18.3.2013 10:52:52

.
Viimeksi muokannut Kenia päivämäärä 25.4.2013 20:20:43, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Silent » 18.3.2013 11:51:18

Kenia, mä niin tunnen sun tuskan. Kunpa voisi olla jokin kauppa, josta voisi vain käydä ostamassa voimia ja rohkeutta. Sellainen olisi varmasti toimiva bisnes!

Nyt minä olen samaa mieltä, kuin muutkin täällä. Sinun on mentävä katkaisuun ja sieltä suoraan a-klinikalle sekä lääkärille. Kuullostat todella epätoivoiselta ja tarvitset oikeasti apua. Sinun on nyt nöyrryttävä ottamaan sitä vastaan.

Maailmassa on liian paljon ihmisiä, jotka pilaavat elämänsä alkoholilla tai huumeilla. Heidän perusongelmansa on ymmärtämättömyys tästä: Siitä on mahdollista päästä ulos. Se ei ole helppoa, mutta se on mahdollista. Omia mörköjänsä on kohdattava ja taisteltava niitä vastaan. Ei siihen välttämättä pysty ominpäin. Mutta siihen pystyy!

Voimia! Sisua! Näytä nyt alkoholille närhen munat!
Tee elämästäsi kuolemisen arvoinen.
Silent
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 18.3.2013 13:44:23

Onko tämä sitten todellakin selittelyä, etten voi mennä katkaisuun takasin koska en kestä olla siellä?Ja se ei johdu viinanhimosta vaan siitä että siellä on koko ajan hirmu revohka päällä,kaiuttimet huutaa,toiset asiakkaat huutaa,henkilökunta ei tiedä missä mennään,eivät muista nimiä, sotkevat asiakkaat keskenään, loputtomasti melua ja meuhkaa!Ainoa et siellä saisi nukkua sen diapam-kyllästyksen avulla ja katsoisivat etten mene deliriumiin.

Haluisin rauhaan jonnekkin lappiin, jossa olisi seurana yksi järkevä ihminen,sellainen joka ei vaadi mitään.Mun todellakin pitää tässä samalla hoitaa muiden tuskia ja niin teen koska en voi olla kuuntelematta ja auttamatta.

En osaa päättää yksinkertaisimmistakaan asioista:jäänkö sairaslomalle-no mistä sitten rahaa?Eipä sitä tule muutenkaan kun en ole ilmoittautunut t-toimistoon ja ansiosidonnainen on poikki.Tässä kunnossa en jaksa mennä jonottamaan mihinkään,mutta kun en saa nukuttuakaan.En jaksa elää,mutten halua kuolla.
Viimeksi muokannut Kenia päivämäärä 25.4.2013 20:22:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 18.3.2013 14:18:20

Moneksi minusta on,mutta sieluani en myy.Suunnittelen että jos jaksaisin esittää edes viikon piinajalle että alan hänen kanssa seurustelemaan, olisi rahahuolet poispyyhkäisty.Mutta en voi päästää sitä edes lähelleni...se on koittanut silittää tukkaa ja hieroa hartioita,käyn heti tärisemään kuin haavanlehti ja sätkimään.

Sitten vedän kovaa kyytiä jonkun näistä kolmekymppisistä rakastajista luo naiskentelemaan :oops: Ei naurata,huvita,eikä tod jaksa.Mistä mä saan sen sisun että meen katkolle,edes nukkumaan...mitäs sitten,kotona odottaa tyhjä koti ilman ruokaa ja mitään...helpommin kai tuon tekis jos jaksais vielä vetää sen esityksen läpi,mutta en,en meinaa jaksaa.

Piinaajalla on vielä sellainen tapa,että se säännöstelee rahaa niin,että varmasti tulen seuraavanakin päivänä sen luo.Se ei siis anna mulle esim.500 e käteen,koska tietää että sillä summalla olisin jo taksilla huitsin nevadassa.Se antaa sen 20 e ja kassin siideriä ja ruokaa.Miten voi olla joutunut tällaiseen alennustilaan!
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stadu78X » 18.3.2013 14:30:24

No ei tähän voi oikein sanoa mitään muuta kuin:

Miten luulet asioiden muuttuvan viihteilyn suhteen, jos niiden annat jatkua tällaisenaan. Paranevatko ne? Onko suunta hyvä? -Jos vastaat: Kyllä, niin sitten jatkat valitsemallasi tiellä. Jos vastaat ei: Sit tarttis tehdä jotain, koska nyt asiat ovat vielä omissa käsissäsi. Tuostakin pääsee vielä PALJON alaspäin. Muotoillaan nyt vaikka näin, että 2 tuntemaani henkilöä on parasta aikaa sairaalassa, toisen ennuste ei ole hyvä, toisella ehkä jo vähän paranemaan päin. Toisella lopetti maksa akuutisti kuormituksessa toimimisen ja alkoi sydän prakata, toisella meni haima ja todella pahasti. Hekin luulivat saavuttaneensa pohjan, mutta siitä mentiin läpi vielä ja kovaa...

Niin kauan kun valinnat ovat omissa käsissä ja omin jaloin käveltävissä niitä ratkomaan, sekin on monesti iso plussa. Kauaa ei sekään tilanne jatku..ei kenelläkään, silloin kun tarpeeksi homma repeää.
Stadu78X
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 18.3.2013 14:58:54

.
Viimeksi muokannut Kenia päivämäärä 21.10.2013 12:01:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat