Olet täällä

Eteenpäin selvänä

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kauhea hätä!

ViestiKirjoittaja jaana.muru » 19.3.2013 07:58:53

[quote="foo"]
jos hätä kestää sen aikaa kun juomisesta aiheutuva paha olo on päällä ja pienen lepohetken jälkeen haihtuu,
niin tervemenoa vaan harjoittelemaan,,,siellä voi mennä terveys, rahat ja henki ja moraalin rajat paukkuvat
koko ajan lisää...

Tätä täällä plinkissäkin valitettavan paljon on.... henkseleitä paukutellen julistetaan raittiutta ja uuden elämän alkua mutta todellinen halu tehdä asialle jotain, puuttuu. Alkoholisti kun ei voi " syödä ja säästää" samanaikaisesti. Jos haluaa lopettaa juomisen, niin se eka asia on pakko tehdä ihan itse eli korkki kiinni. Sitten etsimään apuja... mikä sitten kenellekin on paras keino.
Winstonilta tuli aikaisen tiukkaa tekstiä tästä asiasta mutta niin kertakaikkisen totta. Siitä viinasta vaan on pakko luopua keinolla millä hyvänsä jos raittiutta etsii.
*Toisinaan vaikeat ratkaisut helpottavat elämää ja helpot ratkaisut vaikeuttavat sitä*
jaana.muru
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja BlueTrane » 19.3.2013 08:05:43

Skopiat viittasi varmaan sanaan "tähystykset". Gastroskopia, kolonoskopia ja mitä näitä nyt on.

Ketjun avaajalle voimia avata silmänsä ihan oikeasti ja lopettaa selittely. Kaikki tarpeellinen on tullutkin jo tässä ketjussa sanottua. Selviäminen on mahdollista!
BlueTrane
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 19.3.2013 08:14:38

Huomenta.Mulla on aito halu lopettaa.Vihaan tätä litkua jota kurkustani sisään kaadan.Kuka tällasta paskaa haluaa ehdointahdoin?Mä vaan en todellakaan tiedä mistä alotan!Tämä ei ole hauskaa eikä kivaa, tämä on täyttä helvettiä.

Ja kyllä,juomisella asiat vain pahenee päivä päivältä.Laskeutuminen maanpinnalle,jos sinne saakka selviän, tulee olemaan karu.Viime kesänä join 3kk, mistä sain silloin voiman lopettaa...muistan kun istuin sohvalla siideri kädessä ja naks, se vain tuli että nyt loppu, en jaksa enää.Ja se loppui, melkein puoleksi vuodeksi kunnes...ja tässä ollaan.Miksi se naks ei nyt tule?

No siksi kun haluaa paeta sitä todellisuutta :( Ainakin lähden kohta hoitamaan paperiasioita kaupunkiin, sitten ei tarvii muka siksi juoda että "voivoi kun on vaikeeta ja ne hoitamatta,otampa siiderin".Sekin on jo eteenpäin.

Winston kysyit mikä se mun oma lehmä on.Tätäkään ei varmasti usko mutta ystävieni kohdalla se on aito auttamisen halu,jos voin tukea ja valaa uskoa, tulee itselle hyvä mieli.Ja oon sellaisella alalla mistä monella ei ole hajuakaan noista erikoisemmista jutuista,tottakai musta on kiva jos joku soittaa ja kysyy neuvoa asiaan jonka kanssa hädässä ja mä voin siinä auttaa.

Tiedän kuinka vaikea on käsittää että ne ukot "traumatisoi" siellä katkolla...siellä on niitä palaverejä joihin pitää osallistua, ei siinä kai mitään mut kärhämää on mm.tv:n katselusta ja muusta, ite en niistä ota pulttia enkä moisiin osallistu mut kai se sit sellasta on siellä ja kuuluu olla...että palaverien tarkotus on kinastella kuka katsoo tv:tä ja miltä kanavalta...äsh,en ehkä osannu selittää mitä tarkotan.

Ryyppäämisen lopettamiseen olen täysin valmis...niinkuin sanotaan, tarjoa vegaanille nälissään kunnon verinen pihvi.Syökö jos nälkä on oikein kova?Tajusitte varmaan mitä tarkotan.
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja andante » 19.3.2013 08:51:37

Huomenta "Kenia".
Hyvä,että otat suoraakin tekstiä ammattimaisella asenteella vastaan. :) Täysin varmasti meillä kaikilla (uskallan yleistää) on ainoastaan aito halu auttaa. Ja on parempi, että täällä kolkutellaan omaantuntoosi ennenkuin joku viranomainen tulee kolkuttelemaan ovellesi.
Henkilökohtaisesti en epäile muuttumishaluasi, mutta jää sellanen tuntsa, että yliarvioit muuttumiskykysi. Ehkä juuri ammatilaisuutesi on ajanut sinut ajatteluun,että "jos pystyn auttamaan muita niin sitten myös on pakko osata auttaa itseänikin"?Jossain vaiheessa on vain hyvä tunnistaa se piste jossa omat voimat enää riitä.

Onko sinulla mahdollisuutta käyttää sosiaalityöntekijöille tarkoitettuja "lataamoja"? Ja kanavoida sitä - varmasti vilpitöntä- auttamisenhalua itseesi?
"Mikään ei ole niin pysyvää kuin muuttuvuus"
andante
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kaaleppinen » 19.3.2013 08:54:25

Kukaan meistä ei voi sanoa sinulle mitään, mikä raitistaisi sinut. Voimme ainoastaan kertoa sen, millä tavoin itsekukin on raittiiseen päivään tänään saanut herätä. Jokaisella meistä tuo taival on erilainen, mutta yhdistävänä tekijänä kaikilla on kuitenkin se, että olemme tulleet sairautemme kanssa kohdanneeksi oman pohjamme, jota alemmaksi emme enää halunneet vajota.

Vaikka se voi tuntua kerrassaan oudolta, niin usko pois, minäkin olen ollut juuri samassa tilanteessa kuin sinä nyt. Löysin jokaisesta apukeinosta jotakin sellaista, joka pelotti minua liikaa ja keksin mitä ihmeellisimpiä syitä miksi se ei minulle sopinut.

Harmillista sinällään on se, että juomisen tullessa pakonomaiseksi, juot vaikket haluaisikaan juoda. Yrität perustella juomistasi itsellesi tasan niin kauan kuin se ajaa sinut tilaan, jossa ei oikeasti ole muuta vaihtoehtoa selvitä hengissä kuin ottaa vastaan se apu jota tarjotaan.

Mitä noihin vertauksiisi vegaaneista ja verisistä pihvistä tulee, niin se ehkäpä parhaiten kuvaa tämän hetkistä epätoivoasi. Eihän kukaan ole pakottamassa sinua raittiiksi, kun haluat juoda. Päinvastoin, esimerkiksi me täällä kerromme sinulle että on olemassa erilaisia salaattilaatuja, joita syömällä saa parempilaatuisen elämän, eikä tarvitse edes kuolla nälkään.

Toivottavasti havahdut ennen kuin on liian myöhäistä, koska tylsäkin raitis päivä on parempi kuin juovan alkoholistin päivä.
Taivaasta on nykyään muodostunut minulle mielikuvissani suunta jota kohden pyrin.
Kaaleppinen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stadu78X » 19.3.2013 09:19:02

Eli siis viina ei annakaan enää yhtään mitään, vaikeuttaa vain kaikkea olemistasi, mutta syy miksi juot on se että et halua kokea fiilistä kun putken pistää poikki ja juot siksi? Niinhän tämä nyt olisi ymmärrettävä.

Jälleen pakko korostaa, että se putki menee poikki joka tapauksessa. En nyt maalaile piruja seinälle, mutta vaihtoehdot kuten tiedät ovat kaikki armeliaasta viimeisestä nopeasta infarktista (jos tosiaan aiot juoda ns. loppuun asti) mihin tahansa muuhun fyysiseen ja/tai henkiseen tilanteeseen jossa juominen vain loppuu, sitä ei kysytä enää sinulta.. Ja taas olemme siinä kohdassa, että kivempi lopettaa itse kun vielä voi. Lykkäät vain eteenpäin sitä vääjäämätöntä ja jokainen päivä vain pahentaa asiaa entisestään niin fyysisesti kuin psyykisesti..

Mutta kukaan ei sinua voi auttaa jos et sinä itse tilanteelle mitään tee. Siitä on vielä tosiaan paljon paljon paljon liukumäkeä alaspäin huonompaan asetelmaan, kuin tuntea olevansa aivan pohjalla ja kirjoitella netissä aiheesta. (Jo se täyspäinen ja selvällä Suomella kirjoitettu nettikirjoittelukin kertoo monen asian olevan vielä hyvin. Pää toimii ja sormet liikkuvat siten että kirjoittamaan pystyy.. Ei lainkaan itsestään selvyys sekään kun vauhtilajeja pelaa...)
Stadu78X
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja positiivinen » 19.3.2013 09:39:21

Kahea hätä!
No mikä sulla oikeesti on hätänä?
Jatkat juomista...'
Suoraan sanottuna sun elämä on ihan perseellään... Ota itseäsi niskasta kiinni ja mene uudestaan katkolla ja suosittelen kuntoutusjaksoa.
Oma kohtaisesta kokemuksesta voin sanoa (siitä on jo reilut pari vuotta aikaa) että juomaa saa aina, jos ei itsellä ole rahaa niin kyllä "kaverit" auttaa. Ja hyvää ryyppyseuraahan olinkin kun olin silloin työttömänä ja oli aikaa jakaa muiden sielujen parantamista. Oma sielu vaan jäi ilman parantamista. Pidettiin ruoka kuosissa ja oli olevinaan hyvä olla. Kesti aikaa irtautua siitä piiristä ja vaati elämänhallinnan muutoksen. Toivon sinunkin miettivän elämänhallinnan muutosta.
Mä olisin vielä samassa, jos en pahemmassa jamassa, jos en olisi ryhdistäytynyt ja alkamaan raitistelua.
Voimia ja tsemppiä!
positiivinen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ketostix » 19.3.2013 10:17:29

Kenia kirjoitti:Huomenta.Mulla on aito halu lopettaa.Vihaan tätä litkua jota kurkustani sisään kaadan.Kuka tällasta paskaa haluaa ehdointahdoin?Mä vaan en todellakaan tiedä mistä alotan!Tämä ei ole hauskaa eikä kivaa, tämä on täyttä helvettiä.

Sullehan on jo monet ehdottaneet miten sen lopettamisen voisi aloittaa, mutta eri asia on haluatko edes lopettaa juomista. Etenkään nyt kun olet löytänyt hyvän sponsorinkin, joka "auttaa" sinua kaatamalla siideriä kurkkuusi kuin Nykäs-Matti Merville ennenmuinoin.

Kenia kirjoitti:Winston kysyit mikä se mun oma lehmä on.Tätäkään ei varmasti usko mutta ystävieni kohdalla se on aito auttamisen halu,jos voin tukea ja valaa uskoa, tulee itselle hyvä mieli.Ja oon sellaisella alalla mistä monella ei ole hajuakaan noista erikoisemmista jutuista,tottakai musta on kiva jos joku soittaa ja kysyy neuvoa asiaan jonka kanssa hädässä ja mä voin siinä auttaa.

Mutta miten sä pystyt työskentelemään millään alalla tai auttamaan ketään jos olet jatkuvasti siiderissä tai umpijurrissa? :o

On hienoa jos olet työssä auttamisalalla, mutta se vain pahentaa asetelmaa jos olet sen lisäksi päihdeaddikti.
Kuten olet huomannut, auttamistyön tai alasi gloria ei tee sinua immuuniksi alkoholismille, eikä se myöskään tee kykenevämmäksi ratkaisemaan ongelmaasi ihan vain sormia napsauttamalla. Auttajakin joutuu joskus nöyrtymään autettavaksi.

Mä olen ollut katkolla sekä asiakkaana että töissä. (Luojan kiitos tässä järjestyksessä : )) En sentään samassa paikassa (vielä), vaan työpaikka oli astetta rankempi koska tarkoitettu lähinnä kovista huumeista vierottujille. Ei tämä minuakaan immuuniksi päihdeongelmalle tee, tai tee minusta vähemmän alkoholistia tai voimakkaampaa oman päihdeongelman suhteen jos sellainen minulle uudelleen kehittyisi.

Kenia kirjoitti:Tiedän kuinka vaikea on käsittää että ne ukot "traumatisoi" siellä katkolla...siellä on niitä palaverejä joihin pitää osallistua, ei siinä kai mitään mut kärhämää on mm.tv:n katselusta ja muusta, ite en niistä ota pulttia enkä moisiin osallistu mut kai se sit sellasta on siellä ja kuuluu olla...että palaverien tarkotus on kinastella kuka katsoo tv:tä ja miltä kanavalta...äsh,en ehkä osannu selittää mitä tarkotan.

No niin eli onhan siellä katkolla muutakin ohjelmaa kuin vain istua röökillä ja laahustaa käytävillä! On mm. palaverejä, joissa kenties keskustellaan osaston käytännöistä.
Ja jos tosiaan työskentelet auttamisalalla, sinulla tulisi olla myös kärsivällisyyttä ja ymmärtämystä ongelmaisia ihmisiä kohtaan. Nyt kirjoitat alentuvasti niistä "haisevassa röökihuoneessa istuvista ukoista", koska ehkä haluat olla hieman parempi juoppo kuin he.
Jokaisen ihmisen ihmisarvo on kuitenkin absoluuttinen ja yhtäläinen, ja sen sisäistäminen kuuluu myös auttamistyön etiikkaan.

Ne röökihuoneen ukot ovat samanarvoisia ihmisiä kuin sinä! Ja minä.
Ja jokainen ansaitsee tulla autetuksi, niin sinä kuin ne röökihuoneen ukotkin.

Wake up!
Mun ÄO ei oo kymmenen, vaan kaksonen! : )
Ketostix
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Silent » 19.3.2013 12:02:41

Minuakin kieltämättä todella ihmetyttää, että eihän tuo otsikko vastaa tekstejä lainkaan. Ei tunnu olevan mikään hätä. Jos olisi aidosti hätä, niin silloin otettaisiin apu vastaan. Hyvä Kenia, sen sijaan, että etsisit uusia mahdollisuuksia juopotella (kuten että menet hakemaan sitä siideriä tämän "piinaajan" luota), niin koetapa seuraavan kerran suunnata ne askelet vaikka terveyskeskukseen. Me täällä plinkissä ei voida tehdä taikatemppua, jolla sinun juominen saataisiin hallintaan.... Tiedän, että ketjun aloituksen on tarkoitus olla avunhuuto. Joten ota pliis apu vastaan! Voimia!
Tee elämästäsi kuolemisen arvoinen.
Silent
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 19.3.2013 16:04:13

Päivää,on ollutkin päivä...piinaaja vei mut kaupunkiin,hoidin käytännön asiat ja kävelin kauheessa viimassa yhteen kirjastoon jossa nyt olen.Onnistuin taas pilaamaan asioita...siis käytännön asiat hoidin mutta pysäytin linja-auton ja no,ei näitä jaksa kukaan kuunnella,horinoita.Mun elämä on tätä tässä tilassa.

Hädästä...osaan ehkä kirjoittaa sillätavoin ettei sitä huomaa.Puhun mustan valkeaksi vaikka kolmessa promillessa.Mun äänestä esim.puhelimessa ei huomaa mitään.Huono,erittäin huono ja hälyttävä asia.

Ammatissani ei ole mitään gloriaa mulle...tai sillätavoin on itselle jos yksityispuolella työskentelee.Sekin on ihan oma vika et olen suoraansanottuna juonut ainakin kaksi työpaikkaa missä olisi riittänyt kaikenlaisia työsuhde- etuja,hyvät työajat,yhteisö jne.Ei tarvitse kuin alkumaljat työpaikan yhteisissä juhlissa ja mulla se on menoa...oon pistänyt sileäksi eräänkin työpaikan koko dynamiikan juomisellani,juonimisillani,iskemällä niin varatut kuin vapaat miehet ja suututtanut naiset,sen jälkeen kiukutellut lapsellisesti ja luovinut itteni pihalle.Jättänyt perääni suljettuja ovia ja paljon kysymyksiä.

Mä en alentuvasti kirjoita omasta mielestäni katkon ukoista,siinä on takana PELKO ettei mene kauan kun itse on siinä tilassa, eli palaa katkolle uudelleen ja uudelleen,ei minkäänlaista toivoa enää palata yhteiskuntakelpoiseksi ihmiseksi!Kenenkään ihmisarvoa en kyseenalaista luoja paratkoon!

Sitäpaitsi ei ole hienoa olla töissä alalla, helpompi ois olla vaikka kaupallisella alalla,ei tarviis törmätä jatkuvasti työnpuolesta tuttuihin kun itse tarvitsee päihdepuolen apua.

Kerroinkin jo mitä teiltä pyydän(pyytähän aina voi)eli juuri sitä vertaistukea ja kokemuksia kuinka te olette selvinneet?No,teidät on ilmeisesti varustettu jollain ihmeen selviytymiskeinolla jota mulla ei ole,tarkoitan jotain henkiinjäämisnappulaa päässä!
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 19.3.2013 16:29:52

Kenia kirjoitti:Päivää,on ollutkin päivä...piinaaja vei mut kaupunkiin

Anteeksi vain jälleen suorapuheisuuteni, mutta mua alkaa nyppiä myös tuo, että kutsut piinaajaksi jotakuta, jota itse tunnut vain käyttävän hyväksesi, että saisit hoidettua asioitasi ja jatkettua ryyppäämistäsi. Ehkä kyseinen mies ei ole sinun mieleesi, mutta saattaa silti olla tosissaan sinuun ihastunut tai epätoivoinen yksinäisyydessään ja sinä leikit hänen tunteillaan :x . No joo, Silent(?) taisikin jo jotain tämän suuntaista mainita tässä ketjussa.

Kenia kirjoitti:
Mä en alentuvasti kirjoita omasta mielestäni katkon ukoista,siinä on takana PELKO ettei mene kauan kun itse on siinä tilassa, eli palaa katkolle uudelleen ja uudelleen,ei minkäänlaista toivoa enää palata yhteiskuntakelpoiseksi ihmiseksi!

Pelko on toki hankala tunne käsitellä, mutta jollet katkaise tuota ryyppäämistäsi, niin pelkosi saattaa hyvinkin muuttua todeksi ja sitten olet samanlainen, kuin ne katkon ukot :wink: . Eipä rankasta juomaputkesta yleensä ilman katkoa selviä, joten se nyt vain on se sinun ensimmäinen vaihtoehtosi, jos ongelmallesi haluat jotakin tehdä, vaikkei se katko mikään viiden tähden hotelli olisikaan ja vaikka siellä, herra paratkoon, on muitakin alkoholisteja. Katkon jälkeen voit sitten miettiä, mikä olisi sulle paras keino jatkaa raittiutta, vinkkejähän siihen on annettu täällä jo vaikka kuinka paljon.

Jos/kun tässä ketjussa ei ole tarpeeksi tarkasti kerrottu eri ihmisten omista selviytymistarinoista, niin niitä löytyy täältä Lopettajista kyllä paljon muista ketjuista, joten kannattaa tutustua niihin :wink: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomamuisto » 19.3.2013 16:36:59

Kenia, pyydät vertaistukea ja kysyt kokemuksia. Voin lyhyesti ja selkeästi kertoa kokemuksestani, että AA on toiminut vertaistukena kohdallani mainiosti. Ja uskon, että kasvokkainen tuki vaikuttaa molemminsuuntaisesti.
lomamuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja basi » 19.3.2013 16:47:37

Moi Kenia. :D

AAn askelohjelma ja vertaistuki, terapia, kirjoittelu täällä, lukeminen ja tiedon hankinta, suhteen luominen oman käsitykseni mukaiseen Jumalaan... sellaisin eväin minä selvisin.

Mutta... sitä edelsi halvaannuttava tyhjyyden tunne, täydellinen kyllästyminen juomiseen ja itseeni. Halusin jotakin muuta enemmän, kuin jatkaa juomista.
"Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself."
- Rumi
basi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Kenia » 19.3.2013 18:23:01

Itse tämän on aiheuttanut.Postilaatikossa odotti perin ilahduttava kirje lasten"suojelusta":edellytämme ja vaadimme selvityksiä päihteidenkäytöstäsi ja siitä kuinka aiot tavata lastasi.Sinun on tultava henkilökohtaisesti selvittämään meille olosuhteesi".

Voi luoja,tätä juuri tässä kaipaa,vaatimuksia,edellytyksiä ja selvityksiä joillekkin instansseille.Anteeksi kiroilu...vittuku koittaa pysytellä hengissä ja saada olla rauhassa.Ei juoda rauhassa vaan saada hengähtää!

Tämä on nyt varmaan sitä juopon/alkoholistin/päihderiippuvaisen itsesääliä: miksi MINUN ei anneta olla rauhassa,vaaditaan jokapuolelta jotain.
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kenia » 19.3.2013 18:28:17

On se saatana,itse saatana ja piru päälle tämä alkoholi.Vielä enemmän ite on pirupaska,heikko luuseri!Mut kuten kerroin,sen vuoksi mulla on se terapia.Sen kun vielä missaan...taidampa soittaa terapeutille ja kysyä muutaman asian.
Kenia
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat