Kirjoittaja Kun mikään ei riitä » 6.8.2016 14:06:02
Tämä seuraava ei liity niinkään päihteisiin ja niiden käyttöön, vaan toimii ehkä muistutuksena siitä, että se päihteistä eroon pääsy ei ole mikään tae sille, että pelkkä raittius tuo sen onnen elämään...Mutta kaikesta huolimatta, ensi kuussa tulee kolme vuotta raittiutta täyteen!!
Nyt se sitten tapahtui, minkä alitajuisesti tiesin olevani edessäni jossain vaiheessa: Uupumus, henkinen romahdus, totaaliväsy. Mutta miksi? Minullahan on monien silmissä kaikki paremmin kuin hyvin. Johdan omistamani hyvin menestyvää yritystä, olen pysynyt lähes kolme vuotta raittiina, minulla on harrastuksia, joita minulla on mahdollisuus toteuttaa taloudellisesti ja ajallisesti pienellä suunnittelulla lähes rajattomasti. Minulla on (kaiken jälkeen, ihme kyllä) perhe, omistusasunto lähes järven rannalla. Rajattomat mahdollisuudet käyttää puolen tunnin ajomatkan päässä olevaa kesämökkiä. Olen fyysisesti suht hyvässä kunnossa. Minulla on muutama erittäin läheinen ystävä. Kaiken pitäisi olla paremmin kuin hyvin. Miksi olen sitten totaalisen väsynyt kaikkeen? Miksi keväällä minulle tuli olo, etten saa mistään enää nautintoa. Kaikki tuntui vain suorittamiselta. Elämä tuntui olevan täynnä velvotteita ja vastuuta. Aamusta lähtien mahassa oli ahdistava möykky, joka pikku hiljaa kasvoi ja kasvoi. Se saattoi hävitä hetkeksi vain tullakseen isompana takaisin. Koin jatkuvaa huonoa omaatuntoa, ahdistusta ja riittämättömyyden tunnetta. Tuntui, että kannoin monien ihmisten murheita ja suruja mukanani, mutta kuitenkin samaan aikaan erkanin niistä minulle kaikkein tärkeimmistäni, perheenjäsenistä. Missään ei ollut hyvä olla. Töissä tunsin olevani vain muiden jaloissa. Pyörin ja tein asioita vailla selkeää suunnitelmaa ja päämäärää. En pystynyt keskittymään mihinkään kunnolla. Aloitin jonkun asian hoitamisen vain lopettaakseni sen melkein samoin tein siirtymällä seuraavaan tehtävään. En pystynyt enää olemaan fyysisesti paikallani, vaan vaeltelin työpaikallakin huoneesta toiseen. Työpaikalla ollessani, minut valtasi nopeasti vahva halu lähteä sieltä pois. Tunsin itseni huonoksi johtajaksi, joka vain katsoo sivusta, kun työntekijät pikkuhiljaa väsyvät, pystymättä tekemään mitään järkevää asian hyväksi. Seurasin lähes maanisesti, yötä päivää, asukaskirjauksia ja ahdistuin, jos tietyillä asukkailla oli ollut aggressiivista käyttäytymistä. Yritin käydä tilanteita työntekijöiden kanssa läpi ja miettiä erilaisia keinoja, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Työntekijät väsyivät ja riitaantuivat toistensa kanssa, mikä väsytti heitä entisestään.
Toukokuussa koin kotona asumisen niin vaikeaksi, että päätin muuttaa pois. Kaikki tapahtui todella nopeasti. Äitienpäivän jälkeisenä maanantaina ilmoitin vaimolleni haluavani erota ja jo 26.5 olin muuttanut kotoa pois vuokrakaksiooni ja aloittanut tapailun itseäni huomattavasti nuoremman naisen kanssa. Samalla kun tunsin valtavaa syyllisyyttä ratkaisustani, koin pitkästä aikaa uuden suhteen tuomaa mielihyvää. Alitajuisesti tiedostin, että tilanne oli erittäin haastava, etenkin kun kyseinen nainen työskenteli yrityksessäni ja oli itsekin vasta eronnut, mutta uuden suhteen tuoman mielihyvän tieltä onnistuin hetkeksi työntämään kaikki ikävät tunteet mielestäni. Lasten ikävä oli silti raastavan tuntuista. Kesäkuu oli töiden suhteen erittäin raastavaa. Oli miljonaa asiaa, mitkä piti saada hoidettua ennen heinäkuussa alkavaa lomaani, suhteeni työntekijäämme oli tullut julki, mikä omalla tavallaan toi uusia jännitteitä ihmisten välille. Oloni alkoi käydä sietämättömäksi, ja aloin pikku hiljaa myöntämään itselleni, että olin hukassa. Ajattelin, että kunhan kesälomani pääsee alkamaan, niin kaikki asiat helpottuvat kuin itsestään. Päätin hammasta purren selvitä lomaani asti työkuormani kanssa. Heinäkuun alussa, lomani ensimmäisellä viikolla, teimme jo aiemmin keväällä vaaramamme loman perheen kanssa ulkomaille. Olin ahdistunut. En oikein tiennyt, minne kuuluisin. Tuntui, että olin jo reilun kuukauden aikana eristäytynyt perheestäni niin paljon, että koin olevani siitä jo ulkopuolinen. Lisäksi vaikutti siltä, että vaimoni ja lasteni välinen suhde oli entisestään tiivistynyt, mikä teki oloni vielä surullisemmaksi. Mieltäni myös ahdisti se, että olin pikku hiljaa alkanut myöntämään itselleni, että suhde kotona Suomessa odottavaan ja myös omista elämänsolmujensa kanssa kamppailevaan naiseen ei tulisi kantamaan. Melko pian lomareissumme jälkeen huomasinkin makaavani yksinäisenä ja ahdistuneempana kuin koskaan aiemmin vuokrakaksion sängyssä täysin voimattomana, surun murtamana, häpeissäni ja totaalisen uupuneena. Soitin vaimolleni ja selitin parhaan kykyni mukaan tilanteen. Vaimo sanoi yrittäneensä kertoa huolestaan uupumistani kohtaan jo pitkään, mutten ollut kuunnellut häntä. Soitin seuraavana päivänä myös osakastoverileni, joka alkoi miettimään, miten tästä nyt edetään. Menin heti myös työterveyshuoltoon, jossa tilanteeni kerrottua sovimme uuden, uupumistilani kartoituskäynnin, jonka jälkeen varasin ajan työterveyspsykologille. Osakaskumppaneiden kanssa sovimme, että pitelen ”pitämättömiä lomiani” lokakuun alkuun asti, jolloin pidetään palaveri, millä eväillä tästä firmaa lähdetään viemään eteenpäin. Siihen asti vastuullani on ainoastaan laskutusten tekeminen. Nyt asun myös taas perheeni parissa ja yritämme saada asioista keskusteltua. Elämä on...