Olet täällä

Uusi yritys: raittiutta kohti

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Uusi yritys: raittiutta kohti

ViestiKirjoittaja grape2 » 13.11.2019 05:34:10

.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja grape2 » 18.11.2019 20:22:34

Romahdin taas juomaan. Nyt menen sitten vertaistukeen kunnolla. Ei auta itku näillä markkinoilla.

Tänään kuitenkin raittiina. Pitää olla kiitollinen pienistä asioista.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja grape2 » 19.11.2019 08:55:52

EI voi muuta sanoa, kuinka uutta raittiutta olen taas hakemassa.

Nyt olen soittanut ammattiapua myös. Katsotaan, miten asiat etenee.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja skorpioni » 19.11.2019 09:29:52

Hyvää selvää päivää Sinulle, Grape.
Luin ketjusi ja huomaan että moneen kertaan olet yrittänyt. Aika monta kertaa samoilla keinoilla ja samoin tuloksin. Onko nyt ammattiapuun hakeutuminen ensi kerta? Jos on niin se voi olla se joka sitten toimii. Ei kannata tehdä kymmentä kertaa samalla tavalla ja odottaa että sama teko jollain kerralla toisi eri lopputuloksen. Ammattiapu on ammatillista. Siinä on tietoa mukana. Sitä on monenlaista. Kaikille ei sama teko auta. Pitää löytää se joka itselle toimii. Mutta silti. Joskus parhaan lopputuloksen tuo se että ottaa itse vastuun. Eikä luota siihen että joku ulkopuolinen taho muuttaa jotain minun pääni sisällä. Voimia ja epämukavuuden sietokykyä Sinulle!
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 19.11.2019 21:24:59

Grape2 kirjoitti
Nyt olen soittanut ammattiapua myös. Katsotaan, miten asiat etenee.

Hyvin viisas ja toimintaan tähtäävä päätös. Ja niin kuin skorpioni kirjoitti aina saman tuloksettoman yrittämisen tavan voi hyljätä.
Tässä muutamia asioita mietittäväksesi: Kun olet käynyt AA-palavereissa, oletko ottanut jonkin palvelutehtävän hoitaaksesi? Onko sinulla tai oletko lukenut pääteoksemme Nimettömät Alkoholistit? Entä Ratkaisu-lehteä? Oletko soittanut ryhmätoverille selvin päin ennen ekaa ryyppyä?Oletko soittanut auttavaan puhelimeen? Oletko kertonut ongelmastasi jollekulle läheisellesi?

En tarkoita, että sinun tulisi vastata täällä noihin kysymyslauseisiin, ajattelen, että ne voit käsitellä omissa oloissasi. Ja ne ovat muistutuskysymyksiä myös minulle, vaikka olen saanut olla raittiina suhteellisen kauan päivän kerrallaan.

Hiljaa hyvä tulee
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape2 » 20.11.2019 03:04:02

lomapuisto kirjoitti:Kun olet käynyt AA-palavereissa, oletko ottanut jonkin palvelutehtävän hoitaaksesi?

Olen välillä, kyllä, mutta en sitoutuneena.

lomapuisto kirjoitti:Onko sinulla tai oletko lukenut pääteoksemme Nimettömät Alkoholistit?

Olen lukenut, ja luen sitä paljonkin.

lomapuisto kirjoitti:Entä Ratkaisu-lehteä?

Sitä ei tule minulle enää, tuon voisin tilata uudestaan, hyvä idea.

lomapuisto kirjoitti:Oletko soittanut ryhmätoverille selvin päin ennen ekaa ryyppyä?Oletko soittanut auttavaan puhelimeen?

Tässä täytyy tulla muutos, en ole soittanut, koska en ole halunnut, tai en ole muistanut.

lomapuisto kirjoitti:Oletko kertonut ongelmastasi jollekulle läheisellesi?

Läheiset tietävät tilanteiden vakavuuden, mutta edes omat sukulaiset eivät ymmärrä, että alkoholismi
on vakavempi sairaus kuin esimerkiksi syöpä.

Eli kyllä tuossa on selviä puutteita, joihin pyrin saamaan muutosta.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja skorpioni » 20.11.2019 07:18:14

Tuon kaiken tekeminen voi auttaa. Ei jää aikaa juomiselle.
Mutta jos AA ei edes sadalla yrityksellä tehoa niin silloin voi olla viisasta myöntää että kun se ei aivan kaikkien kohdalla tehoa niin ehkä se on omalla kohdalla niin että on aika kääntää kelkka toiseen suuntaan.
Raittiutta toivotan Sinulle. Tavalla tai toisella se on mahdollista saavuttaa.
Kun johonkin tapaan urautuu tuntuu pahalta myöntää että tästä ei mitään näin tule. Se voi olla kynnys. Rauha kanssasi, sinulla on mahdollisuus kuten kaikilla. Mikä on Sinun oikea polkusi raittiuteen sitä ei voi muut tietää. Uskon että sen vielä löydät.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 20.11.2019 14:42:42

Hei grape2!

Mukava, että vastasit näin nopeasti ja selkeästi. Alkoholistin raitistumiseen on tietenkin monta tietä. Vertaistuen olen kokenut raittiuden lisäksi ihmissuhteiden kehittymisen ja syntymisen takia varsin myönteiseksi. Erityisesti uusien tuttavien ja raittiiden ystävien ansiosta elämä on muuttunut tasaisemmaksi ja ikäänkuin askelmaa tai paria korkeammalle näköalatasenteelle.
Soitankin tämän kirjoitettuani lähellä asuvalle ryhmätoverille, jos vaikka tavattaisiin illemmällä kahvilassa. Jos emme tapaa, haastellaan jostain muusta.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape2 » 23.11.2019 07:00:30

Skorpioni, olen vähän samoin ajatuksin täällä liikkeellä nyt. AA on tosiaan auttanut monia, mutta jos itse olen yrittänyt sitä kautta vuosia, ja vielä rämpii, on aika tehdä muuta, ja siksi otinkin yhteyttä paikkakunnan A-Klinikkaan, ja sitä kautta sainkin aikaa ongelmani kartoitukseen.

Uskoisin, että tulen käyttämään vertaistukea jatkossa ylläpitääkseni raittiutta, mutta nyt on saatava tämä akuutti rämpiminen loppumaan, eli se, että muutaman viikon välein alan taas juomaan. Se ei edes AA:ssa ole ihan normaalia.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 23.11.2019 18:11:15

Niin, ehkä on paikallaan joskus arvioida asioita uudelleen.
Monilla eri ideologioilla höystettynä on alkoholismista selviydytty.
Mikä on kenenkin kohdalla se oikea, sitä on sivustaseuraajan mahdoton lähteä arvioimaan.

Varmasti on, kuten tällä palstallakin saamme toistuvasti lukea, ihmisiä jotka ovat tiukasti AA-liikkeen katsomusten kannalla ja ovat kokeneet oman selviytymisensä olevan juuri sen ansiota.
Ja on saman verran niitä jotka ovat aivan päinvastaisella maailmankatsomuksella muuttaneet elämänsä päihdeongelmasta riippumattomaksi.

Ikävää on se, että ihminen kovin mielellään tarttuu johonkin ohjelmaan tai ideologiaan siksi että sen piirissä "on niin mukavia ihmisiä" tai siksi että on itse sen tuhansien joukosta valinnut ja olisi hiukan vaikeaa itselleen myöntää että ei se sitten käytännössä toiminutkaan...

Onneksi siitä ei tarvitse omantunnontuskia potea eikä kenellekään olla tilivelvollinen. Ainakin minä olen elämäsäni erehtynyt moneen kertaan ja monta asiaa osannut seuraavalla harkintakerralla valita jo paremmin. Ja totta, joskus on se toinenkin valinta osoittautunut enemmän sanahelinäksi kuin toimivaksi totuudeksi -sitten vaan on taas aika kääntää selkä, poisoppia fraaseista ja funtsia taas.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape2 » 23.11.2019 23:44:38

Kiitos viesteistänne, sinullekin, Mies metsänreunasta.

Ehkä juuri tuo pysähtyminen, oman tilanteen uudella tavalla kartoitus, ilman, että jään sompaamaan minkään tietyn vertaistuen hokemia, voisi luoda uutta ajatusta, asennetta, rohkeuttakin.

Nyt on lauantai-ilta, olen ollut aamusta lähtien tietoinen, että olisi mahdollista, että tänään voisi tulla viinahimo, mutta se ei tullut, toisaalta varmaan se, että olen yrittänyt tätä raittiutta ehkä samankaltaisella asenteella, kuin aikoinaan sain vuoden raittiuden, on auttanut.
Eli se, että en nosta mitään yhteisöä oman itsemääräämisoikeuteni yläpuolelle, että rohkenen ajatella omilla aivoillani, ja jopa sallia viina-ajatusten tulla ja mennä _ilman_ paniikkia, ehkä tässä jotain uuden kaltaista. Päivä kerrallaan, rennosti, armollisesti, itseäänkin kohtaan armollisesti...
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja grape2 » 26.11.2019 23:18:08

Raittius etenee, mutta tämä ei ole mitään uutta. Edelleenkin ainoa haaste on se, mitä tehdä, kun tulee viinahimo tai halu juoda, vaikka ei pitäisikään.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Sorb » 27.11.2019 00:23:54

Moi grape2,
Kanssakulkija sorbilta tervehdys pitkästä aikaa sinne suuntaan.
Mulla ei liene vara neuvoa mitään. Sen verran olen matkalla kaatuillut.

Mut se mitä itse yritän nyt.
Pelaan aikaa; jos huomenna janottaa vielä, harkitsen uudestaan asiaa. Ja jos sit oikeasti tekee vielä huomenna mieli, niin käytän seuraavan oljenkorren ja kilautan kaverille.
Tää on ainakin toistaiseksi homma toiminut hyvin.
Isosti voimia sinne!
-sorb
Sorb
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape2 » 28.11.2019 00:13:39

Tuossahan se vinkki on, joka voisi toimia, kiitos Sorb!

Tänään en juo vaikka janottaisi, jos huomenna janottaa, soitto ja ryhmään vaikkapa.

Jos janottaa 3-4 päivää, se taitaa mennä sitten yli voimien, mutta ei minua koskaan ole janottanut muutamaa tuntia kauempaa.
Yleensä seuraava päivä ollut helpompi.

Ja nyt siis onneksi ei janota, mutta katsotaan miten viikonloppu menee.

Hyvä tosiaan on varautua himoihin, mutta kuten Andante täällä (ja muutkin) ovat kirjoittaneet, ei sen takia kannata pelätä tai panikoida, sellainen reagointi oikeastaan voi ajaa siihen juomiseen. Eli rauhaisaa hengittämistä, soittoa kaverille, ja pitkittää hinnalla millä hyvänsä juomisaikomuksia...
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

Edellinen

Paluu Me Lopettajat