Olet täällä

Uusi yritys: raittiutta kohti

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Uusi yritys: raittiutta kohti

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 8.1.2017 16:35:11

Grape kirjoitti
Taas on ollut retkahduksia. Täytyy tuossa tarkentaa aiempaa viestäni: ei minun mielestäni AA ole antanut pysyvämpää raittiutta, vaan se oma päätös ja halu hankkiutua eroon viinasta. AA muiden hoitomuotojen muassa on kyllä auttanut. Mutta nytkin kävi sitten niin, että laitoin AA:n jonkinlaiseksi jumalaksi itselleni, ja eihän se käy: kyllä Jumalan on oltava Jumala, ja hoitomuodot ovat hoitomuotoja. Ehkä AA:ssa on kyllä vähän sellaista painostusta, että pitäisi käydä usein AA:ssa... se häiritsee minua hieman. Toinen asia, mikä häiritsee, on se, että en aina halua ylipäätään tavata koko ajan muita alkoholisteja, jotka puhuvat paljonkin viinasta ja sen käytöstä. No täytyy nyt katsoa, että mitä teen...

AA ei ole kaikkiin hetkessä pätevä keino luopua juomisesta. Eikä se ole hoitoa, vaan kokemuksiin perustuva menetelmä, jolla joukko alkoholisteja on päässyt raittiuden alkuun ja toipumaan. On jokaisen oma asia, mitä haluaa ja pystyy omaksumaan AA:n ohjelmasta ja palavereissa käynneistä, samoin mitä palvelutehtäviä haluaa ottaa vastuulleen. Tärkeää on esimerkiksi löytää itselleen sopiva rytmi itsekseen olemiseen ja palavereissa käyntiin. Perhe, opiskelu, työ, varsinkin vuorotyö ja harrastukset pitää ottaa huomioon aikaansa jakaessaan.

Pääkaupunkiseudulla ja suuremmissa kaupungeissa on paljon aa-ryhmätarjontaa, mutta on myös paljon muuta, missä voi tavata muita kuin alkoholisteja. Kuulostele ryhmissä, mitä muut tekevät ja miten he ovat löytäneet tiensä tavalliseen elämään ja muiden ihmisten seuraan, salille, seurakuntaan, musiikin pariin, työväenopistoon, politiikkaan, hyväntekeväisyyteen, työttömien yhdistyksiin, mielenterveyskuntoutujiin, urheiluseuroihin, ladulle tai jäälle luistelemaan tai pilkille. Parista tämän tapaisesta minäkin olen raitistuttuani uskaltautunut hakemaan sisältöä elämääni. Mutta myös toisten aa-laisten kanssa touhuamisesta palaverien lisäksi, ja jotkut selvittelevät elämänsä solmuja AAL:ssä tai Al-Anonissa, jotkut myös NA:ssa. Terapia ja yhteiskunnan tarjoama päihdehoito ovat myös harkinnan mukaan käytettävissä.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kalevi_Kalsari » 8.1.2017 17:28:45

Työpaikat,perheet ja kaverit on heitettävä ulos elämästään jos ne tulevat Sinun ja palaverien väliin.. ONLY AA voi olla elämösi perusta.. Jos joku kritisoi palavereissa käymistäsi -on sinun valittava herrasi.. joko AA tai jokin muu..jos valitset "joku muu" JOUDUT JUOMAAN!!..muta jos valitset "AA on elämäni asia NR UNO!!" silloin pysyt raittiina ja et joudu juomaan.. Työpaikkani oli sellainen että se tuli minun ja AA:n väliin niin heitin sen työpaikan ulos elämästäni - siinä lähti asunto ja akkakin mutta olen nyt RAITIS!! antaisin KAIKEN jos AA sitä vaatisi!!!! jos minut uhattaisiin telottaa jos en luovu AA:sta..sanoisin!! ANTAKAA TULLA VAAN!! mutta AA on YKKÖNEN!!!!!!
Kirjoitukseni loppuvat tähän kirjoitukseen - hyvää jatkoa
Kalevi_Kalsari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape » 8.1.2017 18:19:06

Kalevi Kalsari, kiitos nauruista muuten niin ankeaan päivään! :D
grape
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape » 16.1.2017 22:07:04

Hienoa Kalevi Kalsari, että olet löytänyt AA-totuuden elämääsi. Itsekin nyt olen nöyrtynyt ja ymmärrän taas, että vain AA voi antaa minulle raittiuden. AA ja Jumala. For ever.
grape
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape » 20.1.2017 09:49:01

Täytyy nyt palata rauhassa lähtöpisteeseen. Minun on löydettävä se viisasten kivi oman elämän kohdallani. Raittius on tärkeää, ja sen löytyminen myöskin oleellista, mutta pakottamalla se ei löydy... AA on tärkeää, erityisesti monille muille, mutta täytyy katsoa, miten se ulottuu omaan elämääni...
grape
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 20.1.2017 10:43:14

Minun on löydettävä se viisasten kivi oman elämän kohdallani.

Yksi viisasten kivi on toinen alkoholisti.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grip » 20.1.2017 16:23:43

Mä en nyt jaksanut lukea ketjuasi läpi joten voi olla, että olet tätä jo puinutkin, mutta oletko koskaan miettinyt kuviota siltä kantilta, että kenties sulla on jotain käsittelemättömiä juttuja alitajunnassa, jotka sitten säännöllisen epäsäännöllisesti tulevat pintaan ja käytät alkoholia ikään kuin lääkitäksesi sitä oloa, mitä se sitten ikinä onkaan? Oletko pystynyt/ehtinyt tutkiskelemaan miltä oikeasti tuntuu ja missä kohdin esim. kehoa kun napsuttaa? Onko se olo täysin sietämätön, vaiko jokin muu? Voisiko juomisen sijaan kehittää korvaavaa toimintaa siinä hetkessä?
grip

ViestiKirjoittaja grape » 22.1.2017 15:45:47

grip, minusta osut kysymyksilläsi ongelman ytimeen... olen melkoisen varma, että juuri noin on, kuten ilmaisit... jotain on sisältä "tulossa" ulos... levottomuuden takaa, ja tuntuu, että olen aina paennut sitä jotain itsessäni. Tuntuu suorastaan oudolta, että miksi vapaat vkonloput aikaansaavat minussa levottomuutta, eli siis: mikä on levottomuuden taustalla, mikä laittaa juoksemaan alkoa hakemaan...
grape
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape » 24.1.2017 22:25:13

Lopetan tämän ketjun tähän. Haen apua AA:sta, on turha jauhaa täällä erilaisia luovia ratkaisuja, kun mikään muu ei ole minua auttanut kuin AA. Mahdollisesti palaan tänne joskus kertomaan kuulumisia.

=== KETJU PÄÄTTYNYT ===
grape
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jartsi » 24.1.2017 23:13:45

Monesko kerta?

Toivotaan että se tällä kertaa saa aikaan muutoksen.

Onnea!
Jartsi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape2 » 21.9.2019 21:57:32

Olen uudistunut. Lukuisien retkahdusten jälkeen haen raittiutta nyt uudestaan.

Raittius. Nyt.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja grape2 » 21.9.2019 21:59:13

grape kirjoitti:Lopetan tämän ketjun tähän. Haen apua AA:sta, on turha jauhaa täällä erilaisia luovia ratkaisuja, kun mikään muu ei ole minua auttanut kuin AA. Mahdollisesti palaan tänne joskus kertomaan kuulumisia.

=== KETJU PÄÄTTYNYT ===

Ihme on tapahtunut, ketju jatkuu. Tällä kertaa haen raittiutta modernin ottein.

Raittius. Tule. Kiitos. Kumarrus.

Armo. Elämä. Uudistuminen. Ilo. Rauha. Tuskankin keskellä - raittius.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 21.9.2019 22:48:49

No terve.
Hyvä että yritystä löytyy. Kuinka AA reissut sujui?
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 22.9.2019 06:50:20

Selvää elämää toivottelen, Grape.
Joskus ehkä kannattaisi uskoa että loputtomiin ei kannata tehdä jotain kerta toisensa jälkeen samalla tavalla ja odottaa että jonkin ihmeen kautta jollain kerralla sama rutiini tuottaisi aivan erilaisen tuloksen.
Ihan hyvät mahdollisuudethan sinulla on elämäntapamuutokseen, juomisen suhteen.
Muutama vuosi sitten kerroit että nuoremmilla on helpompaa, heillä on edessään paljon enmmän elämää.
No, taidat olla nyt suunilleen saman iäkäinen kuin minä olin alkoholismista irrottautuessani -ja nyt olen sitä mieltä että edelleen, kymmenen vuotta myöhemmin, edessä on vielä paljon.

Tulevaisuutta on sinullakin, usko pois.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grape2 » 22.9.2019 10:51:46

0132 kirjoitti:No terve.
Hyvä että yritystä löytyy. Kuinka AA reissut sujui?

Vaihtelevalla menestyksellä ja vaihtelevalla sitoutuneisuudella.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat