Olet täällä

Keski-ikäiset naiset, huhuu?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Keski-ikäiset naiset, huhuu?

ViestiKirjoittaja Iltaoluet » 10.3.2015 19:30:10

Aloitan uuden ketjun -toivottavasti tästä tulee ketju :D . Olen helmikuussa tullut (uudestaan) foorumille toisessa ketjussa "Elämää vielä edessä?", ja olen itse siis keski-ikäinen nainen. Nyt tällä erää 6. pvä raittiutta menossa. Olen lukenut paljon plinkin tekstejä ja erityisesti naisten kertomuksia, koska niihin on helpompi samaistua. Osataan me naiset kyllä juoda kuin miehet, mutta silti me ollaan naisia, alkoholi vaikuttaa meihin eri tavalla, haitat ym. tulevat nopeammin jne. Eli "siskojen" vertaistukea kaipaan enemmän. Paljon täällä on ollut hyviä kirjoituksia, joihin on helposti voinut samaistua monessa kohtaa, kiitos Lukijatar ja Mrs.MiddleAge mm. :) Te olettekin jo pitkällä verrattuna tällaiseen alun kipuilijaan. Äsken lueskelin "kerttulin" ketjusta tämän alkuvuoden kirjoituksia, sieltä tulikin mieleeni huhuilla, mitä mahdollisesti kuuluu kerttulille?, entä marianne o?, joka kirjoitti samassa ketjussa. Entä "syystuulet" jossakin ketjussa tai MsGroove? Eli naisten vertaistukea tässä kaipaillaan nyt tällä kivikkoisella polulla. Ps. Saa miehetkin kommentoida.
Iltaoluet
Miedosti panostava jäsen

Re: Keski-ikäiset naiset, huhuu?

ViestiKirjoittaja Mrs.MiddleAge » 10.3.2015 21:31:37

Tämä keski-ikäinen nainen tuli juuri saunasta...

Taitaa olla tänään päivä 125 lopettamisen jälkeen. tämä raitistuminen oli TODELLA vaikeaa minulle pitkään, vasta siinä 3 kk kohdalla pahanolon sumu alkoi hälvetä elämästä ja nyt tuntuu hyvältä. En voi liikaa korostaa, että - ainakin minulla - tämä raitistuminen on ollut monen, monen, monen vuoden prosessi. Olen lopettanut niin monta kertaa, että en edes muista. Pahimmassa alkumasennuksessa (joka ilmeisesti pääsi tajuntaan vasta, kun alkoholipuudutus hellitti) minä olin avioeromassa, vaihtamassa työpaikkaa, ammattia ja pahimmillaan minulla oli jopa itsetuhoisia ajatuksia, joka tekee pahaa itselleenkään myöntää.

Juuri nyt voin hyvin ja ajattelen, että kaikki nuo todella alavireiset olotilat ovat palvelleet jotakin tarkoitusta. En osaa oikein kuvailla mitä, mutta näemmä minun piti ottaa vauhtia todella syvästä rotkosta päästäkseni eteenpäin. Olen löytänyt omasta, loppujen lopuksi aika tavallisesta elämästäni aivan valtavasti iloa. En olisi ikinä uskonut, että voin onnistua alkoholin pois jättämisessä. Jonkinlainen lopullinen vastuunotto omasta onnellisuudesta tähän prosessiin minulla liittyy. En voi valita olosuhteita, mutta voin valita, miten reagoin eri tilanteisiin ja asioihin. Tähän liittyy voimakkaasti myös uudenlaisen yhteyden löytäminen muihin ihmisiin ja hyväntahtoisen huumorin viljeleminen aktiivisesti. Sekä myönteisen ajattelun harjoittaminen kaikenkaikkiaan. Sanahelinää, on helppo todeta. Minä olen kokenut, että kun näitä asioita käsitteviä kirjoja lukee (tai netistäkin löytyy paljon materiaalia) niin jotakin siitä siirtyy alitajuntaan ja sieltä pikkuhiljaa käytännön toimintaan...

Taas kerran mainitsen Jean Kirkpatrickin kirjan Täyskäännös (alk.per Turnabout) lukekaa hyvät naiset! Minä olen lukenut tuon kirjan uudelleen ja uudelleen, enkä koskaan luovu siitä.

Sitä on lähes mahdoton käsittää, miten paljon alkoholismi vääristää ajattelua. Muutamia vuosia sitten minä ajattelin, että jos ei ole mitään juotavaa, päivä menee ikäänkuin hukkaan. Viikonloppu ilman alkoa oli totaalisen mahdoton ajatus.

Nyt nautin virkeästä olosta, hyvästä yöunesta, VAPAUDESTA ja siitä, että olen (uskaltanut?) päästää myönteisen energian virtaamaan elämäääni. En mistään hinnasta vaihtaisi takaisin juovaan elämään. Tämän sanon tietoisena siitä, että vuosikymmeniäkin raittiina pysyneet henkilöt ovat ratkahtaneet ja minulla tuo vaara on olemassa koko loppuelämän. Mutta nyt on nyt ja tänään en juo.

Plinkki on minulle ollut ainoa vertaistuki yhden minulle tutun ihmisen lisäksi. Plinkki on ollut minulle äärimmäisen tärkeä. eka kertoja kirjauduin vuoden 2005 paikkeilla, mutta paljon piti vielä alkoholia virrata suonissa, ennenkuin tähän asti olen päässyt. Se halu lopettaa on ollut läsnä jo vuosia ja vuosia - myös juodessa. Niin Sinullakin, eikö?

Voimia Siinulle, et ole yksin ja raitistuminen ei onnistu varmaankaan useimmiten kerrasta. Onneksi me naiset olemme sitkeitä ja taistelunhaluisia. Tässä taistelussa on vain voitettavaa.

Lämpimin ajatuksin ja olkoon voima kanssasi!
Mrs.MiddleAge
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Iltaoluet » 10.3.2015 22:25:59

Kiitos Mrs.MiddleAge hienosta tekstistä. Palaan tähän varmasti vielä monta kertaa. Tuo "Täyskäännös" löytyy mun yöpöydän laatikosta. (Ollut siellä jo pari vuotta.) Eilen siihen jo tartuin, ehkä viimeinkin luen sen. Aika on kypsä. Kiitos vielä sinulle.
Iltaoluet
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helisee » 10.3.2015 22:37:18

Heippa, Mulla on kokemusta raitistumisesta pariin otteeseen. Tunne-elämä tuppaa alkuun seilaamaan laidasta laitaan. Alkuun on masennusta ja ahdistusta. Sitten myöhemmin kirjo kasvaa ja tunnetilat saattaa heilahdella rajusti, aamulla saattaa olla tosi iloinen ja illalla itkeskellä hillittömästi. Välillä tulee uskomattomia väsymysjaksoja. - Niin ja ajatusmaailma on ihan oma lukunsa, se kun seilaa menneisyyteen ja tulevaisuuteen. Kannattais yrittää pysytellä tässä hetkessä. Kaikenlaiset pelot on aivan tyypillistä. Koita helliä itseäsi. tehdä niitä mukavia asioita ja syödä hyvin. Hauskat elokuvat ja mielenkiintoiset elokuvat poistaa masennusta ja ahdistusta. Shoppailu on helevetin hyvää lääkettä. Ja parasta on kun pystyy heittäytymään lasten kanssa leikkimään oikein kunnolla. Se on tosi kova paikka jos kumppani käyttää siinä vieressä. Mä en osaa noita raittiuspäiviä laskea, tää menee luonnostaan. Päivä kerrallaan se on mennyt, välillä ihan hetki kerrallaan.
helisee
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lukijatar » 10.3.2015 23:59:52

Iltaa Iltaolusille,

Kiitos uudesta ketjusta - kyllä meitä "keski-äkäisiä" naisia täällä sen verran on, että saadaan pidettyä ketju pinnalla!
Itse ilahduin myös alussa siitä , että oli samaistumisen mahdollisuuksia (ja tietysti vieläkin).

Ei se alku minullakaan kovin auvoista ollut, jos katsot ketjuni alkupäätä. En edes kehdannut tulla kertomaan, että jatkoin juomista, jäin vain pois. Tarvittiin sitten oma pohjakosketus ja se kuuluisa "naksahdus" ennen kuin alkoi sujua.

Tuosta Mrs. M:n hienosta kuvauksesta tunnistan myös itseni, tätä lukuunottamatta:

[]Pahimmassa alkumasennuksessa (joka ilmeisesti pääsi tajuntaan vasta, kun alkoholipuudutus hellitti) minä olin avioeromassa, vaihtamassa työpaikkaa, ammattia ja pahimmillaan minulla oli jopa itsetuhoisia ajatuksia, joka tekee pahaa itselleenkään myöntää[]

L:tar
Tiedänkö oikeasti asioita itsestäni?
Lukijatar
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja jaana.muru » 11.3.2015 13:46:32

Täällä myös yksi keski-ikäinen alkoholistinainen :D Heinäkuussa tulee raitista aikaa viisi vuotta täyteen. Jos haluat tarinaani lukea, niin se on jossain tuolla pölyttyneenä... ketjun nimi on " testin tulos " . Pitkästä aikaa tulikin muuten mieleen , että miksi nimesin ketjun noin... sehän lähti siitä kun tein alkoholiriippuvuus testin ja tulos oli; voimakas riippuvuus.
*Toisinaan vaikeat ratkaisut helpottavat elämää ja helpot ratkaisut vaikeuttavat sitä*
jaana.muru
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helisee » 11.3.2015 20:22:12

Heippan taas, univaikeuksiin on olemassa loistava luomu lääke. Se on suklaakeksit ja suklaa yleensä, vaan suklaapäällysteiset keksit on parasta ja vielä mutustelu sängyssä. Raittiutta aloitteleva tietysti päättää parantaa koko elämänsa kertalaakista ja luopua kaikesta epäterveellisestä, aloittaa tehokkaan dietin ja kunnostautua kuntoilussa. Positiivisten seurausten huomaaminen johtaa helposti itselleen asetettavien vaatimusten liian nopeaan kasvuun ja kun sitten kokeekin väsymystä ja epäonnistumista, on yksi tapa lääkitä itseään kunnon känni. Ja jos näissäkin pyrkimyisissä sitten onnistuu, on taas vaarassa itsensä palkitseminen kunnon kännillä.

Unettomuudesta raittiinakin kärsineenä, olen mussuttanut vuosien varrella kaikenlaisia nukahtamispillereitä. Enää en niihin koske. Käytän suklaata, jäätelöä tai muuta herkkua mieltymyksen mukaan. Mahdolliset lisäkilot saa sitten myöhemmin pois. Mässäily, yksi seitsemästä kuolemansynnistä, voi alkuvaiheessa auttaa sekä ahdistukseen, masennukseen ja unettomuuteen. :!:
helisee
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Piilojuopporouva » 13.3.2015 22:39:16

Hei,

en tiedä, olenko minä vielä virallisesti keski-iässä (olen kohta 35v), mutta elämäntilanne ulkoisesti ainakin on se. On kohta kouluikäinen lapsi, omakotitalo, mies jne... Mutta ne on ainakin jonkin verran kuliseja vain. Lapsen olen onneksi saanut pidettyä tämän kaiken ulkopuolella, uskon niin. Sillä nykyisin tapanani on ottaa vain muutama siideri aina illan päätteeksi. Nytkin kurkkukipuun pari rommikaakaota...

Minulla on sellainen tilanne, että tyhmpäisee koko ajan. Vituttaa mies.Kunpa olisin itsenäinen. Mutta voisin ja todennäköisestikin olisin ihan yhtä juoppo silti.

Tämä on tällaista "siistiä" jakkupukunaisten juopottelua, tietänet varmaan...

Minä palaan tänne kerta toisensa jälkeen itkemään sitä, että kun olen juoppo. Ainoastaan, kun muutimme lapsen kanssa vähäksi aikaa pois kotoa, pysyin suunnilleen kauempana alkosta, mutta en ihan kokonaan silloinkaan. Mutta paremmin pysyin ruodussa kuin nyt. Otin ehkä pari sidukkaa, ja iltaysiltä nukkumaan.

Samassa veneessä tässä ollaan. Minä olen uskomattoman masentunut nyt, lääkärin mukaan täysin toimintakyvytön, vaikka olen ihan OK koulutettu jne. Mutta tässä pitäisi nyt kyetä ottamaan se NIIN kuuluisa "itseä niskasta kiinni". NIINPÄ. Helppo sieltä pusikoista on huudella, että ota itseänsi nyt niskasta kiinni, ne ovat niitä jotka eivät tajua, että tämä on SAIRAUS :evil: Minun lääkärini ONNEKSI tajuaa!
Piilojuopporouva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helisee » 14.3.2015 09:24:45

Pahimmassa alkumasennuksessa (joka ilmeisesti pääsi tajuntaan vasta, kun alkoholipuudutus hellitti) minä olin avioeromassa, vaihtamassa työpaikkaa, ammattia ja pahimmillaan minulla oli jopa itsetuhoisia ajatuksia, joka tekee pahaa itselleenkään myöntää. Näin kertoo Mrs.Middleage. Juuri tällaista se oli ensimmäisellä kerralla.

Syyllisiä ja syitä löytyy juomiseen loputtomasti, ainakin alkoholisti on niitä etevä vekkuli keksimään. Se kuuluu sairauden luonteeseen.
helisee
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lukijatar » 14.3.2015 09:27:24

Joo, suklaa toimii, M.O.T. :oops:

Piilojuoppis, haluatko kertoa, mitä tapahtui - mihin itsenäistymisesi tyssäsi?

Lukijatar
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 14.3.2015 11:25:33

Piilojuopporouva kirjoitti: Lapsen olen onneksi saanut pidettyä tämän kaiken ulkopuolella, uskon niin.

Niinhän sinä tahdot itsellesi uskotella. Vaikka juomisesi pysyisikin nykyisin parissa siiderissä per ilta, josta nyt ei kovin kummoista ja toimintakykyä haittaavaa känniä saa aikaiseksi, niin mites tuo kokonaistilanne? Eikös lapsesi ollut varsin iloinen siitä, kun muutitte kahdestaan pois miehesi/lapsesi isän luota? Miten hän nyt tähän muutokseen suhtautuu? Vaikkei juomisesi olekaan kenenkään muun aiheuttamaa, kuin sinun itsesi, niin kyllä se paska(Kirjoituksestasi päätellen siis edelleen paska) parisuhde hankaloittaa oloasi ja pahentaa masennusoireitasi kaiketi sen verran, ettei siinä jamassa niin kovin helppoa ole selvinpäin kestääkään :? . Joo, mä olen edelleen siitä lapsesta huolissani, sinä voit soutaa ja huovata ja siinä ohella ryypätä niin paljon, kuin sielusi sietää, mutta ajattele nyt, helvetti soikoon, lastasi :evil: .

Tämä keski-ikäinen(? Kohta 35-vuotias) sekakäyttäjänainen painuu takaisin Saunan lauteille :arrow:
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 14.3.2015 16:08:17

Samaa mieltä viimeisestä, sinne sä W kuulutkin, sillä muuten meillä ei ois saunamajuria ollenkaan...
Bentsoitta 2013 - 2015, ja 22.2.2017 alkaen,
selkeenä sulhasena since 8.1.2019, aye !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lukijatar » 14.3.2015 21:57:28

Tuutko 7-kymppi portsariksi tähän Huhuu-baariin?
Osa meistä on nimittäin "salongeissaan tissuttelevia hienostorouvia" ja tarttee varjelusta ulkona odottavalta todellisuudelta. Työsuhde toistaiseksi olematon.
Lisätietoja:

.
Lukijatar
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helisee » 15.3.2015 10:49:16

Hitsi, kylä kyllä nauratti Lukijattaren kommentti. Voisko ennää paremmin tokaista. HIHIHIHII :lol:
helisee
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Rooibos » 15.3.2015 11:46:41

Hyvä Lukijatar! :D Huhuu-baari :lol:
Rooibos
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat