Olet täällä

Keski-ikäiset naiset, huhuu?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Keski-ikäiset naiset, huhuu?

ViestiKirjoittaja rairai » 18.6.2018 08:16:36

Päivä kerrallaan raittiina. Tällä viikolla tulee juhannuksen kunniaksi 3 kuukautta raitista elämää täyteen.
En koe, että mitään älytöntä himoa alkoholiin olisi missään vaiheessa ollut. Elämä rullailee ja usko siihen, että mieltä painavat asiat järjestyy tavalla tai toisella on vahva.

Viime viikolla näin läheltä tuttavan täydellisen retkahduksen. Löysin sen hotellista sammuneena (pyysi mut hakeen sieltä poies) ja olikin ensimmäinen kerta, kun hänet näin humalassa. Siinä tapahtui sitten kaikenlaista ja jossain vaiheessa mulla oli olo, että mulla on joko hirveä krapula tai olen ainakin kahden promille humalassa. No ehkä se taas opetti, että ei kannata kuvitellakaan ottavansa sitä yhtä.

Jotenkin odottelen sitä himoa tulevaksi vahvemmin.. Ja koetan miettiä valmiiksi, miten sen sitten selätän.
Ryhmissä en oo nyt saanut käytyä. Mulla on jotenkin tosi uupunut/väsynyt olo ollut enkä ole toisaalta sitä kokenut tarpeelliseksi. Avomyllystä saatu retkahduksen ehkäisyn työkirja tuli lueskeltua läpi jossain vaiheessa, kun oli vähän hankalampi viikonloppu. Se auttoi viemään levottomuuden pois.

Pari isompaa asiaa, jos saisi hoidettua/järjestymään, niin helpottaisi mieltä (ja rahatilannetta) aika lailla. Voisi sitten elää ilman niitä huolia. Toinen on kyllä vaan omasta saamattomuudesta kiinni.

Mutta päivä kerrallaan, kohta taas mennään syksyä kohti ja toivotaan aurinkoisia päiviä vielä tälle kesälle.

Tsemppiä kaikille :)
rairai
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Pamela60 » 19.6.2018 16:36:10

Minäkin keski-ikäinen nainen täältä moikkaan! Rai-Rai on on minua pari viikkoa edellä, minulle 3kk raittiina täyttyy heinäkuun alussa. Samanlainen olo myös, väsynyt, en ole ryhmissä nyt käynyt. Uupunut työstä. Lepoa tarvitsen nyt paljon. En ole aloittanut liikunta harrastusta enkä laihtunut vaikka lopetin viinin kittaamisen. Minäkin vähän pelkään että tuleeko milloin semmoinen hirveä juomisen himo kun ei ole vielä tullut. Jotenkin on semmoinen olo ettei ikinä enää siihen takaisin. Ja halu pysyä raittiina on koko ajan vaan vahvistunut. Silti kun lukee juttuja muiden retkahduksista niin kyllä se pitää nöyränä tyttönä. Koen suurta kiitollisuutta siitä jos ei enää tarvitse pohjemmalle mennä. Ihan tavallinen hyvä arki riittää. Nautin sateen tuoksusta ulkona. Luonto niin kaipasi vettä. Toivotan elämäntäyteistä keskikesän juhlaa kaikille!
Yhdessä olemme enemmän.
Pamela60
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sinisilmä63 (poistunut käyttäjä) » 19.6.2018 19:36:58

Meitä oli pari samanikäistä naista jotka aloimme raitistua yhtä aikaa. Minä pysyin raittiina hän ei. Vaikka kuinka yritin kannustaa ja tukea häntä niin mikään ei auttanut. Ja moni muu tipahti. Olen vuosien saatossa ihmetellyt miksi minä sain olla raittiina ja tuo toinen ei. Varsinkin ex-miehelleni toivoin ja rukoilin raittiutta, niin ei, ei hän pysynyt. Se on täysi arvoitus miksi säästyin siltä, ehken olisi päässyt enää kiinni raittiuteen jos olisin välillä juonut.
Raittiuden alussa varsinkin pelkäsin ihan hirveästi että retkahdan. Rukoilin tosi paljon ja noudatin AA-ohjelmaa niin tarkoin kuin vain ymmärsin ja en uskaltanut jäädä ryhmistä pois minkään syyn takia, se oli aina ykkösenä elämässäni silloin, koska mitään muuta ei olisi ollut jos olisin juonut. Tajusin että tuhoutuisin jos retkahtaisin.
Niinkuin ryhmässä usein sanottiin: ensimmäiset asiat ensiksi.
sinisilmä63 (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja 0132 » 21.6.2018 02:24:11

Hei Sinisilmä63
Kiitos kirjoituksistasi.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja hopeapeili21 » 10.10.2018 17:51:28

Herättelelen keski-ikäisten naisten ketjua jälleen henkiin, näemmä juhannuksen korvalla on viimeiset kirjoittelut olleet täällä.

Tervetuloa kirjoittelemaan ikätoveridaamit - ja myös kaikki henkisesti keski-ikäiset naiset! Naisten päihdeongelmassa salailu ja piilottelu (myös itseltä) ovat ehkä vielä miehiä voimakkaammin läsnä, yleistyksiä on toki vaarallista tehdä. Silti yhdistelmä vaimo, äiti - ja alkoholisti on kova syyllisyyden taakka kantaa.

Meitä on pajon tässä raitistujien kuorossa, niin tällainen nimikkoketju on kiva olemassa. Itselleni tulee kait huomenna kolme viikkoa täyteen ties monennetta (kymmenettä) raittiutta ja olen iloinen jokaisesta raittiina vietetystä päivästä. Tuntuukin, että juuri tällä hetkellä masennus ja ajoittain todella voimakas ahdistus ovat päällimmäiset tunteet. Eli ongelmat eivät elämästä katoa raitistumisen myötä - tulevat vain näkyviksi ja tuntuviksi uudella tavalla ilman alkoholihuuruja!

Ahdistuksen hallintaan on lääkkeitä, mutta olen hiukan huolissani koukuttumisesta lääkkeisiin... Vielä en tuota itsessäni tunnista, mutta varuillaan on syytä olla.

Jos tiedätte hyviä lääkkeettömiä keinoja, saa vinkata. "Ulos ja lenkille" sanoisin itse itselleni, mutta ei ole tarmoa tällä hetkellä. Minulla rentoutuminen ja mindfulness -tyyppinen elämänasenne kyllä sujuvat, kun kaikki on (ainakin näennäisen) hyvin, mutta todellisen ahdistuksen iskiessä olen aika avuton ja surkeassa olossani pyöriskelen.

Juomahimojakin on ollut, joten joudun olemaan tarkkana. Toistaiseksi olen välttänyt sortumisen ja aikomus on todella pysyä irti alkoholista täysin.

Eipä tässä kauheasti mitään uutta tullut, mutta kiitos kun sain turinoida. Raitista keskiviikkoa kaikille!
Eteenpäin. Vaikka hitaasti. Minun ei tarvitse häpeillen paeta todellisuutta, vaan voin olla sovussa ja rauhassa maailman kanssa omana itsenäni.

We cannot deal with life until we deal with ourselves. - Jean Kirkpatrick
hopeapeili21
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Haley » 10.10.2018 18:02:31

Saakos tänne kirjoitella keski-iän jo reippaasti ylittäneet?
haley@aanetti.com
Haley
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja hopeapeili21 » 10.10.2018 18:04:45

Ooooops.

Itsekin kirjoitellut ketjuun jo maaliskuussa 2015 (Mrs.MiddleAge) ja silloin on oltu raitistumassa niin lopullisesti, että... :shock: Kyllä tekee hyvää muistaa miten kavala sairaus onkaan kyseessä. Dramatisoimatta, faktana vain.
Eteenpäin. Vaikka hitaasti. Minun ei tarvitse häpeillen paeta todellisuutta, vaan voin olla sovussa ja rauhassa maailman kanssa omana itsenäni.

hopeapeili21
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja hopeapeili21 » 10.10.2018 18:05:26

Haley kirjoitti:Saakos tänne kirjoitella keski-iän jo reippaasti ylittäneet?

No toki! Ja mielellään! :D

hopeapeili21
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Aallonpohja (poistunut käyttäjä) » 10.10.2018 19:32:06

Huhuu sinnekin,
Mikähän on se keski-iän raja vai onko ikä vain numeroita ? Ajatusmaailmat kun vain tahtovat poiketa toisistaan eri ikäisillä, olen huomannut tämän ikäeron eri ketjuissa. En ehkä sittenkään kuulu joukkoon.
Muutoksen salaisuus on keskittää kaikki voimasi, mutta ei vanhan vastustamiseen, vaan uuden rakentamiseen (Sokrates)
Aallonpohja (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja hopeapeili21 » 10.10.2018 19:37:08

Kyllä Sokrates on vaan viisas mies.

hopeapeili21
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Aallonpohja (poistunut käyttäjä) » 10.10.2018 20:16:09

Kaikki keski-ikäiset, kaikki reilusti yli ja alle sen,
Minulla vasta viisi selvää iltaa, viinipullo kun on yleensä tyhjentynyt iltaisin yksin kotona. Jonkinlaisen ahaa elämyksen olen tässä kokenut, kun olen miettinyt, mihin tarvitsen viiniä. Vastaus on, että en mihinkään. En vielä osaa näin lyhyen "ilman viiniä" jakson jälkeen arvioida, onko kyse riippuvuudesta viiniin vai tavasta iltaisin tyhjentää puteli. Vähän samaa kuin tupakoinnin lopettamisen kanssa aikoinaan, tavasta oli paljon vaikeampi luopua kuin itse nikotiinistä. Aika näyttää, kun päivät etenee. Enpä ole ihan lähiaikoina ollut viittä iltaa ilman viiniannostani.
Näillä eväillä pakerretaan eteenpäin, upeaa huomata, että olette selvinneet eteenpäin päivästä toiseen ilman kemiallisten aineiden tuottamaa elämän teennäistä iloa. Siihen on minunkin tavoitteeni päästä.
Kuka se kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse.

ViestiKirjoittaja Aallonpohja (poistunut käyttäjä) » 13.10.2018 18:32:20

Lauantai ehtoota,

Kaikki keski-ikäiset ja plus ilmeisesti löytäneet lopullisen raittiuden. Hienoa, jos näin on. Mulla ei mene yhtä hienosti, harmi. Viikon klaarasin hienosti, eilen sitten tuli taas haetuiksi valkkaripullo, tylsyydellä sitä perustelin. Onneksi kolmen litran hinkki on vaihtunut puteliin, eikä darra näin ollen aamuisin vaivaa. Silti sekin on liikaa ja ärsyttää. Eikö nyt aikuinen ihminen ymmärrä omaa parastaan. Tyhmä mikä tyhmä.

Olen introvertti, eikä minusta ole mihinkään ryhmään, omaa päätä pitää hakata seinään, ja omin avuin mennä eteenpäin. Edistystä kyllä menneeseen, on jopa välipäiviä, eikä korjaussarjaa tarvitse, yksi pullo riittää, se vain on tyhjentynyt liian monena iltana viikossa. Kasvatukseeni kuului periaate "Kuka se kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse". Ja "Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla" .

Kiltteydestä kipeä, vahvuuteenkin voi sairastua. Jopa vakavaan sairauteen sen myötä. Ymmärsin sen kuntoutuksen kautta. Onnekseni olen selättänyt sairauden, kiitos meidän korkeatasoisen hoidon.

Nyt taas jatketaan uuden edessä, lopullista raittiutta hakiessa. Paljon on vielä oppimista.

Hatun nosto kaikille raittiuden kivikossa selvinneille.

ViestiKirjoittaja Haley » 13.10.2018 19:26:01

Ehtoota vaan,

Se on tää raittius sellanen juttu, että vannomatta paras, sillä alkoholipiru saattaa hyökätä uudestaan, vaikka olis sata vuotta raittiina ollut.
Tylsyys on kyllä paha kompastuskivi matkalla raittiuteen. Sitä tarvis yrittää rikkoa niitä vanhoja kuvioita, jotta sitä sais voimia jatkaa selvällä päällä. - Tsemppiä jatkoon.
haley@aanetti.com
Haley
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Pumpkin » 14.10.2018 08:13:17

Saako täällä jutella nelikymppiset? :D
Välkky vilkkuu pimeässä.
Pumpkin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Aallonpohja (poistunut käyttäjä) » 14.10.2018 23:18:14

Haley, kiitos tsempeistä, tallennan ne plakkariin mukana pidettäväksi. Ja nostan näkösälle, kun viiniä halajan.

Sunnuntai vaihtui maanantain puolelle, uniaikahan se olisi, mutta... Nukkuminen on viinin myötä mennyt tosi huonoksi, mukana myös nukahtamislääkkeen käytön lopettamisesta seurannut rebound ilmiö. Ei auta kuin odotella Unijukan tuloa, onneksi tulen vähillä unilla toimeen.

Perjantain tylsyyden kompastuskivi on potkittu syrjään, ja viikonloppu on mennyt mukavasti ilman ajatuksia viinin viemistä illoista. Seuraavaan viikonloppuun pitää laittaa teräskärkiset kengät jalkaan, jotta saa kivutta potkia isonkin kiven tieltä syrjään riittävän ajoissa.

Eiköhän nelikymppinen Pumpkin myös mahdu joukkoon.

Uusi päivä kaiken muuttaa voi.

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat