Olet täällä

Sumutorven tarinoita

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Sumutorven tarinoita

ViestiKirjoittaja sumutorvi » 27.3.2016 10:14:02

Hei. Huomasin profiilia tutkiessani, että olen rekisteröitynyt tänne jo kolme vuotta sitten. Tämä on kuitenkin ensimmäinen viestini tänne.

Tarinani lienee varsin tavallinen. Olen käyttänyt alkoholia pian 30 vuotta. Nykyisin myös alkoholi käyttää minua. Tahti on kiihtyvä, kuten taudinkuvaan kuuluu. Muutama viime vuosi on kulunut niin, ettei selviä viikonloppuja ole juurikaan ollut. Perjantaina kaljakaupan kautta kotiin, lauantaina aamusta iltaan, sunnuntaina korkeintaan pientä tasoittelua. Viikolla juon harvemmin. Juon lähes aina yksin. Vain muutamat tietävät.

Minulla on vakituinen työ, vaimoa tai lapsia ei ole. Sukulaiset asuvat toisella paikkakunnalla. Hyvä toimeentulo ja tietynlainen sosiaalisen kontrollin puute mahdollistavat edellä kuvatun kaltaisen elämäntavan. En ole varma miksi juon. Luultavasti täytän sillä tietynlaista tyhjyyttä elämässäni. Olen väsynyt ja kyllästynyt tähän. Alkoholista, tuosta aiemmin hyvästä ystävästä on tullut "välttämätön" paha.

Olen monta kertaa sunnuntain krapuloissani luvannut itselleni, että lopetan. Vähintään 52 rikottua lupausta vuotta kohden. Tiedän, että olen alkoholisti. Tiedän, että on olemassa ammattilaisia ja vertaisia, jotka haluavat auttaa. Kokeilen ensin kirjoittamista.

Tämä on kahdestoista raitis päivä, kiitos elämälle niistä jokaisesta.
sumutorvi
Vahvasti panostava jäsen

Re: Sumutorven tarinoita

ViestiKirjoittaja Lumikulkuri » 27.3.2016 11:49:48

Tervetuloa palsalle myös kirjoittelemaan :)

Hyvä halusit kirjoittaa asioistasi tänne, se on konkreettinen askel oman alkoholin käytön pohtimiseen ja ongelman tunnistamiseen. Olet jo varmasti aikanaan rekisteröityessä pyörittänyt ajatuksia alkoholin käyttösi ympärillä ja todennut siinä olevan jotain pielessä. Siitä on nyt muuan vuosi ja kuten sanoit, niin tahti on kiihtynyt. Ei liene vaikea arvioida, että ellet tee asioille jotakin niin vauhti kiihtyy edelleen ja ongelmat kasvavat entisestään.

Kirjoittele palstalle ja lueskele muiden kirjoituksia, äläkä missään tapauksessa sulje pois ulkopuolisen apua, jota sinullekin on tarjolla.

Olet jo halunnut viettää raittiita päiviä, siitä on hyvä jatkaa ja viettää myös tänään raitis päivä.

Toivotan sinulle voimia ja tahtoa tehdä töitä raittiin elämän eteen.
"Älä tyydy pelkästään toivomaan, vaan toteuta myös"
Lumikulkuri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 27.3.2016 13:17:06

Olen monta kertaa sunnuntain krapuloissani luvannut itselleni, että lopetan. Vähintään 52 rikottua lupausta vuotta kohden. Tiedän, että olen alkoholisti. Tiedän, että on olemassa ammattilaisia ja vertaisia, jotka haluavat auttaa. Kokeilen ensin kirjoittamista.

Hei sumutorvi, olet jo voiton puolella, kun tiedät, mikä on alkoholinkäyttösi ongelman oikea nimi. Toinen erinomaisen hyvä juttu on, että kirjoitat selvin päin. Krapulalupaukset harvoin pitävät. Mutta halu lopettaa juominen saattaa silti syntyä juuri moraalisesta krapulasta.
Tiedät myös ammattilaiset ja vertaistuen. Oman raittiuteni sain vertaistuen kautta menemällä AA-palaveriin ja sieltä olen saanut pitkään pysyneen raittiuden. Siinä ohessa elämäkin on korjaantunut oikeastaan kaikissa suhteissa. Tänäänkin Suomessa on lukuisia palavereja, joista jo olen valinnut yhden. Palaverissa on aina yhteinen ilo seurata, miten juomisestaan kärsivä ihminen alkaa toipua.

Jos tänne kirjoittelusi ja meidän muiden selviytymis- tai retkahdustarinat eivät tuota haluamaasi tulosta, tiedät, miten voit toimia harkintasi mukaan toisinkin.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sumutorvi » 28.3.2016 07:53:07

Näin viime yönä unta, että olin juomassa. Uni oli ahdistava ja herääminen suuri helpotus.
sumutorvi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sumutorvi » 28.3.2016 20:10:49

Pääsiäisloma lähenee loppuaan ja varsinainen "tulikoe" alkaa. Järjestin nimittäin asiani niin, että vietin nämä edeltävät kaksi viikonloppua sellaisessa seurassa, jossa en alkoholia käytä ja se oli varsin hyvä startti.

Nyt sitten pitää pärjätä omillaan ja varsin vaiheikas työviikko on kalenterin perusteella tiedossa. Ja raskas työhän vaatii tunnetusti raskaat huvit. Olisiko se tällä kertaa liikunta lähikapakan sijaan? Kun aina muistaisikin janon yllättäessä pohtia asiaa useamman kerran, mieliteko usein väistyy.

Raittiita päiviä itse kullekin.
sumutorvi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sumutorvi » 31.3.2016 16:10:24

Viikonloppu lähestyy.
sumutorvi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Clipside » 31.3.2016 22:21:13

Sumutorvi:

Kuulostaa aika paljolti samanlaiselta kuin oma tilanteen. Tosin olen ryypännyt joka vkloppu "vasta" n. puoli vuotta. Alkoholilla olen lätrännyt kuitenkin jo 20v enemmän ja vähemmän. Tajusin pääsiäisen 4 päivän juomisen jäljiltä etten halua kuolla viinaan. Päätin lopettaa kokonaan. Itseasiassa olen vihannut itseäni viimeiset kuukaudet - tuntuu ettei siitä huippukuntoisesta komeasta jätkästä ole jäljellä kuin alkoholisoitunut pöhöttynyt ja säälittävä ihmisraunio.

Tämä tie on ainut pelastukseni, tiedän etten pysty esim. juomaan yhtä tuoppia hyvässä seurassa vaan Juon älyttömiä määriä joka viikonloppu tai en yhtään. Säälittävää.

Tiedostan että alku tulee olemaan veemäinen kun kaverit soittelee humalassa, mutta Aion kertoa heille etten aio enää tuhota elämääni viinalla. Nyt olen oikeastaan iloinen vaikka päätöksestä on vasta 2 päivää. Pystyn taas keskittymään harrastuksiin ja normaaleihin asioihin vkloppuinakin. Olen kyllä äärimmäisen hyvä kääntämään kaiken positiiviseksi, mutta silti jotenkin tuntuu jokin pelottavalta takaraivossa.

Älä luovuta, vkloppuina on aikaa tehdä kivoja juttuja ja tavata ihmisiä muutenkin kuin viinan kera. Omassa mielessä ne ongelmat kuitenkin on, itsekin tajusin juuri ettei kukaan kyllä koskaan ole kieltänyt kylästelyä ilman alkoholia viikonloppuisin..
Down is my place, man.
And that's where I've been.
Clipside
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 1.4.2016 00:13:15

sumutorvi kirjoitti: Perjantaina kaljakaupan kautta kotiin, lauantaina aamusta iltaan, sunnuntaina korkeintaan pientä tasoittelua. Viikolla juon harvemmin. Juon lähes aina yksin. Vain muutamat tietävät.

En ole varma miksi juon. Luultavasti täytän sillä tietynlaista tyhjyyttä elämässäni. Olen väsynyt ja kyllästynyt tähän. Alkoholista, tuosta aiemmin hyvästä ystävästä on tullut "välttämätön" paha.

Tiedän, että olen alkoholisti. Tiedän, että on olemassa ammattilaisia ja vertaisia, jotka haluavat auttaa. Kokeilen ensin kirjoittamista.

Tämä on kahdestoista raitis päivä, kiitos elämälle niistä jokaisesta.

Aika perinteiseltä kuviolta sairastua tuo kuulostaa.

Kanteleen vinkit juuri omasta mielestä käyttökelpoisuudessaan:

1.Minusta kannattaisi selvittää yksityisen psykiatrisen erikoislääkärin vastaanotolla (vähintään tunnin aika ja useampi käynti) niitä juomisen syitä. Ne voi olla jopa sellaisissa paikoissa psyykkeessä, että sinun on erittäin vaikea niitä mitenkään muuten selvittää tai hahmottaa. Ei ne erikoislääkärit turhaan 13vuotta sitä koulua käy+kokemus opettaa.

2.Oma itse-ehtoinen raitistuminen plinkin vertaistuen avulla.

3. Meno paikalliselle A-klinikalle keskustelemaan lääkärin ja sairaanhoitajien kanssa ongelmasta.

Sen mitä minä alkoholismista tajuan niin ainakin tuo yksin juominen on yksi hälyyttävä merkki josta oikeasti kannattaisi olla huolissaan ja siksi nimenomaan painotan vaihtoehto ykköstä.
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sumutorvi » 3.4.2016 10:02:38

Ei sujunut ihan suunnitellusti tämä viikonloppu, vaan palasin tuohon aloitusviestissä kerrottuun toimintamalliin. Perjantai-illasta lauantai-iltaan varsin kosteaa.

Kiitos neuvoista, harmi etten noudata niitä. 16 raitista päivää ja paluu lähtöpisteeseen. Häpeän itseäni.
sumutorvi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helisee » 3.4.2016 10:19:37

sumutorvi kirjoitti:arinani lienee varsin tavallinen. Olen käyttänyt alkoholia pian 30 vuotta. Nykyisin myös alkoholi käyttää minua. Tahti on kiihtyvä, kuten taudinkuvaan kuuluu. Muutama viime vuosi on kulunut niin, ettei selviä viikonloppuja ole juurikaan ollut. Perjantaina kaljakaupan kautta kotiin, lauantaina aamusta iltaan, sunnuntaina korkeintaan pientä tasoittelua. Viikolla juon harvemmin. Juon lähes aina yksin. Vain muutamat tietävät.

Tämä tauti pahenee aivan varmasti iän myötä ja kun käyttövuosiakin on takana aika pötkö. Sulla on vielä viikolla pysynyt aisoissa tuo juopottelu. Yksin kun lutraa viinaksien kanssa niin vuosien myötä se tuppautuu varmasti mukaan kuvioihin myös viikolla. - Ei muuta kuin uusia raittiita päiviä laskemaan ja avun piiriin hakeutumaan!
helisee
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lumikulkuri » 3.4.2016 10:32:19

sumutorvi kirjoitti:Ei sujunut ihan suunnitellusti tämä viikonloppu, vaan palasin tuohon aloitusviestissä kerrottuun toimintamalliin. Perjantai-illasta lauantai-iltaan varsin kosteaa.

Kiitos neuvoista, harmi etten noudata niitä. 16 raitista päivää ja paluu lähtöpisteeseen. Häpeän itseäni.

Olet jälleen tehnyt pienen kenttäkokeen alkoholin kanssa ja todennut itse konkreettisen lopputuloksen. Lienee hyvä pysähtyä miettimään, että millä tasolla tulevat viikonloput suunnittelet, että ennakkoon suunniteltu sitten kans pitää ja toteutuu. Liian väljällä mielellä suunniteltu on kuin jättäisi pienen veräjän auki, "jos sitten kuitenkin yhen tai kaks..."

Häpeä on hyvä kohdata ja käsitellä. Anna itselle tietty aika rypeä häpeässä ja itseinhossa. Älä jää siihen tilaan kuitenkaan makaamaan, vaan uskaliaasti katsee tähän päivään ja luovuttamatta eteen päin.

Tsemppiä ja älä luovuta, perjantai ja lauantai on jo historiaa.
"Älä tyydy pelkästään toivomaan, vaan toteuta myös"
Lumikulkuri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sumutorvi » 4.4.2016 06:53:22

Kiitos rohkaisevista viesteistä.

Ajattelin, että tänne kirjoittamalla pysyisin paremmin lopettamispäätöksessäni, mutta eihän juopon lupauksiin ole luottamista. Eilen makasin ojassa, nyt on noustava ylös, koska työt kutsuvat.
sumutorvi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sumutorvi » 11.4.2016 18:26:15

Sama meno jatkuu, vielä ei olla tarpeeksi alhaalla. Valitettavasti.
sumutorvi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sumutorvi » 25.4.2016 07:00:04

Pitänee varmaankin ryhtyä etsimään jotain uusia keinoja näiden turhien lupausten sijaan. Sama meno jatkuu aina vaan, viikonloput pyörryksissä ja alkuviikot väsyksissä. Eilenkin piti juoda lonkero, kun teki niin mieli. Sunnuntaina. Hyi minua.

AA:han en halua mennä enkä todellakaan aio puhua näistä aiheista työterveyslääkärille.

Ehkä yritän kirjoitella tänne aktiivisemmin. Ensi viikonloppuna ei tarvitse juoda. Tai en pääse juomaan. Miten sen tilanteen nyt haluaa sitten ilmaista.
sumutorvi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 25.4.2016 11:09:32

Ehkä yritän kirjoitella tänne aktiivisemmin.

Hei, sumutorvi!
Kirjoita vaikka joka päivä, et menetä siinä mitään.

Juomiseni loppuaikoina tein valinnan juuri lääkärin ja AA:n välillä. Diagnoosin tekoon en tarvinnut lääkäriä, ihan niin kuin et sinäkään. Niinpä missään terkkarin tai työterveyden paperissa ei ole mainintaa alkoholismistani. Tärkeintä on, että säilytän kirkkaana mielessäni sen tiedon eli kokemuksen voimattomuudesta alkoholiin nähden.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat