Mulla on lainassa kirja: Aivojen ääretön tarina. Olen vasta alkupuolella kirjaa, mutta sen verran olen sisäistänyt, että aivojen plastisuutta on vahvasti aliarvioitu. Mielenkiinnolla odotan mitä tuo kirja sitten käsitykseen alkoholismista vaikuttaa!
Edellinen käsityksiä muuttava kirja oli tuo havainto, että vatsassa on myös samanmoisia hermosoluja kuin aivoissa, eli vatsa on osa aivoja.
Joskus edelleenkin mainitsen olevani raittiina päivä kerrallaan. Tuosta sanasta raittius on sitten käyty eräitäkin kiihkeitä väittelyitä tällä palstalla. Lopulta olen tullut siihen tulokseen, että raittius minulle tarkoittaa nimenomaan pidättäytymistä alkoholin käytöstä.
Myös tiukkana AA:laisena pidin mm. Antabuksen käyttöä pelkkänä huijauksea. Se ei näetsen sopinut olleskaan keinoksi raitistua oikealla tavalla!No onneksi tällä palstalla on tullut riideltyä näistä keinoista ja siten on tullut todella tutustuttua erilaisiin lähteisiin, jotka alkoholismia käsittelevät tavalla tai toisella.
Tosiaankaan kaikki sairaudet eivät johdu alkoholismista, joten niitä tulee lääkitä asianmukaisella tavalla, olivatpa ne vaikka pannaan julistettuja bentsopohjaisia lääkkeitä tai vaikkapa opiadeja.
Mielestäni on aivan turha raitistella vanhoillisella AA:laisella masokistisella tavalla ottamatta selvää mikä muu sairaus tai vamma taikka elämäntilanne ihmistä vaivaa.
Terv. Raittiina päivä kerrallaan.
PS. Netin tutkiminen sekä aiheesta lukeminen sekä itseensä tutustuminen kannattaa aina olipa sitten alkoholisti tai ei.