Olet täällä

Fixattu fajanssi

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Fixattu fajanssi

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 8.7.2019 09:49:28

helistin kirjoitti:Eurooppalaiset ovat omat maansa pilanneet jo ajat sitten. Espanja on jo keskiajalla singlattu metsistä kärsien eroosiosta sekä kuivuudesta, samoin kuin eräät muutkin maat. - Pelastusko lähtee nyt Suomen metsistä hiilinieluineen?
.

Jostainhan sen pitää lähteä, vaikkei mikään yksittäinen maa voi yksinään maailmaa pelastaa. Kaikkien on tehtävä osuutensa. On myös sellainen sanonta, että yleensä voi valita ollako osa ongelmaa vai osa ratkaisua. Ja voi myös valita, haluaako edes yrittää muuttaa asioita parempaan suuntaan, vai onko vain passiivisena tekemättä mitään tai jopa pahentaa tilannetta entisestään.

Ilmastolakkoilevia nuoria on pilkattu ja sadateltu, vaikka he ovat tilanteessa, jossa pitäisi harkita että uskaltaako tähän maailmaan enää tehdä edes lapsia ja miten paljon tulevaisuutta voi suunnitella. Heillä on elämää jäljellä vielä ainakin 60-70 vuotta, joita ei varmaan huvita viettää pelkkää tuhoa ja katastrofia seuraten.
Hiilinieluthan muuten on myös Suomen tärkeää kansallisomaisuutta, eli metsää. Metsä on pelastanutkin Suomen joskus. Ja jos se menetettäisiin, pitäisiköhän joidenkin Plinkin kirjoittajienkin muuttaa nimimerkkinsä muotoon mies avohakkuun reunasta ja avohakkuualueiden mies. :idea: :)

Väestäräjähdys on tosiaan ongelma, ja tärkeitä lääkkeitä siihen on mm. ehkäisy ja perhesuunnittelu, tasa-arvon parantaminen sekä naisten ja tyttöjen oikeuksien parantaminen. Köyhempienkin maiden naisilla on oltava oikeus opiskella ja hankkia ammatteja, eikä alistua synnytyskoneiksi köyhyydessä. Tämähän tietysti nostaa karvat pystyyn joillakin patriarkaatin edustajilla, joiden mielestä ehkäisy on syntiä ja tasa-arvo jumalanpilkkaa.

Sitten on sellainenkin vääjäämätön ratkaisu, että kun syntyvyys laskee Euroopassa ja väestö ikääntyy, niin väkeä siirtyy Eurooppaan niistä osista maailmaa, joissa syntyvyys nousee. Tähän saattaa ajaa myös ilmastonmuutos, joka kurittaa eniten köyhimpiä maita.
Ja ihan yhteisen hyvän vuoksi olisi suotavaa, että ns. eurooppalaiset arvot, joita ovat ihmisoikeudet ja demokratia, palautettaisiin arvoonsa kaikkialla maailmassa. Sodat ja tappaminen eivät väestön kasvua kuitenkaan ratkaise, ellei koko ihmiskunta sitten päätä tuhota itseään vaikkapa ydinaseilla.
Maailman väestö kasvoi koko 1900-luvunkin, huolimatta siitä että käytiin kaksi tuhoisaa sotaa, joissa kuoli kymmeniä miljoonia ihmisiä.
Toisekseen, jos ihmiskunta yrittää ratkaista ongelmiaan sotimalla ja toisiaan tappamalla, se ei edes ansaitse selviytyä.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helistin » 8.7.2019 16:07:46

Kylmää ja sadetta :arrow: polvia särkee ja toisen käden hauikseen tuli aivan yks kaks yllättäen kipu ja särky. Kaiken lisäks nukuttaa mahottomasti. Keskiviikkona vasta luvassa kuivempaa ja lämmintä.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja helistin » 10.7.2019 06:09:36

Tänään luvassa paremmat kelit. Mansikoita olis tarkoitus käydä hakemassa edes vähäsen. Päivän piristeeksi oli eilen mansikkatäytekakkua vaniljarahkalla sekä runsaalla kermavaahdolla. Oli muuten aika hyvää ja syötiin se alta aikayksikön. No, vatsahan tuli siitä kipeäksi tietty.

Haukka käy kiertelemässä meidän pihan yläpuolella. Eilenkin oli tarkistusliitelyllä juuri kun olin aikeissa päästää kanarouvat ulos tarhasta. Päätin sit lykätä hommaa hieman että haukka kyllästyy sekä liitelee jonnekkin muualle. Seuraavan kerran kun menin pihalle oli vain kukko tarhassa yksinään ja kanoja ei näkynyt missään. Olivat murtautuneet ulos ihan ite. Kanitytöt kasvaa silmissä. Ne taas puolestaan yrittävät jyrsiä väliseinäverkkoa, jotta pääsisivät kiusaamaan veteraani kaniherraa.

Paikan edelliset omistajat varmaan pyörtyis kun näkisvät tän pihan nykyisessä kondiksessa. Heil oli silmää tän pihan suhteen. Sensijaan Jr:llä taas ei ole. - Oikein pahaa tekee välillä, mut ei auta kuin pitää suunsa kiinni, sillä hänhän on talon omistaja. (Välillä kyllä saa hepulin väkisinkin).

En ny ilmastonmuutoksesta jaksa sen enämpiä tarinoida, mutta kerrompa Einarikukon tavasta kusettaa kanarouvilta "pesää". Yks päivä se seisoskeli tuossa keskellä pihaa, eikä kanoja ollut mailla eikä halmeilla. Einari alkoi pitämään sellaista matalaa kuklutusta, jolla se ilmoittaa kanoille, et hän on löytänyt jotain mielenkiintoista maasta ja kutsuu rouvat herkuttelemaan, itse pidättäytyen herkuista antaen kanojen nokkia ne. - No, tälläkertaa kuklutti sitten aivan tyhjälle löydölle ja kun pari kanaa juoksujalkaa kiiruhti herkkua katsastamaan niin eikös Einari hypännyt heti välittömästä kanan selkään.

Viinimarjat näyttäävät kelpaavan hieman raaempanakin sekä kanoille että rastaille.

Raittiina vietetään tämäkin päivä.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja helistin » 11.7.2019 16:55:32

Mansikat noudettu sekä pakastettu. Tuli syötyä niitä aika runsaanlaisesti, joten luulempa vatsan menevän aivan aivan sekaisin, jos ei vielä tänään niin huomenissa on tiedossa vessailupäivä.

Siitoskaniveteraani käytettiin tänään eläintohtorilla käpälää vaivaavan ihottuman vuoksi, olikin sitten syyhy kuten het alkuun sanoin. Siitä seuraa kaksi kertaa päivässä hoitotoimenpiteitä sekä voiteen sivelyä seuraavat kolme viikkoa. Onneks kanityttöjen ja veteraanin tarhojen välissä on väliseinä, ei kuitenkaan ihan ylös asti.

Heräsin Eikan kieuntaan jo puoli kuuden aikoihin. Join sit aamukaffit mut teki mieli takaisin nukkumaan. Yhdeksältä meni jo kiekuminen hieman hermoon ja menin päästämään porukan vapaaksi, jotta tuo kiekuminen loppuisi. Tulikin ihanan hiljaista ja käperryin sänkyyn nauttimaan unista. Juuri nirvanaan päästyäni alkoi kiekuminen uudestaan ja juuri mun avonaisen ikkunan alapuolelta. - Ei se Eikka aina onneks moista konserttoo pidä.

Raitis päivä on kääntymässä samanmoiseen iltaan.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja helistin » 12.7.2019 08:47:45

Näyttäis tulevan normaalit kesäsäät. Luvassa on sellaista vähän alta parikyt astetta, vilvahkoja öitä, välillä paistaa, välillä pilvessä ja välillä sataa vettä. Tään 16 vrk:n mukaan ei tulossa mitään sen kummempaa dramatiikkaa. - Moinen säätila sopii minulle vallan mainiosti!

Villiintyneet viinimarjat kypsyy todella epätasaisesti. Niitä olis tänään tarkoitus alkaa noukkimaan eri puolilta tiluksia. Myöskin vattuja sekä mustikoita tars käydä syynäilemässä lähitienoilta. - Kesääkö hermo vaiko eikö moista noukkimista nytkään? - Nyt se on pakko prkele noukkia mikäli talvella meinaa jotain vitamiineja saada sapuskasta, ettei vain pilleripurkista. Kyllä näin on näreet sano.

Mut ny tarviikin mennä päästämään kanat sekä kukko vapaaksi sekä tietysti tarjota näin aamiaiseksi jotain pientä herkkupalaa. Tänään olis tarjolla munankuoria sekä vanhaa leipää liotettuna, nam nam.

Mun tekis mieli valmistaa myös sellaisia herkkuviinaksia marjoista sekä kirkkaasta, mutta rrrrrrrrrrkele, paras jättää tekemäti. Olis muuten mukavia joululahjoja.

Raittiinna myös tänään.

Lisään tähän vielä kuvan

Kuva
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 12.7.2019 10:39:16

Mä tässä mietin vähän samoja, olen nähnyt paljon mustikoita viimeisen viikon sisään, mutten vielä poiminut kuin suoraan suuhuni.

Viime tai toissakesänä taisin kiukulla poimia melkein litran, pystyisköhän tänä vuonna parempaan tai edes samaan...Saammepa nähdä.

Parina ekana kesänä tässä talossa tein myöskin marjaviinoja. Parhaana kautena sekä kirsikkaa että punaista viinimarjaa että karviaista. Joululahjoiksi piti antaa juu..
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 12.7.2019 17:43:08

tervehdys helistin,
just joku päivä mietin että paanko sulle pyynnön että laittaisit kuvan Eikasta, ja nythän sitten kävikin niin :P
on kyllä komea kukko-ukko kanoineen! kiitos kuvasta.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helistin » 13.7.2019 10:59:30

Haukka teki aamutarkistuslentonsa tänään hyvin alhaalla, talon katon korkeudella. Saakkeli, kaneista se varmaan on enemmän kiinnostunut, mutta varmaan kanakin kelpaa ja ne ovat sentäs helposti saatavilla.

Villiintyneitä viinimarjoja keräsin eilen kakkuun. Tuskallista kerättävää kun ovat niin harvassa sekä pieniä tai puskat ovat niin järjettömässä paikassa, ettei keräämisestä tule mitään. - No kakkuun sain sentäs marjat.

Yö oli kamala sillä näin unta, että kaljoittelin. Se oli kyllä surkea uni ei voi muuta sanoa. - Kamalaa!

Kommuunin muu väki lähti kalaan. - Mä pyörin täällä taloustöissä, jotka ei muuten meikäläiseltä lopu tieämmä ikinä ja jos loppuu niin ikävä niitäkin hommia tulee kuiteskin lopulta.

Raitista lauantaita kun on vielä 13. päiväkin.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja helistin » 13.7.2019 18:59:52

Kuva

Täs toinen kanitytteleistä.

Kuva

Seniorpoikani raivasi viidakkoveitsellä tiensä horsmaviidakon läpi risalle kasvihuoneelle katsastaen vihermajan kunnostustarpeen ensi kesän kukkaistutuksia silmällläpitäen. Ties mitä kukkii siel sit kasvaa.

Omenasadosta ei tule suurta. Kolmessa puussa on yhteensä kaksi raakiletta!
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 14.7.2019 11:35:02

Millonkas teille se koira tulee? Siitä voisi kouluttaa haukkavahdin.
Toinen mahdollisuus olisi pistää kanitarhaan katto. Vaikka kevyestä kissanverkosta/rastasverkosta (olisi helpompi kiinnittää kuin tuommoinen raskas metalliverkko).

Et kai raatsi syödä tuota kani-tytteliä? Yäähh...
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helistin » 14.7.2019 16:58:46

Kuva

Harjoitelma horsmista Irwinin sanoin höystettynä.

Joo Juulia, kanitarhassa on pressukatto ettei porukka kastu. Kanityttelistä tuleepi aikanaan emokani, joka toivottavasti saapi lukuisia puppeleita. Tää pikkuneiti on jättirotua, joten siitä kasvaa toivon mukaan hulvaton jöntti.

Koiraa ei vielä tänä kesänä oteta. Tarvii ensin saada tää muu sirkus toimimaan kunnolla. Ja kun koira otetaan, niin sen pitää olla sellanen kunnon sekarotunen tunkioseisoja tai -haukkuja.

Hain listatavaraa ja rupeen tekeen hyttysikkunakehikoita. - Saas nähdä kestääkö hermo?!
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja helistin » 15.7.2019 07:33:48

Kuva

Kyllä viime yönä oli hyvä nukkua, sillä avittamassa oli hieman lääkitystä, eikä purentakiskoakaan ollut suussa. Mä olen pitänyt paussia särkypillereistä kokeillen vaikuttaako paussi myönteisesti mun vatsan tilanteeseen. Noita särkypilleireitä käytetään nivelrikon hoitoon. Paussin aikana onkin alkanut selkä, polvet yms vaivat pahan kerran. Kun tässä nyt elämä on muuttunut paljon toiminnallisemmaksi, niin ei nyt auta ainakaan alkuun pausseja pitää. Relaksantteja on myös käytössä sekä kuuri diapameja. - Viime kesänä jumit pääsi niin pahaksi, että tuli sitä tasapainohäikkää. - Joo, yö oli selvästi parempi kuin pitkään aikaan. Hartioissa on vielä kyllä sellainen tunne, että joku on pampulla niitä mätkinyt, mut varmaan sekin vielä hellittää.

Ai ai ai, kyllä jotkut tahot moisesta lääkityksestä älämölön nostaisi, mutta tarpeeseen nuokin lääkkeet on kehitetty. Ja mähän en ala mihinkään masokismihommiin tään raittiuden suhteen. Minnesotelaiset varmaan pyärtyy!
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja helistin » 15.7.2019 19:53:21

Mä olen nyt ylpeä itsestäni. Tein kahteen ikkunaan hyttysakkunakehykset ja verkotin ne. Nyt ne ovat paikoillaan ikkunoissa JEEEEEEEEEEEE!

Neljä ja puoli tuntia meni hommaan kaikenkaikkiaan. Ja hermo kesti upeesti!
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 16.7.2019 10:37:51

Nyt olen kade. :evil:
Itselläni se oli suunnitelmissa jo edellisessä asunnossa ja täällä edelleen. Pitäisköhän ryhdistäytyä?

Sahasitko kulmat jiiriin? Miten sait ne liitettyä yhteen? Kysyy nimimerkki "toivoa ei ole heitetty".

Onnittelut onnistumisesta.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helistin » 16.7.2019 10:49:28

Kuva

Kuvassa isompi meidän kahdesta omenanraakileesta.

Kuule Juuli sahasin jiiriinkin! Saakkeli hianoo.

Tutkin kaupassa pitkään sopivaa listatavaraa ja löysinkin sellaista sopivan ohutta. Liimasin ne ja vahvistin liimaukset nitojalla. Saha oli aivan prseestä kun tää Jr ei suostunut lainaamaan mulle sitä puukkosahaansa. - Jumankavita, sentäs, hra on itse aikanaan hukannut/rikkonut mun kaikki työkaluni, jopa miesystävältä synttärilahjaksi saamani ihka oman työkalupakin sisältöineen.

No mä näytän vielä sille ipanalle mistä äitimuori kakkii!

Raittiina myös tänään.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat