Olet täällä

Ylläpitelyä

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Ylläpitelyä

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 3.5.2019 21:02:32

Perjantai.

Töitä ja päikkärit. Äijä on retkillänsä, joten ehtoota olen viettänyt valtaisan vaateomaisuuteni kanssa. Kaapit tyhjiks, vähän uudelleenjärjestelyä ja viikkaustetristä, ja taas näyttää siltä että vois vähän uuttakin mahtua sekaan. Ei sillä että mitään tarttisin. Paitsi riippuvuuttani tyydyttämään tietty.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 4.5.2019 16:37:16

Lauantai.

Reenit ja S-Market. Ennen äijän himautumista voisin vielä hieman pikasiivota, vaan noin niinku kruununi kirkastamiseks.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 5.5.2019 13:45:04

Sunnuntai.

Ohisektoria. Pitäis tehä töitä, pitäis tehä muita hyödyllisyyksiä, kuten hakea töitä. Ja ruokaa, sitä olis ihan pakko tehä. Ai niin, ja nauttia perkele vieköön keväästä.

Keskiviikkona näköjään vaaran paikka. Mulla on (taas kerran kenties viimeinen) päihdetera samaan aikaan kun äijä saattaa olla hakemassa sokrutautitarvikkeitaan. Täytyypä parkita auto jotenkin taktisesti.

Muuten alkavalle viikolle ihan perussettihässäkkää, duunia ja vähän muita velvollisuuksia.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 5.5.2019 18:35:14

Myöhempi sunnuntai.

Suorituksia kerätty: välttämättömimmät duunihommat, safkaa pariks päiväks, keväästä nautittu kymmenen kilsaa. Vähäisesti fillarilla siis vaan.

Vitutti epämääräsesti jo valmiiks, ja sitten äijä esitti kukkapenkkien kunnostussuunnitelman. Sisältäen esmes ylöskaivuuta ja kuorikatetta. Ylivoimasen vastenmielistä pelkkänä ajatuksenakin.

Mult varmaan puuttuu jotkut mielihyväpiuhat päästä.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 6.5.2019 19:16:04

Maanantai.

Töitä ja päikkärit, en vaan jaksanu olla tajuissani. Vieläkin kyrsii keskivertoa kovemmin, yksinkertasesti vaan kaikki ja ei mikään. Esmes duunissa ei tänään ollut mitään erityishankaluutta, loppuviikonkin olen onnistunu ohjelmoimaan keskivertoa kevyemmäks. [Toki niin, että homma jossain vaiheessa saattaa kostautua.]

Oletettavasti elämänhaluni palaa taas jossain vaiheessa edes normaalitasollensa. Oletettavasti ihan huomaamatta, mahdollisesti ihan pian. Jotenkin en nyt vaan pääse yli olotilasta, jossa kaikki on väkisinvääntämistä ja ikävää velvollisuutta. Ja kaikki mikä mua huvittais, on jotenkin turmiollista tai turmioitunutta.

Vastaavista oloista olen kärsinyt on/off ainakin koko aikuisikäni, joten osa dokaamisesta oli ns. lääkinnällistä. Ei mun nyt tee viinaa mieli, älkää peljätkö, mutta ymmärrän kyllä miksi maistui.

Toki join ihan millä tahansa muullakin tekosyyllä.

Ystäväisetkin on taas muutaman päivän ärsyttäny oikein perkeleesti. Ei ole heidän onni ja autuus pois multa, mutta mitä ihanaisempaa niillä on, sitä paskemmaks saan psyykattua oloni. [Ja joo, jokaisella on omat ongelmansa, omat vaan yleensä on niitä pahimpia.]
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 7.5.2019 06:57:11

Huomenta Tyräkki, kirjoitit taas niin, että tunnistin siitä itseni. Munkin elämä on ollut aikamoista on/off-tilaa, vaikken sitä varmaan niin kummemmin viinalla lääkinnytkään. Mutta pahanolon kyllä tunnistin, joka on usein nykyisinkin läsnä.

Hirveän kauan mulla on mennyt sen ymmärtämiseen, että olen kohdellut itseäni todella huonosti. Ja yleensä aina myös syyllistänyt. Ehkä elämän tässä vaiheessa voi vähän jo joustaa ja olla armollisempi itselleni.

Samaa toivon sinulle Tyräkki, hienosti sä olet pärjännyt!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 7.5.2019 13:51:24

Miten se olikaan Tyräkki, onko sulla masennus lääkitys? Jos ei niin kannattaisiko sitä harkita ja jos on niin ehkä tsekata lääkitys? Jotenkin ei ihan sellaiselta tavalliselta alakulolta kuulosta tuo kun jatkuu noin pitkään.

Mutta hyvä sentään, että ei juotata :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 7.5.2019 15:59:32

Tiistai. Vaikka töistä pois ajellessa piti ihan miettiä onko menossa maanantai vai tiistai.

Hetki himassa ja yhdistystoimimaan, hampaat irvessä, kuinkas muuten.

Vilma, kyl mää noita nappuloitani syön. Säännöllisin väliajoin harkitsen, pitäiskö niitä alkaa vaihtaa, koska oletettavasti mulla on jotain uuden sukupolven masisnappeja kokeilematta. Mutta ennenku saan harkinnan realisoitumaan, olen yleensä ylittäny pahimman murheen alhon.

[Lisäks vaihtaminen on kyl semmonen saatanan työmaa sekin. Eka pitää ajaa vanha alas, mahdollisesti pitää jopa joku täystauko, alottaa uus, odottaa, nostaa annosta, odottaa, mahdollisesti vieläkin säätää, huonolla tsäkällä alottaa uusiks seuraavan vaihtoehdon kanssa. Siinä on sitten kulunut kuukausi poikineen ja vitutus oletettavasti unohtunu. Tai sitten olen jo uudessa syklissä. Sykli olis toki kakssuuntasen avainsana, mutta kun multa puuttuu ne huiput, mullon pelkkää tasamaata rotkojen välillä.]

Ginger, mä onneks syyllistän itteni lisäks myös koko maailmankaikkeutta 8)

Ehkä kuitenkin olen vaan onnistunu kehittämään niin myrkyllisen maailmankatsomuksen, etten kestä sitä itekään.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 8.5.2019 05:43:10

Tuntematta sinua tai terveydentilaasi, niin rohkenen silti kirjoittaa. Masennus on sairaus, joka aiheuttaa ajatusvääristymiä. Usein psykiatrilla on paras asiantuntemus lääkityksen määrittelyyn ja säätöön. Myös annoksen nosto voi tuoda avun tilanteeseen. Todella harvojen mielialalääkkeiden kohdalla vaihdon yhteydessä pitää pitää pidempää taukoa. Yleensä riittää, että lopettaa edellisenä päivänä vanhan ja seuraavana aloittaa uuden. Uusi lääke, jos on kovin erilainen vaikutuksiltaan voi viedä toki 1-2 viikkoa ennen kuin siihen tottuu ja ennen kuin tehot tulevat esiin. Jatkuvaan v-tutukseen ja alakuloon verrattuna tuo ei kovin pitkältä ajalta tunnu.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helistin » 8.5.2019 07:56:05

Mä olen ainakin omasta kokemuksestani sitä mieltä, että ei pelkästään lääkkeiden vaihto vitutuksen poistoon ole se ainoa ratkaisu. Sä olet Tyräkki vasta alkuraittiudella, vaikkakin sitä on kertynyt jo pitkästi yli vuoden verran.

Minusta sä et arvosta itseäs tarpeeksi!

Raittiuden kurja puoli on tuo näkemysten muuttuminen, joka saattaapi johtaa tietyllälailla yksinäisyyteen alkuaikoina. Mut sun tarvii repäistä itses eroon kokonaan vanhan elämän kahleista ja kertakaikkiaan lakata määrittelemästä itseäs sen mukaan mitä toiset susta ajattelee.

Juttelisit sen äijäs kanssa tästä sun muutosprosessistas ja ilmottaisit sille, että sua ei nyt tällä hetkellä kiinnosta puutarhan istutukset paskankaan vertaa! - Ja koittaisit ajatella tän kesän työttömyyden lähinnä lomana, jolloin kyllä ajatukset väistämättä muuntautuu positiivisemmiksi.

Häntä pystyyn!
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Rahvas1 » 8.5.2019 09:02:46

Hoi.
Itse ajattelen, että jos lääkkeet ei auta vitutukseen, miksi sitten syödä niitä.!!

Miten 2suuntainen määritellään?
Rahvas1
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 8.5.2019 10:01:28

Rahvas1 kirjoitti:Hoi.
Itse ajattelen, että jos lääkkeet ei auta vitutukseen, miksi sitten syödä niitä.!!

Miten 2suuntainen määritellään?

En ala määrittelemään 2suuntaista koska en ole asiantuntija, netistä löytyy kyllä asiallista tietoa terveyspalstoilta. Vauvalehden keskustelupalstaa en suosittele.

Mutta masennuslääkkeitä ei syödä vitutukseen, masennus on paljon laaja-alaisempi sairaus. Masennuslääkkeet eivät ole "onnellisuuspillereitä" niillä hoidetaan paljon isompaa aivokemian ongelmaa. Tätäkään en yritä(kään) selvittää laajemmin vaikka olenkin pahan masennuksen sairastunut ja siitä toipunut. Ja ne napit kuuluvat elämääni loppuelämäni ajan.

Halusin vai nimim. Rahvas1:lle oikaista tämän väärinymmärryksen masennuslääkkeen käytöstä.

Tyräkille sanoisin että tuntuu todella ettei lääkkeesi ole toimiva sinulle. Kyllä mielihyvääkin pitää elämässä tuntea. Sinuna pyytäisin lääkäriltä lääkityksen tarkistamista.
Kuten Helise sanoi, ei niissä nykyisin ole entisen lääkkeen alasajamista ja taukoa vaihdossa. Mitään ei kuitenkaan tapahdu jos et itse ota asiaa puheeksi. Nuppitohtorille, mars. :D :D
Kaikella ystävyydellä.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helistin » 8.5.2019 10:41:46

Kuten Julia tuossa äsken mainitsi, niin ne masennusnapit kuuluvat myös minun elämääni lopun elämäni.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 8.5.2019 16:50:43

Haluan myös itse tarkentaa, että en missään tapauksessa ajattele, että masennus olisi yhtä kuin alakulo ja v-tutus ja että lääke on se taikasauva, joka ratkaisee ongelmat. Tosin masennukseen kuuluu mm. alakulon, epätoivon, ärtyvyyden, negatiivisten ajatusten, yleisen haluttomuuden, kyynisyyden ym. oireiden esiintyminen. Joku voi osaa näistä oireista kutsua rahvaanomaisesti v-tutukseksikin. Parasta hoitoa on ammattitaitoinen psykoterapia, usein tarvitaan lääkehoitoakin. Masennus on myös helposti uusiutuva sairaus. Nimimerkillä kokenut vaikean, keskivaikeaa ja toistuvan keskivaikean masennuksen yhdistettynä ahdistuneisuushäiriöön. Hyvällä hoidolla olen työkykyinen ja elämä on elämisen arvoista.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 8.5.2019 18:23:05

Keskiviikko.

Kiitos aktiivisesta huolenpidosta ja keskustelusta.

Vaiheikais päivä. Töitä, kehityskeskustelu, lekurin soittoaika, tera, hiustenpätkäsy. Varmaan ensisijaisesti hormonaalisista syistä tänään ei ole ylimaallisesti vituttanut. Mul on yks ADHD:tä harvinaisempi "aakkoshäiriö", jonka takia en oina automaattisesti pysty yhdistämään erityisankeilua PMS-oireiluks.

Joka ei toki poista sitä, ettenkö mä vois hyötyä jostain SSRI:tä väksymmästä masislääkkeestä.

Toi vaihtamisen helppous on kyl lääkekohtaista, esmes venlafaksiinin, joka nyt kuitenkin on ihan kakstuhattalukunen lääke, alasajo on hidasta. En kylläkään syö sitä nyt, mutta vaikka parilla satalappusella varmaan saisin psykiatriajan vaikka heti huomiselle, tuskin saisin reseptiä mihinkään uuteen lääkkeeseen ennenku maksastatukseen on tullut joku tolkku. Eli aikasintaan kesäkuun alussa.

Kattelin noita vaihtoehtoja tossa pikaseen, ja veikkaan että jotain SNRI:tä lekuri saattas olla halukas kokeilemaan. Käytännössä sitten varmaan milnasipraani/Ixel, kun venlafaksiinin/Efexorin olen kokeillu ja duloksetiini/Cymbalta on maksassa hajoava. Mutta tuosta sitten mahdollisesti myöhemmin.

Helise, ei mun onneks tartte alkaa äijälle avautumaan, sen tapa viljellä "pitäis sitä ja tätä"-huokailuja saa mut kyllä usein ärtymään, mutta harvoin "pitäis" aiheuttaa toimenpiteitä. En usko, että kukkapenkeille tapahtuu mitään pariin kasvukauteen, korkealentoinen ehdotus osu nyt vaan niin väärään aikaan, että meni ihan tunteisiin.

Päihdeterailu tuli päätökseensä, setä jää eläkkeelle.

Nyt viilaan kynteni.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat