Olet täällä

Ylläpitelyä

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Hirveä rimakauhu

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 11.7.2017 11:36:25

Vastaanpa äkkiä itelleni:

En dokaa, koska en halua siihen tuskaan ja hätään takas.

En dokaa, koska en halua leikkiä enempää fyysisellä tai psyykkisellä terveydelläni.

En dokaa, koska en halua että se pilaa mun elämästä hyviä asioita.

En dokaa, koska en halua dokata.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kesäkuu18 » 12.7.2017 08:58:33

Hyvin kiteytetty Tyräkki!
Sopii minullekin. Käytänpä siis voimalauseina! tallennan puhelimeen ja luen tiukan paikan tullen ja vaikka ei tiukkaa paikkaa tulisikaan, silti luen.

Kiitos näistä!

Tsemppiä päivääsi!
Minussa on ongelma, jokin virhe ohjelmoinnissa.
Puutteita koodissa, korvaan arvaamattomuudella.
Tuntuu, että Tekijä unohti otsaan kirjoittaa,
ravistettava ennen käyttöä.

unelma.todeksi2017@gmail.com
Kesäkuu18
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja yoru » 12.7.2017 13:41:55

Tyräkki kirjoitti:Vastaanpa äkkiä itelleni:

En dokaa, koska en halua siihen tuskaan ja hätään takas.

En dokaa, koska en halua leikkiä enempää fyysisellä tai psyykkisellä terveydelläni.

En dokaa, koska en halua että se pilaa mun elämästä hyviä asioita.

En dokaa, koska en halua dokata.

Hyvin kerätty aiheita. Mutta voisiko olla vielä motivoivampaa, jos kieltomuotoa olisi vähemmän?
Kieltojen kohdalla mieli helpommin tekee tepposet, että "ja niin miksi ei muka?". Muokkaisin nuo
esimerkiksi muotoihin:
-Olen juomatta, koska haluan elää levollisin mielin.
-Olen juomatta, koska haluan voida hyvin niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.
-Olen juomatta, koska haluan kokea positiivisia asioita elämässäni.
-Olen juomatta, koska voin ja haluan olla.

Mukavaa päivän ja viikon jatkoa. 8)
Once I pop, I can't stop.

yoru
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 12.7.2017 14:31:46

Kiits Kesäkuu2018, toki tota listaa vois jatkaa vaikka kuinka pitkäks :)

yoru, taidan olla ihmisiä kenellä lasi on aina puoliks tyhjä (ainakin sillon kun suu napsaa, eh), täytyy pohtia tota positiivisempaa tulokulmaa. Eikö se niin ole, ettei aivot oikein noita ei-muotoja ymmärrä?

Tänään kuitenkin ihan ok-olot. Mulla on suunnitelmakin, vielä sellanen ihana, joka ei nyt ihan heti vielä vaadi muuta ku nollapäivien keruuta. Elokuussa A-klinikalle. Uskon jopa meneväni, koska sitä kautta varmasti helpoimmalla ja halvimmalla saan maksalabrat. Ja ne nyt kuitenkin pelottaa mua enempi ku ite elämä.

[Toki tsekkasin, että ihan no questions asked -pohjalta vois mennä yksityisel labraan ja jopa ite tulkita tulokset. Mutta vois olla parempi, että joku multa nimenomaan kysyis multa jotain.]

Sosiaalinen elämä toki arveluttaa, mitä jos mä kuitenkin olen paras versio itsestäni kännissä. Noin siis niinku seuranaisena.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 13.7.2017 08:37:09

Kaks viikkoo täyteen tänään.

Itkua ja hammastenkiristystä, ei kylläkään vielä viinanhimoissa. Tuleehan ne, maltan tuskin odottaa.

Jos mies nyt ei suoranaisesti ole huomannu mun (kaikkia) dokailuja, niin ainakin se todennäkösesti huomaa, että mä en juo. Mä olen hereillä ja läsnäoleva, enkä haise vanhalle viinalle. Saan asioita tehtyä, eikä sen kaljoihin ole koskettu.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja kyntöhärkä » 13.7.2017 11:45:23

Hyvä alku sinulla Tyräkki, nyt kun olet päässyt jo noin pitkälle pidä sitä arvokkaana asiana. Aina kun tulee päiviä lisää olet "rikkaampi". Monenlaista fiilinkiä liittyy raitistumiseen mutta ne kuuluvat asiaan. Itsellä ei ole enää päivittäistä eikä viikottaistakaan viinan himoa mutta täytyy tunnustaa että joskus joku viinan antamista myönteisistä kokemuksista palaa mieleen ja silloin pitää olla tarkkana ettei ala petaamaan seuraavaa mahdollisuutta juoda, ajatus pitää saada nopeasti pois mielestä eikä alkaa herkuttelemaan sillä ja muistoilla. Koska tosi asia on että se on hyvin pieni aika minkä alkoholista iloa irti saa siihen nähden mitkä kivut ja tuskat se jälkeenpäin aiheuttaa.Olen muuten joskus miettinyt miksi kukaan pystyy käyttämään alkoholia oikein, miten pystyy lopettamaan juomisen juuri oikeaan aikaan, eikö he saakkaan siitä niin hyvää fiilistä että haluaisivat jatkaa loputtomasti niin kuin minä teen kun aloitan.
Olen lomalla ja olen nauttinut näistä vapaapäivistäni täysillä ilman alkoholia . Tsemppiä edelleen Tyräkki!
kyntöhärkä
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 13.7.2017 12:20:44

Kiits kyntöhärkä, tästä tää varsinainen sarka vasta alkaa, kun pitäis esmes ens viikolla "festaroida" :shock:

Ei tosiaan pitäs alkaa fiilistellä niillä hyvillä hetkillä. Ja ihan samaa ihmettelen, että miten muut osaa..

Päivän pelko on kuitenkin se, että mitä musta jää jäljelle ilman viinaa. Nihkee ja kyyninen ämmä. Ei siis arjessa niinkään, mutta "juhlassa". Miten ihmeessä tommosista "ryyppäjäisistä" selviää ylipäätänsä, tai jopa niin että viihtyiskin.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja kyntöhärkä » 13.7.2017 14:10:46

Se on kyllä niin ettei niissä selvinpäin viihdykkään jos aivan rehellinen on. Itsellä on ollut jonkin verran edustamista ja noita pakollisia tilaisuuksia, en kyllä viihdy niissä varsinkaan sitten kun porukka alkaa humaltumaan.
Tuo kaveripiiri joka käyttää runsaasti alkoholia kyllä pikkuhiljaa jää jos jatkaa alkottomalla linjalla mutta jälkeen päin huomaa että se oli hyväkin ainakin minun kohdallani on ollut. Löytyy uusia ihmisiä joille alkoholi ei ole enää niin tärkeä osa elämää. Voihan se olla että joutuu jostain luopumaan että saa jotain mutta eihän tätä elämää voi toisten mieliksikään elää, on katsottava mikä itselle on parasta. Älä murehdi noita tulevia juhlia ja festareita voi olla että nautit olostasi siellä vaikket alkoholia käytäkkään ja jos et nauti ei niihin kannata mennäkkään.
kyntöhärkä
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Metsien mies » 13.7.2017 14:34:08

Tyräkki kirjoitti:Kiits kyntöhärkä, tästä tää varsinainen sarka vasta alkaa, kun pitäis esmes ens viikolla "festaroida" :shock:

Ei tosiaan pitäs alkaa fiilistellä niillä hyvillä hetkillä. Ja ihan samaa ihmettelen, että miten muut osaa..

Päivän pelko on kuitenkin se, että mitä musta jää jäljelle ilman viinaa. Nihkee ja kyyninen ämmä. Ei siis arjessa niinkään, mutta "juhlassa". Miten ihmeessä tommosista "ryyppäjäisistä" selviää ylipäätänsä, tai jopa niin että viihtyiskin.

Hei tyräkki! Loistavalla alulla olet sinäkin!!

Kirjoittamasi mukaisia Aatoksia on pyörinyt myös ahkeraan mielessä.... ja niin kai kuuluukin pyöriä vielä...jotkut sanovat sen kestävän pitkään jopa vuosia...no aika näyttää...

Itselläni ei niinkään ole ikävä alkoholia vaan nimenomaan sitä humalaa ja humalaolon tunnetta..ja tää onkin todella outoa,koska viime vuosina juodessani en ns.humalantunnetta niinkään enään tuntenut....olin ns. Tokkurassa ja alkoholilla pidin elintoimintoja yllä kunnes sammuin..... tuleeko se hyvän humalatunteen kaipuu siis vuosien takaa...näin oletan!!

...nykyään vedän paremmat "kännit"kunnon treenillä...

Yhdyn täysin myös kyntöhärän suoraan mielipiteeseen humalaisten seurassa olemisesta....muuten voisi vielä jaksaakin sitä jotenkuten, ellei se lähestulkoon aina päätyisi samaan jankkamiseen , että ota nyt säkin...voit sä vähä ottaa jne...

Voimia ja puhtia taapertamiseen jatkamiseen!!
Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan!!!
Metsien mies
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 13.7.2017 15:13:48

Huh Kyntöhärkä, onneks mun ei tarvi sentään edustaa :shock:

Ja "innolla" odotan Metsien mies, kuinka mulle tullaan hokemaan, että "ota nyt hei, hyvin voit ottaa, mikset muka ottais". Kuulen ton jo korvissani tietyiltä tyypeiltä, jotka siis ei tekis sitä ilkeyttään vaan iha naiiviuuttaan.

Onneks mun elämässä ei nyt vallan hirveästi ole enää "pakollisia" ryyppäjäisiä, mutta jonkun verran nyt kuitenkin. Kaveripiiri on täynnä (tyhmän onnellisia) kohtuukäyttäjiä. Niinhän ne toki kuvittelee että mäkin olen, joten voihan niistä jollain itelläänkin lipsua, mutta noin niinkuin ulospäin ja oletuksena.

Nooh, pitkä päätyyn ja perään, etukäteisahdistuminen on mulle ihan normia.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja yoru » 13.7.2017 15:44:09

Metsien mies kirjoitti:Kirjoittamasi mukaisia Aatoksia on pyörinyt myös ahkeraan mielessä.... ja niin kai kuuluukin pyöriä vielä...jotkut sanovat sen kestävän pitkään jopa vuosia...no aika näyttää...

Kyllähän nuo aatokset pyörii päässä ainakin ensimmäisen vuoden ajan. Ensimmäiseen vuoteen mahtuu ainakin kaikki "viralliset" kemut, joissa on aiemmin ollut tapana olla juoneena. Siihen jos vielä päälle tulee sitten häitä tms. niin se on "plussaa". Kaikkiin tilanteisiin, joita meinaa kokea tulevaisuudessakin, on kuitenkin jollain lailla muokattava sitä omaa käyttäytymismallia, ku se ei enää tule sieltä pullon sisältä. Ja toki pitkinä pyhinä, vaikkapa jouluna tai juhannuksena nuo aatokset voivat tulla useampanakin vuonna - jonkin niissä on sävyeroa se suhteen, että kuinka voimakkaasti vanha malli tunkee esiin.

Metsien mies kirjoitti:Yhdyn täysin myös kyntöhärän suoraan mielipiteeseen humalaisten seurassa olemisesta....muuten voisi vielä jaksaakin sitä jotenkuten, ellei se lähestulkoon aina päätyisi samaan jankkamiseen , että ota nyt säkin...voit sä vähä ottaa jne...

Mä oon muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta säästynyt aika hyvin tuolta tyrkyttämiseltä, vaikka en laajasti olekaan raitistumistani tuonut julki. Jankkaamiseen voisi hyvin lisätä sen, että kun humalatila kasvaa, alkaa jutut k´herkästi kiertää jossain vaiheessa kehää, kun ei muisteta, mitä on puhuttu. Sitä on aika raskasta kuunnella. Mulla ei tosin ole mitenkään läjäpäin edes kokemusta tuollaisesta, kun juovana aikanakin join pääsääntöisesti yksin. Jossain baarissa oli muutama baarituttu, joista ei sen koomin havaintoa ole, kun ei tule baareissa enää notkuttua.
Once I pop, I can't stop.

yoru
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja omama » 13.7.2017 18:52:51

Tyräkki kirjoitti:

joskus kun olen ollut tilanteissa, missä ihmise käyttää enemmän alkoholia enkä itse ole juonut, niin olen huomannut, että itse asiassa ne humalaisten jorinat ja se "hauskuus" ja "juhlinta" näyttäytyy aika tylsänä.Ei sitä oikein jaksa seurata. On siis olemassa vaara, että et viihdy seurassa, jossa muut ovat humalassa. Mutta syy ei ole sinun nihkeytesi tai kyynisyytesi, vaan se, että se humalainen seura on _oikeasti_ tylsää.

Kannattaisko asennoitua niin, että mietit, että onneksi sun ei tarvitse kaataa sitä myrkkyä kitusiisi ja kärsiä seurauksista. Jos alkaa liikaa rasittaa, olethan festareilla -> voit vaikka mennä kuuntelemaan musiikkia lähemmäks lavaa / toista bändiä toiselle lavalle. Siis ihan vaan että pääset hetkeksi pois humalaisesta seurasta. :mrgreen:

Olen ihan varma että ilman viinaa sinusta jää jäljelle paljon hyvää, kunhan vaan annat itsellesi tilaisuuden tutustua rauhassa omaan selvään itseesi :)
"Vain sillä, joka osaa päästää irti, on kaksi vapaata kättä"
omama
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 14.7.2017 11:21:53

yoru kirjoitti: Kaikkiin tilanteisiin, joita meinaa kokea tulevaisuudessakin, on kuitenkin jollain lailla muokattava sitä omaa käyttäytymismallia, ku se ei enää tule sieltä pullon sisältä.

Toi on kyllä suuri viisaus. Ja ainakin mulle tosi suuri asia työstettäväks, jos ei voikaan enää tehdä tiettyjä asioita "turvallisesti kännissä".

omama, kiits rohkasusta! Täytyy selvittää etukäteen kaikki "pakomahdollisuudet" :D

Musta on näin "vanhemmiten" tullu erityisen nihkee suurempia yleisötapahtumia kohtaan, ja olen sietäny niitä oikeestaan vaan ja ainoastaan alkoholiavusteisesti. Tulevasta koitoksesta en nyt kehdannu kieltäytyä. Ja pakkohan se on kokeilla, äärettömän sosiaalinen en ole, mutta emmä nyt ihan erakoituakaan halua.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja kyntöhärkä » 15.7.2017 16:19:23

Niin kyllä siinä alkoholin kanssa touhutessa sattuu ja tapahtuu, mietin montako aviolittoakin ja muuta suhdetta on syntynyt juuri alkoholin avulla ja monet niistä ovat olleet tosi onnistuneitakin. Alkoholista on kiistämättä hyötyä tuollaisissa sosiaalisissa tilanteissa missä itsetunto ei riitä ja rohkaisua tarvitaan, jos jotain mokaa niin voi mennä aina alkoholikortin taa ja sanoa niin mutta minä olin vähän ottanut. Mutta sitten kun ollaan se määrätty raja ylitetty alkoholia ei pystytäkkään käyttämään hyödyksi vaan siitä tulee iso haitta. Siinä ei auta vaikka ennen oli todella mukavaa juhlia sen voimalla, enää se ei vain onnistu. Ellei sitä usko ja luulee pystyvänsä sitä hyödyntämään oikein voihan sitä kokeilla onko se vielä mahdollista, kannattaa sitten olla rehellinen itselleen onnistuiko. Oman kokemukseni on se että syntyy poikkeuksetta juomaputki eli itse uskon etten voi enää hyödyntää alkoholia. Onhan se tylsää mutta todellista, helpompi olisi ollut vaan jatkaa vanhaa menoa. Mutta on sanottava kuin John F. Kennedy aikoinaan että me ei tehdä sitä sen takia että se on helppoa vaan sen takia että se on vaikeaa. No ei se niin vaikeaakaan ole mutta ihan oikein Tyräkki kyllä raitistumisessa joutuu tekemään vähän surutyötäkin kun pistää poikki suhteen entisen rakkaan ystävänsä alkoholin kanssa.
kyntöhärkä
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 16.7.2017 18:58:19

kyntöhärkä kirjoitti: Mutta sitten kun ollaan se määrätty raja ylitetty alkoholia ei pystytäkkään käyttämään hyödyksi vaan siitä tulee iso haitta. Siinä ei auta vaikka ennen oli todella mukavaa juhlia sen voimalla, enää se ei vain onnistu. Ellei sitä usko ja luulee pystyvänsä sitä hyödyntämään oikein voihan sitä kokeilla onko se vielä mahdollista, kannattaa sitten olla rehellinen itselleen onnistuiko.

Seuraava suuri viisaus, justhan mä juhannuksena viimeks luulin "ihan hyvin voivani vähän ottaa" ja tässä ollaan 8)

Ei voi kaikkee saada, mutta onhan tää tosi ihanaa, kun ei kuvota eikä kivistä, edes sunnuntaiaamuna.

Eikä tartte selitellä/peitellä/valehdella/kusettaa.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat