Ihminen on muuten tosi ovela otus joka onnistuu kusettamaan myös itseään, siihen ei taida eläinkunnassa löytyä ketään muuta. Eläimienkin voi jollain tavoin kuvitella kusettavan toisiaan esim. ruokaa saalistaessaan tai niin kuin kissa hiirellä leikkiessään mutta itseään ne ei minun tietojeni mukaan kuseta, ellei ihminen tee niistä koe-eläimiä mitkä kyllä sitten sairastuvat, mutta luonnossa ei näin käy.
Tuo itsensä kusettaminen tulee hyvin ilmi erilaisien riippuvuuksien yhteydessä vaikka kuinka hyvin tietää mitä tekemisestä seuraa, tekee silti. Tämä on ollut minulle kompastuskivi raitista elämää aloittaessani mutta olen huomannut mitä enemmän saa etäisyyttä juomaelämään sen vähemmän kusettaa enää itseäänkään. Järki alkaa voittaa himon ja silloin asiat alkaa olla hyvällä mallilla. En ihmettele yhtään sitä että ns normaalit ihmiset halveksivat alkoholisteja selkärangattomuudesta koska ei he voi ymmärtää riippuvaisen ajattelua, riippuvaisen ajattelua ei ohjaa järki vaan tunne ja himo.Miten hienoa onkaan Tyräkki jos olet mielestäsi kusettanut jo itseäsikin tarpeeksi alkoholilla ja haluat päästä koko sopasta eroon, sinulla on hurjan paljon voitettavaa, olet vielä nuori ja elämää vielä paljon jäljellä, etkä ole vielä sotkenut asioitasi niin kuin sitten lähes aina käy kun riippuvuus pahenee vuosi vuodelta.