Olet täällä

Itsekkyyttä kehiin?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Itsekkyyttä kehiin?

ViestiKirjoittaja helise » 7.4.2018 11:10:58

SangredeToro kirjoitti:Milloin mahtaa olla se tilanne, että ei edes ajattele missään muodossa alkoholia? Tuleeko sellaista olotilaa?

Kyllä sellainen olotila tulee. Kauppareissukin sujuu niin, ettet enää huomaa koko alkoholiasiaa millään tavalla, vaikka kassajonossa edessäsi olisi ostoskärri, joka olisi lastattu täyteen alkoholijuomia.

Voitaisiin sanoa, että silloin alkoholi ei enää merkitse sinulle yhtään mitään. Se ei enää kuulu elämääsi millään tavalla vaikka se syöksyisi silmiesi eteen kadulla tai mediassa, tai että ympärilläsi olevat ihmiset nauttivat alkoholia.

Siksi on hyvä vaikka plinkkeillä tai käydä vertaistukiryhmissä, ettei viinapiru pääse ryömimään huomaamatta sieltä tietoisuuden tason alapuolelta ylös vokottelemalla muistelemaan mukavia muistoja alkoholinkäyttely ajoilta tai peräti ehdottelemaan jopa kohtuullista alkoholinnauttimista silleen hienosti hyvässä seurassa.
Lue, joka päivä, jotakin jota kukaan muu ei lue.
Ajattele, joka päivä, jotakin jota kukaan muu ei ajattele.
Tee, joka päivä, jotakin, jota kukaan muu ei ole tarpeeksi hölmö tehdäkseen.
On mielelle pahasta olla aina osa yleistä mielipidettä.
helise
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 7.4.2018 11:44:13

SangredeToro kirjoitti: Milloin mahtaa olla se tilanne, että ei edes ajattele missään muodossa alkoholia? Tuleeko sellaista olotilaa?

Kyllä se tulee. Ainakin jos sen ottaa tavoitteekseen. Ainakin olotila jossa alkoholin tai yleensä päihdeasoiden ajatteleminen ei aiheuta itselle mitään tunneryöppyjä tai mielitekoja tai syyllisyyksiä tai yleensä mitään henkilökohtaisesti rassaavaa. Päihdeasiat tietysti ovat olemassa tässä maailmassa ja niihin toki törmää, eikä silmiään tarvitsekaan sulkea.
Miten kauan siihen menee, se varmasti vaihtelee.

Ja kun se asia sitten on halutussa kunnossa, se ei tietenkään mitenkään estä ajattelemasta alkoholiin liittyviä asioita, eikä se estä mitenkään edes aiheesta keskustelemista eikä kannanottamista päihdeasioihin.
Silloin sen vain voi tehdä niin ettei asiassa ole enää "oma lehmä ojassa", asiaa voi katsella objektiivisemmin kun oma ongelma on ratkaistu.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 9.4.2018 20:59:53

Kiitos viesteistänne, hyvä kuulla erilaisia analyysejä tästä. Tunteet vellovat vielä, tulee todellakin syyllisyyden tunteita vielä, kun alkoholi lävähtää jossain vastaan. Mielitekoja ei tule. Olen siis alkutapaleella siihen tilaan, että se olisi yhdentekevää, vielä on tunnelatauksia.
Muitakin tunteita liikkuu tänään, ei enää kovin voimakkaita. 10 vuotta sitten päivälleen äitini teki itsemurhan, viinalla ja lääkkeillä. Pitkään velloivat vihan tunteet, syyllisyys, häpeä. Nyt on jäljellä enää haikeus ja aavistus surua, elämä kantaa kuitenkin...rauhaisaa maanantaita kaikille :)
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 14.4.2018 08:22:56

Lauantaiaamu, kovin kirkas ja selkeä. Eilen tapasin lounaan merkeissä sellaisen ystävän, joka tuntee minut parhaiten kaikista, kaikki synkimmät syntini, olenhan joitakuita syntejä tehnyt ihan hänen kanssaan. No mutta, hän kyseli, mitä kuuluu ja vaikka olenkin kertonut, että olen ollut nyt juomatta, niin nyt kävimme pitkän keskustelun syistä, jotka johtivat tähän. Samalla muistelimme vanhoja ja nyt ajatellen kamalia yhteisiä kännitoilailuja, joita olemme erinäisenkin erän yhdessä kokeneet. Ihan kamalaa. Totesimme, että ihme, ettei mitään pahempaa koskaan sattunut. Hänkin rauhoittunut nyttemmin ja sanoi, että pitkästä aikaa nautti 4 cl konjakkia viime viikonloppuna. Hän siihen pystyy, että nauttii sen annoksen. Mulla se lähtee siitä laukalle. Ei heti, mutta jossain vaiheessa. Kun ensin otan yhden, niin viikon päästä toisen. Sitten jo kaksi ja sitten onkin jo lupa kohta ottaa kuinka paljon vaan.... :roll:

Viikon päästä onkin tämän kevään koettelemus. Nyt olen helposti pysynyt ruodussa, eihän minulla viikonloppuisin kovin paljon ole mitään menoa ja meininkiä missään, on rauhallisia koti-iltoja perheen parissa. Mutta viikon päästä olisi pikku matka työkavereiden kanssa. Vaikken ihan kaikkia tunne niin, että tietäisin heidät juomatapansa, on siellä muutamakin, joka ottaa kuppia ihan reilusti. Nyt jo vähän jännittää, ei se, ettenkö pystyisi olemaan juomatta, mutta se, millä lailla he tämän kokevat ja sanovat. Pitäisikö jo ihan etukäteen pohtia, miten niihin vastata. Pari tyyppiä jotka tietävät, etten nykyisin juo, ovat kysyneet, ettenkö sitten ota ollenkaan, edes matkalla ja kysyneet, enkö ota koskaan...?

Ei ole Suomen maassa helppo olla poikkeava..ehkä juuri siitä syystä, olen piruuttanikin nyt tiukkana, että saan olla vastarannan kiiski :lol: Lokoisaa ihanaa aurinkoista lauantaita, nauttikaa kevään alkamisesta!
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja andante » 14.4.2018 09:19:47

SangredeToro kirjoitti:
Viikon päästä onkin tämän kevään koettelemus. Nyt olen helposti pysynyt ruodussa, eihän minulla viikonloppuisin kovin paljon ole mitään menoa ja meininkiä missään, on rauhallisia koti-iltoja perheen parissa. Mutta viikon päästä olisi pikku matka työkavereiden kanssa. Vaikken ihan kaikkia tunne niin, että tietäisin heidät juomatapansa, on siellä muutamakin, joka ottaa kuppia ihan reilusti. Nyt jo vähän jännittää, ei se, ettenkö pystyisi olemaan juomatta, mutta se, millä lailla he tämän kokevat ja sanovat. Pitäisikö jo ihan etukäteen pohtia, miten niihin vastata. Pari tyyppiä jotka tietävät, etten nykyisin juo, ovat kysyneet, ettenkö sitten ota ollenkaan, edes matkalla ja kysyneet, enkö ota koskaan...?

Ei ole Suomen maassa helppo olla poikkeava..ehkä juuri siitä syystä, olen piruuttanikin nyt tiukkana, että saan olla vastarannan kiiski :lol: Lokoisaa ihanaa aurinkoista lauantaita, nauttikaa kevään alkamisesta!

Minkälainen matka on kysymyksessä? Joku palkinto- vai työreissu? Tästä huolimatta et ole kenellekään tilivelvollinen tekemisistäsi jos ne liittyvät yksityisalueeseesi. Kuten juomistapasi.
Ongelmallisiksi kokemistaan asioista kannattaa kertoa pääsääntöisesti niille jotka pystyvät auttamaan sinua niiden ratkaisemisessa. Mitä ulkopuoliset tällaisilla tiedoilla tekisivätkään?
Älä vielä mieti liikaa tulevia asioita äläkä varsinkaan jännitä yhtään mitään. Anna toisten tehdä mitä tekevät ja kohauttele olkapäitäsi jos ei huvita vastata. Hyvää viikonloppua. :D
"Mikään ei ole niin pysyvää kuin muuttuvuus"
andante
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja rairai » 14.4.2018 09:33:40

Ihana ketju, kiitos kirjoittajille!

Mä en juurikaan mokaillut onneksi kännissä kodin ulkopuolella, mutta täällä sitä tulikin juotua sen edestä. Olen vielä alkutaipaleella, mutta kovasti olen miettinyt, että kun tää tuntuu niin helpolle -> sama sitten ottaa, kun helppohan se on taas lopettaa.... No ei todellakaan ole, kohtuukäyttöön mä en pysty ja kun nyt oon saanut niin paljon tukea klinikalta ja työterveydestä, niin en halua niiden duunia heittää hukkaan. Töissä siis ei ongelmaa ollut, mutta lääkärit tajusi tilanteen toisen vamman yhteydessä...

Tuohon onko joskus se päivä, että alkoholia ei mieti kuvioon.. Siippa totesi alkuvaiheessa, että mites sitten jos ollaan kahden vuoden päästä vaikka Kreikassa ja se ottaa bisseä, mitä sä sit meinaat... Mainitsin kommentin terapeutille, joka totesi nauraen: Kuule, et sä sitten edes mieti toista vaihtoehtoa vaan tilaat jonkun ihanan jääkahvin tjsp.
Tällä viikolla katselin paikallista terassia, kun olin koirien kanssa iltalenkillä. Mietin, että olisi kiva mennä sinne viikonloppuna hetkeksi istumaan, joiskohan sitä vettä vai pepsimaxia....

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua!
rairai
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 18.4.2018 11:03:48

No niin, vapaa-ajan reissu, mutta työkaverien kanssa, voiko siitä tulla mitään?
:lol: Uskon, tulen sitten maanantaina paljastamaan, miten homma eteni. Muutoin on hyvä fiilis reissusta,
matkakohde sellainen, jossa en ole ennen ollut, ja paljon nähtävää tiedossa, historiaakin myös.
Ei muuta kuin matkaan, veli hopea :D
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Toivoton » 18.4.2018 20:23:28

Sinulla on ilmiselvästi hyvä meininki päällä reissuun lähtiessä.

Mukavaa reissua ja kerro sitten mitä kaikkea näit ja koit.

Raitista matkaa!
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 22.4.2018 07:40:14

Terveisiä Puolasta, tähän asti ollut mahtava matka, kulttuuria, historiaa, lämpimät kelit ja mukava seura. Ruoka ollut todella hyvää, varsinkin kun valitsee kevyemmät kasvisvaihtoehdot. Juomapuoli ollut myös kondiksessa tällä reissulla, ruusulimonaadin ja jääteen kanssa pääsee pitkälle. Muutamalle ihmettelijäle olen kuitannut, että ei nyt maistu ja kohta syntyy :lol: :lol: on siinä saaneet sitten ihmetellä ihan itsekseen..kukaan ei myöskään ole alkanut suureen ääneen kuittailla, enkö nyt edes vähän ottaisi. Vaikka, täytyy myöntää, että terassilla +23 asteen lämmössä parsaa syödessä olisi voinut ottaa hiukan valkoviiniä. En valehtele, etteikö hetken käynyt mielessä. Mutta en ottanut ja hyvä niin. 8) 8) mukavaa sunnuntaita :)
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 22.4.2018 11:01:46

Kuulostaa kivalta, kelpais mullekin!

Ja samoja kokemuksia, on aika suuri osa väestä sit kuitenkin sen verran huomaavaista ja fiksua, ettei jonkun juomisilla lähde retostelemaan, ainakaan päin naamaa :wink:

Saattaa olla, ettei niitä edes ihan oikeasti pätkääkään hetkauta! [Vainoharhailin kyllä itekin asiasta oman aikani, ihan vielä muutama kk sitten..]
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 29.4.2018 15:49:19

Viikkohan on taas sujunut ihan huomaamatta. Ja edessä vappu, tuo "riemastuttava" juhla.. :evil:
Nyt olisi monta hyvää vapaapäivää juotavana, mutta niin vain ei hetkauta tuo ajatus enää lainkaan. Ei siis paniikinomaista ajatusta, mitä kuohuvaa tai ylipäänsä alkoholia sisältävää sitä ottaisi. Viime aikoina huolta tosin on aiheuttanut verenpaine, jota muun muassa huomenna selvitellään ihan sydänfilmissä asti..toisaalta perimmäinen syy moiseen taitaa olla sukurasite, kun elintavat tätä nykyä alkaa olla melkoisen asialliset...sunnuntain jatkoa, toverit
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Metsien mies » 2.5.2018 19:34:09

Suuret onnittelut sangrelle viiden kuukauden selvyydestä! 8)
Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan!!!
Metsien mies
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 3.5.2018 07:17:49

Onnittelut viidestä kuukaudesta! Hienoa!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 3.5.2018 21:53:19

Kiitoksia onnitteluista :) hyvin rullaa asiat, ei silti, vapunaattona vierailin ex tempore kaverin luona,joka oli siihen mennessä kumonnut jo muutamankin siiderin. Siinä yhteistuumin vielä kertaalleen yhdessä analysoitiin tähän minun raittiuteeni johtaneita syitä ja sattumuksia. Nyt pystyin jo kertomaan, mitä kaikkea oli tapahtunut ja samalla sanoin, etten ikinä enää aio olla samassa tilanteessa, en ikinä. Jotenkin helpotti. Toinen huomio tuli töissä vapun jälkeen. Muutamakin oli ilmeisesti ottanut reippaasti vappuna ja minä tyydyin kommentoimaan siman vaikutusta. Jo alkoi kootut selitykset. Kuinka monet kerrat kuulin, että "en mä yleensä ota, nyt vaan juotiin skumppaa" tai "en mäkään viikolla juo, vaan juhlapyhinä ja viikonloppuisin" ihan kuin mua kiinnostais, mitä muut kaataa kitusiinsa, ei kiinnosta :lol: hei, kamut, kohti viikonloppua, jee!
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 4.5.2018 06:45:35

Sangrede Toro kirjoitti
Siinä yhteistuumin vielä kertaalleen yhdessä analysoitiin tähän minun raittiuteeni johtaneita syitä ja sattumuksia. Nyt pystyin jo kertomaan, mitä kaikkea oli tapahtunut ja samalla sanoin, etten ikinä enää aio olla samassa tilanteessa, en ikinä. Jotenkin helpotti.

Onnittelut rohkeasta toiminnasta!
Kertominen luottamalleen ihmiselle rehellisesti elämänsä virheistä ja vääristä teoista auttaa oppimaan avoimuutta ja rehellisyyttä muissakin asioissa ja myös toisten ihmisten kanssa. Saattaa tuntua vaikealta, mutta kasvokkain tapahtuessa se auttaa vapautumaan itsekeskeisistä peloista. Kova itsekkyys ja ylpeys muokkautuu itsensä hyväksymiseksi ja arvostamiseksi. Esimerkiksi on oikeus tyynin mielin ja kohteliaasti kieltäytyä toisten tarjoamasta alkoholista. Silloinkin raitis päivä on alkoholistille täyden kiitoksen aihe.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat