Olet täällä

Itsekkyyttä kehiin?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Itsekkyyttä kehiin?

ViestiKirjoittaja metsänpeitto » 3.12.2018 06:55:49

Onnittelut täältäkin! :)

Miltäs nyt tuntuu?

Kirjoitit tuosta tilaisuudesta, jossa näit toisessa ihmisessä oman juovan itsesi.. Mietin itse tässä samaa, että kun muistelee tekemisiään ne tuntuvat jotenkin epätodellisiltakin. Olinko minä tosiaan tuollainen? Tietää, että tietysti olin, sitten se kiitollisuus, ettei enää ole oikeastaan edes sama ihminen.

En minä ainakaan osannut juodessa kuvitella, millaista elämä on nyt. Valinnanmahdollisuuksia on paljon enemmän, aikaa jää vaikka mihin mukavaan. Olo on useimmiten suht pirteä ja tarmokas. Värit on kirkkaat, kun sumea kännikelmu ja krapulakärsimykset on poissa.

Joo seuraavalla vuodenkierrolle sitten vaan raittiina!
metsänpeitto
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 3.12.2018 09:33:25

Kiitos kaikille onnitteluista, olo on mitä mainioin. Tulin vielä koneelta käsin tarkistamaan, onko tosiaan tänään vuosi täynnä ja on perskules se tosiaan niin. Nopeasti on vuosi mennyt. Ja saan edelleen sen tunteen, mikä oli tasan vuosi sitten herätessä.
Olipa tosiaan yhteensattuma, että lauantaina näin ikäänkuin aiemman version itsestäni..siinä oli varmaan jotakin johdatusta :wink:

En kaipaa kännikelmuja, kuten metsänpeitto osuvasti sanoi. En kaipaa niitä hirveitä krapuloita, jotka pahimmillaan kesti 2-3 päivää. En kaipaa sitä raastavaa häpeää, joka nousi miettiessäni kännissä sekoiluja. En kaipaa mitään niitä mustelmia, murtumia, ruhjeita, kuhmuja, joita olin itseeni saanut toikkaroidessani humalassa. En kaipaa sitä epätoivoa, jonka näin perheenjäsenten silmissä.

Värit ovat kirkkaat, energia aivan toisissa sfääreissä kuin ennen. Olo on itsevarmempi. Tietenkään oleminen ja elo ei kaikenaikaa ole ruusuilla tanssimista, mutta nyt pystyn vastoinkäymisetkin ottamaan kevyemmin. Aiemminhan niistä juominen vain yltyi. Voisi kiteyttää oikeastaan niin, että viime vuosi kokonaisuudessaan oli elämäni tähänastisista pahin kaikilla osa-alueilla ja tämä vuosi taas ollut tähän astisista kirkkaasti siellä paremmalla puolella.

Suuri kiitos tästä kuuluu myös teille rakkaat kanssakulkijat, tämä palsta on ollut suureksi avuksi aivan etenkin alkumetreillä, jolloin vaara hairahtua oli suuri. Se suojattomuuden, "paljaana olemisen" tunne ja tunne, että nyt ollaan ihan reunalla...siitä autoitte yli ja eteenpäin. En voi sanoa kuin KIITOS ja sydän vielä perään <3 !! Jos vain tapaisin teidät "livenä" antaisin ison halauksen, nyt annan virtuaalisen :D
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 11.12.2018 21:55:05

Päivät vierii toisensa perään, viime perjantaina olisi ollut pikkujoulut, en siis mennyt, pitelin ihan omia vastaavia kotosalla. Hirmu kivasti meni alkoholittomalla glögillä ja vieraatkin ymmärsi lähteä, kun alkoi jutut toistamaan itseään. Se paha puoli tässä alkottomuudessa on, että joudunpa sitten aina kuskiksi... :roll: mutta sen kai kestän, kun ei kauhean usein moiseen joudu. Jälkikasvuakin haen mielelläni, jotta pääsee turvassa kotiin.
Töistä sain ihanaa ja mahtavaa: punkkupullon lahjaksi. Kaikki saivat samanlaisen, joten en heti vetänyt aiheesta hernettä sieraimeen, mutta eteenpäinhän tuo joutaa. Mieleeni vain juolahti, että on kyllä vanhanaikaista viinan anto lahjaksi. Mutta se näistä mietteistä, olkaahan siivosti taas :)
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 11.12.2018 22:53:39

Minä sain viime vuonna naapurilta konjakkipullon. Olin just itsenäisyyspäivänä lopettanut juomisen ja ihmettelin konjamiini kädessä mitä sille tekisin. Nostin sitten yläkaappiin kaikkine kortteineen ja välillä se oli aivan unohduksissa. Joskus maaliskuussa sen sitten muistin ja lahjoitin yläkerran naapurille sydänlääkkeeksi. :lol:

Kyllä jotain muuta pitäisi lahjaksi keksiä kuin viinaa.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Toivoton » 14.12.2018 00:17:09

Hattua nostan deToro edessäsi siitä, että olet tämän vuoden aikana onnistunut voittamaan viinademonisi ja klaarannut hienosti monet tilanteet ja kiertänyt monet karikot, joissa olisit voinut repsahtaa viinan vietäväksi.
Toivon ja uskon, että sait tästä vuodesta paljon voimavaroja tulevillekin vuosille. Ja erityisen hienoa on kuulla, että olet todella tyytyväinen raittiiseen elämääsi.
Kiitos esimerkillisestä esimerkistäsi!
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 30.12.2018 09:22:43

Onpas sitä taas aikaa vierähtänyt, mutta ei hätää, alkottomana mennään eteenpäin, kuten ennenkin. Ensin olin kipeänä, sopivasti ennen joulua, sitten tuli joulun hässäkät päälle.
Onneksi joulu tuli ja vielä parempi, kun meni. Jostain syystä ei vain se joulumieli saavuttanut taaskaan meikäläistä. Suvun kanssa piti (henkisesti) painia peräti kahtena päivänä putkeen ja aiheutti monenlaista unelmointia joulusta kaukana ulkomailla tai Lapin erämökissä...hyvä joulumieli kuitenkin pilkahti sinä kertana, kun vein lahjan seurakunnan kautta vähävaraiselle lapselle ja toki oman perheen kanssa joulun vietto oli kivaa.
Mutta, eteenpäin. Pari muuta huomiota tästä loppuvuodesta: raittius on vahvana, sellainen erakoituminen on ehkä tapahtunut, että taidan (valitettavasti vai ei?) olla mieluiten omassa ja perheen seurassa, kun jaksan mennä näyttelemään viihtymistä muualle.. ehkä se hieman mietityttää.

Muutoin ei ole millään lailla glögit, viinit, joulukaljat, siiderit houkutelleet. Vieläkin, näin yli vuoden raittiuden jälkeen jaksan ihmetellä omaa itseäni..sentään vielä viime vuoden joulukuussa vedin kaksin käsin kitusiin ihan mitä tahansa... :cry: mutta aikansa kutakin, sanotaan.
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 30.12.2018 12:47:32

Olet rohkaiseva esimerkki Sangre! Ihanaa lukea kuinka olet vapautunut alkoholista. Saan toivoa itsekin, että muutos on mahdollinen. Olen seurannut ketjuasi alusta alkaen, vaikka itse kirjauduinkin plinkkiin myöhemmin ja suuri kiitos, että olet jatkanut kirjoittelua. Hyvää uutta vuotta!
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 1.1.2019 10:37:04

Kiitos Onneli kauniista sanoista :D ja hyvää uutta vuotta. Niin vaihtui Toron vuosi jo hyväksi havaittuun viime vuoden malliin eli pieni skoolaus ruusulimpparilla ja hyvissä ajoin nukkumaan. Tässä olen summaillut mennyttä vuotta ja pohtinut, mitä mahtaa uusi tuoda tullessaan..mennyt vuosi oli vielä alkuosaltaan aika ahdistava, ei viinanhimoja, mutta häpeän tunteet velloivat vielä aika lailla.
Mutta siitä kun yli pääsi, alkoi aika kirkas ja seesteinen aika.

Vitutukset oli otettava vitutuksina, ilon aiheet iloina. Tylsyyskin oli aika kiva juttu. Viina ei päässyt puskuriksi minun ja elämän väliin.
Onnistuin loppuvuonna eli minun tapauksessaani viimeisinä mahdollisina päivinä tekemään opiskeluun liittyvät tehtävät valmiiksi. Nyt tietysti pitää vielä palautteita odotella.. :roll:

Lapsi juuri muistutti, miten "mukava" olenkaan ollut..hänen sanoin: onpa äiti kiva, kun et juo enää, kun silloin kerrankin kännissä olit pissannut matolle... :oops: :oops: eli on hyvä, että lähipiiri aina välillä muistuttaa, millä tiellä sitä pitää kulkea.

Toivottavasti teilläkin on ollut rauhallinen uusi vuosi ja tästäkin eteenpäin seesteillä mielellä kuljetaan :)
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 16.1.2019 09:55:08

Tammikuu on jo pitkällä, enkä ole ehtinyt päivitellä tänne kuulumisia. Tosin ei niin hirveästi ole päivittelemistä. Raittius jatkuu, opiskelut sain ihme kyllä suoritettua, vapaa-aika menee aika pitkälti kuntoilun ja normaalien :lol: kirjojen lukemisessa sekä lasten harrastuksissa.
Olotila on seesteinen, jopa suorastaan onnellinen. Tämä kuulostaa skeptikon mielestä vaaralliselta, sillä
kyllähän nyt joku takapakki tai muu hankaluus odottaa ihan kulman takana, eikö vaan..
Nauratti töissä tässä muutama päivä sitten keskustelu, kun muutamat kohkasivat tipattomuudesta ja suorastaan tivasivat, että kai
minäkin olen tipattomalla, niin sanoin, että kyllä vaan, ikuisella sellaisella :D :D siihen sitten jo hiljenikin koko keskustelu..
mutta kivahan se on olla samanlainen tän tammikuun ajan kuin muutkin..

Ei muuta kuin eteenpäin :)
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 24.1.2019 19:32:47

Tänään oli töissä aavistuksen jännä päivä erinäisistä syistä ja tilanteen mennessä hyvin voikin loppuvuoden lasketella menemään. Ehkä tätä hiukan jännitin etukäteen, muutamakin yö tuli nukuttua huonosti ja yöllä valvoessani pähkäilin tilanteen kulkua. Pohdin just sitä, miten ennen vanhaan taisin viimeistään jo tässä vaiheessa iltaa samanlaisessa tilanteessa avata "palkintoviinin". Jos hyvin kävi, mieskin ehti ottaa kenties lasillisen, mutta dokauksen ollessa minun kohdalla pahimmillaan, jo keskiviikkona etsin syitä, jotta voisin avata punkkupullon. Ja juoda sen yksin, parhaassa tapauksessa salaa.

Mitenkähän sitä oikeasti jaksoikin sitä touhua monta vuotta?? Kun vielä miettii sitä, että unen laatuhan on ollut aivan perseestä jo monta aikaa?? Ihme, ettei kroppa ole kokonaan hyytynyt tossa menossa. :roll:
Tätä nykyä kaikki on vaan otettava vastaan täysin "raakana" enkä tarkoita viinaa, vaan ilman sellaista viinan aiheuttamaa kuplaa, jonka ehkä kuvittelin suojaavan meikäläistä, kuplahan otti kaiken paskan vastaan ja otin sen lopuksi suodatettuna vastaan. Näin luulin.
Kyllä tässä on koko aika tähän asti joutunut käymään erilaisia tunteita, asenteita, ajatuksia ihan pelkiltään, kun olen selvin päin ollut ja hyvin olen voinut.
Eli kuplatonta elämää teille, vissykuplia voin toivoa :)
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 11.2.2019 13:27:23

Kuukaudet kuluvat, ei mitään uutta. Samalla vanhalla tutulla kaavalla mennään täällä päin. Töitä, kuntoilua, perhe-elämää, mitä sitä ihminen muuta tarvitsee. Alkoholi ei ole aikoihin tullut mieleen, kuin jonkin aavistuksen tavoin aina välillä ja silloinkin siinä tilanteessa, että joku kysyy, vieläkö olen tipattomalla..
Olenkin tätä nykyä alkanut vastata, etten ole tipattomalla (koska se mielestäni aina jossain vaiheessa loppuu) vaan olen alkanut sanoa, että olen absolutisti. Lauri Markkanenkin kivasti sanoi Maria Veitolan ohjelmassa, että hän haluaa olla paras versio itsestään, eikä sen vuoksi halua käyttää päihteitä.
Tässä on raittiutta takana vuosi ja reilu 2 kk vähän päälle, täytyy kyllä myöntää, etten olisi voinut kuuna päivänä uskoa, miten vähän alkoholi on mielessä tätä nykyä. Koska mielessä se oli ennen tälle tielle lähtöä päivittäin, monta kertaa. Milloin hyvässä, milloin pahassa. Nyt se käy mielessä lähinnä neutraalina ajatuksena, ilman suuria tunnelatauksia. Olenpa myös huomannut sen, että tietyt ystävät ovat jääneet, sanomattakin on selvää, että sellaiset ystävät kaatavat kuppia menemään rankalla kädellä.
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 25.2.2019 12:38:13

Kohta maaliskuussa. Aurinko paistaa. Samalla se näyttää kaiken pölyn ja lian, jota ei nyt niin välttäis nähdä. Inhoan kevättä. On jotenkin niin vaikeaa aikaa. Se hetki ennen kuin puissa on lehtiä, on epämiellyttävää. Pitäisi olla täynnä tarmoa ja virkeä ja uudistuva ja pirteä ja iloinen. En ole. Tunnistan samat piirteet, jotka äidissäni oli, masennusta sairasti 10 vuotta. Tosin alkoholisti oli myös, eli kumpi ruokki kumpaa..
Siksi huhtikuukin joten kuvottaa jo etukäteen. Toisaalta vuosi sittenkin oli kevät tulossa ja selvisin hengissä ja ilman alkoholia..
Muutoin ei muutoksia elämässä, samalla vanhalla tutulla kaavalla menen eteenpäin. Tylsääkö? En tiedä. Nyt pitäisi olla täysissä sielun ja ruumiin voimissa, kun juuri olen lomaillut viikon, silti väsyttää.

Tulipas tästä masentava juttu, välillä näinkin. :?
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 27.3.2019 14:37:33

Katsos, kuukausi jälleen kulunut taas viime kertaisesta päivityksestä. Hyvin sujuu, mutta sujukoon. Töissä melkoisia mullistuksia, joissa on pakosti olla skarppina. Alkoholi ajatuksen tasollakaan ei enää vaivaa mieltä.
Elämän täyttää tällä hetkellä työ, perhe ja kuntoilu. Näillä mennään.
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Toivoton » 28.3.2019 09:01:28

Kuulostaa upealta deToro!
Elämän peruspilarit taitavat olla kunnossa eikä viina pääse niitä horjuttamaan.
Kaikkea hyvää kevääseesi vaikka et tainnut hirveästi kevään puolesta tuulettaakaan.
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 28.3.2019 09:47:59

On tosi hienoa lukea kaltaisiasi tarinoita Toro, olen tosi iloinen puolestasi!

Kun lukee juttuja erilaisista alkoholista irti pääsyn keinoista ja niiden menestymisistä tilastojen valossa on se yleensä aika synkkää luettavaa. En tiedä mitään tarkkoja lukuja, mutta mielikuva on, että monien hoitokeinojen onnistumisprosentit ovat kuitenkin selkeästi alle viidenkymmenenen. Täällä Plinkissä on minun oman lyhytaikaisen tilastoinnin perusteella huomattavasti parempi onnistumis mahdollisuus. En tiedä onko täällä jotenkin harvinaisen motivoituneita kirjoittajia, mutta tämän parivuotisen aikana mitä olen seurannut juttuja on suurin osa aktiivisista kirjoittajista onnistunut pääsemään alkoholista eroon. Eli tämä taitaa toimia!

Jatka Toro samaan malliin. Toivottavasti kesästä nautit vaikka kevät herättääkin niin epämukavia tunteita 8)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat