Olet täällä

Itsekkyyttä kehiin?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Itsekkyyttä kehiin?

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 26.12.2017 11:15:15

Hienosti selätetty joulun kiusaukset!

Ekat "julkiraittiit" juhlat ahdisti mua kans kovasti ja käytinkin kaikenlaisia puolitosia tekosyitä, eikä noi "onnelliset kohtuukäyttäjät" oikein vieläkään voi ymmärtää, että miksen mä muka vois ihan hyvin juoda. [Eli miksi yritän esittää just jotain parempaa/erikoisempaa ihmistä ja olen sitten vielä tylsempää ja nihkeempää seuraa.]

Mutta kyl täs nyt täytyy olla sopivan itsekäs ja itsepäinen :)

Ja muokkauslisäyksenä ja lohdutuksena vielä, että eihän kaikki huomaa ollenkaan, juoko joku vai ei. Tai ainakaan välitä asiasta sen enempää. Mutta kyl asia on silti ollu mulle itelle aika iso, imago kuitenkin muuttunu sen verran.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Toivoton » 26.12.2017 16:06:19

Hienoa deToro!
Ei ollut helppo joulu minullakaan, mutta kannatti sinnitellä.

Tuo uusi vuosi on varmaankin paha rasti. Pakko myöntää, että itse on pystyisi ottamaan juovia vieraita vastaan. Jos minulla olisi vastaava tulossa, niin peruisin sen jollain tekosyyllä. Minulla ei vain kerta kaikkiaan olen voimia olla kuivin suin kun muut juovat ja tarjoavat juomaa. Mutta sinulla on ehkä toisin. Aina voi heittää jonkin tekosyyn peliin, mutta tärkeintä on, ettei katkaista tätä alkanutta raittiutta.

On minulla sellainenkin kokemus takana, että joissain juhlissa join pelkästään alkoholitonta olutta. Sitten aamuyöstä sanoin, että lähden kotiin. Porukka kysyi, että mennäänkö samalla taksilla. Minä sanoin, että minä menen autolla, johon joku sanoi, että "et sinä voi ajaa tuossa kunnossa, kun olet ihan kännissä". Kuten Tyräkki kirjoitti, niin ei porukka välttämättä edes älyä, ettei joku juo alkoholia...

Voimia juomattomuuteen!
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 26.12.2017 19:34:01

Joulu ohi, vaan ei loma vielä, vapaata siis vielä viikko..Mutta, pitkästä aikaa tänään salilla, ja kyllä tekikin raudan heiluttelu hyvää :D että jos siirtäisi addiktionsa siihen :lol: Pohdin tuota kaveripiiriäni, kaikki taitavat juoda enemmän ja vähemmän, tosin tuntuu siltä, että minulla on mennyt kaikkein kovimmin, ja olen ollut aina se, joka on eniten kännissä :|

Ja kun pohdin niitä muutamia tuttuja, jotka eivät juo lainkaan, hyvin ovat juhlissa pärjänneet.
Itse asiassa heille en ole koskaan sanonut, että voit nyt vähän ottaa vaan olen kunnioittanut heidän päätöstään, itse asiassa se olisi jotenkin kummallista, jos he ALKAISIVAT yhtäkkiä juoda.

On se vaan merkillistä, miten naurettavan painoarvon alkoholi on yhteiskunnassa/elämässä saanutkin.
Ja iloinen muuten olen siitä, että kun jossain vaiheessa laitoin tuonne allekirjoitukseni alle päivityksen, montako päivää olen juomatta. Kännykässähän se ei näy, mutta läppärillä ollessa tulikin yllätys, että jo 24 päivää, mutta voi, NIIN alussa vasta.....
Päivä kerrallaan :)
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja maaliskuu17 (poistunut käyttäjä) » 26.12.2017 19:42:49

24 päivää on hyvä alku. Kiva, kun olet mukana. Oman raitistumiseni alkutaipaleella osui 50 v juhlat, paljon sakkia ja erittäin juovaa. Bändiä ja kaikkea meininkiä. Mulla oli käsilaukussa cola zero, jonka kaatelin mukiini eikä kukaan kysellyt. Emäntä tarjosi alkumaljan josta kieltäydyin ja muuta kiusallista ei eteeni tullut.
Sinäkin selviät uudesta vuodesta!
maaliskuu17 (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 27.12.2017 22:13:45

Kiitos taas viesteistänne, mukavaa, kun kommentoitte :)
Toivoton, sanoit, ettet voisi kutsua teille nyt juovia kavereita, itse ajattelen niin, että ne tilanteet ja juovat kaverit tulevat kuitenkin vastaan jossain vaiheessa. Aina tulee tilanteita eteen, uskon niin, joissa joutuu kamppailemaan itsensä kanssa.

Näissä ystävissä miespuolinen ei varmaan ole moksiskaan, jollen juo, mutta nainen kyllä sanoo, että mä olen tylsä..tunnen heidät jo liki 20 vuoden ajalta, yhdessä on vedetty viinaa niin kotosalla, baarissa kuin ulkomaan matkoilla. Ehkä se mun tylsyys on myös uhka omalle alkon käytölleen, ehkä hän joutuu puntaroimaan siinä omaa suhdetta tuohon liemeen...

Tein muuten tuon audit-testin kokeilumielessä, tuli aika paljon pisteitä :roll: ja samalla muistelin tätä omaa "heräämistäni". En unohda sitä tunnetta ikinä, minkälainen olo oli 2.12. Sellaista tunnetta täydellisestä epäonnistumisesta, paniikista, häpeästä ja ahdistuksesta, mikä myllersi sisällä. Olen niin kiitollinen, että sain tänne sen kaiken kirjoittaa ja saan teiltä tukea, iso kiitos.
Huomenna aion jälleen "itsekkäästi" mennä salille hoitamaan itseäni ja viikonlopuksi olen varannut itselleni joogatunnin :)
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Maahinen » 28.12.2017 00:01:30

Näitä kun lukee niin tulee ihan kummallinen olo et miten voikin olla ihan samanlaisia ajatuksia ja ongelmia muillakin.
Mä oon kans aina porukassa se joka on eniten kännissä. Yritän himmailla alkuillasta, mut sit jossain vaiheessa homma lähtee hanskasta ja aamulla herään kamalaan krapulaan miettien et mitähän sitä on taas tullut mokailtua. Filmi poikki ja vain jotain hämäriä muistikuvia. Voi luoja sitä häpeää kun tietää et on nolannut taas itsensä. Mun ei pitäisi osallistua yhtään mihinkään illanistujaisiin ennen kuin oon tarpeeksi vahva tekemään sen varmasti täysin selvinpäin. Ehkä lukittaudun kotiin vuodeksi. Tänään eka päivä selvinpäin. Onhan se jo alku.
Maahinen
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Toivoton » 28.12.2017 17:31:14

Minulla meni aika monta vuotta, ennen kuin tajusin tuon Maahisen mainitseman juomistavan omalla kohdallani. Olen usein se, joka on porukasta eniten kännissä. Ensimmäisten juomien jälkeen alan vetämään kaksin käsin, ettei vain humala haihtuisi vaan päin vastoin lisääntyisi. Tsekkaan heti, että juhlissa on riittävästi viinaa ja usein varaudun nuukuuteen omilla pulloilla, joista tarjoan autuaasti huikkaa muillekin, jotta saisin ns. ryyppykavereita. Juon sammumiseen saakka ja seuraavana päivänä en muista mitään. Näin se on mennyt aina.

Minä en ole vielä tarpeeksi vahva sellaisiin juhliin, joissa muut juovat. En ole vielä valmis kohtaamaan juovia ja juomia tarjoavia ihmisiä. Paine ottaa lasillinen tai pari, on liian kova ja tapahtumat yllä kuvattuja. Arvostan tosi paljon sinua deToro, jos sinulla on luonnetta olla juomatta juovien seurassa. Ehkä minustakin on tähän joskus.
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 28.12.2017 17:50:43

Niinpä Toivoton, minäkään en tiedä, miten uudenvuodenaatto tulee menemään.. :roll:
Aiemminhan olen saanut tekosyyn, että olen kuskina. Nyt olen omassa kodissa, josta ei tarvitse lähteä
mihinkään. Toisaalta, olen tässä pohtinut, josko olis keksimättä tekosyitä alkuunsa ja sanoisi suoraan, että
juomat on nyt juotu. Mitähän kamalaa siitä seuraisi, niin kuin oikeasti? Korkeintaan kamuille äkkilähtö, jos olen muodostunut heille uhkaksi :lol: :lol: ja jos niin käy, niin siitä vaan! Olen suunnitellut pitkää lenkkiä heti uudenvuodenpäiväksi eli sitä kohti.

Tänään oli pitkä keskustelu miehen kanssa, alkoholista. Hänellä kun ei ole ongelmaa, tosin nyt hupsahti hänelläkin jouluaattona, selkeästi on siitä morkkista pitänyt. Sanoin, että siitä vaan tipattomalle mun kanssa, tosin mun tipattoman on tarkoitus kestää hiukan kauemmin kuin tammikuun. Hän sanoi, ettenkö ikinä aio ottaa...sanoin, että päivän kerrallaan menen ja se saa riittää. Sanoin myös, että minä en taloon alkoholia kuskaa, eli hän saa hankkia kaikki juomansa. Ne eivät mua houkuttele tuolla kaapissa. Onhan siellä aivan loistava Amarone, joka joululahjaksi saatiin, mutta niin se vaan on, katkeransuloiset jäähyväiset olen tehnyt.

Samaa tapaa on tosiaan mulla ollut kuin Maahisella ja Toivottomalla, viimeiseen asti on pitänyt kitata viinaa. Ei mitään tolkkua. Viime aikoina tänä syksynä havaitsin taas itsessäni piilojuomisen eli join salaa, piilottelin pulloja, ostin itselleni enemmän ja join, kun muut olivat menneet nukkumaan.. Tuli tilanteita, joissa mies joutui olemaan myöhään työreissulla tai muualla ja minulla ensimmäinen ajatus, NYT voin juoda niin, ettei kukaan huomaa tai sano mitään...Hävettää ja inhottaa moinen...todella.
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Toivoton » 29.12.2017 01:40:59

Aika hienoa ja päättäväistä tekstiä olet puhunut miehellesi. Tuo luo varmaan hyvän pohjan uuteen vuoteenkin. Tuolla otteella ja asenteella , joka sinulla nyt on, pysyt varmasti juomatta uutena vuotena, vaikka pullot poksuisivatkin ympärilläsi.

Tuo pullonpiilotusleikki on yksi älyttömämpiä leikkejä, joita on tullut elämän aikana leikittyä. Ja ihan kuin ei kukaan huomaisi. Parasta on kevätsiivouksen yhteydessä, kun perheenjäsenet löytävät tyhjiä pulloja milloin minkäkin pinon takaa. Noloa.

Muistan itsekin ne harvat kerrat, kun olen jäänyt yksin kotiin. Olen viettänyt laatuaikaa itsekseni yksin ryypätessä. Olen päättänyt lähteä ihmisten ilmoille, mutta kun en kykene muuta kuin katkokävelemään jääkaapille ja takaisin sohvalle.

Nämä ovat muistoja joiden kanssa on elettävä. Pääasia on, että ne eivät ole tulevaisuutta. Pidetään tästä kiinni deToro ja muut lopettajat.
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Maahinen » 29.12.2017 08:06:48

Joo toi pullonpiilotusleikki.... Se tais olla vuosi sitten kun itse ekan kerran havahduin tekeväni sellaista. Se oli jo silloin mulle itsellenikin selvä merkki jo vakavasta tilanteesta alkoholismissani.
Mulla on ollut lähinnä siidereitä jemmassa. Silloin kun oon vaikka päässyt aikaisin töistä niin olen niitä hakenut ja juonut salaa. Tai viikonloppuisin jos tekee mieli aloittaa se tissuttelu jo päivällä. Yleensä se jemma pullo on siivouskomerossa.
Maahinen
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Maahinen » 29.12.2017 08:21:14

Niin joo piti tohon yksin olemiseen kanssa kommentoida, et joo, just sama meininki täällä. Jos on tiedossa ilta yksin kotona, niin se on ihan parasta kun voi ryypätä ihan rauhassa niin paljon kuin huvittaa. Eikä kukaan huomauta asiasta.
Kuten olen kertonut että myös mun miehellä on ongelma viinan kanssa, mutta se ei ole vielä sukeltanut ihan niin syvälle kuin minä. Eikä ole edes vielä myöntänyt alkoholismiaan. Eikä oikein edes usko että mulla on sellaista tai että se olisi oikeesti vakavaa. Välillä vittuilee ja huomauttelee kun oon taas ollut illalla niin kännissä etten muista mitä oon sanonut tai tehnyt. Ihan perusmeininkiä.
Mun täytyy kertoa sille noista jemmapulloista. Ehkä se auttaa sitä ymmärtämään missä mennään.
Tässä on yhdessä tintattu ihan huolella vuosia, mut mulla on tullut nyt raja vastaan. Mun kroppa eikä pää kestä enään enempää. On muodostunut valtava viinanhimo jota en pysty vastustamaan. Mulla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa kokonaan. Kohtuu käyttäjää musta ei saa sitten ei millään enään.
Maahinen
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 30.12.2017 10:10:03

Huomenta, onpa ihanaa herätä kirkkaaseen aamuun näin lauantaina. :) Tänään päivään mahtuu
hyvä aamupala, salilla käynti ja sitten hyvän kirjan luku. Ja tämä riittää aivan hienosti.

Vuosi sitten päätin pitää tipatonta, en tammikuuta vaan niin kauan kuin sitä nyt viitsii pitää. Olipa hienoa nukkua hyvin, voida hyvin, olin juomatta pääsiäiseen asti. Siitä sitten se alkoholin käyttö lisääntyi ja lisääntyi aina kamalaan lopputulokseen asti. Jonka ansiosta nyt olen täällä, siinä mielessä se ei ollut kamala, että silmät aukesivat..

Mutta kun nyt summaan kuluneen vuoden tapahtumia, ja eritoten niitä, joista en muista tai jotka toden totta haluaisin unohtaakin, yhteistä niissä on kaikissa holtiton alkoholin käyttö. Oli juhannus, jolloin en muista, missä olen murtanut varpaani. Oli rapujuhlat, jolloin sammuin jo 21.00, ja olimme kuitenkin kyläpaikassa. Oli perheen juhlat, jolloin olen puhunut suuni puhtaaksi koko lähisuvulle kännissä ja pahoittanut kaikkien mielen, kai. Itse en muista, mitä olen sanonut. :roll: Kaiken kruunasi loppuvuoden pikkujoulut. Kunpa voisin palata takaisin menneisyyteen, edes yhden pienen sekunnin ajaksi, muuttaisin päätökseni mennä pikkujouluihin....Kun aiemmista selvisin perheen kesken, kulissit olivat vielä ulospäin hyvät, mutta viimeinen niitti romahdutti ne kulissit sitten työpaikallakin.

Kaikesta oppii..ja nyt olen kiitollinen tästä, että voin tänäänkin olla juomatta. Hyvää selvää lauantaita kaikille :)
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 30.12.2017 11:01:37

SangredeToro kirjoitti
Kun aiemmista selvisin perheen kesken, kulissit olivat vielä ulospäin hyvät, mutta viimeinen niitti romahdutti ne kulissit sitten työpaikallakin.

Kaikesta oppii..ja nyt olen kiitollinen tästä, että voin tänäänkin olla juomatta. Hyvää selvää lauantaita kaikille :)
Kiitos toivotuksista, samaa sinullekin!
Juuri koskaan ei alkoholisoitunut ihminen tiedä etukäteen, milloin ja mistä syystä lopettamisen halu syntyy. Tosiasioiden nöyrä ymmärtäminen on hyvä pysäyttäjä, ja oppimishalu ja -kyky pitävät oikealla tiellä vaikeastikin riippuvaisen ihmisen.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Toivoton » 31.12.2017 02:03:11

Minäkin olen usein haaveillut menneisyyteen paluusta ja tulevien katastrofien estämisestä. Tuonne pikkujouluaikaan voitaisiin mennä kimppakyydissä samalla aikakoneella.

Toisaalta taas voi olla niinkin, että me tarvitsimme tuon hirvittävän pikkujouluepisodin. Ehkä tämä tosiaan on meille molemmille sellainen pohjakosketus, jonka jälkeen ymmärrämme juomisen mielettömyyden. Meillä molemmilla on ollut näitä pohjakosketuksia aiemminkin, mutta emme ilmeisesti ole olleet vielä tarpeeksi pohjalla tai kypsiä lopettamaan. Minulle on tullut mokia sukujuhlista työkokouksiin ja naapuritalkoista konsertteihin. Puistattavia tilanteita, jotka eivät ole kuitenkaan pysäyttäneet juomista. Pulloon tarttumisen syynä tietoisesti päätetty ryyppäminen tai harhaluulo kohtuujuomisesta, mutta lopputuloksena aina katastrofi.

Nämä kaikki tapahtumat on kai pitänyt tapahtua ennen kuin voi heittää hyvästit pullolle. Surullista mutta inhimillistä. Nämä viinattomat päivät ovat olleet kaikkine hankaluuksineen hienoja. Kokemus raittiin elämän hienoudesta ja entiset kokemukset juomisen hirveydestä siivittäköön lopettajat raittiiseen vuoteen 2018.

Tsemppiä uuden vuoden juhliin deTorolle ja muille lopettajille!
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SangredeToro » 31.12.2017 16:52:42

Uuden vuoden aatto. Normaalissa tai sanotaanko ennemmin, että entisessä elämässä tässä vaiheessa olisi nautittu viinipullo ellei toista ruuan kanssa, nyt olisi kädessä siideritölkki ja illemmalla avattaisiin kuohuvaa. Nyt on ruoka syöty vissyn ja kokiksen kera, ihan hyvin meni näinkin. Hieman arvelluttaa vieraiden tulo...mutta vain hieman.

Olen saanut aikaiseksi vaatekaapin siivouksen. Ja muutenkin olen järjestellyt vähän huushollia. Huomaan olevani hiukan pitkästynyt, mutta täytyy vaan keksiä tekemistä..
SangredeToro
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat