Putkis, ihme hiihtäjä.
Ai niin...
Piti kertoa siitä laihdutus projektistani. Aloin laihduttaa tammikuun alussa, painon ollessa tuolloin 88kg. Kerrottakoon vielä että olen 173cm pitkä. Bmi siis n. 29,5. Eihän tuommoinen paino maailmaa kaada, mutta aiheuttaa tuhinaa kengännauhoja sitoessa. Toinen asia mihin se tulee vaikuttamaan on vuoristossa kiipeily. Kuten jotkut muistavat, olen muutamilla ylävillä paikoilla käynyt raitistumiseni jälkeen. Esim Kebnekaiselle nousu kesti 7h ja alastulo 6h. On siis ymmärrettävää että ylimääräinen paino kehossa aiheuttaa tuhinaa muulloinkin kuin nauhoja sitoessa.
Ensikesänä kiipeän taas korkeammalle kuin koskaan ennen. Tavoitteena norjan korkein vuori. Samalla se on ymmärtääkseni pohjois-Euroopan korkein. Galdhøpiggen Jotunheimenin kansallispuistossa 2469 metriä.
On siis suuri merkitys saada ylimääräistä painoa pois kehosta. Vuorelle nousu ei sinällään ole mikään kiipeilysuoritus. Ei edes vaarallinen

Niin se laihdutus. Mitäs Juulia arvelet, meneekö se normaalisti ja oppikirjojen mukaan myös Putkiksen elämässä?
No ei!
Ongelmia ei kyllä ole ollut, mutta se vauhti!

Painan nyt 12kg vähemmän kuin tammikuun alussa... hups...
Olo on kyllä ihan mukava, kevyt sanoisin. Tiedostan kyllä että elimistöni on lähellä säästöliekille ajautumista. Se ei ole sitten ollenkaan hyvä juttu, jos niin käy.
Olen nyt 4kg päässä tavoite-painostani. Aikaa on huhtikuun loppuun. Voin siis löysäillä kuuriani, ja niin myös teen!
On myös tapahtunut jotain erikoista ja yllättävää verenpaineen suhteen. Se antaa kyllä aiheen ottaa yhteyttä lääkäriin. Olen seurannut tarkoin kaiken syömisen, puntaroinut joka ainoan suupalankin, lisäksi verenpaineen seuranta aamuin illoin. Verenpaine laski painon laskun myötä. Pulssi myös laski hyvin alas. Normaalisti pulssini on viidessäkympissä. Nyt alhaisimmat lukemat 36-40.
Ensin vähensin lääkitystä saamani ohjeistuksen mukaan. Seurasin paineita eivätkä ne nousseet yli kohtuullisen rajan. Olen nyt ilman verenpainelääkitystä ja paineet alle 130/85.
Mikä tähän on johtanut?
Painon pudotus, liikunta, suolan vähentäminen, hedelmät salaatit yms, lakritsin ja salmiakin hylkääminen (auts), tupakoinnin lopetin kuutisen vuotta ja alkoholin nelisen vuotta sitten.
Kaikki nuo asiat laskevat paineita. Yhteisvaikutus onkin sitten jo oikein mukava. Jos, mitä en vielä usko, paineet pysyy alhaalla ilman lääkitystä, on se kyllä kaiken pinnistelyn arvoista. 😁
Vertailuna verenpaineet kuuden vuoden takaa. Join kaljaa ja poltin tupakkaa. En liikkunut, yms. Paineet tuolloin 208/128. Silloin aloitin lääkityksen.
Aika halvaannuttavaa kirjoittaa tuosta ajasta. En siitä sitten enempi...
Putkis, kevyesti kulkee.
Ainii, vielä kukkia itselleni heitän. 😁
💐💐💐
Terveisiä vielä Sinulle,