Olet täällä

Putka Häiriköille

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Putka Häiriköille

ViestiKirjoittaja 0132 » 26.1.2022 10:29:55

Moro Tuplattukossu.
Retkeily on kyllä mukavaa puuhaa. Paljon käytän aikaa valmisteluihin, vähemmän rahaa. Erittäin äveriäältä saattoi esimerkiksi näyttää ensimmäinen reissuni Kebnekaiselle. Lensinhän silloin osan matkaa helikopterilla. Oikeasti lentomatka maksoi noin kolmen kaljalaatikollisen verran. Kallista vai ei?
On tietysti mukava rakennella ja hitsailla kun siihen toimintaan on työkokemusta vuosikymmeniä.

Perhe ja minä?
Juu... Mietin hetken...
Yleisesti kait "normiperhe" asuu saman katon alla. Ollaan yhdessä 24/7. Vuodesta toiseen. Yhteiset ystävät ja kauppareissut...
Jos "normiperhe" elämä ei toimi, erotaan ja jaetaan kattilat. Ollaan erossa ja sovitaan lasten elatus ja tapaamiset. :roll:
Voisiko asian tehdä toisin?
Minä olen aiemmin kertonut seurustelleeni jo vuodesta 1985, siis saman ihmisen kanssa. Me tunnemme toisemme, ehkäpä ajatuksia myöden. Toinen viihtyy kaupungissa, toinen korvessa. Voisin asua hänen kanssaan kerrostalossa. Parvekkeella istuskelisin, katselisin parkkipaikkaa ja orapihlaja-aitaa. Aamuneljältä kolahtaisi postiluukusta mainoksia...
Olisinko onnellinen tuolaisessa elämässä?
Ahdistuisin, alkaisi janottamaan väärällä tavalla.
Miksi parisuhteen pitäisi olla 24/7? En nyt tarkoita mitään seksihurjasteluja tai vastaavia vapauksia. Entä jos ON mahdollisuus elää hieman toisin, olematta rekkakuski tai merenkulkija.
Jos hieman löysää ja onkin yhdessä vain vaikka kolmena päivänä viikossa.

Olemme kyllä yhdessäkin reissanneet. Jo vuonna 1991 ajelimme motskarilla halki euroopan. Olemme käyneet Venetsian huokausten sillalla. Turistina turistien joukossa maanneet hiekkarannalla. Mustanmeren ja Välimeren aalloissa uineet. Aaseilla ratsastaneet Kos: in saarella. Skootterilla päristelleet Samoksella.

Unettomuus ei vaivaa, yöllinen valvominen on elämisen vapautta. :wink:

Elämän ei vankeudessa parane. :roll:
Kuva
( Ps. Kuva ei ole kerrostalosta jossa eukkoni asuu.)

Putkis, rakentaa elämää vapaana.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja tuplattukossu » 26.1.2022 14:38:24

Moro Putkis.

Olin käsittänyt väärin sun perhekuviot. Noinhan se sitten onnistuu, eikä kukaan ihmettele retkiä. Rahaahan tuo touhu vaatii kuitenkin. Itse olin joskus tilanteessa, että rahat juuri ja juuri riitti vuokraan, ruokaan, tupakkaan ja kaljaan. Ja vaikka tupakan ja kaljan pudottaa pois, ei meikän tuloilla mihinkään ulkomaanmatkoille mentäisi. Mutta aikaisempi elämä/koulutus/perinnöt ehkä vaikuttavat siihen miten nyt elellään.
Tuosta vapaudesta mitä eläminen yksikseen tuo olen toista mieltä. Minulle se yksinolo merkitsi aikamoista juomista ja itsestään huolehtimattomuutta. Nyt kun olen onnellisesti naisen kanssa on minulle hyvä. Ja juominen kohtuullista, vaan ei suotavaa. Kai jotain pelkoja omasta lapsuudesta ja x-miehestään tuolla?
On kiva mennä yhdessä nukkumaan, kiva kun yöllä herää ja huomata, että siinähän se rakas vieressä tuhisee. Kiva on aamullakin kun tuo aamuvirkku herää ensin, käy laittamassa kahvit päälle ja kattaa aamiaispöydän. Paljonhan siinä joutuu omasta vapaudesta kumpikin tinkimään ja sovittamaan yhteen toisen kanssa. Ja onhan tuo aina saativalla oleva seksikumppanikin aika kiva juttu :)
Minulle hyvä näin, toiselle jotenkin muuten.
Sen verran retkeilijä olen, että suunnitelmissa on yrittää saada tuo nainen lähtemään pohjoiseen ensi kesänä. Jopa ihan Norjaan asti. Itse olen käynyt, tuo ei. "Siellä on niitä mäkäräisiä, en tykkää" oli kommentti, kun ehdotin. Vielä minä sen puhun ympäri :wink:

Jatketaan eteen päin tapojemme mukaan. Hyviä retkiä ja vuorten valloituksia.
tuplattukossu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 26.1.2022 18:57:28

Vapaudessa on omat vaaransa, se on totta.
Olen senkin kyllä kokenut tuhansien purkkien vuorella 😁.
Yhdessä kulkeminen ja eläminen on myös oikein mukavaa, myös meidän perheessä. Kuitenkin jos ajatellaan ääritapauksia, ihmisiä jotka työskentelee samassa työpaikassa, kulkevat yhdessä työmatkat, poikkeavat yhdessä kauppaan ja asuvat yhdessä yhteisin harrastuksin. Vuosikymmenet...
Mitäpä keskustelun aiheita mahtaa saunan lauteilla olla?
Kuitenkin tiedän että tuollainen elämä on joillekin hyvää ja onnea antavaa. Minä kuitenkin kaipaan nykyisin enemmän omaa aikaa ja tilaa.

Vielä matkailun hinnasta.
Kun liikun yksin autollani kuljetan mukana lähes kaiken tarvitsemani. 18L jääkaappi/pakastin auttaa ruokien säilyvyydessä. Teen itse ruuat matkoilla. En siis käy huoltoasemilla enkä ravintoloissa. Ruoka täydennyksiä teen tarvittaessa kaupoista. Ei siis lisää elinkustannuksia juurikaan kotona oloon verrattuna.
Kuluja matkalla syntyy lähinnä polttoaineen hinnasta ja renkaiden kulumisesta. Yöt vietän teltassa tai nukun autossa. Leirialueilla en yövy, koska ne ovat yleensä maksullisia. En myöskään hyödynnä pakettimatkoja esim. vuorille kiipeilyssä. Moni tekemäni vuoristovaellus olisi maksanut 600-1000 euroa, jos paketin olisin ostanut.
Mutta on totta sekin että ylimääräisiä kuluja matkailusta aina koituu. Vakuutus yms.

Putkis
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 29.1.2022 01:42:36

Jaahas.
Lenkeillä käyn 4-5 kertaa viikossa, 6 tai 10 kilometriä kerrallaan. On muuten vielä kävelemättä se 100 000 askelta vuorokaudessa. Matkaa tulisi noin 70km. Ei ihan mahdoton, mutta aika kova.
Pariin otteeseen olen jo meinannut suorittaa tuon kävelyn, mutta sitten on tullut jokin este.
Olen sitäkin miettinyt onko tuollainen ponnistus mahdollisesti vaarallinen. Kuten muistaakseni Seiskakypä joskus totesi, "et ole enää ihan poikanen". Se on hyvinkin totta.
Toisaalta olen kyllä kohtuullisen hyvässä kunnossa, varsinkin kun olen taas korjannut syömisiäni, myös verenpaine on laskenut normien mukaiseen.
Kengätkin taitaa vielä kestää.

Putkis, soffalta katsottuna.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 2.2.2022 18:10:11

Päivät kuluu ja kesä lähestyy...
Tein taas jotain uutta. Hain työtä. Siinä tietysti mitään ihmeellistä ole, paitsi että hain sellaista työtä johon minulla on jonkinlainen kokemus ja koulutuskin. Täytin eilen netissä hakemuksen ja kerroin siinä osaamistani aika laajasti. Kului vartti ja puhelin soi. Sopiva paikka löytyi. En ole nyt lähdössä trukkikuskiksi vaan ammattiani vastaavaan työhön. Huomenna menen työhaastatteluun.
Aika jännä juttu. :wink:

Putkis, metallimies.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 2.2.2022 21:56:00

Oi tsemppiä kovasti huomiselle Putkis!!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 3.2.2022 11:31:32

Kiitos, Nayris.
Aika levoton yö oli. Jotain tuli taas uniin... ahdisti.
Lähes viisi vuotta sitten jätin konepajat taakseni.

Vaikka pelkäisin palata, en tietenkään pakene.
Musiikki auttakoon.
Juice Leskinen, valssaaja konepajalla
https://youtu.be/BFO5N-5clSA
Putkis, sorvari.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 3.2.2022 23:03:22

Oho, olipas päivä. :shock:
Eipä kohdanneet työ ja tekijä. Toki olisin työn saanut, mutta palkka tuossa firmassa kuulemma kaikilla sama aloituksessa.
Ilmeisesti kaveri joka minua haastatteli ei ollut vielä syntynytkään kun ensimmäisen kerran sorvin käynnistin. En usko että hän edes ymmärsi tarjolla olevaa ammattitaitoani. Ammattilaisista kyseisellä alalla on huutava pula, kuten asia yleensä ilmaistaan.
No en tuosta mieltäni pahoittanut, en edes 11,5e vertaa. :wink:

Putkis, työtön ja tyytyväinen.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 4.2.2022 00:13:48

Oho, meinasi asiaan liittyvä kuva unohtua.

Hämähäkki väärinpäin.
Kuva

siktuP
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 4.2.2022 16:40:59

Yön yli nukuttuani lähdin taas lenkille. Sain idean soittaa eräästä työpaikasta. Luuri kouraan ja soitto. Sovin tapaamisen samantien. Kahden tunnin päästä sopimus syntyi. :shock: Tiistaina aloitan työt. :D

Putkis, työllistyy.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 5.2.2022 12:55:04

Sinullahan alkoi helmikuu hyvin. Onnea työpaikalle.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 6.2.2022 01:06:28

Kiitos Juulia.
Talvella sitä joutaa töitä tekemään.
On erikoista "ihmiskauppaa" nuo rekrytointifirmat. Ja on ne aika monimutkaisiakin. Jos ette kerro kenellekään niin oikaisin hieman tuota rekryä.

Hommahan menee yleensä näin:
- Täytät hakemuksen työpaikasta rekryn sivuilla, haet tiettyä paikkaa mutta liityt samalla rekryfirman työntekijäksi.
- Odotat puhelua tai s.postia rekrytointifirmalta muutaman päivän. Saat yhteyden ja rupattelet niitä näitä.
- Sovitaan tapaaminen tai videopuhelu. Saat videopuhelun viikon sisällä, hymyilet ja rupattelet lisää.
- Rekry vetäytyy neuvottelemaan itsensä kanssa ja kenties työpaikan edustajan kanssa, siis sen jolle oikeasti menet töitä tekemään.
- Rekry ilmoittaa muutaman päivän päästä mahdollisesta valinnastasi. Sovit Rekryn kanssa ajan jolloin voit käydä tutustumassa työpaikkaan, siis siellä missä oikeasti teet työtä. Työntekopaikan kanssa pitää tietysti sopia milloin heille sopii.
- No sitten viimein sopii kaikille, menet katsomaan miltä työ näyttää läheltä katsottuna. Juu-u, ihan ok, milloin voin aloittaa? Huomenna? Ei!
- Palaat kotiin ja sovit Rekryn kanssa tapaamisen, paperit pitää toki tehdä.
- Matkaat kenties seuraavalla viikolla tekemään sopimuksen. Tadaa...
- Olet saanut työpaikan, siis Rekryfirmasta, joka maksaa palkkasi ja lähettää sinut töihin sinne mihin olit ajatellut mennäkin.
- Uusi työsi ei oikein sujukkaan ja haluat lopettaa sen kuukauden koeajan jälkeen. Sehän onnistuu vaivatta. Kuukauden päästä vapaudut työstä joka ei Sinulle sopinut.
- Palaat kotiin.
- Saat postia Rekryfirmasta, joka on siis sinun oikea työnantajasi. He ovat löytäneet sinulle uuden työpaikan. Se on kyllä aika kaukana, mutta työssäkäyntialueesi sisällä. Vai 62km suuntaansa.
- Haluat kieltäytyä tarjotusta työstä, sitten muistat tee-keskuksen karenssin. Kolme kuukautta, jos kieltäydyt tarjotusta työstä!

----

Niin oikaisin vähän.
Rekryfirmasta kaivelin ensin tiedon mitä sain. Kysyin voinko saada osoitteen jossa työskentelen, kävisin paikan päällä odotellessani videopalaveria yms.?
" EI!!! Et voi mennä sinne ennenkuin olemme sopineet asiasta. "
- Okei, sovittiin seuraavaksi tuo videop...

Suljin puhelimen ja Googlesta etsin tietoja vastaavista firmoista jotka tekevät kyseisiä töitä.
- Soitin ja sovin tapaamisen samantien.
- Rupateltiin ja kierrettiin työpaikka.
- Perjantaina soitin, tiistaina töihin.

----

Onks kellään ideaa mitä sanon maanantain videopalaverissa?

Putkis, reklyilee... :wink:
Röh
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 7.2.2022 13:46:46

Huomenna on sitten työpäivä.
Sopimuksen allekirjoitus, työkamppeet, yms.
... ja huumetesti!
Aika yllättävä vaatimus. Ei sillä että siinä mitään ongelmaa minulle olisi. Olenhan ollut ilman päihteitä laskurini osoittaman ajan. Oikeastaan testiin ohjaus kertoo työnantajan nykyaikaisuudesta.
Erikoista tulevassa työssäni on lähin "työkaveri". Olenhan joskus ketjussani kertonut tehneeni robotiikkaan liittyviä asennuksia ja ohjelmistoja. Nyt minun tehtävä on palvella robottia. Robotti tekee varsinaisen työn, minä olen apupoika. :shock:

Putkis, apupoika.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 8.2.2022 22:48:32

No moro ny sit.
Päivän tein työtä uudessa työpaikassa. Oikein hyvä perehdytys, siis todella hyvä.
On sitten taas uudet ihmiset ympärillä, ei ilmeisesti yhtään edes näöltä tuttua. Hyvän vastaanoton olen saanut. Kommunikointia hieman työssä vaikeuttaa kova melu. Sain kyllä radiokuulosuojaimet käyttöön, mutta asioiden kysyminen on aika vaikeaa kun ei ääni meinaa itsellä riittää.
Koronaan viikonloppuna sairastuneita vissiin 4-7, siis työpaikalla. Itse en altistunut viime viikolla, perjantaina tosin kävin näytillä... ai mutta P2 maskiahan silloin käytin.

Vajaa viikko sitten kirjoittelin vapaudesta elää metsien keskellä.
Tänään katsoin ikkunasta, parvekelasien läpi näin orapihlaja-aidan ja parkkipaikan. 🙈
Elämä kulkee, minä sen mukana.

Kuva

Kirjoitin 26.01-22 näin:
" Voisiko asian tehdä toisin?
Minä olen aiemmin kertonut seurustelleeni jo vuodesta 1985, siis saman ihmisen kanssa. Me tunnemme toisemme, ehkäpä ajatuksia myöden. Toinen viihtyy kaupungissa, toinen korvessa. Voisin asua hänen kanssaan kerrostalossa. Parvekkeella istuskelisin, katselisin parkkipaikkaa ja orapihlaja-aitaa. Aamuneljältä kolahtaisi postiluukusta mainoksia..."

En tiedä tuleeko postia aamuyöstä, mutta vierestäni kuuluu jotenkin tuttua tuhinaa. 💐
Putkis, kaupungissa.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja tuplattukossu » 10.2.2022 14:21:40

Anteeksi, mutta:

0132 kirjoitti:
Kirjoitin 26.01-22 näin:
Minä olen aiemmin kertonut seurustelleeni jo vuodesta 1985, siis saman ihmisen kanssa. Me tunnemme toisemme, ehkäpä ajatuksia myöden. Toinen viihtyy kaupungissa, toinen korvessa. Voisin asua hänen kanssaan kerrostalossa. Parvekkeella istuskelisin, katselisin parkkipaikkaa ja orapihlaja-aitaa. Aamuneljältä kolahtaisi postiluukusta mainoksia...
Olisinko onnellinen tuolaisessa elämässä?
Ahdistuisin, alkaisi janottamaan väärällä tavalla.

No, ahdistaako nyt, kun olet poissa sieltä metsästä, etkä valvone yöllä ja puolisokin tuhisee vieressä? Vapaus kertomassasi mielessä meni. Töihinkin pitää mennä ja sovittaa treenaaminen uusien olosuhteiden mukaiseksi.

Onnea työpaikasta, mutta keittiöpsykologina kiinnostaa, miten kaksi viikkoa sitten kokemasi vapauden riemu on muuttunut nyt työssäkäyvän ihmisen arjeksi, missä mainitsemaasi vapautta valvoa yöllä ehkä rajoittaa se vieressä tuhiseva puoliso.
Eli oletko onnellinen tällaisessa elämässä kun ikkunasta näkyykin parveke, orapihlaja-aita ja parkkipaikka?

Kyselen, kun en ole oikein saanut kiinni siitä oletko vakaa raitistunut, vai oletko raitistunut, jolla jotain epävakautta siinä, mitä oikeasti haluaa loppuelämältä? Kun nuo elämän ja ympäristön arvot noinkin äkkiä muuttuvat.
Mielessä on myös käynyt: Esitätkö vaan. Voiko joku raitistua noin vain kompuroimatta?
Anteeksi siitä. Omia kokemuksia peilaan ja niiden kautta pohdiskelen.

Miksi kaikkea kyselen?
Siksi kun oma pää yhtenä päivänä yhtä ja toisena toista. Voi olla, että jo syntymästä asti olen ollut jotenkin epävakaa, mutta epäilen alkoholin tehneen aivoihin lisää aika isoja kytkentämuunnoksia hermoratoihin ja dopamiinin kulkuväyliin. Samalla ajattelen, eikö toisille ole tapahtunut samoin.
Minulla oli yhdessä vaiheessa kieltämisen vaihe, yritin salata asiaa kaikilta ja valehtelin päin naamaa läheisille, jotka kyselivät onko kaikki kunnossa. Niille näytin vastavetona, että minäpä juoksen jonkun X:n maratonin alle kolmen tunnin. Niin tein, voitin sarjani vaikka olin ennen juoksua käynyt kippaamassa kaljaa ja sama juoksun jälkeen. Ajattelin, ettei kai kukaan voi kuvitella tuollaisella urheilijalla olevan mitään alkoholiongelmaa. Mutta kyllä ne tiesivät, kertoivat myöhemmin.

Olen itsekin yhtenä päivänä joskus ollut sitä mieltä, että ei koskaan enää, mutta jo samana päivänä pubin tai Alkon ohi kulkiessa saattanut ajatella ja toimiakin mielellä, ettei se yksi mitään pahaa tee. Ja sitten saattoi kuitenkin tehdäkin.
Siksi ihmettelen, että voiko joku olla noin paljon parempi tässä asiassa, mitä minä. Kun oma juomahistoriani on omalla tavallaan vaatimaton kertomiisi määriin verrattuna. Joskin tuhoisampi omassa elämässäni vähäisistä määristä huolimatta.

Ihan hyvällä ja positiivisesti:

-kossu, joka rohkeni kysellä.
tuplattukossu
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat