Olen palannut ihmisten pariin hetkeksi.
---
Kävellen jatkuu matkani. Olen kulkenut viikon väliä Ritsem - Abisko. Sateista on ollut, ei onneksi mitään rankkasadetta.

Siltoja olen alkanut hieman jännittämään, siis onko sellaista ylityspaikalla vai ei?
Kiikaroin kauempaa ja taas mustaa pilveä mieleen...

Onneksi vieressä olikin uusi teräksinen silta.

Muutamat sillat on kyllä kärsineet jäiden rutistuksen. Tämäkin silta oli hieman vinkkelissä.

Ryhdikkäitäkin tapauksia on.

ja piiiitkiä...

Se silloista.
Katsellaan kukkia.

Yksinäinen.

Kavereiden kanssa.

Kukista pitkoksille.

Mönkijän pitkokset.

Ihminen täälläkin työtä tekee. Poroaitoja on paljon. Pitkiäkin, yli kymmenen kilometrin mittaisia.

Kuljin autiota hiekkarantaa.

Että tämmöinenkin erämaassa?

Pystytin telttani myös "lehdettömien puiden metsään". Nämä koivut ovat menettäneet lehtensä toukille. Viime kesänä ihmettelin moista metsää hieman kauempana pohjoisessa. Jo Ritsemissä havaitsin lehtiä syöviä toukkia. Siellä ne vasta aloittelivat metsän tuhoamista. Tällä telttapaikalla metsä on jo tuhoon tuomittu.
Kuljin lähes viikon vuoristossa, pysyttelin jatkuvasti noin 800 metrin yläpuolella. Tuolla korkeudella ei kasva minkäänlaisia puita. Olikin sykähdyttävää kun laskeuduin puurajalle ja huomasin kuinka upeita koivut ovat. Hetken ehdin nauttia niiden lehtien tuoksusta, sitten kohtasin puiden kuoleman. Lehdet oli syöty niin että jäljellä oli vain muutama ruskeaksi kuihtunut ruoto.

Lehdettömien puiden metsän keskellä oli myös koski, jossa ei ollut vettä.

Kovin ihmeellinen on luonto täällä pohjoisessa.
Tässä oikeastaan tyypillinen kuva kuluneelta viikolta.

Plinkkipaitakin kulkee mukana.

Surullista, puut.

Kuljin toissapäivänä Kebnekaisen "takaa", siis länsipuolelta kohden pohjoista, olin paikassa josta Kebnen huipulle oli vain 10km matka. Muistan kun katselin vuosi sitten tuolta huipulta länteen ja ajattelin etten onneksi koskaan tule kulkemaan tuolla. Vuoristo jonka silloin vuosi sitten näin, sain niskakarvat pystyyn. Nyt kuitenkin kuljin tuon vuoriston välissä. Eipä ollutkaan mikään pelottava paikka. Aivan mahtava laakso kukkineen ja koskineen. Koskessa virtasi sinivihreä vesi. Kai sille olisi jokin oikea värinimikin, mutta olkoon näin.

Putkis, Abisko, Ruotsi.
Ps.
Kenkien vuodon syy on todennäköisesti pohjissa. Ei, ei ei, en nyt tarkoita sellaisia pohjia... Vaan molemmat vaelluskengät on katkolla.

. Toisin sanoen kenkien sisäpohjissa olevat lasikuitujäykisteet on lähes irtipoikki. Nuo katkokset aiheuttaa nyt vuotoa. Eipä voi mitään jos kengät ei kestä jaloittelua.