Olet täällä

Putka Häiriköille

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Putka Häiriköille

ViestiKirjoittaja 0132 » 22.6.2020 08:57:29

Kaffet

Kuva
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 22.6.2020 21:57:56

Grillaus auringon puolelta alkaa olla jo liikaa. Järvenpinta lisää säteilyä ja meikä alkaa olla kypsä. Konstit on monet ja pressun virittelin varjostamaan. Kyllä kesä kuitenkin on mukavaa aikaa.

Kuva
Putkis
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 26.6.2020 00:02:48

Ei kiirettä kesäyössä!
Sain tämmösen lomitushomman yhdeltä huppupäiseltä kaverilta. Oli ressukka aivan poikki ja selvästi loman tarpeessa. Kertomansa mukaan oli painanut reissuhommia koko kevään ja alkukesän. Arveli hommien vähentyvän loppukesäksi ja suunnitteli pitävänsä lomaa. Tarjouduin lomittajaksi, kun firman puolesta tuli tämmöinen työkalukin.
Unohdin kysyä mitä mun pitää tehdä?
Taidan mennä postilaatikoille odotteleen aamupostinjakajaa, ehkä se tietää. Tää huppari on kyllä kiva.
Kuva
Putkis 0132, niittää vaik ei kylvä.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 26.6.2020 08:26:46

Voi voi Putkis, parempi ettet tee mitään, niin ei tule tehtyä virkavirhettä. Istut vaan se huppari päällä ja huolehdit ettei se työväline ruostu. Jos vaikka vettä satelisi lomatuurauksesi aikana. :)
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kaamos » 28.6.2020 09:43:36

Kiitos kutsusta Putkis. Avasin ketjusi tietysti viimeisimmästä viestistä ja mietin uskallanko lukeakaan enempiä, sen verran karu meininki😬😂.
Onneksi rohkaistuin, upealla matkalla olet. Kiitos jakamistasi kuvista, tarinoista ja ajatuksista. Ihailen kärsivällisyyttäsi, itse olen aina ollut liian isoja paloja kerrallaan haukkaava tyyppi. En tiedä onko se oire vai osa syitä.
Tuttuja Lapin polkuja olet taivaltanut, ehkä minäkin joskus palaan niille. Kunhan itseni eheyttäminen on siinä vaiheessa, että se on fyysisesti mahdollista. Pää kaipaa retkille jo kovasti, mutta sen on nyt opittava uusi ajattelumalli; hitaasti hyvä tulee.

Leppoisaa sunnuntaita sinullekin.
kaamos
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 1.7.2020 23:16:01

Moi.
Taas näin känniunen. Tarkkaan en muista, mutta meno oli jotenkin villimpää kuin aikaisemmissa unissa. Autotallin lattia oli taas täyttynyt tyhjistä tölkeistä. Ymmärsin toimivani väärin. Tunne oli kuitenkin sellainen, että olin juonut liian kauan lopettaakseni. Olin tuossa unessa juonut siis useamman vuorokauden. :shock: Tölkki kädessä kuljin ja vilkaisin lattialla olevia juotuja tölkkejä. Hieman löi sisimpään häviö. Siirryin kauemmaksi, kenties ulos. Ahdisti ja join lisää... vain uni.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja MTT64 (poistunut käyttäjä) » 2.7.2020 06:36:45

Mulla on monet unet käyneet toteen. mm. näin etukäteen tyttöni vauva-asioista tosi tarkan enneunen.
Jostakin alitajuisesta kaipauksesta juomiseenhan tuo kertoo.
Tiedät, mitä pitää tehdä ja mitä ei saa tehdä.
MTT64 (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja 0132 » 7.7.2020 11:47:11

Kuva
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja helistin » 7.7.2020 12:44:09

Upee ompunpoikanen!
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 7.7.2020 13:49:16

Ensimmäinen omena omassa puussa. Puulla ikää 5v.

Tekniikan ihmeitä lienee se, että auto johon tein moottorirempan, kulkee taas.
:wink:
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 8.7.2020 22:36:02

Muistanette tämän mysteerijärven joka salaperäisesti tyhjenee?

Sivulla 68, 27.9.2019 kuvia ja tarina.

Kuva

Tänään kuvan otin samalta paikalta kuin viime syksynä.
Kuva

Rinkan kera taas lenkkeilen. Eilen 10km, samoin tänään.
Kebnekaisen reittiä suunnittelin tässä muutamana iltana. Aika raju päiväretki on kulkea tunturiasemalta huipulle ja takaisin. Matkaa tulee "vain" 18km, mutta nousua 1400 metriä. Siis 1,4 kilometriä!
Joillakin retkistäni olen noussut reilun kilometrin 30 kilometrin matkalla. (27. 3-19). Leiriytynyt ja levännyt yönyli. Tuolla Kebnekaisen reissulla täytyy kuitenkin laskeutua alas samana päivänä. Alaspäin kulkeminen ei ole kovin paljon helpompaa kuin ylöspäin meno.

Nils Holgersson, Peukaloisen retket.
https://youtu.be/hpewYjXCcQ4

Yöjuttu.
Taas mietin kuinka ristiriitainen, tai joku vastaava outotyyppi olen:
Kuuntelen lastenlauluja haltioituneena. Yksin nukkuessani vieressä on nallekarhu. Yksinäisyys, tai siis yksinolo on ihan okei, muutama viikko näkemättä ketään ei aiheuta ongelmia. Pyhiinvaellus osoitti minulle että pärjään myös kaupungeissa, ihmisvilinässä. Pyreneillä koin luonnon ankaruuden yönpimeydessä. Käsivarren erämaassa eksyin, mutta säilytin harkintakyvyn ja selvitin tilanteen. Nuo reissut kertovat, että olen muutakin kuin nallekarhu kainalossa nukkuva pikkupoika.
Useasti olen sanonut itselleni: Pelkään mutta en pakene.
Ensimmäisen kerran lausuin nuo sanat silloin kun päätin lopettaa juomisen. Siitä on jo yli kolme vuotta, yhä edelleen muistan...
Huh...
Sekavaa tarinaa. :lol:

On jotain, mitä en ole vielä koskaan tehnyt. No ehkä moniakin asioita, mutta taiteellinen ilmaisu on yksi niistä. Vuosia sitten mieleeni piirtyi kuva elämän rajallisuudesta, siis ajallisessa mielessä. Olen jopa hankkinut satavuotiaan uppotukin, josta meinaan sahailla jotain sellaista, joka kertoo elämän rajallisuuden. Se on eräänlainen kello, mutta oletan sen olevan pysäyttävä. Totuuden kertova.
Toinen "teokseni" tulee olemaan samantyyppinen. Siinä ihmiselämää kuvataan jalanjäljillä. Ensin yhdet jäljet kulkee hetken yksin, kunnes kohtaa toiset jäljet. Kulkevat yhdessä kadoten hetkeksi näkyvistä, jatkavat sitten kulkuaan, kuitenkin niin, että väliin ilmestyy uudet, pienet jäljet. Ensin toiset isoista jäljistä lyhentävät askeliaan kadoten kuvasta, sitten myös toiset. Pienet jalat ovat kasvaneet ja kulkevat yksin, kunnes...
Tila johon tuon jutun voisin tehdä on ympärysmitaltaan n. 26 metriä. Siis piharakennuksen sisäseiniä kiertämään laittaisin jäljet.

Putkis 0132, piirtelee varpaita. :shock:
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja MTT64 (poistunut käyttäjä) » 9.7.2020 13:06:05

Upeita kuvia ja hienoja suunnitelmia.
Itsekin saattaisin viihtyä moisessa, mutta ei budjetti anna myöten. Ei ole varaa nähdä tuollaisesta elämysmatkailusta edes unta.
Mulle on elämystä, kun käydään viikonloppuna Kuopiossa. 300km suuntaansa.
Niillä korteilla pitää pelata, jotka on saanut.

Mukavaa kesää ja loppuvuotta.
MTT64 (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja 0132 » 9.7.2020 14:09:54

Juu, on totta että matkailu maksaa.
Yksin kun liikun voin tehdä reissuja todella halvalla. Kebnekaisen vuoristovaellus ostettuna pakettina maksaa varmaan satoja, ellei tonnin, ylikin. Koska olen työtön ja elän todella vähäisin varoin, on käytettävä kaikenlaista kekseliäisyyttä, jotta matkaan pääsen.
Diesel autolla, jonka moottorin talvella korjasin, meinasin matkan tehdä. Laskin polttoaineen kulutuksen 6l/100km. Ajomatkaa tulee kaikkineen n. 1600km. Dieseliä kuluu siis 96 litraa. Hinta 1,3e/l. Polttoaine maksaa siis n. 125e. Auton muut kulut säästän sitten talvella, ajan vähemmän. :wink:
Tuolla hinnalla pääsen siis kävelymatkan päähän vuoresta ja takaisin. Ruokakuluja tietysti tulee, mutta nekään ei paljoa poikkea kotona olemisesta. Suklaata ja muita patukoita ostan ehkä muutamalla kympillä. Ruisleivän leivon itse ja menomatkan eväinä kelpaa loistavasti vaikka perunat makkarakastikkeella. Siihen jos vielä kääretorttu kahvit lisäksi. Kääretortun voisinkin leipoa itse. Kaakaotorttu korvaisi osan suklaasta.
Majoitus kulkee rinkan päällä. Teltta yöpymisistä ei kuluja kerry.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 10.7.2020 00:00:13

:D
Viimeksi muokannut 0132 päivämäärä 10.7.2020 00:03:41, muokattu yhteensä 1 kerran
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 10.7.2020 00:01:31

Oho, illat pimenee.
Päivä meni ilman lenkkeilyä.
Kebne, Kebne, Kebne. Asia pyörii mielessä. Tarkemmin luettuani huomasin Kebnekaisen reitin nousua olevan 1700m. Se on minulle todella paljon. Onkohan se liikaa?
Kaiken lisäksi en tule pääsemään Kebnekaisen korkeimmalle kohdalle. Pari vuotta sitten eteläinen huippu oli vielä korkeampi kuin pohjoinen. Ilmaston lämpeneminen kuitenkin sulatti eteläisen huipun jäätikköä niin paljon, että nyt pohjoinen huippu on korkein kohta. Pohjoisen huipun reitti on vaarallinen ainakin minulle, joten sitä en lähde valloittamaan.
Eteläinen huippu muuttuu myös ilmeisen nopealla tahdilla. Huipulla on lunta ja jäätä. Jos oikein ymmärsin retkitarinoista, huipulle menee kapeahko harjanne, jonka molemmin puolin on joitakin satoja metrejä pudotusta. Toistaiseksi reitti on kuitenkin luokiteltu turvalliseksi.
On myös suuri riski ihmisen mielessä oleva voitontahto. Kuukausien harjoittelun ja ponnistelujen jälkeen kun on kiivennyt korkealle vuorelle lähes jo huipulle, sitten näkee horisontissa lähestyvän huonon sään. Vaatii silloin todella suurta itsekuria keskeyttää retki. Niinhän minulle kävi viime vuonna. Lumisade alkoi 1711 metrin korkeudella ja keskeytin nousun.
On kuitenkin tosiasia, että luonnonvoimat vievät ihmisestä voiton, jos niitä vastaan alkaa sotimaan.

Taas mietin pelkoa. :roll:
Pelkään tietyllä tavalla nykyistä elämääni. Pelko on osin aiheellista ja tarpeellistakin. Haluan kuitenkin tuolle vuorelle nousta. Kaikki ne riskit mitä retki tuo tullessaan, aion minimoida kovalla harjoittelulla ja ennakkosuunnittelulla. Aivan kaikkeen en tietenkään voi varautua. Yksi riskeistä on niinkin yleinen kuin vesisade. Sade saattaa jäädyttää kivet, aiheuttaa sankan sumun, altistaa hypotermialle. Sade myös tekee vaelluksesta paljon raskaampaa. Lisää myös onnettomuuden riskiä. On ikävää käydä mielessään läpi kaikenmaailman riskejä mitä voikaan sattua. Joku voi ajatella, että "maalaan piruja seinälle". Käymällä mielessäni läpi erilaisia tilanteita voin ennakoida ja pienentää riskejä. Saatan jopa pystyä välttämään osan niistä.

Oman riskin muodostaa vielä vallitseva tilanne Kiirunan kunnassa. En halua toimia edesvastuuttomasti, joten pieniä ihmeitä pitäisi sielläkin suunnalla tapahtua, että sinne ylipäänsä voi matkustaa.
Sinänsä olen suunnitellut koko reissun niin, ettei minun tarvitse kohdata ainuttakaan ihmistä koko reissulla. Perin erikoinen ulkomaanmatka. :roll:
On kuitenkin mahdollista, että joudun johonkin pulaan ja tarvitsen paikallisten apua. Kello kuitenkin käy. Ilmasto lämpenee ja minä vanhenen. Ensi vuonna homma voi olla vielä vaikeampi. :roll:

Putkis 0132, riippuvainen.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat