Arvasin että muistat. Kiitos tarjouksesta, mutta olen tiukalla dieetillä.
Oikeasti siis laihdutan!
En ole vielä tähän ikään mennessä laihduttanut kertaakaan, ainakaan tosissani.
Pidän ruokapäiväkirjaa ja syön lähes kaikkea mahdollista normaalia ruokaa. Ainoastaan salmiakki ja lakritsi ovat ehdottomassa kiellossa. Ne eivät ole hyväksi verenpaineesta kärsivälle keholleni. Toinen rajoitus koskee sokerin käyttöä kahvissa, sen myös jätin pois.
Parsakaalia, salaattia, porkkanaa, omenaa, banaania, veriappelsiinia, yms. Niitä olen lisännyt ruokavalioon paljon.
Paljon on ehkä väärä ilmaisu, koska syön päivittäin hyvin vähän kaloreita. Laihdutukseni perustuu niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin energian saantiin ja kulutukseen. Koko homman idea on syödä 1000 kcal päivässä vähemmän kuin kulutan. Yksinkertaista.
Mutta mutta... On kuitenkin seurattava omaa vointia (joka on kyllä hyvä) ja erityisesti vitamiinien ja kivennäis- ja hivenaineiden saantia.
Koska syön vähän, on vaarana että kärsin helposti puutosta. Onneksi on ohjelmisto apuna jolla voin ainakin arvioida saamiani määriä. Ei ihan helppoa.
Jottei homma olisi liian helppoa, täytyy vielä huomioida rasvan, proteiinin ja hiilihydraattien tasapainoinen saanti.
Jos siis energian tarpeeni on 2700kcal/ vrk, syön vain 1700kcal/vrk. Mikäli käyn lenkillä, kuten tänäänkin, syön vastaavan määrän enemmän. Prosentteina tuo energiavaje on kyllä suuri. Voisikin ajatella että kärsin nälkää. Ei! Tunnen kyllä nälän tunteen, mutta ei se juurikaan haittaa.
Mahdankohan laihtua haluamani määrän vappuun mennessä???
Minullapa on yksi apu tässä tavoitteessa. Se liittyy alkoholiin. Irtaantuessani alkoholista jouduin käymään suuren henkisen taistelun. Selvisin voittajana. Sain suuren voiman taistella ylivoimaiselta näyttäviä haasteita vastaan. Lopetin myös tupakoinnin kolmenkymmenen vuoden jälkeen...
En siis usko että 16kg läskiä voi olla se joka minut voittaa.
Haaste on kyllä kova.
Putkis, ugh olen puhunut!