Ihanaa!!!
Vapaata koko päivä. Tein innoissani pidempiä päiviä töissä ja sain kerättyä kokonaisen vapaan. Harvinaista herkkua minulle.

Heräsin viiden aikaan, eikä unta enää taida tulla. Erikoinen aamu. En ole työtön yhteiskunnan elätti, vaan työlläni ansaitsemalla palkallisella vapaalla.
Muistuu mieleen kolmikymmenvuotinen työputki jolloin alan ammattilaisena painoin töitä ihan tosissani ja suurella antaumuksella. Olin ehkä arvostettu moniosaaja. Pakersin päivät cnc-koneiden ohjelmien parissa. Rakentelin robotiikka järjestelmiä ja koulutin käyttäjiä niille.
Join paljon, ehkä hukuttaakseni jotain tuskaa. Tai ehkä join pysäyttääkseni aivoni töiden jälkeen. Voi tietysti olla että join pahuuttani. Ehkä join siksi, että minulla oli rahaa juoda ja kännissä oli kiva olla.
...
Tänään aion mennä katsomaan kavereitani "leipäjonoon". Pieneen kirkkoon, jossa pienen hartauden jälkeen jaetaan pientä purtavaa. Ihan pienesti juttelemme kuulumisia. Pienellä rahalla kaikki toimii.
Ei ole niiden seinien sisällä suuria riitoja, pieniä toki.
Kaiken tuon pienen ja vaatimattoman keskellä on jotain suurta. Sellaista mitä emme voi rahalla ostaa. Sellaista mitä ei internet tarjoa.
Kiitollisuutta.
Eikä kukaan painosta toista ihmistä, odotetaan kyllä, kuin ystävää.
Minullekin aina tarjotaan kotiin viemistä. Täytyykin viedä muutama leipä vastalahjana vapaaehtoisille työntekijöille. Minä kun en osaa toimia tuollaisissa yhteisöissä vapaaehtoistyön tekijänä, niin voin tuolla tavalla antaa oman panokseni.
Niin ja onhan minulla mukanani tarina viime viikon konsertista.
Saamani kirjankin ehdin lukea. Jos ette hiisku kenellekään niin voin kertoa että luin sen työn ohessa. Oikeesti, laitoin kirjan kansion väliin jossa luki:
Programming manual for cnc, tai jotain sellaista. Kouluaikoina opittua taitoa siis hyödynsin nyt työelämään. Muistaakseni opettajat painottivat nimenomaan sitä, että pienimmätkin opitut asiat voivat olla tulevaisuudessa tarpeen. Nyt uskon sen.
Luin siis kirjan tarinoita, jotka olivat 1-3 sivua pitkiä, työstökoneen poraillessa reikiä taustalla. Mukavasti sain sovitettua työn ja huvin yhteen. Työni hoidin kyllä ahkerasti ja laatua tarkkaillen. Niin että jos tulevaisuudessa jonkun Plinkkiläisen varpaille putoaa leivinuuninluukku saranatapin reiän takia, niin se ei ole Putkiksen vika.
Ps.
Entäpä jos olisin kärähtänyt tuosta lukuhetkestä.
Seisoisin johtajan toimistossa, kirja kädessä. Hikikarpalot nousisivat otsalle. Johtajan tuimailmeinen tuijotus porautuisi sisimpääni kuin pora hellanluukkuun. Kynän napsuttelun voi jo jokainen kuulla, ja sanat: joo joo... hy... vai semmosta touhua. Minä kun niin luotin sinuun....
Annappa se kirja tänne niin katotaan...
Tuossa vaiheessa ensimmäiset tuskan karpalot putoilisivat ohimoilta. Kirjan kovaan kanteen piirtyisi valurautapölyn ja hien jättämä sormenjälki, rikollisen sormenjälki.
Kirja siirtyisi kädestä toiseen. Alamaailman pahuudesta suuren tuomarin käsiin. Mikään ei voisi enää pelastaa Putkista. Olisi tyydyttävä rangaistukseen, vaikka se merkitsisi karmeaa kohtaloa.
....
jaa, kello onkin jo noin paljon. On noustava ottamaan aamulääkkeet.
Ahkeraa työpäivää, tehkää työnne ilolla.
Putkis 0132