Kiitos.
Olipa taas kerran vauhdikas viikonloppu. Istuin paikallisessa bupissa pari päivää. Muutamia vanhoja tuttujakin tapasin. Sellaisia jotka vetävät päänsä täyteen muutaman kerran kuukaudessa. Juttumme kääntyi tietysti siihen miksi en juonut kuten aikoinaan. Kerrottuani totuuden itsestäni olivat monet aika epäuskoisia. Eivät voineet oikein millään uskoa että olin juonut paljon viime vuosina. Itsekin mietin olenko todellakin ollut niin vakavasti alkoholisoitunut mitä huuleni kertoivat. Kyllä, kyllä olin.
Tuntuu käsittämättömältä että asia on todellakin totta.
Otettiinpa minulta perjantaina kertaalleen auton avaimet poiskin. Luulivat että olin kännissä lähdössä kuskaamaan kaveriani. Tarjoilijoiden vakuuttelujen jälkeen sain sitten avaimeni takaisin.
Muutamia uusia ihmisiäkin kohtasin. Heidänkin kanssaan juomisesta / juomattomuudesta keskustelin. Aihe tuntui kovasti kiinnostavan. Kerroin tarinani ja näin ihmisten vakavoituneen ilmeen ja sitten suuren ilon siitä että olen nyt selvinnyt tuosta ajasta. Kukaan ei suhtautunut millään tavalla kielteisesti minuun. Minun menneisyydestä kovasti kyseltiin. Kerroin hillitysti juomisaikojen aiheuttamista ongelmista. Aivan kaikkea en tietenkään voinut kertoa koska monet ihmiset ympärilläni ovat saaneet kärsiä jo ihan riittävästi.
Sain itsekin kokea shokkireaktion kun eräs tuttavani kaatui ja löi päänsä niin että oli hetken tajuttomana. Palasin hetkeksi hyvin ikäviin muistoihin kun häntä autoin. Käteni ja vaatteeni vereentyivät oikein kunnolla. Tummanpunaisessa verilammikossa pidin hänen päätään paikoillaan ja yritin herätellä. Sairasautoa odotellessa pidin hänen kädestään kiinni ja yritin kaikin keinoin saada hänet pysymään rauhallisena. Pitkään saimme apua odotella. Näin tuon ihmisen silmissä suuren hädän ja häpeän. Totuus oli kuitenkin se että hän oli vain kompastunut kynnykseen ja kaatunut.
Bupin tanssilattialla olin siis polvillani ihmisen vieressä joka apuani silloin tarvitsi. Mielessäni rukoilin apua tuolle ihmiselle.
Tuo onneton tapahtuma päättyi kuitenkin lopulta hyvin. Saattelin hänet kotiinsa ja seurasin vielä tunnin hänen vointiaan ennenkuin palasin bupiin.
Putkis 0132, lähellä ihmistä.
Loppukevennys
Olipa tuo erikoinen tilanne. Piti sitten vielä polvistua tuolla bupin alttarilla. Uhrivertakin käsissä.
Antabus nro 991 tänään.
https://youtu.be/4ZsIbFZyqfs