Peruutuspeilin kysyi nykyistä suhdettani alkoholiin.
Alkoholi kulkee mukana elämässäni, mutta vain muistona. Käyn yhä ravintolassa jossa vietin vuosia, tai vuosikymmeniä. Kokis- tai jaffalasi kuuluu nykyisiin juomiini.
Mitä ihmettä? "Kuulen" aika monen kysyvän. "Miksi yhä käyt pubissa? Olethan alkoholisti, ja kertonut uudesta matkaoppaastasikin."
Niin, tuo on kyllä totta.
En varmaankaan voisi ravintolassa viettää aikaa jos mielitekoja alkoholiin olisi, tai jos olisin raittiushumalassa ja inhoaisin juopuneita.
Mielitekoja alkoholiin ei enää ole. Ei myöskään tupakkaan, jota polttelin yli kolmekymmentä vuotta. En juurikaan inhoa humaltuneita ihmisiä, joskus ennemminkin säälin heitä.
Kun menen paikalliseen ravintolaan saan siellä hyväksyvän vastaanoton. Voisi tietysti luulla että minua kartettaisiin, mutta ei.
Miksi käyn ravintolassa?
Minun kaverit ovat siellä. Kaveria ei jätetä, ei vaikka oma elämä on muuttunut. En ole unohtanut kun minä sain apua pahimpina aikoina. En ehkä ole velkaa, mutta silti.
Pari viikkoa sitten olin hautaamassa yhtä kaveriani. Hänen kanssaan tuli aikoinaan juotua kalja jos toinenkin. Emme koskaan ehtineet jutustella raitistumisestani. Ehkä se olisi muuttanut hänen polkuaan, tai sitten ei.
....
Kirjassani on muutama "kirje kaverille".
Tuo kaverini on syöksykierteessä. Tilanne hänen kohdallaan on pahentunut todella nopeasti. Jatkuvat pienet onnettomuudet seuraavat toisiaan. Vappuna viimeksi ambulanssi kävi häntä paikkaamassa. Kirveellä löi käteensä saunapuita tehdessä, aamukuudelta, 1.98 promillea...
Jk.
Kiitos kirjani lukemisesta. Minulle on aivan sama ostaako joku kirjan vai lainaako sen kirjastosta. Tunnen mielihyvää siitä että sitä luetaan ja sen tarina tulee ymmärretyksi.
Peruutuspeili, sinä varmaan ymmärrät kuinka paljon laitoin peliin kirjoittaessani tuon kirjan. Ystävät, sukulaiset.

Lähes joka viikonloppu yksi kirja lähtee jonkun mukana pubista. Hyvin erilaisia ihmisiä on kirjan lukenut. Saarnamies, pappi, muusikko, lääkäri, gangsteri, juoppo, diakoni, ja yksi nunnaksi pukeutunut nainen:shock: ( halloween bileissä).

Putkis