Olet täällä

Putka Häiriköille

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Putka Häiriköille

ViestiKirjoittaja 0132 » 29.3.2022 21:15:52

🥀
Yksi kaverini poistui elämästä.
Kävimme koulua yhdessä, ensin peruskoulua ja sitten amista. Amiksen aikaan juotiin aika paljon ja vielä myöhemminkin...
Hänen viimeaikaisia liikkeitään en juurikaan tiedä.

Hyvää matkaa, Veijo Esso ja tyhjät patterit!
🥀

Putkis, elää.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 31.3.2022 19:49:26

Osanottoni.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 31.3.2022 21:10:09

Kiitos Juulia.
Tuo menetys ei osunut vielä kovin lähelle. Ikävä tapaus silti.
Oletan että nämä tapaukset lisääntyvät lähipiirissäni. Johtuu tietysti siitä että suurin osa kavereistani juo aivan liikaa. Neljä ihmistä on todellisia suurkuluttajia. Todennäköisesti joku heistä kuolee lähitulevaisuudessa. Niin se vain menee.

Minä kuitenkin aion elää, ilman päihteitä.

Putkis, onnellinen.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 6.4.2022 19:38:38

Tänään olen äärimmäisen vihainen...
Syy jääköön kertomatta.
Se vanha minä, joka minussa asui kauan, yrittää palata. En kuitenkaan tarkoita alkoholia tai kaljaa.
Jos joku hyökkää teoin tai sanoin minua vastaan, puolustaudun raivokkaasti. Sen olen aina osannut. Väkivalta. Nopea ja helppo käyttää.
Ei!
Ei enää sitä tietä.
Koska en voi antaa vain olla, tein rikosilmoituksen. Asiallisen ja rehellisen. Minulla on siihen laillinen oikeus.
Se on kuitenkin yhä vihaa. Sitä joka maalaa sydämeni mustaksi.
....

Joku "puhuu" minulle yhä. Hyvin erikoisella tavalla keskelle vihaani. Kaiken lumen ja jään keskeltä, syrjäiseltä tienpientareelta löysin tänään nämä.
Kuva
Joku oli ne ilmeisesti unohtanut auton katolle ja sieltä ne sitten pudonneet.

Putkis, viha vastaan rakkaus.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 9.4.2022 13:55:53

Kaikenlaisia valokuvia olen ottanut. Monia tarinoita kertonut. Tänään sain valokuvan jonka eräs ystäväni lähetti. Ensin siitä kieltäydyin... sitten otin vastaan.
Kuvassa edesmennyt kaverini makaa arkussa, kansi avoinna. Hänen rakas nahkarotsi asetettuna rinnan päälle.

Putkis, kuvaton.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja tuplattukossu » 10.4.2022 08:50:26

Moro.
Osanotto kaverisi kuoleman takia. Kuolema on aina pysäyttävä kokemus. Pari kertaa koskettanut tosi läheltäkin. Enemmän se ravistelee kun tulee yllättäen ja joku nuori tai nuorehko kuolee ennen aikojaan. Vanhusten kuoleminen on jotenkin luonnollisempaa jo odotettavaa.
Nyt on lähipiirissä odotettavissa, että yksi ihminen sairautensa takia kuolee. Ihan liian nuorena hänkin. Ei ole minun sukua, mutta vaimon.

0132 kirjoitti:Arvaanko oikein jos uskon ettet käy kirkollisissa tilaisuuksissa? Putkis
0132 kirjoitti:

Tuon arvasit väärin. Käyn silloin tällöin. Liityin jopa takaisin kirkkoon tämän vuoden puolella oltuani vuosikausia pakana.
Vaimo tykkää silloin tällöin lähteä kirkkoon ja olen kulkenut mukana. Saan niistä jotakin mielenrauhaa vaikka en noita pappien juttuja oikein täysillä kuuntelekaan. Pari viikkoa sitten oli päivän teemana joku vanhan testamentin tarina, missä Abrahamin piti uhrata ainoa poikansa jumalalle. Jumala koetteli uskoa. Käsittämätön stoori. Kaiken luonut rakastava jumala muka vaatisi itsensä vuoksi tappanaan rakkaan lapsensa. Viime hetkellä enkeli ilmestyi ja sanoi, että nyt olet todistanut uskosi, anna pojan elää. Ota sen sijaan tuo lammas, joka oli takertunut pensaaseen ja uhraa/teurasta se. Ja näin kävi. Sääliksi kävi lammasta. Mutta haloo. Tuo Abraham oli niin sekaisin että oli vähällä tappaa poikansa!
Mikähän opetus tuohonkin liittyy? Ja miksi vuonna 2022 kirkossa edes sellaisia satuja kerrotaan? Joku paremmin kristinuskon sisäistänyt voisi kertoa tuon tarinan viisauden. Jo minäkin sitten käsittäisin.

Vanhoissa kirkoissa on sellainen hyvä tunnelma, en oikein tiedä mistä se tulee. Ovathan ne hienoja rakennuksia. Komeita maalauksiakin seinillä.
Luulen, että Ukrainan sota on lisännyt ihmisten kääntymistä takaisin kohti uskontoa ja kirkkoa. Kun on pelko ja hätä uhkasta Suomeakin kohtaan monet ihmiset hakenevat turvaa uskonnostakin?

Tuo vihan tunne on tuttua. Tulee silloin tällöin minullekin. Nousee, olo että minullehan ette vittuile. Tänään aamulla herätessä oli kaikki väärin. Yläkerran pariskunta piti sen verran meteliä, että tuli mieleen synkkiä ajatuksia heitä kohtaan. Oliko se nyt vihaa? Samalla huomasin, että oikeastaan kaikki naapurit ovat täysiä kusipäitä. Yksikin juippi tuli pari päivää sitten rapussa vastaan, eikä tervehtinyt. Se riitti huonona aamuna herättämään häntäkin kohtaan aggressiota samaan tapaan kuin yläkertalaisia kohtaan. Mokomatkin. Alakerran naisen koirakin hakkua räkyttää harva se viikonloppu yksin jäätyään. Vihaa ja negatiivisia ajatuksia siihenkin suuntaan.
Kun on noissa fiiliksissä vanhat elämän varrella sattuneet vastoinkäymiset nousevat mieleen ja saavat aikaan katkeruutta ja vihaakin.

Pitää osata rauhoittua ja ajaa tuo negatiivisuus pois. Se ei ole ihan helppoa, mutta onnistuu kun oikein yrittää. Silloin kun joi, oli nuo tunteet yleisiä varsinkin jos viimeisestä juomasta oli liian vähän aikaa. Jonkinlaista vieroitusoiretta alkoholista. Onneksi se helpottaa, kun päiviä ja viikkoja kuluu.

Aloitettiin katsoa eilen Netflixistä: "Nainen talossa toisella puolen katua kuin nainen ikkunassa". Todellakin tuon niminen sarja! Päähenkilönä eronnut nainen, jonka lapsi kuollut. Joi kuin sieni. Viiniä pullokaupalla koko ajan kotonaan, mutta ei tule humalaan, eikä ole yhtään juopon näköinen. Kaunis kuin mikä, joka asuu hienossa talossa ajaa kalliilla autolla. Asunto siisti. Harhaa, ei juoppojen elämä tuollaista ole. Sehän noiden tv-sarjojen usein luoma illuusio on. Joku voi juoda käsittämättömän paljon, mutta sitä ei heistä näe.
Tosielämässä hyväuskoinen katsoja, joku oikeasti alkoholiongelmainen voi menne siihen vipuun, että samaistuu tuollaiseen käyttäytymiseen.
Jotakin alkoholin piilomainontaa taitaa olla, kuten kirjallisuudessakin. Kirjoissakin usein hyvät tyypit ovat kovia juomaan. Ei pidä uskoa moista fiktiota. Paljon juovat eivät ole yleensä hyviä tyyppejä eivätkä mitään sankareita. Tuskin koskaan.

Kivaa sunnuntaita, kevät on jo pitkällä vaikka takatalvi vähän hidasti.
Lopetan vihaisena olemisen.
-kossu
tuplattukossu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 15.4.2022 11:26:43

No, no niin.
Olen kohta ollut 5 vuotta juomatta.
Eräs ystäväni pääsi kuuteen vuoteen. Eilen kuskasimme hänet pubista kotiinsa. Sameat silmät, pöhöttyneet kasvot. Kotonaan häntä odotti kaksi rakasta ystävää. Kissa ja kanisteri.
Viinikanisteri, salakavala juomasäiliö.
:roll:

Putkis
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 20.4.2022 20:44:15

Kesä lähestyy...
Ajattelin jos kävisin vähän jaloittelemassa pohjoisessa.
Kesäkuun alussa jos lähtis niin ehtis ennen syksyä perille. :shock:

Kalottireitti, tuommoinen 800km...
Kuva

Putkis, askel askeleelta elämää.

Jk.

Kuka minä olen? Putkis!
Miltä näytän, miten puhun? Olenko laiha, lihava, vanha, nuori? Kalju vai hippitukkainen? Ujo tai rohkea?
Ärsyttävä vai rakastettava?
Uskallanko katsoa nimimerkin takaa? Puhua elävässä kuvassa?
Olla oma itseni. Kaiken kirjoittamani jälkeen...

Miksi nyt näin kirjoitan?
Ehkäpä kesä antaa vastauksen.
:wink:

ja saa antaa kommenttia (myös Juulia).
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 21.4.2022 18:43:01

Olen tainnut olla liian kauan poissa plinkistä, kun Putkiskin jo kommenttia pyytää. :D

Noo... kaadoin kahvia läppärin näppäimistölle ja sitten piti kaivaa kaapista tämä ikivanha hoopee joka on hidas kuin dementoitunut hämäläinen. (Ei millään pahalla hämäläiset. Mielessä pyörii myös vertaus "hidas kuin taivas", mutta en osaa kuvitella miten hidas taivas on.) Tässä on myös viallinen välilyöntinäppäin, josta johtuen kaikki sanat tulevat yhteen pötköön. Ne pitää erotella jälkikäteen. Joten anteeksi kaikki kirotusvihreet.

Posti toi kyllä tänään uuden koneen, mutta taidan laittaa sen huomenna takaisin. Ei ollut yhtä viksun näköinen kuin esittelykuvissa.

Mitä tulee Putkiksen vaellussuunnitelmaan; mutkikkaan reitin olet valinnut. Mutta määrätietoisen.
Kuka olet? Luulen tietäväni mutten vielä kerro. Odotan mitä syksyllä näkee. Ja millä kanavalla.
Oliko hyvin arvattu?

Kärsivällisyyttä sinulle, minulle ja muillekin.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 21.4.2022 19:33:44

Kiitos Juulia.
Niin sinunhan ei tarvitse arvailla miltä näytän ja kuulostan. Olemmekohan ainoat Plinkkiläiset jotka ovat tavanneet kasvokkain? Ehkä, ehkä ei...
Tuo kanava jota veikkaat, tarkoitatkohan "seitsemän oikein" kanavaa. Arvaan siis arvauksesi.
Oho, menipä arvailuksi. Jos kuitenkin niin arvasit niin ei.
Juu juu, jossain tuupissa kuitenkin saatan sanan pari kertoa.

Otan osaa läppärisi juopottelusta johtuvaan tuhoutumiseen.

Putkis
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 23.4.2022 21:02:46

Hyvää matkaa ystäväni.
Yksin ei Sinun tarvinnutkaan lähteä.
Äitisi lähti kanssasi.
Kuva

https://youtu.be/s3fAMswrrFo
Putkis 0132
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 25.4.2022 08:02:12

Hienon näköinen reitti :D
Meinasitko kävellä kokonaan yhdellä yrittämällä vai pätkissä kesän aikana? Milloin startti?

Vaikka meillä on niin erilainen tyyli järjestää retkemme niin kävely luonnossa on varmasti molemmille se ykkösjuttu. Ihanaa kun pääset siitä nauttimaan noin pitkän matkan ja ajan.

Minulla oma vaatimaton tätipatikointi retki lähestyy, vielä 3 viikkoa pitää malttaa....
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 25.4.2022 20:58:53

No moi Vilma 1966!
Älä yhtään vähättele omaa patikointiasi. :D Kävely luonnossa on juuri se juttu. Se että teen tuollaisia mahdottoman kokoisia tempauksia, on ehkä juuri sitä samaa luonnetta jota toteutin juodessani. Jos juon, juon kunnolla. Jos kävelen, niin kävelen... :roll:
Tarkoitus kävellä koko 800km kahdeksassa viikossa.
Aion lähteä reissuun kesäkuun alussa. Hieman kiirettä pitää. Paljon järjesteltäviä asioita. Varusteet, ruoka, lennot, rahoitus.
Lenkeillä pitää käydä ja töitäkin teen.
Tälle reissulle olen perustanut rahankeräyksen, oikein poliisin luvalla. Saan siis ottaa rahaa vastaan luvallisesti. Sponsoreitakin olen muutamia saanut. Kannan heidän mainoksia rinkassa tai vaatetuksessa.
Hmm... Metsästä voinenkin kertoa sen että työskentelen eräällä taimitarhalla, jossa siemenestä kasvatetaan taimia, siis männyn- ja kuusentaimia. Työskentelin juuri neljä viikkoa kylvökoneella. Kylvimme noin 10 miljoonaa siementä. :shock: Ensimmäiset kylvetyt siemenet ovat jo itäneet ja taimet ovat noin kolme neljä senttiä korkeita.
Yritän saada työnantajan myös sponssaamaan reissua. Vaellanhan luonnossa ja myös metsissä sellaisten ihmisten kanssa jotka arvostavat luonnon hyvinvointia.

Putkis, puutarhuri
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 28.4.2022 10:15:42

Pitkä ja rankka on reissusi, mutta päivämatkat kokeneelle vaeltajalle kuulostavat kuitenkin suhteellisen kohtuullisilta. Minulla ei kyllä paikat kestäisi. Kipeytyy nivelet jaloissa ja selkä, kun on tuota ylipainoakin niin valtavasti.

Innolla odotan jo matkaraportteja ja kuvia. Varmaankin lunta näet vielä paikotellen, kun niin aikasin liikkeelle lähdet. Mutta säästytpähän ainakin ekan puoliskon reissustasi itikoilta.

Työ kuulostaa mukavalta siinä mielessä, että siinä tekee konkreettisesti jotain järkevää ja työn jälki näkyy nopeasti. Toivottavasti työnantaja innostuus sponssaamaan jotenkin "metsäkävelyäsi" :D

Kerro jotain vinkkejä miten rahankeräyksesi voi löytää (täällä tuskin sitä saa mainostaa), mutta jos on jotain hakusanoja millä se netistä löytyisi (onko netissä?) niin eihän tiedä jos vaikka sinne jokin ropo kilahtaisi.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 28.4.2022 16:15:35

Moi Vilma 1966.
Putkis 0132 löytyy youtu.be:sta.
Laitoin sinne jo muutamia videoita aikaisemmilta reissuiltani.
Toki instagram tuntee myös Putkis0132:n.
Keräyksen julkaisen myös siellä.
...
Juu, kaikenlaista touhua on elämään tullut sen jälkeen kun korkin suljin. Tuleva reissu, Kalottireitti, on varmaankin yksi kovimmista ja kaikella tapaa vaativin. Tosin vuoden 2019 pyhiinvaellus ranska-espanja ei sekään ihan pikkujuttu ollut.
Kalottireitti!
Pitkiä aikoja yksin. Viikko, jopa kaksi. Vaeltajia on kyllä muitakin, mutta ei liene juttuseuraa.
Instassa kerron lisää kuinka suunnittelu etenee. Vappuna viimeistään alkaa sinne tarinaa tulemaan.

Putkis, askeleita elämässä.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat