Olet täällä

Putka Häiriköille

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Putka Häiriköille

ViestiKirjoittaja lillemor » 4.7.2022 21:01:18

.
Viimeksi muokannut lillemor päivämäärä 10.7.2022 12:48:48, muokattu yhteensä 2 kertaa
lillemor
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 6.7.2022 12:42:03

Ah, kivi- ja kukkakuvia, jee!
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 10.7.2022 13:46:56

Hei. Kirjastasi innostuneena kävin tänään yksin metsässä samoilemassa. Se on minulla aika pelottava asia ollut. Tuntuu kuin metsä nielaisisi minut kun menen sinne. Tunne: pääsenkö sieltä pois? tai jotain.
Aamupäivällä ajelin kauemmas kaupungista, kävelin lammen rannalle, käki kukkui, kalat maikkui veden pinnalla. lumpeet kukki. Olin jo unohtanut kuinka ihanaa on olla yksin metsässä.
Muistan kuinka raittiuden alkuvuosina kävin Birgitanpolkua samoilemassa, sielläkin on ihania lampia, minkä rannalla istua ja ihmetellä.
Olin yli kymmenen vuotta toisen seurassa, avioliitossa, ja yhtäkkiä sitä onkin yksin. Tämän uuden elämän rakentaminen on juuri sitä: pelkään mutten pakene. Mihinkäs sitä ennen pakeni? Alkoholiin, tupakkaan yms. Nyt tämä on kestettävä selvinpäin.
Ei ole illalla ketään kenen viereen nukahtaa, aamulla yksin nouset, kenellekään et voi kertoa tai kysyä. Miten saada tästä elämisen arvoista? Kun olin niin päättänyt, etten enää koskaan eroa. En eronnut. minut erotettiin, puoliso sanoi että erotaan. Tuli mieleen että ihminen päättää vaan Jumala säätää, eli ne minun päätökset eivät aina toteudu.
Kuitenkin: Pelkään vaan en pakene.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 10.7.2022 22:27:35

Olen palannut ihmisten pariin hetkeksi.
---

Kävellen jatkuu matkani. Olen kulkenut viikon väliä Ritsem - Abisko. Sateista on ollut, ei onneksi mitään rankkasadetta.
Kuva

Siltoja olen alkanut hieman jännittämään, siis onko sellaista ylityspaikalla vai ei?

Kiikaroin kauempaa ja taas mustaa pilveä mieleen...
Kuva

Onneksi vieressä olikin uusi teräksinen silta.
Kuva

Muutamat sillat on kyllä kärsineet jäiden rutistuksen. Tämäkin silta oli hieman vinkkelissä.
Kuva

Ryhdikkäitäkin tapauksia on.
Kuva

ja piiiitkiä...
Kuva
Se silloista.

Katsellaan kukkia.
Kuva

Yksinäinen.
Kuva

Kavereiden kanssa.
Kuva

Kukista pitkoksille.
Kuva

Mönkijän pitkokset.
Kuva

Ihminen täälläkin työtä tekee. Poroaitoja on paljon. Pitkiäkin, yli kymmenen kilometrin mittaisia.
Kuva

Kuljin autiota hiekkarantaa.
Kuva

Että tämmöinenkin erämaassa?
Kuva

Pystytin telttani myös "lehdettömien puiden metsään". Nämä koivut ovat menettäneet lehtensä toukille. Viime kesänä ihmettelin moista metsää hieman kauempana pohjoisessa. Jo Ritsemissä havaitsin lehtiä syöviä toukkia. Siellä ne vasta aloittelivat metsän tuhoamista. Tällä telttapaikalla metsä on jo tuhoon tuomittu.
Kuljin lähes viikon vuoristossa, pysyttelin jatkuvasti noin 800 metrin yläpuolella. Tuolla korkeudella ei kasva minkäänlaisia puita. Olikin sykähdyttävää kun laskeuduin puurajalle ja huomasin kuinka upeita koivut ovat. Hetken ehdin nauttia niiden lehtien tuoksusta, sitten kohtasin puiden kuoleman. Lehdet oli syöty niin että jäljellä oli vain muutama ruskeaksi kuihtunut ruoto.
Kuva

Lehdettömien puiden metsän keskellä oli myös koski, jossa ei ollut vettä.
Kuva
Kovin ihmeellinen on luonto täällä pohjoisessa.

Tässä oikeastaan tyypillinen kuva kuluneelta viikolta.
Kuva

Plinkkipaitakin kulkee mukana.
Kuva

Surullista, puut.
Kuva

Kuljin toissapäivänä Kebnekaisen "takaa", siis länsipuolelta kohden pohjoista, olin paikassa josta Kebnen huipulle oli vain 10km matka. Muistan kun katselin vuosi sitten tuolta huipulta länteen ja ajattelin etten onneksi koskaan tule kulkemaan tuolla. Vuoristo jonka silloin vuosi sitten näin, sain niskakarvat pystyyn. Nyt kuitenkin kuljin tuon vuoriston välissä. Eipä ollutkaan mikään pelottava paikka. Aivan mahtava laakso kukkineen ja koskineen. Koskessa virtasi sinivihreä vesi. Kai sille olisi jokin oikea värinimikin, mutta olkoon näin.
Kuva

Putkis, Abisko, Ruotsi.

Ps.
Kenkien vuodon syy on todennäköisesti pohjissa. Ei, ei ei, en nyt tarkoita sellaisia pohjia... Vaan molemmat vaelluskengät on katkolla. :roll:. Toisin sanoen kenkien sisäpohjissa olevat lasikuitujäykisteet on lähes irtipoikki. Nuo katkokset aiheuttaa nyt vuotoa. Eipä voi mitään jos kengät ei kestä jaloittelua.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 11.7.2022 00:57:16

Niin, no.
lillemor kirjoitti jotain...
Olin muuten poissa kuuluvuusalueelta lähes viikon.

Vieraammaksi54,
Metsä antaa paljon. Ei tarvitse lähteä maailman ääriin. Lähimetsä on aivan riittävä. Tärkeintä lienee että lähtee. Muistan itsekin ajan jolloin ulko-oven avaaminen oli aika vaikeaa.
Metsään kun lähtee kannattaa ottaa rennosti ja kulkea ihan rauhassa. On tietysti tärkeää huolehtia myös siitä ettei vahingossa eksy. Itse käytän Kännykän karttoja apuna.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 11.7.2022 17:47:11

Moro,

Pyykkipäivä Abiskojärven rannalla.
Kuva

Aivan upeaa. Lämmintä +15, vedenlämpö samoin.
Kuva

Putkis, pyykkäri.

Tuossa vielä reittini,
Kuva
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Kuusviis » 13.7.2022 08:43:51

Vau, mikä reissu. Kateudesta keltaisena ja onnellisena sinun puolestasi. Pitääpä lukea koko tarina pikkuhiljaa. Ehkä etsin kirjankin.

Lämpimät onnittelut uudesta elämästä.
Terveys ensin.
Kuusviis
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 13.7.2022 13:03:24

Kiitos, Kuusviis.
Heh, ehkä kateuden värejä hieman laimentaa sateinen viikko joka alkoi juuri.

Abisko - Kilpisjärvi
Matkaa teen 8-12 vuorokautta.
Kuva

https://youtu.be/Yo3Uxp4mTyE

Putkis, steppailee.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 14.7.2022 12:56:10

Vettä virtaavaa täällä riittää.
Kuva

Kiipesin juuri vuorelle ihailemaan maisemia.
Tässä teillekin maisemaa. 😁
Kuva.

Putkis, norjalaisessapilvessä.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 21.7.2022 14:51:14

Valokuvia vuoristojen kauneudesta.
Sateet ovat kiusanneet vaellustani. Kuitenkin maisemassa on jotain hyvin erikoista.
Luminen vuorenhuippu pilvien ympäröimänä. Minä vaelsin tuon vuoren yli.
Kuva

Vuoristoilman vaikutuksesta jouduin hieman korjailemaan varusteitani.
Kuva

Näitä maisemia kyllä riittävästi näkee.
Kuva

Toisinaan maisema muuttui. Horisontissa pilkottava yksinäinen vuori.
Kuva

Tullissa ei tarvinnut jonottaa.
Kuva

Vaikka lämpötila päivisin oli maltillinen 10-18 astetta, paita kastui kyllä hiestä.
Ruotsi-Norja rajalla.
Kuva

Sekä ruotsin että norjan erämaissa oli myös tupia joissa sai yöpyä 15-20e hintaan. Muutaman yön niissä vietin.
Kuva

Tutuksi tulivat punaiset T kirjaimet. Reitti oli norjassa näin merkitty. Kerran kävelin muutaman kilometrin harhaan kun eräs toinen reitti oli merkitty punaisella täplällä.
Kuva

Purot, tai pienet joet, olivat tämän kokoisia. Usein pääsin kahlaamaan niiden ylitse riisumatta kenkiä.
Kuva

Opasteita oli välillä kuin suuremmassakin Cityssä.
Kuva

Satojentuhansien askelten, joka on siis vähän enemmän kuin Aa:n kaksitoista askelta, jälkeen saavuin tuttuun paikkaan.
Kolmen valtakunnan rajalle.
Täällähän kävin jo 2021 elokuussa.
Kuva

Kolmannen valt... siis kolmen valtakunnan kahvittelun jälkeen lähdin askeltamaan kohden Kilpisjärveä. Nautin siis mallasta loppumatkan. Tiedoksi kaikille että tuo mallas on Mallan luonnonpuisto 😁.
Kuva

Päivämatkaksi muodostui noin 24km, taas.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
(kuva netistä)

Kuva

Putkis, Kilpisjärvi, Suomi.

Jk.
Vettähän se vaan oli....
Vaikka sitten kiven alta.
Kuva

Norjalaista huumoria iltasateessa.
Kuva
( Suom. Täällä kerätään vettä). 🚱
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 21.7.2022 16:46:15

Niin päättyi tämä vaellus. Tavoitteena oli päästä vielä Haltin yli ja kaartaa pohjoisempaa Kautokeinoon. Tähän ei kuitenkaan voimani olisi kohtuudella riittänyt.
Matka on ollut kova. Erityisesti sateen tuoma lisähaaste vei paljon voimia. Vesi kastelee rinkan ja vaatteet. Tästä kertyy helposti muutama kilo lisää painoa. Kaikki on paljon vaikeampaa sateessa. Ruokailu, kävely liukkaassa kivikossa, kartanluku, vaatteiden kuivaus. Vuotavat kengät olivat jo nyt riski jaloille. Seuraavaksi viikoksi ennustettiin sadetta, jatkuvaa... matkaa olisi ollut vielä pari sataa.
Parempi näin. En koe pettymystä vaikken aivan maaliin asti päässyt.

Putkis 0132.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 22.7.2022 02:36:58

Bussilla matkaa teen. Tuommoinen 16 tuntia istumista. Onhan se kuitenkin vaihtelua kävelyyn.

Käsivarren sää on nyt kovin kosteaa.
Kuva

Putkis
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 24.7.2022 12:02:38

Moi. Minäkin kävin jälleen oman pienen vaelluksen :D . Kävelin suon laitaan, kuuntelin metsän ääniä. Kaikenlaisia ääniä kuului. Vaikka pelkään olla yksin metsässä, olen nyt harjoitellut sitä. Eikä se tunnukaan pelottavalta. Seuraavaksi lähden mustikoita poimimaan ja sieniä, yksikseen, ilman seuraa. Minulla on aina ollut mukana joku, turvana, arka kun olen. En ole eksymään herkkä, päinvastoin olen ollut se joka on osannut metsästä pois, se ei pelota, kaikki muu mikä sielä metsässä on pelottaa: karhu, susi, käärmeet jne...
Tuli kyllä oikein "pollea" olo kun tulin pois taas, jes, minä uskalsin.
Oisko se niin että rohkea myös pelkää, terveellä tavalla.
Tsemppiä ja raittiutta!
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 24.7.2022 20:29:25

Terve Vieraammaksi54,
Kyllä ihminen voi kehittyä ja hallita pelkojaan. On todella viisasta pelätä kohtuudella ja perustellusti. Ehkä "metsää" kannattaakin pelätä kunnes hallitsee siellä liikkumisen. Yöpyminen metsässä voi monelle tuntua mahdottomalta, senkin voi myös oppia. Jossain vaiheessa pelot katoaa ja tilalle tulee riskien arviointi. Viimeksi nukkuessani lapin tuntureilla pelkäsin yöllä kun lähistöltä kuului porojen kuljeskelua. En minä poroja pelkää, mutta pelkäsin jos ne kulkevat liian läheltä telttaani ja sotkeutuvat naruihin. Olisivat silloin kyllä repineet teltan.
🦌
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 25.7.2022 18:15:09

Tervetuloa kotiin.
Kova oli urakkasi, hyvin selviydyit.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen