Olet täällä

Putka Häiriköille

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Putka Häiriköille

ViestiKirjoittaja 0132 » 12.11.2019 22:34:34

Yöjuttu.

Jopas muistoja menneisyydestä tulee elämään. Eilen elin hetkiä lapsuuden konserttimatkalla. Tänään mieleni vaelsi vain muutaman vuoden eteenpäin, vuoteen - 81. Lapsuus vaihtui tuon kolmenvuoden aikana nuoruuden aikaan.
Kirjoitinkin joskus plinkkiin:
... pohdiskelin mielessäni ja yritin muistaa koska viimeksi olisin ollut ilman alkoholia kyseisenmittaisen ajanjakson ( tuolloin 10kk).
2000 luvulla se ei ole... eikä - 90 luvulla... Kahdeksankymmentäluku voisi olla mahdollinen, siis vuosikymmenen alkupuolisko. Kahdeksankymmentäviisi joulukuussa olin putkassa ekan kerran. Ennen Dingo huumaa se oli. Dingon aikoihin tuli kyllä otettua. Hassisen Koneen biisit muistan kuunnelleeni kiljun kihinöissä. Tosin Hassisen Konetta kuuntelin pitkään, vielä vuoteen - 86 -87.
Varman muistikuvan kännistä sain nyt vuoden 1981 kesältä.
Kiljua oli viitisen litraa. Omatekemää. Muistan kuinka polkupyörällä ajoin kotoani läheiselle hiekkakuopalle. Kiljupönikät tangossa heiluen. Oli aineet ainakin kunnolla ravistettuja. Toinen pöntöistä muistaakseni ämpärimallinen ja tasakantinen. Toista en muista.
Ryystin siellä montulla suurimman osan kiljusta. Lopun otin mukaan ja suuntasin pyörälläni kirkonkylän keskustaan. Siellä illan törttöilin kavereiden kanssa kiljunloput juoden ja tupakkaa poltellen. Eräs kavereistani roudasi mut kotiinsa bussikyydillä, kun olin niin kännissä etten omaan kotiini voinut mennä.
Oli siis vuosi 1981. Olin silloin kolmentoista.

Nyt kun katson omaa lastani, 12v. :roll:

Tuon kolmen vuoden aikana tapahtui siis jokin iso muutos. Muutimme kyllä lähemmäksi kylänkeskustaa, mutta ei sillä elämääni ehkä merkitystä ollut.
Aloin siis käyttämään alkoholia jo lapsena. Sillä kyllä taisi olla.

Kuten Katri Helena on kulkenut sydämen kupeessa vuosikymmenet, on toisella puolella vastapainona ollut Hassisen Kone.

Muistan myös joulun noilta ajoilta kun kaverin kanssa istuttiin katolla ja kasettimankka pauhasi Hassisen Konetta tauotta. Ahaa... muisto, sillon joulunaikoihin sain hommattua pikkusikareita ja niitä pössyyteltiin. Naapurissamme asui uskovainen pariskunta joille omistimme yhden Hassisen Koneen biisin.

https://youtu.be/E-hr4UQ66XA

ja olihan se joululaulukin..

https://youtu.be/gxPMHu-XOnU

Ensikesänä tuo mainio bändi esiintyy jälleen.
En silloin kahdeksankymmentä luvulla päässyt heidän keikallaan käymään, mutta Eastpop vuonna 2000 tarjosi mahdollisuuden korjata tuo elämäni vaje.
Vaikka vuosituhannen vaihteessa kuppi maistui jo armottomasti en kuitenkaan tuolla keikalla ottanut yhtään kaljaa. Tilaisuus nähdä tuo bändi livenä oli minulle liian arvokas kännäämällä pilata.
Ehkä ensikesänä taas korviini kuuluu:
Tarjolla tänään Hassisen Kone.

Putkis 0132
Viimeksi muokannut 0132 päivämäärä 1.12.2019 07:35:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 13.11.2019 00:25:14

Kiitos kysymästä, hyvinhän päivä meni.
Kävin kampaajalla siistityttämässä hiuspehkoa. Sitten kiertelin vähän kaupoissa, lähinnä katselemassa. Myöhästyin bussista minuutin ja jouduin kiertelemään kaupoissa vielä puoli tuntia. Kotona pikku hommia, kissoille matolääke (syyskuurin aika), telkkaria ja pasianssia. Siinähän se Juulian päivä.

Varhainpa heräsit. Oletko sinä niitä aamuvirkkuja jotka heräävät heti kun vuorokausi vaihtuu? Vai jännittikö töihin paluu?
Itte olen iltavirkkuja, aamun torkkuja. Ihan eri aikataulussa kuin normaalit ihmiset. Tuohon aikaan käyn nukkumaan kun sinä heräsit. Tai kävisin jos ei yleinen mielipide kunnon suomalaisesta vaatisi heräämään aamupäivän aikana.
Kuitenkin joku aamuvirkku soittaa heti kymmeneltä ja herättää. :cry:
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 13.11.2019 00:38:32

Aloit käyttämään alkoholia jo lapsena. 13v.
Kuinka vanhempasi siihen suhtautuivat?
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 13.11.2019 18:26:26

No enpä ole ikinä ollut aamuvirkku. Kyllä mieluusti olen myös valvonut 2-3 ja nukkunut 12.
En tiedä mikä herätti niin aikaisin. Ei kyllä mitään murheita ole.
Nyt kun työt aloitin muuttui rytmi kerta heitolla. :shock:
Kello 4,30 viimeistään olen jalkeilla ja nukkumaan menen klo20. Eikä tämä rytmi ole edes mitenkään vaikea. Olen näköjään muuttunut siinäkin asiassa.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 13.11.2019 19:03:47

Alkoholin käytöstä lapsuuden aikaan.

On täytynyt olla niin ettei vanhemmat sitä huomanneet. Olisivat kyllä puuttuneet asiaan ankarasti. Aika monesti menin viikonloppuna vanhalle kotipaikalle jossa hieman minua vanhempien kavereiden kanssa dokailtiin. Olin nimittäin aina ollut se porukan nuorin. Kuinka usein alkoholia meillä oli, sitä en enää muista. Ei se kuitenkaan harvinaista ollut. :roll:
Tupakkaa aloittelin polttamaan joskus 11v. Olin nimittäin jälki-istunnossa yksitoista vuotiaana kun koulun vanhempainillan aikana polteltiin keinujen luona pimeässä. Hehku vissiin näkyi arvioitua kauemmaksi. :lol:
Historiallista sellainenkin seikka että se opettajapariskunta, joka meitä kullanmuruja silloin paimensi, on vielä elossa. Lienevät yhdeksänkymppisiä.

Putkis 0132, tilittää. :wink:
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 16.11.2019 21:24:07

Istun pöydän ääressä ja kuuntelen musiikkia. Avasin juuri oluen ja kaadoin sen lasiin. Kynttilät valaisevat tunnelmallisesti.
Otan suullisen kylmää kolaa. Oluen juo se joka sen homman hallitsee. Pari kolme taitaa illassa oluita mennä.
Eräällä tavalla hyvä oppia myös siihen että ympärillä elävät ihmiset ottavat alkoholia. Eipä minulle siitä ole haittaa ollut. Itseasiassa kaljat ostin kaverilleni muutama viikko sitten. Jäi toimittamatta ja nyt sitten on mitä tarjoilla.
Vielä 100 päivää Antabusta ja sitten olen "valmis".

Putkis, 900 päivää selvänä.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 20.11.2019 20:21:06

Olin tänäänkin selvä. :wink:
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 21.11.2019 11:26:06

Kuva
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 23.11.2019 21:20:36

Talvi tulossa ja traktori vielä palasina.
Pientä laittoa. Öljyä vuoti muutamista kohdin ja niitä aloin korjailemaan.
Purin ensin taka-akseliston, sitten huomasin vaihdelaatikon sisällä laakerin joka oli rikki. Jouduin siis katkaisemaan koko masinan jotta sain laatikon pöydälle. Purkaessani rikkinäistä laakeria pois huomasin myös muutaman hammaspyörän lonksuvan liikoja. Purin siis hammaspyörät pois akselilta. Saatuani tämän vaiheen tehtyä huomasin vielä vaihteistokäsijarrun palaneen kelvottomaksi. Purin vielä siis senkin. Siinäkin paketissa hammaspyörä lonksui.
No hammaspyörät koneistamolle pushlitettavaksi. Laakereita metsästin monesta paikasta. Tuumamittaisia ja millimetrimittaisia samassa koneessa??? Niin vaan oli. Sitten tiivisteitä ostelemaan. Kaikkea ei enää löytynyt joten tiivistepahvia ostin ja siitä leikkelin.
Stefoja myös uusin. Stefa on muuten tuotemerkki. Tiiviste on oikealta nimeltään Säteishuulitiiviste. :wink:

Kuva

Putkis, konemies.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 23.11.2019 21:45:00

Jakarit ja pihdit näkyvät olevan siististi ja järjestyksessä seinällä kiskossa vai liekö puinen lista, kun näkyy rautanauloja olevan ripustamista varten.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 24.11.2019 09:04:17

Puutahan ripustuslistat on. Tarkkana saa nykyisin digikuvien aikaan olla. Zoomauksella kun näkee niin tarkasti. Eipä minulle mitään salattavaa kyllä enää ole.
Jospa tänään sunnuntaina saisin liitettyä tuon vaihdelaatikko kokonaisuuden moottoriin. Kytkinlevy näyttää olevan vielä voimissaan.
Painaa vaan niin paljon kaikki osat. Vaihdelaatikko ehkä 70kg ja kokonaisuus 200kg. Siinäpä hiissaamista että saa kytkinakselin osumaan laakeriin.

Putkis
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 24.11.2019 21:26:29

Vaihdelaatikko asennettu.
Selvästi hyvä.
Putkis, alkoholisti.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Sorb » 24.11.2019 22:17:48

Hyvä Putkis,
Oot melkoinen seppä!
Mulla ei moinen ikinä onnistuis itseltä.
Iso arvostus kaikille, keneltä tällaiset hommat onnistuu!
-sorb
Sorb
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 1.12.2019 20:24:55

Jipiiiiiiiiiiiiiiii. 2,5 vuotta selvänä.
Nyt ei ollu kuvaa.

Pärjäillään kaikki me Plinkkiläiset.
https://youtu.be/Trd8f8wSw30
Putkis

Niin, Sorp. Saa nähdä kuinka käy traktorin. Käykö mitenkään. :wink:
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 1.12.2019 23:05:18

Jeee.