Olet täällä

Putka Häiriköille

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Putka Häiriköille

ViestiKirjoittaja 0132 » 22.10.2020 14:07:36

Mukavaa päivää myös Uratykinlopulle. Asioita tulee joskus pohdiskeltua.

Kiitos Varjoilija!
Olen siis matkannut yhä syvemmälle uuteen elämään. :roll:
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 22.10.2020 17:17:28

Satatuhatta askelta vuorokaudessa. :roll:
Mitenkähän siinä kävisi?
Siis tiedoksi niille Plinkkiläisille jotka eivät tiedä tuosta haasteestani. Olen pohdiskellut onko mahdollista, siis minulle, että kävelisin 100 000 askelta vuorokaudessa. Matkaa tulisi noin 70km.
Suurin askelmäärä vuorokaudessa on nyt noin 63 000. Tuon määrän kävelin talvella 2019, rinkka selässä. Taisi olla se ensimmäinen maraton.

Päämäärä ilman suunnitelmaa on unelma. Suunnitelmaa rakentelemaan alan just nyt.

24 tuntia / 100000 askelta.
12 tuntia / 50000 askelta.
6 tuntia / 25000 askelta.
3 tuntia / 12500 askelta.
70km / 24h = 2,92km/h
Eli keskinopeus lähes 3km tunnissa, vuorokauden. :roll: :roll: :roll:

Kävelyn ajattelin suorittaa ennen vuoden 2020 loppua.

Putkis, pöljä.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 22.10.2020 23:43:46

0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lizzy » 23.10.2020 09:51:47

0132 kirjoitti:Satatuhatta askelta vuorokaudessa. :roll:

Tähän on pakko tarttua. Jos (kun) olen edelleen raittiilla tiellä ensi vuoden huhtikuun 04/2021 lopulla, teen saman. Tähän aikaan vuodesta on minulle liian vähän valoisaa aikaa. Muuten ehkä ei, mutta reitillä sis. metsäteitä ja polkuja asustaa suhteellisen runsaasti susia (laumoja siis) ja karhuja eikä huvita siellä yksin otsalampun kera taapertaa. Kukaan ystävistäni ei tuohon matkaan lähde kuitenkaan, hulluna pitävät.
Tämä päivä - koko elämä.
lizzy
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helistin » 23.10.2020 10:45:19

Kyl se Putkis niin on, että noissa sun harrastuksissa jäis multakin kuvat käsittelemäti.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 23.10.2020 11:54:58

Joo, lizzy, kyllähän se niin on ettei mullakaan kirittäjää matkalle ole. :lol:
Pimeys on mulle ihan ok. Heijastinliivit yllä ja sauvat kädessä ajattelin taivaltaa. Kenkinä tietysti tutuksi tulleet vaelluskengät. Vaelluspuku päällä, sellainen tuulen pitävä ja hengittävä. Pienen repun otan, johon saan juomapulloja sekä banaaneja yms. Reitti alkaa kotoani ja kulkee myös muutamia kertoja sen ohitse. Voin siis käydä lepäämässä ja tietysti nukkumassa muutaman tunnin.
Olen miettinyt aloittaisinko maratonilla, ( kuulostaapa utopistiselta) 42km, sitten lepo. Kenties kevyt saunominen ja ateriointi.
Jäljelle jäisi vielä n. 30km. :roll:

Putkis, soffalta katsottuna.
:roll:
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lizzy » 23.10.2020 14:05:29

Olen muuten tosissani, ei tämä mikään vitsi ollut. Tosin sinulle tuo 100 000 askelta saattaa olla (tai mistä minä tiedän?) hieman kovempi ponnistus, sillä a) olen kevyempi b) luullakseni hieman nuorempi c) alkoholismissa itse pääsin ”vasta” sinne varhaisvaiheen loppupuolelle v. 2010 (siitä eteenpäin hommaan tullut koko ajan parannusta ja kymmeniä lyhyempiä ja pitempiä alkoholittomia jaksoja) d) liikuntaa on tullut harrastettua aina jotakin. Kotoa myös ajattelin lähteä mutta kulkea vain yhteen suuntaan, josta joku saa sitten tulla hakemaan mikäli perille asti pääsen :lol: :lol: Reppu hyvin kevyt: suklaata, suolapähkinöitä, kahvia ja vettä. Sekä laastareita.... en tiedä ottaisinko sauvat hmmm ehkä en, helpompi kulkea ilman. Seuraan matkaasi mikäli sen nyt jo ennen vuoden vaihdetta teet!
Tämä päivä - koko elämä.
lizzy
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 23.10.2020 14:07:16

Oikeassa olet lizzy.
Olen siis jo 52v, painan 86kg. Keskivartalo pyöristyy uhkaavasti. :roll:
En ole urheillut koskaan, muuta kuin hengelläni... siis sillä, joka pitää kehon elossa. Kävellyt olen nyt viime vuodet. Liikkeelle lähdin vasta helmikuussa 2018, vajaat kolme vuotta sitten. Tupakoin noin 35 vuotta. Samoin meni alkoholin suhteen.
Kyllähän tietysti väliaikatietoja plinkkiin laitan.
Osaakohan joku laskea kuinka paljon energiaa kuluu tuollaisella matkalla?
Jalkapohjat tulee olemaan se ratkaiseva fyysinen kohta polven lisäksi. Kestääkö vai ei. Itseäni en kuitenkaan aio vaaraan saattaa. Henkinen puoli on luku sinänsä. Yksin kävellessä voi tulla mieleen, että miksi? :lol: Ajattelin juuri että aloitan tuon koitoksen kello 0:00, eli keskiyöllä lähden pimeään taivaltamaan ( siis ennen vuoden loppua). Kuuden tunnin päästä, siis noin 30km jälkeen, alkaisi päivänvalo kannustamaan taivallusta. Jatkaisin sitten vielä 15km ennen lepoa. Aikaa olisi tuolloin kulunut 9-10h, reiluun maratoniin.
Hyvä, jäljellä 14h!
Olisi aikaa lepuuttaa koipia ja saunoa. Venytellä ja syödä. Taukoa neljä tuntia, jäljellä 10h.
Iltapäivästä uudelleen jaloittelemaan. "Vain" kolme kymmenen kilometrin lenkkiä. Kelloa vastaan, kävellen ja tauoin. Mahtaa olla mielenkiintoinen ilta, jos takana kuutisenkymmentä kilometriä ja ilta uudelleen pimentynyt.

Eväsreppua voisi myös keventää, jos etukäteen veisi juomapulloja matkanvarrelle piiloon. ( omituista kuinka tuli taas sellainen tunne että olen tehnyt noin ennenkin ).

Putkis, lähtee lenkille nyt!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lizzy » 23.10.2020 18:51:27

Upean täyskäännöksen olet elämässäsi tehnyt :D Laskeskelin, että tuolla n. 3 km/h tosi kevyen repun ja sauvojen kanssa sinun painoisellasi kuluisi suunnilleen 300 kcal tunnissa eli tuo suoritus saattaisi olla aika lähellä 6000-7000 kcal (meitsi syö viikossa YHTEENSÄ ehkä vain hieman enemmän :lol: )
Tämä päivä - koko elämä.
lizzy
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 23.10.2020 19:28:36

Kiitos, täyskäännös tosiaan on tullut tehtyä, vielä kun tietäisi minne polku vie. :wink:
Kännykän sporttimittari laski kalorit noin.
Kuva
Siis 70km ja 7000 kcal. :mrgreen:
Askelmittarin mukaan minun olisi kuitenkin käveltävä 79km. No, yksi tuhat kcal lisää ei haitanne. Askelmitta näyttäisi olevan 79cm, uskon kuitenkin askeleen lyhenevän keskimääräiseen 70cm, siis pitkällä matkalla.

Ps.
1241 päivää meni ennen kuin ensimmäinen ex-työkaveri soitti, ja kysyi, kuinka voin. :shock:

https://youtu.be/3LamVh5H6FM

Ps2.
lizzy, odotan huhtikuuta - 21. :D

Ps3.
Koska suunnitelmani on todella pimeä, ajattelin kävelypäiväksi vuoden pimeintä päivää. Onhan se kuulemma vuoden lyhin päivä, siis ei olisi niin pitkä ponnistus.

Googlasin läskiä.
Kuva
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 24.10.2020 11:18:45

Putkis kirjoitti;
Ps.
1241 päivää meni ennen kuin ensimmäinen ex-työkaveri soitti, ja kysyi, kuinka voin. :shock:

"Liikuttavaa" huolenpitoa, ottaen huomioon ajan kulumisen. Jäi mietityttämään miksi nyt?
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 24.10.2020 19:12:56

Niin miksi nyt? Oikeastaan kysyisin itseltäni miksi vasta nyt?
Aika paha juttu purtavaksi. Voisin tietysti syyttää muita ihmisiä välinpitämättömyydestä. Hmm... auttaisiko se sitten mitään? Ei, vaikka vika olisi muualla kuin minussa. Jospa olin sellainen ???( sori, sanavarastostani poistettu ilmaisu. ) Tosin muualta olen kuullut etten ollut ??? edes työssäni. En ainakaan suurinta osaa ajasta.
Oiskohan paras ajatella asiaa niin että olen muuttunut paljon ja oletettavasti oikeaan suuntaan. Parempaan. Jos olen muuttunut paremmaksi täytyy siis menneisyyteni minän olla nykyistä minääni huonompi. Taidokkaasti käännän asian siis voitokseni.
Jos siis ihmiset menneisyydestäni ottavat minuun yhteyttä, huolehdin siitä että he kohtaavat nykyisen minäni. Sen paremman. ( oletettavasti ).
Putkis 0132
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 2.11.2020 22:52:51

Sähkökatko.
Sain joskus lahjoituksena agrekaatin, jonka kunnostin. Pitkään se olikin tarpeettomana. Tänään kaivelin sen tallin kätköistä ja pienen elvyttelyn jälkeen sain käyntiin. Viitisen tuntia se on nyt hurissut talon nurkalla. Saan siitä sähkön muutamaan lamppuun ja televisioon. Tietsikkaa en sen sähköihin kytke. Tuommoinen pärisijä tuottaa huonolaatuista sähköä, eikä siitä elektroniset vempaimet tykkää.
Kohta pimenee kännykän signaali. On noi lähimastojen akut vissiin päässyt vanhenemaan.
Katoan siis bittiavaruuteen. :roll:
Ps.
Saunan kuitenkin sain illalla lämmitettyä ja kaivosta vedet ampäröin pataan. Koivuvastan vielä kellarin kätköistä hain.
Ehkä saatan selvitä elossa tästäkin koettelemuksesta. :wink:
Putkis, bititön.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 8.11.2020 10:24:38

Aurinko paistaa pilvettömältä, eikä elämä suuremmin ahdista. Muisto käväisi vuoden 2016 Isänpäivän jälkeiseen aamuun. Järkyttävässä rapulassa istuin työterveyshuollon tarkastuksessa. Olin nukkunut muutaman tunnin edellisyönä. Hengittäminen oli raskasta, jokainen hengenveto vaati ponnistelua. Viimeiset kaljat olin juonut neljän aikaan yöllä. Suuta kuivasi niin ettei puhumisesta meinannut tulla mitään. Kärsin ilmeisemmin nestevajauksesta. Kädet hieman vapisi ja keho oli muuten kuin kipsiin puristettu. Tein tuolloin Audit testin jossa sain yhtä pistettä vaille täydet. Yksi kysymys oli liian rankka vastattavaksi oikein, siksi jäi täydet saamatta.
Verenpaine mitattiin tuolloin arvoihin 208/128. Siihen päättyikin tarkastukset. Seuraavaksi minut passitettiin ensiapuun tarkkailuun. Piuhat rinnuksilla yritin jatkaa hengittämistä. Ilta yhdeksään olin tarkkailussa ja verenpainelääkityksen kera kotiuduin.
Tuosta hetkestä alkoi puolenvuoden raittius, joka sitten päättyi loppukeväällä 2017 todelliseen katastrofiin. Se tarina onkin sitten jotain aivan uskomatonta. Suuri, suuri tarina. Kaiken sen kirjoitin sitten kirjaksi 2020.
Miljoonat askeleet olen nyt raittiina kulkenut. Kansallispuistot, tunturit, vuoristot. Ne ovat olleet matkoja joita en voinut edes kuvitella tekeväni.
Tänään katson perhettäni. Katson todistusta Sandiago de Compostelan vaelluksesta. Hengitän kevyesti.
Minulla on syytä olla onnellinen. Valtavan onnellinen.

Tänään henki kulkee. Monellakin tapaa. :wink:
Kuva

Putkis 0132, pelkäsin mutta en paennut.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 20.11.2020 16:08:48

:D
0132